"Ik denk niet dat die zalf niet wijst op fysieke of mentale genezing. Wel als een symbool / teken / zegel van Gods wil mensen te genezen (ook, misschien wel juist, geestelijk). "
Om het met Anemoon te zeggen: Ik denk niet dat dat in de Bijbel staat.
Anemoon, de kanttekenaren gebruikten ook veel buiten-bijbelse bronnen (als het gaat om de culturele betekenis van zalf in die tijd) en daarom vertrouw ik het meest op hen als het gaat om de bijbelse betekenis van zalf.
Verder maak je van ziekenzalving toch weer een derde sacrament, wat mijns inziens niet uit de Bijbel is af te leiden, zeker niet omdat het geen gebod is en er (zie de posting van memento een paar pagina's terug) veel verschillende wijzen zijn om zieken te genezen.
Ook is het zo dat niet iedereen geneest als een mens iemand zalft. Ligt het dan aan Gods wil om iemand te genezen. Of ligt het aan 'te weinig' geloof?
Verder is het zo dat Doop en Avondmaal tekenen zijn van Gods vaste en zekere beloften aangaande het heil voor zondaren.
God geeft ons geen beloften in Zijn Woord dat Hij iedereen zal genezen. Daarom moet ik de opvatting van wim ook verwerpen als zijnde geen symbool voor Gods wil om te genezen.
[Aangepast op 20/8/04 door Refojongere]
Ziekenzalving
uiteraard staat er niet bij dat God iedereen zal genezen.... maar God laat toch duidelijk zien door deze zalving een speciale plek of waardering te geven dat Hij onze ellende kent en ziet. Niet alles wat God gebruikt om iets te laten zien is meteen een sacrament! God wilde laten zien door diverse overwinningen op vijanden in het oude testament dat Hij God is.... dat is toch ook een teken van Gods almacht...maar geen sacrament
Volgens mij heb ik het ergens anders op dit forum verteld over het getuigen zijn van ziekenzalving.Oorspronkelijk gepost door anemoon
o echt, lassie?
wil je het vertellen?
je hoeft natuurlijk geen herkenbare details te vertellen
en zijn er verder nog mensen die het getuigenis van de kloosterzuster hebben gelezen?
eigenlijk ben ik heel benieuwd naar reacties op dat kostelijke stukje tekst!
ik zal even een nieuwe link hier neerzetten:
http://eenheid.12forum.nl/
daarna doorklikken naar getuigenissen
[Aangepast op 8/9/04 door anemoon]
Mijn tantezeggertje kreeg een ongelukje en haar vinger wilde niet genezen. De doktoren hadden al in haar dossier gezet dat het vingertje zou afsterven. Maar haar moeder gaf het niet op en haar vader ook niet en zij geloofden en lazen Jakobus 5, ziekenzalving. Een week later moesten ze terug komen bij de dokter. Het verband werd er af gehaald en tot ver bazing van de dokter was het topje genezen.
Vorige week heb ik mijn tantezeggertje gezien, ik vroeg aan haar hoe is het met je vinger en vervolgens liet ze mij haar vingertje zien. Het topje heel en het nageltje zit er weer op. Het ziet er nog wel wat dik uit maar het is wel genezen. Mooi kleur, geen kleur van afscheiding.
God zij hiervoor de dank.
oke, sorry ik zal het er wel neer zetten hoe het gegaan is:Oorspronkelijk gepost door Matthijsnou het komt bij mij over dat ze het niet gezalfd hebben, want ik lees daar nergens over.Oorspronkelijk gepost door Lassiewat denk je zelf?Oorspronkelijk gepost door Matthijs
hebben ze dat vingertje dan gezalfd?
Of hebben ze gewoon gebeden voor genezing?
-Tineke met Hannah naar het ziekenhuis. Belt huilend op. Ziet er zeer slecht uit volgens de arts. Het topje was week en wit en hing er een beetje aan. Belt Erik die net twee dagen in het Noorden zit voor een kleine retraite. Die middag en avond hebben we God aangeroepen om genezing voor de vinger van Hannah. Ook veel andere mensen hebben gebeden.
-Die dag ook las Erik dat de kleinste kerk/gemeente het gezin is (Mt18:20 Want als twee of drie mensen bij elkaar zijn, omdat ze bij Mij(Jezus) horen dan ben Ik bij hen) en dat dus binnen het gezin ook de eucharistie/broodbreking/avondmaal kan plaatsvinden en dus ook de zalving van zieken uit Jakobus 5:14vv
-Diezelfde avond is Erik teruggekomen en vertelde Tineke over deze opvatting. Beiden stemde we in vrijdagmorgen Hannah te zalven en om genezing te bidden enzv... Precies zoals het er staat.
-Tineke en Erik zalven Hannah. Diezelfde avond in een dagboekje met alleen bijbelteksten is juist de tekst die aangehaald wordt Jakobus 5:14vv.
Tineke, Hannah en Erik naar het ziekenhuis. Erik ondervraagt de Arts nog. "Wat denk je." Hij was niet positief over wat hij donderdag gezien had. Hij besprak met ons, op onze vraag daarnaar, wat er zal gaan gebeuren. Het vingertopje zal zwart worden en als een korstje afvallen en op het snijvlak zal nieuwe huid groeien. Ze zal slechts een korter vingertje (zonder nagel) over houden.
-Onder veel huilen van Hannah werd langzaam het verbandje eraf gehaald... Het duurt en duurt en ja daar in eens is het vingertje. We zagen het al. De top van het vingertje zag er ondanks alle krassen en bloedvlekken net zo prachtig roze en doorbloed uit als de andere vingertjes.... De hechtingen zijn eruit. We moeten het nog een tijdje schoonhouden en over een paar maanden weten we pas of de nagel terugkomt.
Dit komt uit het meeltje wat ik van ze heb gekregen. Dit lijkt me wel duidelijk.