Politie arresteert dominee wegens valse bommelding

Josephus

Bericht door Josephus »

Vincent schreef:
Adorote schreef:Aan zelfverhefing wordt hier al genoeg gedaan.Ten eerste om met de Heilige kerkvader Augustinus te spreken , ook een soldaat van Christus , als hij iets gedaan heeft en daarvan afstand genomen van het verkeerde dus , is hij weer waardig om aan het Altaar te staan.Ten tweede het is niet goed te keuren wat deze ds gedaan heeft ,maar hij kwam wel op voor zijn Heer en de Kerk, in ieder geval geen naam christen, want die zijn niet serieus te nemen, maar deze ds is een echte Christen die ons aller steun waardig is,De man is een echt Militia Christi,een ware belijder van God door Zijn Zoon Jezus Christus de Verrezen Heer,
Hulde voor deze protestantse bedienaar.
Amen zegt mijn ziel daarop.
Mijn ziel in elk geval niet, die zwijgt hierop stil... :wink:

Ik mis in dit stuk een beetje wat in Zacharia staat: "Niet door kracht noch door (dreiging met, mijn toev.) geweld, maar door Mijn Geest, zegt de Here der heerscharen".

Als het goed is heeft juist een predikant als verbi divini minister genoeg aan het Woord!

Ik ben overigens benieuwd wat jullie mening geweest zou zijn indien de dader niet de protestantste predikant Willem G. was, maar de imam Ahmed A. Zou er dan ook begrip zijn voor diens dapperheid en opkomen voor zijn Allah, of noemen we het dan gewoon toch moslimterrorisme? :roll:
Vincent

Bericht door Vincent »

Josephus schreef:
Vincent schreef:
Adorote schreef:Aan zelfverhefing wordt hier al genoeg gedaan.Ten eerste om met de Heilige kerkvader Augustinus te spreken , ook een soldaat van Christus , als hij iets gedaan heeft en daarvan afstand genomen van het verkeerde dus , is hij weer waardig om aan het Altaar te staan.Ten tweede het is niet goed te keuren wat deze ds gedaan heeft ,maar hij kwam wel op voor zijn Heer en de Kerk, in ieder geval geen naam christen, want die zijn niet serieus te nemen, maar deze ds is een echte Christen die ons aller steun waardig is,De man is een echt Militia Christi,een ware belijder van God door Zijn Zoon Jezus Christus de Verrezen Heer,
Amen zegt mijn ziel daarop.
Mijn ziel in elk geval niet, die zwijgt hierop stil... :wink:

Ik mis in dit stuk een beetje wat in Zacharia staat: "Niet door kracht noch door (dreiging met, mijn toev.) geweld, maar door Mijn Geest, zegt de Here der heerscharen".

Als het goed is heeft juist een predikant als verbi divini minister genoeg aan het Woord!

Ik ben overigens benieuwd wat jullie mening geweest zou zijn indien de dader niet de protestantste predikant Willem G. was, maar de imam Ahmed A. Zou er dan ook begrip zijn voor diens dapperheid en opkomen voor zijn Allah, of noemen we het dan gewoon toch moslimterrorisme? :roll:

De daad is zeer zeker verkeerd. Laat daar geen twijfel over bestaan. Als het echter gaat om het beoordelen van intenties stem ik in met Adorote en kan inderdaad naar mijn idee, na gedane boetedoening, deze predikant weer de Kerk dienen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Vincent schreef:(...)kan inderdaad naar mijn idee, na gedane boetedoening, deze predikant weer de Kerk dienen.
Oké, maar daar ben ik het ook wel mee eens. Formeel is er dan inderdaad geen beletsel meer, inhoudelijk gezien ligt dat m.i. iets lastiger. Ik blijf toch zitten met de vraag wat er over is van het gezag en de voorbeeldfunctie van deze predikant. Maar, zoals ik eerder zei, dat zal de tijd leren.
Daphne

Bericht door Daphne »

Het is zo jammer naar de buitenwereld toe... 'Die domme vreemde rare fundamentele christenen denken dat ze het met dreigen van bommetjes een cultureel iets te kunnen verstoren...' (NIET mijn mening)

Ik zat gisteravond het wereldse roddelprogramma RTL Boulevard te kijken... Daar werd niet zo mild gesproken over deze dominee.... het kwam een beetje neer op wat ik hier boven heb geschreven. :? :(

Dan had ik een gebedsmuur een krachtiger getuigenis gevonden naar de buitenwereld toe...

