"Ons troostboek" van ds. Moerkerken

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
- Mensen die de teksten zoals Joh3:16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' 1 Joh. 2:2: ‘En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld’. Hab. 2:9: ‘Opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zoude’. 2 Kor. 5:15: ‘Als die dit oordelen, dat indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelf zouden leven, maar Dien Die voor hen gestorven en opgewekt is’. uitleggen, dat dit inderdaad voor de hele wereld, en voor alle mensen is, leren de alverzoening.
Er is genoeg bloed gevloeit om de zonden van het ganselijke menselijke geslacht weg te wassen. Anders zouden alle mensen die van eeuwigheid verkoren zijn om verworpen te worden, God straks de schuld kunnen geven, dat het voor hen toch niet kon.
- Hetgeen wij u leren is geen domme Gereformeerde Gemeente leer, maar voluit Gods Woord.
Als het maar schriftuurlijk onderbouwd is. Dan pas kunnen we spreken van voluit Gods Woord.
eh, Matthijs,

Waat staat in de Bijbel dat God van eeuwigheid mensen verkoren heeft tot het verderf? Als dat zo is, dan helpt Christus'bloed toch ook niet om hen schuldig te stellen?

[Aangepast op 18/2/05 door Miscanthus]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
- Mensen die de teksten zoals Joh3:16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' 1 Joh. 2:2: ‘En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld’. Hab. 2:9: ‘Opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zoude’. 2 Kor. 5:15: ‘Als die dit oordelen, dat indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelf zouden leven, maar Dien Die voor hen gestorven en opgewekt is’. uitleggen, dat dit inderdaad voor de hele wereld, en voor alle mensen is, leren de alverzoening.
Er is genoeg bloed gevloeit om de zonden van het ganselijke menselijke geslacht weg te wassen. Anders zouden alle mensen die van eeuwigheid verkoren zijn om verworpen te worden, God straks de schuld kunnen geven, dat het voor hen toch niet kon.
- Hetgeen wij u leren is geen domme Gereformeerde Gemeente leer, maar voluit Gods Woord.
Als het maar schriftuurlijk onderbouwd is. Dan pas kunnen we spreken van voluit Gods Woord.
eh, Matthijs,

Waat staat in de Bijbel dat God van eeuwigheid mensen verkoren heeft tot het verderf? Als dat zo is, dan helpt Christus'bloed toch ook niet om hen schuldig te stellen?

[Aangepast op 18/2/05 door Miscanthus]
Ja, een beetje ongelukkige uitspraak.

We kennen de "goddelijke verkiezing en verwerping."

Er zijn mensen die uitverkoren zijn, hun harten zullen genadiglijk vermurwt en omgebogen worden om te geloven.

En er zijn mensen die niet uitverkoren zijn, we noemen hen de verworpenen. Dat is naar Gods rechtvaardig oordeel, dat Hij hun in boosheid en hardigheid laat.

Dus, er zijn uitverkorenen en verworpenen.

Ze beter?

[Aangepast op 18/2/05 door Matthijs]
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dit is zo een verschrikkelijke misvatting he.

Dat hoor ik wel vaker. Het bloed van Jezus is genoeg voor de hele wereld, zodat de mensen die niet zalig worden, níet kunnen zeggen dat het Gods schuld is.
God nodigt álle mensen, zodat ze Hém niet de schuld kunnen geven.

De éérste reden van de nodiging tot het heil tot állen is: dat God ieders zaligheid zoekt.
En wat daarbij komt, is dat het dáárom niet Gods schuld is, als mensen verloren gaan.

Maar wel in díe volgorde. Anders zou de nodiging niet 'welmenend' zijn.

daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Dit is zo een verschrikkelijke misvatting he.

Dat hoor ik wel vaker. Het bloed van Jezus is genoeg voor de hele wereld, zodat de mensen die niet zalig worden, níet kunnen zeggen dat het Gods schuld is.
God nodigt álle mensen, zodat ze Hém niet de schuld kunnen geven.

De éérste reden van de nodiging tot het heil tot állen is: dat God ieders zaligheid zoekt.
En wat daarbij komt, is dat het dáárom niet Gods schuld is, als mensen verloren gaan.

Maar wel in díe volgorde. Anders zou de nodiging niet 'welmenend' zijn.

daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven?
nu weet ik nog niet wat mijn misvatting is:pu
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door MatthijsDus, er zijn uitverkorenen en verworpenen.

Zo beter?
Ja Matthijs,

zo is het beter.
Ik zou graag nog wat willen toevoegen: God sluit niemand buiten dan die zichzelf buitensluit.
jakobmarin

Je zegt dat er genoeg bloed gevloeit heeft 'om de zonden van het ganselijke menselijke geslacht weg te wassen. Anders zouden alle mensen die van eeuwigheid verkoren zijn om verworpen te worden, God straks de schuld kunnen geven, dat het voor hen toch niet kon.'

