Als iemand vooraf komt met het argument dat hij of zij niet kan op basis van johannes 6 vind ik dat een vrome manier om er onder uit te komen.
Je kan pas bij bevinding weten dat het onmogelijk is om God te dienen. Als een evo of weet ik veel wie je oproept tot bekering en geloof is er maar 1 goed antwoord. en dat is de daad bij het woord voegen. Niet met dit soort tegenargumenten komen.
Waarom mag het ene wel en het andere niet gezegd worden. Omdat jij ‘vindt’ dat dat een vrome manier is om er onderuit te komen?
Als er meteen al bij verteld wordt dat je het toch niet kunt, is dat makkelijk te gebruiken als excuus om gewoon verder te leven.
Dat hangt er toch helemaal vanaf hoe je ermee omgaat? Om diezelfde reden kun je ook stukken uit de Bijbel en uit de belijdenis schrappen.
Waarom zou je het niet tezamen moeten prediken? Het zijn beide waarheden uit dezelfde bijbel. Wie alleen oproept tot geloof, zonder te wijzen op de onmogelijkheid daartoe, loopt het risico van een oppervlakkige godsdienst; een godsdienst zonder echte bekering...
Inderdaad.
Als je kijkt hoe Petrus preekt op de pinksterdag of Paulus, dan staat toch ook het bevel veel meer centraal?
Klopt, maar je Petrus niet gaan ‘imiteren’. Trouwens, dat zal ook niet werken. Petrus was gezalfd met de Heilige Geest en zijn prediking ging gepaard met de werking van de Heilige Geest.
Wat me opvalt is dat als het één genoemd wordt (nl. het niet kunnen) er direct een aantal conclusies aan verbonden worden (dat dat lijdelijkheid in de hand zou werken o.i.d.). Dit stoort me. En als ik het goed lees en interpreteer, meerderen met mij.
Zie in dit verband ook de D.L., hoofdstuk 1, artikel 15 en 16.
Helemaal mee eens! En dan hoef je heus niet meteen de evangelischen af te kammen, want de ene evangelische is de andere niet.
Waar lees je dat Johannes preekte dat men zich bekeren moest, maar het niet kon?
Waar riep Jezus om te komen en tegelijk dat ze niet konden?
Alles op zijn tijd en plaats. Jezus gaf nadrukkelijk aan dat we ons niet kunnen bekeren (Joh. 6). Lees de toespraak van Jozua eens (Jozua 24 vs. 18 e.v.). Het volk dacht ook dat het zelf wel de Heere kon dienen
Wanneer het echt is in je leven, dan hou je je niet bezig met deze kwesties, maar dan kun je niet anders dan biddend opzien naar Christus en omhelsen wat Hij je aanbiedt.
Komt nogal veroordelend over.
Waarom komt dat dan in de preken van de apostelen zo zelden naar voren? Daar is juist de boodschap: Bekeert u... en gaan ze er vanuit dat die mensen het ook kunnen.
Nogmaals, de discipelen waren vervuld van de Heilige Geest en de Geest werkte heel krachtig in die tijd. Natuurlijk gingen de apostelen er niet vanuit dat de mensen het ook kunnen. Dat zul je nergens in de Bijbel tegenkomen.
… dan gingen er iedere zondag al een hoop meer mensen naar het avondmaal.....
Moet dát de insteek zijn: zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal krijgen?
En ik wacht nog steeds op een bewijs dat je je niet kunt bekeren. Jer. 31 gaat over een volk dat door God in de positie is gebracht van "afgesnedenheid door tuchtiging", waardoor ze God gingen zoeken. Indien je die tekst zo graag letterlijk neemt, dan moet je ook voor lief nemen dat er staat dat pas na je bekering een "ware bekommerde" wordt. Ik geloof dat God je in die positie van afsnijding moet brengen en dat je dan pas de wil en het verlangen van bekering krijgt. De bijbel is daar duidelijk in. Niemand bekeerde zich zomaar uit zichzelf. Je kunt dan spreken dat God je bekeerd, maar dat is niet de hele medaille. Als God je in de positie brengt waar jij je reddeloosheid inziet, dan kun je daar niet blijven zitten en dat doe je ook niet. Dan ga je knielen en bidden om de genade van Jezus Christus die je dan ook terstond ontvangt. Dan verander je je leven en ga je strijden tegen de zonden. Dat is bekering.
Tegen wie ageer je nu eigenlijk? Niemand zal dit toch tegenspreken? Met die kanttekening, dat je tot God kunt roepen, maar dat Hij niet ‘terstond’ hoort…
Er is niemand die zich wilde bekeren en het niet kon. Toon het maar eens aan!
Je hebt de stelling veranderd, Kaw. Er is niemand op deze topic die déze stelling poneert.
Correct Jacob, maar velen zeggen dat Jezus mensen wegstuurd. Dat God mensen weg stuurt.
Wie zegt dat dan?