Reformatorische Omroep gaat dóór

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
geledu schreef:
Oppervlakkigheid... Toe maar, om dat drumstel??
En vergeet Spurgeon niet !! :lol:

Even serieus Oude Paden, over het algemeen waardeer ik je bijdrage, maar meen je dit nu serieus ???
Mijn bijdrage is op dit moment het meest serieus......

Er is helaas een tijd aangebroken in onze gezindthe dat zelfs principiele afwijzing van dit soort ontwikkelingen, door eigen mensen belachelijk wordt gemaakt!
Sorry hoor, maar ik vind dit nergens op slaan. Doet mij sterk denken aan de Amish. Je bent tegen de RO maar voor het RD?
Klinkt me absoluut onduidelijk in de oren!
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef:
geledu schreef:

Even serieus Oude Paden, over het algemeen waardeer ik je bijdrage, maar meen je dit nu serieus ???

Er is helaas een tijd aangebroken in onze gezindthe dat zelfs principiele afwijzing van dit soort ontwikkelingen, door eigen mensen belachelijk wordt gemaakt!
Jonge jonge, hoe krijg je het voor elkaar om RO af te wijzen op prIncipiële gronden. Omdat er een lied van Joh. de Heer voorbijkwam?
Welk lied was het?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:Er is helaas een tijd aangebroken in onze gezindthe dat zelfs principiele afwijzing van dit soort ontwikkelingen, door eigen mensen belachelijk wordt gemaakt!
Dat je de RO niks vindt is me wel duidelijk OP maar misschien kun je uitleggen wat die principiele component dan is?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mister schreef:
Oude Paden schreef:
geledu schreef:

Sorry hoor, maar ik vind dit nergens op slaan. Doet mij sterk denken aan de Amish. Je bent tegen de RO maar voor het RD?
Klinkt me absoluut onduidelijk in de oren!
Goed lezen Mister!
Oude Paden

limosa schreef:
Oude Paden schreef:Er is helaas een tijd aangebroken in onze gezindthe dat zelfs principiele afwijzing van dit soort ontwikkelingen, door eigen mensen belachelijk wordt gemaakt!
Dat je de RO niks vindt is me wel duidelijk OP maar misschien kun je uitleggen wat die principiele component dan is?
Limosa,

Zoals ik al eerder zei: De mix van godsdienst op de RO is absoluut niet de reformatorische lijn.
Ik volg (informatief) het programma regelmatig en ontdek een enorme eenzijdigheid. Ik ben het roerend eens met Dhr van der Tang vandaag in het RD. Een remonstrantse draad doortrekt bedekt onze gezindte.
Het wonderlijke vindt ik ook dat een ieder over me heen valt en vraagt om argumentatie terwijl op de bijdragen zelf niet eens wordt gereageerd. Zeg nu zelf eens waarom je het wel eens met met liederen van J. de Heer. En waarom dit wel in de lijn is van onze reformatoren!

Ik denk dat ik net als MV (collega GGiN) helaas dit forum ga verlaten.
Ik meen het oprecht dat het me werkelijk verbaasd hoe gemakkelijk in kringen dicht rondom mij veel wordt goedgepraat en dichtgetheologiseerd, en daarnaast veelal SCHAMPER wordt gereageerd op mijn bijdragen. Blijkbaar zet het alleen maar stekels op
Oude Paden

Unionist schreef:
Kislev schreef:Nieuw; vannacht doorlopend preken, met dank aan Van Leeuwen Records.
Van Leeuwen Records een beetje kennende wacht die tot de RO met pay-radio komt. Zonder dure decoder niet te beluisteren.

Oude Paden, ik vind het een beetje jammer dat je iets afkraakt omdat het niet in jouw hoekje van refo-Nederland past. 90% waardeert de liederen van Joh. de Heer wel (vooral als zijn naam er niet bij staat). De Kerk is groter dan aleen de uiterste rechterflank van de Ger. Gez.