Dus God verwerpt eerst mensen, die Hij vervolgens genade aanbiedt door het bloed van Jezus, om hen daarmee de mond te snoeren?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Je zegt dat er genoeg bloed gevloeit heeft 'om de zonden van het ganselijke menselijke geslacht weg te wassen. Anders zouden alle mensen die van eeuwigheid verkoren zijn om verworpen te worden, God straks de schuld kunnen geven, dat het voor hen toch niet kon.'

Dus God verwerpt eerst mensen, die Hij vervolgens genade aanbiedt door het bloed van Jezus, om hen daarmee de mond te snoeren?
ok, nou één ding heb ik zojuist rechtgezet. Zie hier onder.

Ja, er is voor de grondlegging der wereld (toen er nog niets was) een goddelijke verkiezing en verwerping geweest. Geheel vrij. Dus het is niet zo, dat de beste mensen zijn uitgekozen om begiftigd te worden met het ware geloof en de slechte mensen niet.
Miscanthus

Mensen,

laten we maar stoppen over de verkiezing. Het is voor ons een verborgenheid. Waar we mee van doen hebben, is Gods geopenbaarde wil, en die is dat Hij wil dat wij allen tot bekering komen.
De verkiezing is een trooststuk voor gelovigen. Het ontneemt hen de kramp hard te moeten werken en toenemen in heiligheid om in het geloof te blijven.
jakobmarin

Ja, er is voor de grondlegging der wereld (toen er nog niets was) een goddelijke verkiezing en verwerping geweest. Geheel vrij. Dus het is niet zo, dat de beste mensen zijn uitgekozen om begiftigd te worden met het ware geloof en de slechte mensen niet.
Er is inderdaad een Goddelijke uitverkiezing. (om over het infra en supra maar te zwijgen)
Met een Goddelijke 'verwerping' heb ik meer moeite, als je het zo formuleerd.

God verwerpt mensen, die Hem verworpen hebben.
Miscanthus

Er is inderdaad een Goddelijke uitverkiezing. (om over het infra en supra maar te zwijgen)

Ja, lees maar na in de DL eerste deel, eerste vraag.
Jongere

Bericht door Jongere »

Om even 'off' verder te gaan. Welke waarde heeft de uitverkiezing dan?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Jongere

Om even 'off' verder te gaan. Welke waarde heeft de uitverkiezing dan?
Dat God niet iedereen in het verderf laat. Vanuit de verkiezing is de bron van het genadeverbond, wat weer de bedding is waarin de (persoonlijke)verkiezing stroomt.
Zie verder mijn vorige posting over het nut van de verkiezing > Troost voor gelovigen.
jakobmarin

Luther zegt het heel mooi;
"Als je over de uitverkiezing gaat discussieren, zie dan op de wonden van Christus."

Verkiezing kan nooit buiten Christus om.

Jezus zegt over Zijn lijden a.h.w.: 'Dit kost Mij jouw zonde en dit wil ik voor jou doen'.

En achteraf bezien geloven dit alleen de uitverkorenen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Mensen,

laten we maar stoppen over de verkiezing. Het is voor ons een verborgenheid. Waar we mee van doen hebben, is Gods geopenbaarde wil, en die is dat Hij wil dat wij allen tot bekering komen.
De verkiezing is een trooststuk voor gelovigen. Het ontneemt hen de kramp hard te moeten werken en toenemen in heiligheid om in het geloof te blijven.
heb je gelijk in, maar als we het nu niet leuk, niet eerlijk of onrechtvaardig vinden of niet, God heeft mensen uitgekozen en verworpen.
En het wonder is: dat je het nou niet verdiend hebt om een uitverkorene te zijn, en het toch bent, en dat uit VRIJE genade.

Goddelozen worden met God verzoend door Christus.
Gelukkig wel!
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Als niet Gergemmer waag ik het toch om mee te doen aan deze discussie. Natuurlijk geloof ik dat ds. Moerkerken dit boek met een goede intentie geschreven heeft, net zoals zijn andere boeken. Ik geloof dat van iedere schrijver in onze gezindte, al staan ze diametraal tegen over elkaar.
Het gaat er om wat voor theologische uitganspunten je hebt. En we kunnen er niet om heen dat de uitverkiezing en verwerping heerst over al het theologisch denken in de GG. De uitverkiezing is het fundament van hun theologiseren. Ik betreur dat ten zeerste, ik geloof dat de algenoegzaamheid van het offer van Christus het fundament van het theologisch denken zou moeten zijn. Dan krijg je een ander soort prediking. Ik geloof niet dat we elkaar kunnen overtuigen, maar wel respect voor elkaar hebben, dan kan het best scherp zijn de discussie, dat is een discussie over geloofszaken altijd, per definitie.
Plaats reactie