Jou kennende zijn het inderdaad erg belangrijke pijlers voor je, maar zo niet, ben je het dus eens met wat Jan34 Willem schreef?!-DIA- schreef:Ik heb UITERLIJKE zaken niet voor niets met HOOFDLETTERS geschreven.Simon schreef:Goed opgemerkt.jan34willem schreef:Interessant dat hier alleen uiterlijke zaken genoemd worden, en dan ook nog eens zaken die geen van alle in de Bijbel terug te vinden zijn. De uiterlijkheden waarover ik in de Bijbel lees zijn liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.-DIA- schreef: Laten we heel voorzichtig een afbakening proberen te maken.
En dan alleen gelet op de plaatselijke kerken.
Ik zou zeggen dat een reformatorische kerk:Dat waren dan enkele UITERLIJKE zaken
- a. De Statenvertaling hanteert
b. De Drie Formulieren van Eningheid volledig accepteerd.
c. Dat er gezongen wordt uit de Psalmberijming van 1773 (of Datheen)
d. Dat gezangen niet in of voor de kerkdiensten worden gezongen
e. Dat de gemeente zich houdt aan de leer der vaderen ook de vaderen
van de Nadere Reformatie
Vanzelf is het niet alles Israël wat Israël genoemd wordt
En men moet bedenken dat er zelfs in een achtersteegje nog een
kind van God woont dat niet naar een van deze kerken gaat.
En spijker op zijn kop, want je krijgt geen reaktie.
Altijd een goede graadmeter ;-)
Niet in je opgekomen waarom ik dat deed??
Cantatediensten Leiden
Re: Cantatediensten Leiden
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik ben het helemaal niet zo met DIA eens over veel dingen, maar ik vind dat hem in deze discussie geen recht wordt gedaan. Hij heeft nog geen negatief oordeel over wat dan ook rondom deze cantatediensten geschreven of er wordt al commentaar geleverd. En natuurlijk bedoelde hij niet dat uiterlijkheden het allerbelangrijkste zijn. Wat een flauwekul.
Nou, laten we afwachten wat Dia er zelf over gaat zeggen .DDD schreef:Ik ben het helemaal niet zo met DIA eens over veel dingen, maar ik vind dat hem in deze discussie geen recht wordt gedaan. Hij heeft nog geen negatief oordeel over wat dan ook rondom deze cantatediensten geschreven of er wordt al commentaar geleverd. En natuurlijk bedoelde hij niet dat uiterlijkheden het allerbelangrijkste zijn. Wat een flauwekul.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
De door Jan34willem genoemde zaken komen vanzelf mee waar het recht ligt.Simon schreef:Jou kennende zijn het inderdaad erg belangrijke pijlers voor je, maar zo niet, ben je het dus eens met wat Jan34 Willem schreef?!-DIA- schreef:
Ik heb UITERLIJKE zaken niet voor niets met HOOFDLETTERS geschreven.
Niet in je opgekomen waarom ik dat deed??
Dus daar is in feite helemaal niks van te zeggen of op aan te merken.
Waarom zou je een afwijkende reactie van mij verwachten, zoals tussen de
regels door te lezen valt....? Of wat is het dat er steeds wat achter mijn
posts wordt gezocht? Het lijkt er soms echt wel op om me op mijn woorden
te willen vangen... Sorry, maar het ligt er soms zon dik bovenop dat zelfs
ik het nog merk... en dat zegt wat!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik vind het bewonderenswaardig hoe een draad die simpelweg een reeks cantatediensten aankondigt kan uitgroeien tot een discussie over welke kerken in een bepaald hokje passen die tot een persoonlijke aanval verwordt.
Ik stelde alleen maar de vraag wie in deze diensten voorging.sirdanilot schreef:Ik vind het bewonderenswaardig hoe een draad die simpelweg een reeks cantatediensten aankondigt kan uitgroeien tot een discussie over welke kerken in een bepaald hokje passen die tot een persoonlijke aanval verwordt.
Van cantatediensten had ik verder nog nooit gehoord.
En dan volgt op reacte weer een reactie.
Hoe een topic verloopt heb je niet in de hand.
Daar weet ik alles van.... Kijk maar eens bij vele van door
mij begonnen topics bij "Bezinning"
Klopt:DDD schreef:Nee hoor, ik vind het prima. Het is duidelijk hoe je het bedoelt, en in de jaren 50 rekende men Luthersen ook onder de reformatorischen, maar het woord heeft gewoon een andere betekenis gekregen.
Wikipedia schreef:Reformatorisch verwijst naar de de Reformatie van de zestiende eeuw. Sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw wordt de term vooral gebruikt als zelfaanduiding door organisaties uit de bevindelijk-gereformeerde zuil. De eerste organisatie die het begrip 'reformatorisch' beperkte tot de bevindelijk gereformeerden was het Reformatorisch Dagblad.
En als Wikipedia het zegt, dan is het waarTiberius schreef:Klopt:DDD schreef:Nee hoor, ik vind het prima. Het is duidelijk hoe je het bedoelt, en in de jaren 50 rekende men Luthersen ook onder de reformatorischen, maar het woord heeft gewoon een andere betekenis gekregen.Wikipedia schreef:Reformatorisch verwijst naar de de Reformatie van de zestiende eeuw. Sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw wordt de term vooral gebruikt als zelfaanduiding door organisaties uit de bevindelijk-gereformeerde zuil. De eerste organisatie die het begrip 'reformatorisch' beperkte tot de bevindelijk gereformeerden was het Reformatorisch Dagblad.

~~Soli Deo Gloria~~
We spreken wel van reformatorisch.... Maar dat woord was (zie bericht boven) in de jaren 50
nog niet in gebruik in die zin waarin het na de jaren 70 werd gebruikt.
Waarom zouden we de naam 'Gereformeerd' uit handen geven? We spreken toch ook nog
van de gereformeerde gezindte?
De term Reformatorisch is ingevoerd toen de naam Gereformeerd was verworden
tot een vrijzinnge boeltje. Daartegenover ook om duidelijk het verschil tussen 'evangelisch'
en 'reformatorisch' (gereformeerd) aan te geven.
Het was de tijd van de opkomst van de EO en het RD. Deze media hebben heel sterk
bijgedragen in deze terminologie.
nog niet in gebruik in die zin waarin het na de jaren 70 werd gebruikt.
Waarom zouden we de naam 'Gereformeerd' uit handen geven? We spreken toch ook nog
van de gereformeerde gezindte?
De term Reformatorisch is ingevoerd toen de naam Gereformeerd was verworden
tot een vrijzinnge boeltje. Daartegenover ook om duidelijk het verschil tussen 'evangelisch'
en 'reformatorisch' (gereformeerd) aan te geven.
Het was de tijd van de opkomst van de EO en het RD. Deze media hebben heel sterk
bijgedragen in deze terminologie.
Zoet maar. Op sommige punten waardeer ik jou als meer gezaghebbend dan heel wikipedia.Hendrikus schreef:En als Wikipedia het zegt, dan is het waarTiberius schreef:Klopt:DDD schreef:Nee hoor, ik vind het prima. Het is duidelijk hoe je het bedoelt, en in de jaren 50 rekende men Luthersen ook onder de reformatorischen, maar het woord heeft gewoon een andere betekenis gekregen.Wikipedia schreef:Reformatorisch verwijst naar de de Reformatie van de zestiende eeuw. Sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw wordt de term vooral gebruikt als zelfaanduiding door organisaties uit de bevindelijk-gereformeerde zuil. De eerste organisatie die het begrip 'reformatorisch' beperkte tot de bevindelijk gereformeerden was het Reformatorisch Dagblad.

@DIA:
Omdat er natuurlijk veel meer gereformeerden zijn dan reformatorischen. En omdat niet alle reformatorischen ook gereformeerd zijn, hoewel de kerken vaak wel zo zijn blijven heten. Maar dat is een discussie apart natuurlijk.
Omdat er natuurlijk veel meer gereformeerden zijn dan reformatorischen. En omdat niet alle reformatorischen ook gereformeerd zijn, hoewel de kerken vaak wel zo zijn blijven heten. Maar dat is een discussie apart natuurlijk.
En als ik dan lees hoe er op DIA wordt gereageerd - hier en in andere topics - dan beschouw ik de schrijvers van deze reacties ook in al hun overige postings als schijnheiligen.jan34willem schreef:De uiterlijkheden waarover ik in de Bijbel lees zijn liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Het probleem is dat DIA vaak niet direct begrepen word, als ik puur afga op postings sta ik ook vaak lijnrecht daartegenover, als je dan dieper doorvraagt kom je erachter dat het best dicht bij elkaar ligt.WimA schreef:En als ik dan lees hoe er op DIA wordt gereageerd - hier en in andere topics - dan beschouw ik de schrijvers van deze reacties ook in al hun overige postings als schijnheiligen.jan34willem schreef:De uiterlijkheden waarover ik in de Bijbel lees zijn liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Maar inderdaad, reacties, commentaren moetenn niet uit betweterigheid of er boven staan komen maar vanuit de liefde van het hart, al zal dat bij sommigen hard en direct zijn, bij de ander tactisch en voorzichtig met hetzelfde doel voor ogen.
-
Het begon wel met jouw opmerking omdat je iets vroeg over kerkverbanden. Terwijl er a) genoeg informatie over stond in de eerste post (namelijk dat ds. Alblas van de Protestantse Gemeente in Leiden-Binnenstad voorging) b) dit mij en anderen niet bijster relevant leek, een cantatedienst is een cantatedienst. Maar dat de boel vervolgens uit de hand liep is natuurlijk niet jouw schuld.-DIA- schreef:Ik stelde alleen maar de vraag wie in deze diensten voorging.sirdanilot schreef:Ik vind het bewonderenswaardig hoe een draad die simpelweg een reeks cantatediensten aankondigt kan uitgroeien tot een discussie over welke kerken in een bepaald hokje passen die tot een persoonlijke aanval verwordt.
Nee joh, die slang heeft mij verleid.... Zullen we eens een keer wijs worden?sirdanilot schreef:Het begon wel met jouw opmerking omdat je iets vroeg over kerkverbanden. Terwijl er a) genoeg informatie over stond in de eerste post (namelijk dat ds. Alblas van de Protestantse Gemeente in Leiden-Binnenstad voorging) b) dit mij en anderen niet bijster relevant leek, een cantatedienst is een cantatedienst. Maar dat de boel vervolgens uit de hand liep is natuurlijk niet jouw schuld.-DIA- schreef:Ik stelde alleen maar de vraag wie in deze diensten voorging.sirdanilot schreef:Ik vind het bewonderenswaardig hoe een draad die simpelweg een reeks cantatediensten aankondigt kan uitgroeien tot een discussie over welke kerken in een bepaald hokje passen die tot een persoonlijke aanval verwordt.
Ik denk het echt niet. We zijn gevallen mensen, en kunnen niet anders dan
slijk en modder opwerpen. Tenzij....