Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""
Heeft er ooit iemand gezegd dat je zelf ellendekennis moet produceren? Niet dat ik weet.
Soms wordt er gedaan alsof het onlogisch is dat je zondekennis hebt alvorens je tot Christus komt... Heel vreemd, alsof ik met een volle maag nou zo'n trek in een broodje van de warme bakker heb.
Want juist het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker. Maar dat is geen niveau wat je zelf moet zien te bereiken of moet produceren, maar het is Gods gewone weg waardoor Hij door de Heilige Geest zondaren tot Christus leidt. Het lijkt steeds meer Gods ongewone weg te worden...
Peet heeft een mooie tekst onder zijn berichten staan: "want het is de functie van de volmaaktheid om iemand zijn onvolmaaktheid te doen kennen." Het is onmogelijk dat ik Christus als de nameloze volmaaktheid ken, zonder dat ik een diep zicht op mijn nameloze onvolmaaktheid heb. Als deze twee dingen (Godskennis en zelfkennis) losgetrokken worden, dan ben ik heel bang dat er huizen op zandgronden worden gebouwd. Wat heb ik aan zelfkennis zonder Christuskennis, en hoe bestaat het dat ik Christus ken zonder mijzelf te leren kennen?
NB. Ik pleit dus voor het vastklinken van beide (in de tijd), waarbij een zekere mate van ellendekennis vooraf gaat. Is dat voorwaardelijk??
Openbaring 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Iedereen wordt genodigd, zij die dorst hebben komen...
Soms wordt er gedaan alsof het onlogisch is dat je zondekennis hebt alvorens je tot Christus komt... Heel vreemd, alsof ik met een volle maag nou zo'n trek in een broodje van de warme bakker heb.
Want juist het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker. Maar dat is geen niveau wat je zelf moet zien te bereiken of moet produceren, maar het is Gods gewone weg waardoor Hij door de Heilige Geest zondaren tot Christus leidt. Het lijkt steeds meer Gods ongewone weg te worden...
Peet heeft een mooie tekst onder zijn berichten staan: "want het is de functie van de volmaaktheid om iemand zijn onvolmaaktheid te doen kennen." Het is onmogelijk dat ik Christus als de nameloze volmaaktheid ken, zonder dat ik een diep zicht op mijn nameloze onvolmaaktheid heb. Als deze twee dingen (Godskennis en zelfkennis) losgetrokken worden, dan ben ik heel bang dat er huizen op zandgronden worden gebouwd. Wat heb ik aan zelfkennis zonder Christuskennis, en hoe bestaat het dat ik Christus ken zonder mijzelf te leren kennen?
NB. Ik pleit dus voor het vastklinken van beide (in de tijd), waarbij een zekere mate van ellendekennis vooraf gaat. Is dat voorwaardelijk??
Openbaring 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Iedereen wordt genodigd, zij die dorst hebben komen...
'Zalig zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.' Matt. 5:6.
'Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven.' Matt. 11:28.
'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Op. 3:21.
-- Wanneer is iemand in voor een maaltijd? Matt. 5:6.
Groetjes, Rose.
'Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven.' Matt. 11:28.
'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Op. 3:21.
-- Wanneer is iemand in voor een maaltijd? Matt. 5:6.
Groetjes, Rose.
Maar er wordt wel bij iedereen op de deur geklopt! En bij iedereen die de deur opendoet komt Hij binnen!Origineel geplaatst door roseline
'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Op. 3:21.
-- Wanneer is iemand in voor een maaltijd? Matt. 5:6.
Groetjes, Rose.
Spurgeon schrijft:
'Wel', zegt iemand, 'maar er staat: 'Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven'. Dus wij moeten vermoeid en belast zijn'. Ja, zo staat het in die tekst, maar er is ook een andere tekst: 'Die wil, die kome' en dan wordt er niets gezegd over 'vermoeid en belast' zijn.