Je kunt zeggen wat je wilt, maar als je het artikel leest met de tekst en uitleg van de desbetreffende dominee... hoe kan je dan nog die man de handen boven t hoofd houden? :?:

Marokanen die eenmaal iets hebben gedaan blijven altijd het stempel crimineel behouden en in dit geval moeten we het maar met de mantel der liefde bedekken? :?: :shock: Begrijp t niet!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Daphne schreef:Marokanen die eenmaal iets hebben gedaan blijven altijd het stempel crimineel behouden en in dit geval moeten we het maar met de mantel der liefde bedekken? :?: :shock: Begrijp t niet!
Dat we als nette gristenen op de Sameritanen (sorry, Marokkanen) neerkijken, wil niet zeggen dat we dat ook bij deze dominee moeten doen.
geledu

Bericht door geledu »

Ik geloof ook dat je hier een punt hebt.
Het is niet goed te keuren , maar het ging in eerste instantie om Gods eer.
Dat hierin de verkeerde beslissingen genomen zijn, doet van dat feit niets af.
En ik zie niet in waarom een Ds na belijden van zonden niet weer in het ambt herstelt zou kunnen worden.
Dat werd Petrus tenslotte ook.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef:En ik zie niet in waarom een Ds na belijden van zonden niet weer in het ambt herstelt zou kunnen worden.
Ik geloof dat hierin het pijnpunt zit...
Josephus

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Het is niet goed te keuren , maar het ging in eerste instantie om Gods eer.
Dat hierin de verkeerde beslissingen genomen zijn, doet van dat feit niets af.
Ik begrijp op zich wat je bedoelt, maar ik blijf dit heel gevaarlijk vinden. Er worden op deze wereld namelijk iets te vaak zaken goedgepraat met een beroep op Gods naam of eer. Heiligt dat doel soms alle middelen? Het is toch ook onze opdracht om alles wat wij doen "ter ere Gods" te doen, dat geldt dan dus ook voor de situaties waarin wij menen op te moeten komen voor Gods eer. En nogmaals, zeker van een predikant zou je in dit soort gevallen verwachten dat hij aan zijn geestelijke wapenrusting genoeg heeft.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Nederlands Dagblad schreef:
Dominee gestraft om bomalarm

van onze redactie kerk

AMSTERDAM - De Amsterdamse rechtbank heeft 63-jarige hersteld-hervormde predikant Willem Groenenboom uit Waardenburg een werkstraf van 150 uur opgelegd, voor het doen van een valse bommelding en het bezit van illegale wapens. Ook heeft de predikant een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden opgelegd gekregen, met een proeftijd van drie jaar. Dat betekent dat, als hij de komende drie jaar opnieuw een misdaad pleegt, hij alsnog kan worden opgesloten. Bovendien moet de predikant, die volgens onderzoek van Justitie een psychiatrische afwijking heeft, zich onder toezicht van de reclassering stellen. Als die dat nodig acht, kan die een psychiatrische behandeling opleggen.

Ds. Groenenboom, die al met vervroegd emeritaat was, maar nog wel preekte op zondag, belde vorig jaar vlak voor een concert van Madonna in de Amsterdamse ArenA, het alarmnummer 112 en zei ,,Ja, bel de politie, brandweer en ambulance maar. Want als vanmiddag de act van Madonna doorgaat van de kruisiging, dan gaan er vijf clusterbommen in de ArenA af. Het zal niemand overleven. Dank u.''

