Afgewezen schreef:Marnix, begrijp je nu eigenlijk wel het punt van hen die jou tegenspreken? Dat vraag ik me echt af.
Ik heb namelijk het idee dat iedereen steeds weer hetzelfde zegt.
Ik begrijp het wel, maar loop tegen dingen aan in de bijbel die ik daar niet mee kan rijmen. En zet daarom vraagtekens bij bepaalde standpunten.
Da's een beetje een te snel antwoord. Zo algemeen als ik weet niet hoe. Ik loop tegen 'dingen' aan... ik zet vraagtekens bij 'bepaalde' standpunten. Tja, daar kan ik niet zoveel mee.
Maar even kort:
Als wij zeggen A, zeg jij snel: ja, maar ook B. Zonder dat je aantoont dat A onwaar is als B waar is.
Dus, als gezegd wordt, de mens kan geen goede keus maken (A), dan zeg jij: ja, maar God roept de mens wel op tot een keuze (B).
Je tegenstanders zeggen: A en B zijn allebei waar.
Jij zegt: nee, als A waar is, kan B niet waar zijn, en als B waar is, kan A niet waar zijn.
Zo blijven we in een kringetje ronddraaien en daarom ga ik ook niet meer tegen jouw statements in, want die zijn steeds hetzelfde.
Pas als je uitlegt, waaróm A en B niet tegelijk waar kunnen zijn, ga ik weer met je in gesprek.
Hehe... En ik maar denken dat ik degene was die zei dat A en B waar is

De vraag is (als we toch een beetje programmeercode gebruiken):
A = Gods uitverkiezende werk
B = Keuzes van mensen
C = Redding
is het dan: A + B = C
of is het dan: A = B = C
en dan tegelijk: Niet A = niet B = Niet C?
Ik geloof dat het begint met A. Gods uitverkiezende werk... dan pas gaan keuzes die mensen kunnen maken een rol spelen. Maar heeft die mens een keuze met eventuele gevolgen (=verantwoordelijkheid) of is B altijd goed als A op je van toepassing is... en altijd fout als B dus niet van toepassing is? Dan zouden mensen niet gered kunnen worden... ze zouden bij hun geboorte al kansloos zijn, omdat ze niet uitverkoren zijn. En dan zou zo iemand toch naar Gods wil verloren gaan, omdat Hij ze niet uitkoos... En dat kan ik dus niet rijmen met dat de bijbel zegt dat God niet wil dat mensen verloren gaan.
Concreet. Mijn vraag: Hoe zijn die twee dingen met elkaar te rijmen. Daar kom ik niet uit, tenzij het gedrag van de mens niet ingeprogrammeerd is, afhankelijk van iets wat allang vastligt.... maar wij verantwoordelijkheid hebben met gevolgen... en dat de Gods voorzienigheid en uitverkiezing daarin juist samenvalt...
Ik durf niet te zeggen dat het zo is, ik brainstorm even, laat mijn gedachten de vrije loop en probeer daarin de Bijbel centraal te houden.
Zoals het nu gezegd wordt komt het een beetje zo op mij over:
De 5 wijze maagden hadden genoeg olie in hun lampen omdat ze uitverkoren waren, de 5 dwaze maagden te weinig omdat ze niet uitverkoren waren.... De man met het ene talent begroef het in de grond, hij was niet uitverkoren. De andere 2 waren dat wel en gingen er beter mee om.
De verantwoordelijkheid die ik benadruk is deze:
De 5 dwaze maagden hadden een uitnodiging op zak... maar ze bereidden zich niet voor, waren druk met allerlei andere zaken, vergaten olie... en kwamen dus niet binnen (handelen en gevolg). De man met het ene talent zette deze niet in... en haalde
daarom het ongenoegen van zijn meester over zich.
Is dat dan remonstrants? Nee.... het zijn allereerst bijbelse verhalen, die Jezus zo vertelde... Hij geeft duidelijk aan dat ze alle tien uitgenodigd waren.... Maar die uitnodiging kwam wel van de bruidegom, en het talent kreeg de man van de meester.... zonder dat hadden ze helemaal geen keuze en verantwoordelijkheid gehad... volgens mij is het evangelie juist dat je die weer terugkrijgt dankzij Gods genade... en dat je dankzij Hem er weer wat mee
kan doen... maar je handelen ligt dan dus niet meer vast, Hij wil alleen zo graag dat alle mensen Zijn wil doen.... en dan is inderdaad de vraag die we onszelf en elkaar mogen stellen: Wat doen wij? Verder rest ons niks anders dan actief te geloven en op Christus te zien... en Hem te danken voor alles wat Hij geeft, voor het onuitsprekelijke wonder van genade door Jezus Christus, en vergeving van de zonden. Jezus herstelt de weg naar God weer... door geloof in Hem worden we zalig... en geloof moet gepaard gaan met werken... anders is het dood... dat is de belofte, en de eis, die we met de doop al meekregen.