Dat dorstigen is misschien wel een constatering van Jesaja die al die mensen ziet. En inderdaad 'geen geld'. Niets kan ik meebrengen, zelfs geen zondekennis.Jesaja 55 : 1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Verder schrijft Spurgeon:
Geloof is volledig buiten jezelf gaan en in Christus komen. Ik weet dat vele honderden arme zielen getobd hebben, omdat de dominee zei: 'als u uw gemis voelt, mag u tot Christus komen. Maar zeiden zij, ik voel mijn nood vast niet genoeg'. Talloze brieven heb ik ontvangen van gekwelde gewetens, die zeiden: 'ik zou het erop wagen op Christus te vertrouwen, dat Hij mij zalig kan maken, als ik maar een teer geweten had, als ik een zacht hart had, maar o, mijn hart is als een ijsrots, die niet wil smelten. Ik kan niet voelen, zoals ik zou willen voelen en daarom mag ik niet in Jezus geloven'. O weg ermee, weg ermee! Het is een verdorven antichrist, het is roomse dwaalleer! Het is niet uw zachte hart, dat u recht geeft om te geloven. U moet in Christus geloven om uw harde hart te vernieuwen en tot Hem te komen met niets anders dan uw zonden.
Tevens kun je concluderen dat daar waar gepreekt wordt dat een mens niet zomaar tot Christus mag komen maar eerst zijn diepe nood moet voelen er niemand meer genodigd wordt. Niemand, ook al geeft hij of zij aan last van zonde te hebben, wordt meer naar Christus verwezen. Nee, hij moet op een eerlijke wijze geopenbaard worden etc. etc.
[Veranderd op 15/8/02 door Kislev]
RJ, Mirror e.a.
Dan stel ik voor dat je het maar op z'n beloop laat.
En al staat er dan dat wij op 1000 vragen geen antwoorden zullen hebben, ik stel voor dat je dit dan straks maar aan de Rechter gaat vertellen nl;
* ik gevoelde mijn ellende niet recht
* ik kon niet geloven
* het evangelie was toch alleen voor vermoeiden?
* ik had geen dorst
* het is UW schuld
Weet je: zij hebben niet kunnen ingaan omdat zij niet geloofden, niet omdat ze hun ellende niet gevoelden, of wel gevoelden, of niet genoeg gevoelden, nee.....
Niet kunnen ingaan...door ongeloof.
Dat zegt de Schrift.
Dan stel ik voor dat je het maar op z'n beloop laat.
En al staat er dan dat wij op 1000 vragen geen antwoorden zullen hebben, ik stel voor dat je dit dan straks maar aan de Rechter gaat vertellen nl;
* ik gevoelde mijn ellende niet recht
* ik kon niet geloven
* het evangelie was toch alleen voor vermoeiden?
* ik had geen dorst
* het is UW schuld
Weet je: zij hebben niet kunnen ingaan omdat zij niet geloofden, niet omdat ze hun ellende niet gevoelden, of wel gevoelden, of niet genoeg gevoelden, nee.....
Niet kunnen ingaan...door ongeloof.
Dat zegt de Schrift.
Ik doe de deur open omdat de Koning der Koningen aan mÃjn deur staat te kloppen. Onvoorwaardelijk! (Zeg Rose, wie heeft jou eigenlijk verteld dat ik dik ben?:% )Origineel geplaatst door roseline
Kislev,
Wanneer doe je dan de deur open?
Als je vol zit van de maaltijd met satan of met je eigen dikke ik?
Groetjes, Rose.
Zeven jaar geleden zei u: "Ik zou Christus wel willen vertrouwen, maar ik voel niet zoals ik zou moeten voelen." Voelt u nu beter? En als er nog zeven jaar voorbij zullen zijn, dan voelt u nog net als nu! Ach, en het zal altijd doorgaan, totdat u naar de hel gaat en als u erheen gaat, zegt u: "Ik voel mijn nood niet genoeg." Dan zal de leugen ontdekt worden en u zult zeggen: "Het stond niet in Gods Woord, dat ik niet tot Christus mocht komen tenzij ik mijn nood genoeg voelde, maar er stond: "Wie dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet." Ik wilde niet komen gewoon zoals ik was, daarom ben ik rechtvaardig uitgeworpen."
C.H. Spurgeon
[Veranderd op 15/8/02 door Kislev]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Toch Mirror, voel ik met Leo mee.
Haast spottend worden de excuses aangedragen om niet tot Christus te gaan.
Het is wat Rose als Christus tot u zegt 'Ik sta aan de deur en klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Als jij zegt dat je eerst je honger wilt voelen of bemerken dan ben je een Remonstrant. Gij zijt arm, ellendig en naakt!
Maar goed, verwerp dan het Evangelie, het is immers voor jullie niet. Verwerp dan die dierbare Christus, want gij voeldet uzelf niet hongerig en dorstig. Vertrap dan het bloed van Hem, die Zijn dierbaar bloed gestort heeft. Gij zult Hem nog éénmaal zien als je in deze weg volhardt en dat is aan de rechterhand van Zijn Vader en daarna zal het zijn de eeuwige Godsverlating. Eeuwig van God in Christus verlaten, dat deed Jezus zelf uitroepen op Golgotha 'Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.'
Hoort Petrus 'Gij zult Hem zien die Gij doorstoken hebt' Verhardt uw harten toch niet en laat u leiden. Leiden door wie? Door Jezus Christus, want Hij is het nodigen en het lokken nog niet moe, nog wordt er mest aan uw boom gelegd. Nog wordt het Evangelie u gepredikt. Hoe lang? Totdat uw tijd om is.
Haast spottend worden de excuses aangedragen om niet tot Christus te gaan.
Het is wat Rose als Christus tot u zegt 'Ik sta aan de deur en klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Als jij zegt dat je eerst je honger wilt voelen of bemerken dan ben je een Remonstrant. Gij zijt arm, ellendig en naakt!
Maar goed, verwerp dan het Evangelie, het is immers voor jullie niet. Verwerp dan die dierbare Christus, want gij voeldet uzelf niet hongerig en dorstig. Vertrap dan het bloed van Hem, die Zijn dierbaar bloed gestort heeft. Gij zult Hem nog éénmaal zien als je in deze weg volhardt en dat is aan de rechterhand van Zijn Vader en daarna zal het zijn de eeuwige Godsverlating. Eeuwig van God in Christus verlaten, dat deed Jezus zelf uitroepen op Golgotha 'Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.'
Hoort Petrus 'Gij zult Hem zien die Gij doorstoken hebt' Verhardt uw harten toch niet en laat u leiden. Leiden door wie? Door Jezus Christus, want Hij is het nodigen en het lokken nog niet moe, nog wordt er mest aan uw boom gelegd. Nog wordt het Evangelie u gepredikt. Hoe lang? Totdat uw tijd om is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Beste allemaal!
Als jij nou zegt: Ah joh! Je hoeft je dorst niet te voelen. Neem Hem nou maar aan! Je ziet toch dat je Hem nodig hebt? Er zijn totaal geen voorwaarden.....Waar loopt dat op uit? Op een VERSTANDELIJK aannemen. Waar loopt dat op uit? Ik wil het allemaal niet opnoemen.
Laat het gezegd zijn. Net als Mirror, zeg ik ook, dat het Evangelie voor een ieder is. Wij behoren allemaal te geloven.
Maar de ware christelijke leer is deze: eerst moet de mens zichzelf door de Wet als zondaar leren zien, voor wie het onmogelijk is welk goed werk dan ook te doen. De Wet zegt namelijk: je bent een slechte boom en daarom strijdt alles wat je denkt, spreekt en doet tegen God. Je kunt de genade niet door je werken verdienen.
God moet ons eerst vernederen door de Wet en de kennis van onze zonden, voordat Hij ons genezen en vrijspreken kan door het Evangelie.
Zijn vreemde werk is om mensen tot zondaren, tot onrechtvaardigen, tot leugenaars, ellendigen, dwazen en verloren te maken. God gebruikt dit werk om hen te tonen dat zij zo zijn, opdat zij in eigen ogen mogen worden wat zij zijn in Gods ogen. Daarom, omdat Hij alleen hen rechtvaardig kan maken, die onrechtvaardig zijn.
Goed, dit was dan het voorwaardelijke Evangelie van Luther.
Bedenk dan eerst, dat tot de zaligheid de toegang NIET openstaat, tenzij alle trots is afgelegd en een grondige nederigheid is aangenomen...een ongeveinsde vernedering van het gemoed, dat door een ernstig besef van zijn ellende en armoed verslagen is: want zo wordt het overal in Gods Woord beschreven...Door zulk een verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen naar Gods woorden, verhoogd wilt worden. Als dat niet geschiedt, zult ge door de machtige hand Gods vernederd worden tot uw schaamte en schande.
Dit was het voorwaardelijke Evangelie dat Calvijn verkondigde.
Jullie zeggen dat het voorwaardelijk is. Ik zeg, dat het gewoon tot het geloof behoort: Wie vergeving verlangt, die gevoelt diep zijn zonden. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Mensen die dit zeggen he: Ik wil eerst honger bemerken of voelen. Die zeggen daarmee eigenlijk: Ik heb geen echte behoefte aan een Zaligmaker. Mijn ziel gaat niet naar Hem uit. VERSTANDELIJK weten ze natuurlijk wel dat ze zonder Borg en Zaligmaker het eeuwig verderf zullen lijden.Als jij zegt dat je eerst je honger wilt voelen of bemerken dan ben je een Remonstrant. Gij zijt arm, ellendig en naakt!
Als jij nou zegt: Ah joh! Je hoeft je dorst niet te voelen. Neem Hem nou maar aan! Je ziet toch dat je Hem nodig hebt? Er zijn totaal geen voorwaarden.....Waar loopt dat op uit? Op een VERSTANDELIJK aannemen. Waar loopt dat op uit? Ik wil het allemaal niet opnoemen.
Laat het gezegd zijn. Net als Mirror, zeg ik ook, dat het Evangelie voor een ieder is. Wij behoren allemaal te geloven.
Maar de ware christelijke leer is deze: eerst moet de mens zichzelf door de Wet als zondaar leren zien, voor wie het onmogelijk is welk goed werk dan ook te doen. De Wet zegt namelijk: je bent een slechte boom en daarom strijdt alles wat je denkt, spreekt en doet tegen God. Je kunt de genade niet door je werken verdienen.
God moet ons eerst vernederen door de Wet en de kennis van onze zonden, voordat Hij ons genezen en vrijspreken kan door het Evangelie.
Zijn vreemde werk is om mensen tot zondaren, tot onrechtvaardigen, tot leugenaars, ellendigen, dwazen en verloren te maken. God gebruikt dit werk om hen te tonen dat zij zo zijn, opdat zij in eigen ogen mogen worden wat zij zijn in Gods ogen. Daarom, omdat Hij alleen hen rechtvaardig kan maken, die onrechtvaardig zijn.
Goed, dit was dan het voorwaardelijke Evangelie van Luther.
Bedenk dan eerst, dat tot de zaligheid de toegang NIET openstaat, tenzij alle trots is afgelegd en een grondige nederigheid is aangenomen...een ongeveinsde vernedering van het gemoed, dat door een ernstig besef van zijn ellende en armoed verslagen is: want zo wordt het overal in Gods Woord beschreven...Door zulk een verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen naar Gods woorden, verhoogd wilt worden. Als dat niet geschiedt, zult ge door de machtige hand Gods vernederd worden tot uw schaamte en schande.
Dit was het voorwaardelijke Evangelie dat Calvijn verkondigde.
Jullie zeggen dat het voorwaardelijk is. Ik zeg, dat het gewoon tot het geloof behoort: Wie vergeving verlangt, die gevoelt diep zijn zonden. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Soms wordt er gedaan alsof het onlogisch is dat je zondekennis hebt alvorens je tot Christus komt... Heel vreemd, alsof ik met een volle maag nou zo'n trek in een broodje van de warme bakker heb.
Want juist het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker. Maar dat is geen niveau wat je zelf moet zien te bereiken of moet produceren, maar het is Gods gewone weg waardoor Hij door de Heilige Geest zondaren tot Christus leidt. Het lijkt steeds meer Gods ongewone weg te worden...
Het is niet Gods ongewone weg, integendeel het is Gods gewone weg dat Hij een zondaar overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Echter dit is Gods weg en dit is ook Gods geheimenis hoe hij dat doet.
Kijk Mirror, je schrijft ‘het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker’ Dit kan nooit. Wij worden nooit geschikt voor de Zaligmaker. Ook de aanhaling ‘het zicht op je eigen ellende’ suggereert een zekere voorwaarde.
Gods Geest Mirror, trekt zondaren tot Christus. Dat doet Hij soeverein. Hoe? Door ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wat werkt dat uit? Een vluchten naar Christus in Zijn Woord. Voorwaardelijk oftewel wat ook een populaire uitdrukking is ‘er moet plaats gemaakt worden’. Dat is voorwaarden scheppen.
Daarom ben ik, ook hierin, geheel Kohlbruggiaans. Gods Geest roept en trekt de zondaren. Echter dit is de wedergeboorte niet! Wij zijn dan wedergeboren als we door het geloof Christus omhelsd hebben.
Godskennis en zelfkennis. Ook twee woorden die dikwijls gebruikt worden en terecht want als we God leren kennen dan leren we ook wie we zelf zijn, maar en dat hoor ik bijna nooit, dan leren we ook Christus kennen. Waar is de trits godskennis, zelfkennis en Christuskennis? Die is ook binnen veel gemeenten losgelaten. Vele predikanten spreken helaas alleen nog maar van Godskennis en zelfkennis. Hoewel dit zeker gekend moet worden kan het nooit met dat alleen, nee sterker het is niet te scheiden. Het zit er onlosmakelijk met vast.
Dan je aangehaalde tekst over Openbaringen. Beste Mirror, iedereen wordt genodigd want we zijn allen dorstig, alleen we weten het niet. Doch gij weet niet dat gij zijt arm, ellendig en naakt.
Dan richting Rose,
Dit stak mij:
'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Op. 3:21.
-- Wanneer is iemand in voor een maaltijd? Matt. 5:6.
Dit is Christus verwerpen! Als je dit bestrijd dan vraag ik je recht op de man af. Nodigt Christus hier, ja of nee! Zoja, dan volgt hierop wanneer is iemand in voor een maaltijd. Met andere woorden ik ben niet hongerig dus nee hoor ik ben er niet voor in.
Nu we toch 'voorwaardelijk' bezig zijn:
Jesaja 55 : 1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Beste Mirror, ik zou je graag over deze tekst een predikatie laten lezen van John Kennedy een bekend prediker uit Schotland. Wij zijn allen onderscheid dorstig en wij zijn allen zonder onderscheid niets bezitters. Daarom kan de oproep klinken ‘o alle gij dorstigen’ komt!
Het zal dus nooit zijn Mirror en Rose omdat wij niet dorstig waren, nee wij gaan verloren omdat wij dorstigen de grote Bron afwijzen.
Want juist het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker. Maar dat is geen niveau wat je zelf moet zien te bereiken of moet produceren, maar het is Gods gewone weg waardoor Hij door de Heilige Geest zondaren tot Christus leidt. Het lijkt steeds meer Gods ongewone weg te worden...
Het is niet Gods ongewone weg, integendeel het is Gods gewone weg dat Hij een zondaar overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Echter dit is Gods weg en dit is ook Gods geheimenis hoe hij dat doet.
Kijk Mirror, je schrijft ‘het zicht op je eigen ellende maken je uitermate geschikt voor de Zaligmaker’ Dit kan nooit. Wij worden nooit geschikt voor de Zaligmaker. Ook de aanhaling ‘het zicht op je eigen ellende’ suggereert een zekere voorwaarde.
Gods Geest Mirror, trekt zondaren tot Christus. Dat doet Hij soeverein. Hoe? Door ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wat werkt dat uit? Een vluchten naar Christus in Zijn Woord. Voorwaardelijk oftewel wat ook een populaire uitdrukking is ‘er moet plaats gemaakt worden’. Dat is voorwaarden scheppen.
Daarom ben ik, ook hierin, geheel Kohlbruggiaans. Gods Geest roept en trekt de zondaren. Echter dit is de wedergeboorte niet! Wij zijn dan wedergeboren als we door het geloof Christus omhelsd hebben.
Godskennis en zelfkennis. Ook twee woorden die dikwijls gebruikt worden en terecht want als we God leren kennen dan leren we ook wie we zelf zijn, maar en dat hoor ik bijna nooit, dan leren we ook Christus kennen. Waar is de trits godskennis, zelfkennis en Christuskennis? Die is ook binnen veel gemeenten losgelaten. Vele predikanten spreken helaas alleen nog maar van Godskennis en zelfkennis. Hoewel dit zeker gekend moet worden kan het nooit met dat alleen, nee sterker het is niet te scheiden. Het zit er onlosmakelijk met vast.
Dan je aangehaalde tekst over Openbaringen. Beste Mirror, iedereen wordt genodigd want we zijn allen dorstig, alleen we weten het niet. Doch gij weet niet dat gij zijt arm, ellendig en naakt.
Dan richting Rose,
Dit stak mij:
'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Op. 3:21.
-- Wanneer is iemand in voor een maaltijd? Matt. 5:6.
Dit is Christus verwerpen! Als je dit bestrijd dan vraag ik je recht op de man af. Nodigt Christus hier, ja of nee! Zoja, dan volgt hierop wanneer is iemand in voor een maaltijd. Met andere woorden ik ben niet hongerig dus nee hoor ik ben er niet voor in.
Nu we toch 'voorwaardelijk' bezig zijn:
Jesaja 55 : 1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Beste Mirror, ik zou je graag over deze tekst een predikatie laten lezen van John Kennedy een bekend prediker uit Schotland. Wij zijn allen onderscheid dorstig en wij zijn allen zonder onderscheid niets bezitters. Daarom kan de oproep klinken ‘o alle gij dorstigen’ komt!
Het zal dus nooit zijn Mirror en Rose omdat wij niet dorstig waren, nee wij gaan verloren omdat wij dorstigen de grote Bron afwijzen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste RJ,
Ik heb het zelf al aangehaald. 'en Die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.'
Daar zit jouw pijn niet, maar de pijn zit hem weer daar in dat jij levend of wederomgeboren wilt verklaren wat nog dood is. Daarom benadruk je ontzettend het stuk der ellende. Dit moet natuurlijk wel goed zitten want anders is zo een niet echt bekeerd. Nee RJ. Zolang we nog niet tot Christus gevlucht zijn ze we nog dood. Gods Woord schrijft ons dat ook 'die de Zoon heeft die heeft het leven en die de Zoon niet heeft die heeft het leven niet'.
Daarom wordt door jouw maar ook anderen de wetskennis zo benadrukt, want dat maakt bij sommigen een onderdeel uit van de wedergeboorte. Echter de wet werkt de dood en het Evangelie het leven. Jij zegt dat als iemand door de Wet verslagen lijkt is alrede levendgemaakt, terwijl ik zeg dat zonder Christus hij nog dood is.
Maar ja he, je weet het niet zeker, als zijn bevinding nou niet eens waar is. Daarom graaf dieper mensenkind en gij zult groter gruwelen vinden, is dan een populaire tekst. Zo blijft men graven in zichzelf. Terwijl ik onvoorwaardelijk Christus wil prediken aan zulk een, en vragen 'wat dunkt u van de Christus'.
Een populaire uitdrukking van Du Marchie was 'het eind zit niet in het begin' maar 'het begin in het eind' Die het vatte die vatte het. Het lijkt alsof vele predikanten het eerste omhelzen en dus niet meer willen weten van een Christusprediking.
Dat is jouw pijn RJ.
Ik heb het zelf al aangehaald. 'en Die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.'
Daar zit jouw pijn niet, maar de pijn zit hem weer daar in dat jij levend of wederomgeboren wilt verklaren wat nog dood is. Daarom benadruk je ontzettend het stuk der ellende. Dit moet natuurlijk wel goed zitten want anders is zo een niet echt bekeerd. Nee RJ. Zolang we nog niet tot Christus gevlucht zijn ze we nog dood. Gods Woord schrijft ons dat ook 'die de Zoon heeft die heeft het leven en die de Zoon niet heeft die heeft het leven niet'.
Daarom wordt door jouw maar ook anderen de wetskennis zo benadrukt, want dat maakt bij sommigen een onderdeel uit van de wedergeboorte. Echter de wet werkt de dood en het Evangelie het leven. Jij zegt dat als iemand door de Wet verslagen lijkt is alrede levendgemaakt, terwijl ik zeg dat zonder Christus hij nog dood is.
Maar ja he, je weet het niet zeker, als zijn bevinding nou niet eens waar is. Daarom graaf dieper mensenkind en gij zult groter gruwelen vinden, is dan een populaire tekst. Zo blijft men graven in zichzelf. Terwijl ik onvoorwaardelijk Christus wil prediken aan zulk een, en vragen 'wat dunkt u van de Christus'.
Een populaire uitdrukking van Du Marchie was 'het eind zit niet in het begin' maar 'het begin in het eind' Die het vatte die vatte het. Het lijkt alsof vele predikanten het eerste omhelzen en dus niet meer willen weten van een Christusprediking.
Dat is jouw pijn RJ.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hallo zeg, wat is dit voor onzin?
Er zijn zat mensen die zeggen: Ik heb geen behoefte aan een zaligmaker of verlosser. En dÃe mensen die hebben inderdaad ook geen honger of dorst naar het evangelie. Helaas wijzen ze Christus daarmee HEEL BEWUST AF.
Ik ken die honger en dorst wèl gelukkig. En zeggen dat honger en dorst nodig is om de deur open te willen doen voor Christus en maaltijd met Hem te houden is geen EXCUUS om dan maar het evangelie af te wijzen! Zeggen dat het nodig is om vermoeid en belast te zijn van het leven in zonde om tot Christus te komen, is geen EXCUUS! Kom nou. Het is de erkenning van je eigen leegheid, je gebrek aan godsvrucht. Het is de erkenning van je eigen armoede en van je arm-van-geest zijn. Erkenning van je ellendigheid en naaktheid. Kom Here Jezus, Kom! Ik heb zo'n honger naar uw woord! Ik heb meer dan eens letterlijk een hongergevoel gehad van binnen omdat ik bemerkte dat ik hulp nodig had. Zoals David schrijft: 'Ik strek mijn handen tot U uit, mijn ziel smacht naar U als een dorstig land.' 'Gelijk een hinde smacht naar de waterstromen, alzo verlangt mijn ziel naar U..'
Maar goed, maakt niet uit hoor. Als men meent tot Christus te kunnen komen zonder erkenning van zonden, zonder besef van ellendigheid - just try it.
oh ja - het is trouwens GOD die alles bewerkt hoor. Zowel het verlangen naar Christus, de honger en dorst naar zijn gerechtigheid, en besef van zonden en bekering van die zonden. God werkt zowel het WILLEN als het WERKEN in ons - Fil. 2. Als God iemand roept tot het evangelie, dan bewerkt Hij een NOOD in het hart van die persoon. Onvoorwaardelijk.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 15/8/02 door roseline]
Als IK niet voortdurend de honger en dorst naar Christus heb, dan moet ik me afvragen OF ik wel Christus ken. OF ik wel een Christen ben. OF ik wel tot Hem genaderd ben. Daarom had ik het ook niet over mijzelf. Er is geen enkel excuus om Christus af te wijzen, al gebruiken mensen INDERDAAD wel dat excuus dat ze geen honger hebben. Dat ze Christus dus eigenlijk niet nodig hebben. Maar dat zijn ook geen Christenen. Dat zijn farizeeën.Het is wat Rose als Christus tot u zegt 'Ik sta aan de deur en klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.' Als jij zegt dat je eerst je honger wilt voelen of bemerken dan ben je een Remonstrant. Gij zijt arm, ellendig en naakt!
Er zijn zat mensen die zeggen: Ik heb geen behoefte aan een zaligmaker of verlosser. En dÃe mensen die hebben inderdaad ook geen honger of dorst naar het evangelie. Helaas wijzen ze Christus daarmee HEEL BEWUST AF.
Ik ken die honger en dorst wèl gelukkig. En zeggen dat honger en dorst nodig is om de deur open te willen doen voor Christus en maaltijd met Hem te houden is geen EXCUUS om dan maar het evangelie af te wijzen! Zeggen dat het nodig is om vermoeid en belast te zijn van het leven in zonde om tot Christus te komen, is geen EXCUUS! Kom nou. Het is de erkenning van je eigen leegheid, je gebrek aan godsvrucht. Het is de erkenning van je eigen armoede en van je arm-van-geest zijn. Erkenning van je ellendigheid en naaktheid. Kom Here Jezus, Kom! Ik heb zo'n honger naar uw woord! Ik heb meer dan eens letterlijk een hongergevoel gehad van binnen omdat ik bemerkte dat ik hulp nodig had. Zoals David schrijft: 'Ik strek mijn handen tot U uit, mijn ziel smacht naar U als een dorstig land.' 'Gelijk een hinde smacht naar de waterstromen, alzo verlangt mijn ziel naar U..'
Maar goed, maakt niet uit hoor. Als men meent tot Christus te kunnen komen zonder erkenning van zonden, zonder besef van ellendigheid - just try it.
oh ja - het is trouwens GOD die alles bewerkt hoor. Zowel het verlangen naar Christus, de honger en dorst naar zijn gerechtigheid, en besef van zonden en bekering van die zonden. God werkt zowel het WILLEN als het WERKEN in ons - Fil. 2. Als God iemand roept tot het evangelie, dan bewerkt Hij een NOOD in het hart van die persoon. Onvoorwaardelijk.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 15/8/02 door roseline]
Niek, dank je wel voor je goed bedoelde pogingen. Helaas, je begrijpt me toch echt verkeerd... Je gaat me zo'n beetje de les lezen met mijn eigen woorden.
Dat vind ik behoorlijk irritant!
Daarnaast is het prettig als je een bijdrage (ongeacht van wie ook) in zijn geheel leest en niet op basis van een bepaalde zinsnede een karikatuur neerzet.
Wanneer ging de verloren zoon naar huis? Wat had hij nodig om tot zichzelf te komen en naar zijn vader te gaan? Of is dit een Bijbels staaltje van arminianisme?
Dat vind ik behoorlijk irritant!
Daarnaast is het prettig als je een bijdrage (ongeacht van wie ook) in zijn geheel leest en niet op basis van een bepaalde zinsnede een karikatuur neerzet.
Wanneer ging de verloren zoon naar huis? Wat had hij nodig om tot zichzelf te komen en naar zijn vader te gaan? Of is dit een Bijbels staaltje van arminianisme?