IK heb een aantal meditaties beluisterd van Ds. Van der Want en Prof. Velema, die waren volop reformatorisch.
Als 90% van reformatorish Nederland J. de Heer waardeerd vraag ik mij af wat jij dan Refo Nederland vindt! Mijn klompen breken hier echt van. 6 van de 10 liederen zijn remontrants!
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef: Mijn klompen breken hier echt van. 6 van de 10 liederen zijn remontrants!
Noem enkele voorbeelden als je wilt.
Of vraag ik dan veel?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Billy

Bericht door Billy »

Oude Paden schreef: Ik denk dat ik net als MV (collega GGiN) helaas dit forum ga verlaten.
Ik meen het oprecht dat het me werkelijk verbaasd hoe gemakkelijk in kringen dicht rondom mij veel wordt goedgepraat en dichtgetheologiseerd, en daarnaast veelal SCHAMPER wordt gereageerd op mijn bijdragen. Blijkbaar zet het alleen maar stekels op

en daarom verlaat je dit forum? het wordt je te benauwd? of je nu wel of geen medestanders hier hebt.. als jullie je boodschap niet meer uitdragen wordt het nog eenzijdiger hier............ juist als je het idee hebt dat je het bij het rechte eind hebt blijven je bijdragen toch van groot belang voor je mederefo's als je ze af ziet dwalen? wel eens van evangelisatie gehoord?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het RD lees ik als nieuwsbrenger.
Ik vindt RO een onnodige aanwinst. Het werkt oppervlakkigheid in de hand.
En de RO kun je ook luisteren als Nieuwsbrenger!
De liederen van JdH zijn oppervlakkig? Allemaal?
Kom op, je weet zelf ook wel dat dat niet waar is. Jammer dat je alles op z'n negatieve manier bekijkt. Online stukje Spurgeon, Ds van der Want etc. is een fantastische manier van evangeliseren toch?! Doe jij dat ook in jouw omgeving???

Oppervlakkig? Het RD! Pagina's advertentie's met dure kleding. Dure reizen. Dure auto's. Ga zo maar door. Nee, dat werkt eerder oppervlakkigheid in de hand dan een lied van JdH!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:Als 90% van reformatorish Nederland J. de Heer waardeerd vraag ik mij af wat jij dan Refo Nederland vindt! Mijn klompen breken hier echt van. 6 van de 10 liederen zijn remontrants!
Een héél enkele keer ben ik het nog wel eens met je eens, Oude Waarheid Toegedaan!

Bij de teksten van veel geliefde liederen zijn zeker vraagtekens te plaatsen. Of het in 6 van de 10 gevallen remonstrants is, durf ik niet te zeggen, maar oppervlakkigheid en eenzijdigheid liggen wel op de loer als het om JdH, Opwekking en EL gaat. Een kritische houding ten aanzien van de tekst is geen overbodige luxe.

Vaak ontbreekt het besef van een kerkelijke traditie, waardoor het kerklied "uit de schat der eeuwen" buiten beeld blijft en men snel kiest voor een aansprekend en gevoelig lied van recente datum. Waarbij het blijkbaar niet uitmaakt dat het vaak gaat om muziek met een beperkte houdbaarheid.
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:
limosa schreef:
Limosa,

Zoals ik al eerder zei: De mix van godsdienst op de RO is absoluut niet de reformatorische lijn.
Ik volg (informatief) het programma regelmatig en ontdek een enorme eenzijdigheid. Ik ben het roerend eens met Dhr van der Tang vandaag in het RD. Een remonstrantse draad doortrekt bedekt onze gezindte.
Het wonderlijke vindt ik ook dat een ieder over me heen valt en vraagt om argumentatie terwijl op de bijdragen zelf niet eens wordt gereageerd. Zeg nu zelf eens waarom je het wel eens met met liederen van J. de Heer. En waarom dit wel in de lijn is van onze reformatoren!

Ik denk dat ik net als MV (collega GGiN) helaas dit forum ga verlaten.
Je reageert op drie vlakken.

Over de RO zou ik willen opmerken dat de muziek die ik daar hoor (ik luister af en toe) toch voor de breedte van de rechterflank acceptabel lijkt. Het is echt niet alleen JdH. Wat je met de "mix van de godsdienst" bedoeld is me niet helemaal duidelijk. Zo heel direct is de RO toch niet met theologie bezig? Maar goed, daarover kunnen we best van mening verschillen.

Het stukje van Vd Tang vind ik niet zo indrukwekkend. Hij (of zij?) bagatelliseert het remonstrantisme om daarmee vervolgens de gereformeerde gezindte aan te vallen. Dat is nou echt een voorbeeld van je eigen nest bevuilen. Iedereen die niet in zijn straatje past wordt maar even op de remonstrantse hoop geveegd. Niet fraai. Ik herken de rechterflank van de gereformeerde gezindte er ook niet in. Althans niet als ik die in breedte beschouw zoals die van oudsher is geweest.

Wat mij betreft ben jij welkom hoor, en zijn je bijdragen waardevol. Ik zou het jammer vinden als je weggaat. Er worden soms wel erg fanatiek argumenten geëist maar ja, zo zit de hele maatschappij anno 2006 in elkaar. Dat hebben we zelf gestimuleerd met ons onderwijs. Daar veranderen we niks aan. En soms is de roep om argumenten terecht. Ook tradities moeten we Bijbels kunnen onderbouwen anders verliezen ze hun kracht. In dat spanningsveld zit een forum als dit. Laten we daar ook maar niet voor weglopen. En geluiden uit de zeer rechterflank (zit ik zelf als OGGiN ook in) mogen hier ook gehoord worden.
Oude Paden

Mister schreef:
Kom op, je weet zelf ook wel dat dat niet waar is. Jammer dat je alles op z'n negatieve manier bekijkt. Online stukje Spurgeon, Ds van der Want etc. is een fantastische manier van evangeliseren toch?! Doe jij dat ook in jouw omgeving???

Oppervlakkig? Het RD! Pagina's advertentie's met dure kleding. Dure reizen. Dure auto's. Ga zo maar door. Nee, dat werkt eerder oppervlakkigheid in de hand dan een lied van JdH!
Je maakt hier geen onderscheid.
De RO laat muziek en meditaties horen waar de hoorder op een onjuiste wijze door beinvloed wordt. Het is een eenzijdige boodschap.
Het RD werkt werelgelijkvormigheid in de uiting in de hand, dat ben ik met je eens.

En nogmaals: Alle liederen van Johannes de Heer zijn niet remonstrants, alleen m.i. het grootste deel.

De meesten reageren net alsof dit een eigen theologie is!
Alle jaren door is deze bundel in onze gezindte afgewezen vanwege een sterke: "Mijn lieve Jezus" inhoud.
Unionist

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Als 90% van reformatorish Nederland J. de Heer waardeerd vraag ik mij af wat jij dan Refo Nederland vindt! Mijn klompen breken hier echt van. 6 van de 10 liederen zijn remontrants!
Een héél enkele keer ben ik het nog wel eens met je eens, Oude Waarheid Toegedaan!

Bij de teksten van veel geliefde liederen zijn zeker vraagtekens te plaatsen. Of het in 6 van de 10 gevallen remonstrants is, durf ik niet te zeggen, maar oppervlakkigheid en eenzijdigheid liggen wel op de loer als het om JdH, Opwekking en EL gaat. Een kritische houding ten aanzien van de tekst is geen overbodige luxe.

Vaak ontbreekt het besef van een kerkelijke traditie, waardoor het kerklied "uit de schat der eeuwen" buiten beeld blijft en men snel kiest voor een aansprekend en gevoelig lied van recente datum. Waarbij het blijkbaar niet uitmaakt dat het vaak gaat om muziek met een beperkte houdbaarheid.
Wat Joh. de Heer gedaan heeft, is vooral het vertalen van liederen uit de angelsaksische wereld. En wat die houdbaarheid betreft: ze gaan al heel wat jaren mee. Behalve dan bij bepaalde evangelische groepen waar men slechts de hoogste Opwekkingnummers zingt. Maar dat zegt meer over die gemeenten dan over de bundels.

Ik zou het een verarming vinden om alleen JdH te zingen, maar gelukkig hoor ik bij een kerk die louter maar helaas niet onverkort vasthoudt aan de aloude berijminck van 1773.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Ach, Oude Paden, jij vindt de RO niks (heb er zelf ook niet zoveel mee) maar het blad Oude Paden vind ik misschien nog wel erger. Wat staat daarin de mens centraal zeg.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
Mister schreef:

Je maakt hier geen onderscheid.
De RO laat muziek en meditaties horen waar de hoorder op een onjuiste wijze door beinvloed wordt. Het is een eenzijdige boodschap.
Het RD werkt werelgelijkvormigheid in de uiting in de hand, dat ben ik met je eens.

En nogmaals: Alle liederen van Johannes de Heer zijn niet remonstrants, alleen m.i. het grootste deel.

De meesten reageren net alsof dit een eigen theologie is!
Alle jaren door is deze bundel in onze gezindte afgewezen vanwege een sterke: "Mijn lieve Jezus" inhoud.
Oude Paden, meditatie van Ds Van der Want zou ik niet eenzijdig durven noemen. Evenals Spurgeon niet. Mijn vraag was al: getuig jij ook in jouw omgeving van de hoop die in je is?

Dat JdH feilbaar is, ben ik helemaal met je eens, alhoewel ik het geweldig vindt om 'mijn lieve Jezus' te dienen, in de goede zin van het woord.
Plaats reactie