De politie kon Groenenboom snel opsporen, omdat hij de bommelding deed met zijn eigen mobiele telefoon. Het concert ging dus gewoon door. Toch neemt de rechtbank hem zijn daad kwalijk. ,,Verdachte is predikant en heeft in die hoedanigheid een voorbeeldfunctie. Niettemin heeft hij wetsbepalingen genegeerd en het recht in eigen hand genomen. De rechtbank rekent dit verdachte aan.''

Daar kwam dan nog bij dat de predikant, tijdens de zitting op 3 mei, volgens de rechters ,,nauwelijks blijk heeft gegeven van inzicht in het laakbare van zijn handelen'', en dat vinden zij ,,een punt van zorg''.

Revolver
Toen, daags na de bommelding, huiszoeking werd gedaan bij ds. Groenenboom, bleek hij ook een revolver en een op een echt pistool lijkend speelgoedwapen in huis te hebben. De revolver kreeg hij jaren geleden bij de aanschaf van een tweedehandsauto en het alarmpistool was om duiven bij zijn volière te verjagen, zei Groenenboom.

,,Dit (bezit, red.) is een ernstig feit dat een onaanvaardbaar risico voor de veiligheid van personen met zich brengt'', oordeelt de rechtbank daarover. ,, Dit klemt te meer nu verdachte een van deze wapens regelmatig op de openbare weg bij zich droeg en bij hem - gelet op de verklaring ter terechtzitting - kennelijk de bereidheid bestond de wapens te gebruiken indien dat volgens hem nodig mocht zijn.''
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Nederlands Dagblad schreef:
Bommelder voorlopig op zijspoor

WAARDENBURG - Ds. Willem Groenenboom, die een bommelding deed bij het concert van Madonna, mag voorlopig niet preken. Deze ordemaatregel is genomen door een regionale commissie voor opzicht en tucht van de Hersteld Hervormde Kerk, omdat tijdens de rechtszaak tegen Groenenboom bekend werd dat hij wapens in huis had.

De commissie moet nu op zo kort mogelijke termijn besluiten of er opnieuw maatregelen tegen Groenenboom worden genomen. Hij is eerder vanwege de bommelding enkele maanden geschorst.

Groenenboom - emerituspredikant - ziet het niet zitten ,,opnieuw te beginnen. Dan had de commissie de vorige keer maar een pas op de plaats moeten maken. Maar toen wilden ze een beslissing nemen los van de uitspraak van de rechter.''

Werkstraf
Groenenboom werd woensdag door de rechter veroordeeld tot 150 uur werkstraf, en vier maanden voorwaardelijke celstraf.

Ook komt hij onder toezicht van de reclassering te staan. Of hij in beroep gaat, weet de predikant nog niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

En terecht. Zoals in het artikel al staat, deen predikant heeft een voorbeeldfunctie. Dit staat er over opzieners:

2 Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. 3 Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. 4 Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. 5 Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? 6 Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. 7 Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.

Als deze man zoiets doet, op een totaal verkeerde manier, zo kunnen we een valse bommelding waarbij niemand het zal overleven toch wel omschrijven, als predikant met voorbeeldfunctie thuis een vuurwapen heeft liggen, wat bij wet verboden is, deze zelfs regelmatig bij zich te hebben gedragenvolgens de rechters nauwelijks blijk heeft gegeven van inzicht in het laakbare van zijn handelen, en volgens onderzoek van justitie een psychiatrische afwijking heeft en onder toezicht van de reclassering gesteld moet worden en een voorwaardelijke celstraf en een taakstraf heeft gekregen, snap ik niet hoe mensen hier kunnen stellen dat ze het geen probleem vinden dat de predikant gewoon weer de preekstoel mag bestijgen omdat hij het zogenaamd goed bedoelde en alleen middelen niet helemaal juist waren.

Dat hij voorlopig niet meer mag preken lijkt mij meer dan logisch, en tenzij hij echt berouw toont van zijn wandaden, waar het volgend het artikel uit het RD totaal niet op lijkt, lijkt het me beter dat hij helemaal niet meer de preekstoel bestijgt. Predikant zijn is een verantwoordelijke taak en als hij daar niet goed mee om kan gaan en zich onverantwoord gedraagt, hoort hij niet op de preekstoel te staan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie