Geplaatst: 15 jun 2006, 23:48
Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
En dat wordt ook niet door de doop of de belijdenis weggenomen.limosa schreef:Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
We belijden in ons doopsformulier 2 dingen:limosa schreef:Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
Jawel,olfie schreef:En dat wordt ook niet door de doop of de belijdenis weggenomen.limosa schreef:Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
oh, dat had ik begrepen uit je verhaal dat onwedergeboren blijven moeilijker is dat wederomgeboren worden en dat dat te maken had met de DoopMiscanthus schreef:Ik heb nergens over een vanzelfsprekendheid gerept.
dus dit interpreteer jij als vanzelfsprekendheid?Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
Het is moeilijker om jou te begrijpen dan om je niet te begrijpen... :roll:Miscanthus schreef:dus dit interpreteer jij als vanzelfsprekendheid?Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
volgens mij wil je mij niet begrijpen.... :roll:
60 ¶ Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?Erasmiaan schreef:Het is moeilijker om jou te begrijpen dan om je niet te begrijpen... :roll:Miscanthus schreef:dus dit interpreteer jij als vanzelfsprekendheid?Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
volgens mij wil je mij niet begrijpen.... :roll:
Zucht, gaan we weer... kan weinig anders dan je opnieuw op het doopformulier wijzen, wat zo te zien ook al is gedaan. Misschien de institutie van Calvijn (deel over dit onderwerp) maar eens even gaan lezen...olfie schreef:En dat wordt ook niet door de doop of de belijdenis weggenomen.limosa schreef:Dat verzet zit de mens van nature vol van. Da's in Genesis 3 al begonnen.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
Ik wil even terug naar de prediking: als het inderdaad beperkt wordt tot "we kunnen niets en we verzetten ons", dan is dat een waarheid als een koe, maar het is niet alles wat verkondigd moet worden. Om te zien wat er daarnaast verkondigd moet worden en wat het doel van de prediking is, wil ik het volgende bijbelgedeelte erbij betrekken:Marnix schreef:Iedere keer wordt weer "ja maar van nature zijn we zwak en verzetten we ons" aangehaald om vooral de berkeringsplicht te relativeren. Jezus en zijn volgelingen preekten echter geen passiviteit, en ze hamerden ook niet op het "niet kunnen". Jezus zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan wanneer de Vader hen trekt... en vervolgens roept Hij talloze mensen op tot bekering en velen geven gehoor. Wij blijven bij punt 1 hangen en het tweede deel laten we maar voor wat het is?
Laat ik voorop stellen dat dit in de eerste plaats gaat over het volk Israel en de terugkeer uit Babel. Maar er zit volgens mij ook een les voor de prediking in: zoals de profeet moest prediken tegen de dorre doodsbeenderen, zo moet ook de prediker tegen zijn hoorders prediken. Tegen dorre doodsbeenderen zeggen dat ze het Woord des Heeren moeten horen. En het wonder is, dat er dan reaktie komt. Een reaktie die door de Heere gewerkt wordt. In de prediking zit niets van onmogelijkheid (de onmogelijkheid zit nl. bij de hoorders), maar wel van Gods mogelijkheden. Daarom moet tegen een dode zondaar verkondigd worden dat hij of zij zich moet bekeren, z'n zonden moet belijden en tot Christus moet komen.Ez. 37:4 Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
5 Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.
6 En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
7 Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid, als ik profeteerde, en ziet een beroering! en de beenderen naderden, elk been tot zijn been.
8 En ik zag, en ziet, en er werden zenuwen op dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over dezelve, maar er was geen geest in hen.
9 En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind! en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest! kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden.
10 En ik profeteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen, en zij werden levend en stonden op hun voeten, een gans zeer groot heir.
Het woord "verkondigt" in dit vers, kan ook vertaald worden met "beveelt" (de King James versie doet dit dan ook), want het woord paragello wordt op andere plaatsen ook met "bevel" vertaald (zie bijv. Matth. 10:5, Hand. 1:4 enz.). Verkondiging en bevel vallen dus samen. En dat bevel is er niet omdat er iets in de hoorders zou zitten om aan dit bevel te gehoorzamen, maar omdat God tegelijkertijd Zijn Geest paart aan dit Woord, zodat Hij het geloof ontsteekt in de hoorders.Joh. 17:30 God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.
Dus die mensen hoeft Paulus ook geen vermanende brief te schrijven vanwege hun Avondmaalsmijding, hartenkenner of niet.Miscanthus schreef:Nee, helaas. Ik denk niet dat ieder mens wat in de kerkbank zit of opgroeit wederom geboren is.
Beetje vreemde uitdrukking. Maar daar is al meer over gezegd in dit topic.Miscanthus schreef:Al moet ik zeggen dat er meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven dan wedergeboren te worden.
Klopt. Iedereen die deze gestalte heeft, is een welkome Avondmaalsganger.Miscanthus schreef:We zoeken onze zaligheid niet in onszelf, maar in het volbrachte werk van Jezus, Gods Zoon.
Het blijft een persoonlijke zaak of iemand wel of niet aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.Miscanthus schreef:Het feit dat niet iedere kerkganger wederomgeboren is, is geen reden om zo massaal het sacrament te mijden als in de meeste Gereformeerde Gemeenten het geval is. Het is geen gezonde gemeente als Gods Volk een selecte minderheid is, en nog minder als het normaal is dat een meerderheid zichzelf niet als Gods kind ziet.
Je trekt een ander conclusie dan mij uit dezelfde gegevens. Ook bij Paulus waren er ongetijfeld mensen die niet geloofden. Toch spreekt Paulus de gemeente aan als gemeente van Christus. Hij spreekt hen aan op hun roeping. Hij vermaant hen om om op een waardige wijze het avondmaal te vieren en niet in dronkenschap of bourgondische wijze. De hele gemeente vierde avondmaal. Ook dat is evangelie opdat wij te vaster zouden geloven dat wij tot dit genadeverbond behoren. (zie avondmaalsformulier).Tiberius schreef:Dus die mensen hoeft Paulus ook geen vermanende brief te schrijven vanwege hun Avondmaalsmijding, hartenkenner of niet.Miscanthus schreef:Nee, helaas. Ik denk niet dat ieder mens wat in de kerkbank zit of opgroeit wederom geboren is.
Deze mensen moeten beëvangeliseerd worden in de prediking (want daar ging het in dit topic om). Zeg de rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; wee de goddeloze. Ook de godsdienstige goddeloze, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, maar die overgave is niet 'gemakkelijker' dan het verzet.Miscanthus schreef:God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.Afgewezen schreef:Ja, maar dat er 'meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven' vind ik toch niet terug.
Nu lijk je te suggereren dat je als je gedoopt bent, als een soort 'herborene' begint, hetgeen je later kwijt kunt raken. Dát lijkt me niet bijbels. In het verbond geboren zijn is niet per definitie wedergeboren zijn.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.