Overigens, Pim. Wanneer volgt er een dsmoerkerken.nl?
PS naar ik aanneem is dshuisman.nl een initiatief van (de makers van) prekenweb.nl.
PrekenWeb
Adrianus, ik 'ken' je als een principieel mens, die heel strikt reageert. Deze reaktie lijkt wel heel diplomatiek. Ik denk, dat je heel goed aanvoelt hoe het gedachtengoed van ds. Huisman, wanneer het werkelijk deel gaat uitmaken van de huidige discussie in de GG, als katalysator zal werken van onderhuidse interne spanningen.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Gravo,
Dank voor je toelichting. Die is helder. Een inhoudelijke reactie op de prediking van Ds Huisman lijkt me in dit topic niet geboeden, want Pim wil inhoudelijke discussies over preken van predikanten op de site volgens mij juist vermijden.
Hoe het nu met die bom zit begrijp ik nog steeds niet, maar laat ik het erop houden dat dat je wat is ontschoten. Ik vind er gelukkig niets meer van terug in je laatste posting.
Adrianus
Ik beschouw je bovenstaande bijdrage daarom vooral als een strategische met als onuitgesproken visie, dat de GG een eenheid is en dat de visie van mensen als ds. Huisman niet wezenlijk afwijkt van het huidige beleid van dit kerkgenootschap. Dat betwijfel ik dus in hoge mate.
Ik betwijfel verder of deze sussende bijdrage van de kerkelijke explosieven - opruimingsdienst voldoende is. Doelden refo en Pim daar ook niet op?
Maar ik ga er niet over; laat een ieder zich zelf informeren over de aard van de prediking van ds. Huisman. Daar is nu alle reden en gelegenheid voor.
Maar eigenlijk verwacht ik daar wel wat van, ja.
Lees en luister wat er ooit in de GG aan prediking voorhanden was en vergelijk.
gravo
Ik denk dat ik eens wat meer van ds L Huisman moet lezen en (met dank aan prekenweb) moet horen.
Als zijn preken inderdaad de uitwerking hebben die jij beschrijft, Gravo, dan kan het niet anders dan goed zijn. Laten dan de 'ordeningen' maar in elkaar stuiteren dmv een figuurlijke bom. Wat maakt het uit. In het kader van Gods werk telt alleen het resultaat. Dat kan in 'orde en stichting' maar ook met 'vurige tongen en een geluid als van een geweldiige gedreven wind'. De mensen van de 'orde en stichting'zijn aan de macht. Ze merken zelf 'weinig vrucht'. Geef dan een andere methode ook een kans.
Als zijn preken inderdaad de uitwerking hebben die jij beschrijft, Gravo, dan kan het niet anders dan goed zijn. Laten dan de 'ordeningen' maar in elkaar stuiteren dmv een figuurlijke bom. Wat maakt het uit. In het kader van Gods werk telt alleen het resultaat. Dat kan in 'orde en stichting' maar ook met 'vurige tongen en een geluid als van een geweldiige gedreven wind'. De mensen van de 'orde en stichting'zijn aan de macht. Ze merken zelf 'weinig vrucht'. Geef dan een andere methode ook een kans.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Denk je dat je dan bij mij moet zijn? Het lijkt er ook op (ook gezien eerdere bijdragen) dat je denkt dat predikanten geselecteerd worden voor PrekenWeb. Ik denk dat je het dan niet helemaal begrepen hebt.....Oorspronkelijk gepost door Wout
Overigens heb ik via via (in de GezinsGids) de mening van ds Moerkerken mogen lezen over PrekenWeb. Dus ik denk niet dat ds Moerkerken snel het initiatief zal nemen tot een website.
Zo zou ik het niet willen noemen. Soms ontmoet je wel eens mensen en dan komen er tezamen mooie ideeen tot stand.PS naar ik aanneem is dshuisman.nl een initiatief van (de makers van) prekenweb.nl
Ik begrijp je helemaal en denk ook begrepen te hebben hoe het werkt. Jullie zijn afhankelijk van de medewerking van predikanten.Oorspronkelijk gepost door PimDenk je dat je dan bij mij moet zijn? Het lijkt er ook op (ook gezien eerdere bijdragen) dat je denkt dat predikanten geselecteerd worden voor PrekenWeb. Ik denk dat je het dan niet helemaal begrepen hebt.....Oorspronkelijk gepost door Wout
Overigens heb ik via via (in de GezinsGids) de mening van ds Moerkerken mogen lezen over PrekenWeb. Dus ik denk niet dat ds Moerkerken snel het initiatief zal nemen tot een website.
Zo zou ik het niet willen noemen. Soms ontmoet je wel eens mensen en dan komen er tezamen mooie ideeen tot stand.PS naar ik aanneem is dshuisman.nl een initiatief van (de makers van) prekenweb.nl
Maar begrijp ik hieruit dat ds. Huisman (of familie) zelf dit initiatief neemt, gezien jouw opmerking inz. ds. Moerkerken?
Mensen, praat niet in termen als 'bom onder de GG'. Dat is misplaatst en dient geen doel.
Hoop en bid dat de uitwerking van een website als PrekenWeb of dsHuisman tot uitbreiding van Gods Koninkrijk en tot meerdere kennis en genade van de Heere Jezus Christus in vele persoonlijke levens!
Of dat nu wel of niet als bijwerking heeft de bijstelling van de theologische visie en/of accentuering van mensen is niet belangrijk. Boeit niet.
Er is maar een doel! Tot Zijn eer en zaligheid van zondaren. Houd dat in het oog (en in het gebed).
Hoop en bid dat de uitwerking van een website als PrekenWeb of dsHuisman tot uitbreiding van Gods Koninkrijk en tot meerdere kennis en genade van de Heere Jezus Christus in vele persoonlijke levens!
Of dat nu wel of niet als bijwerking heeft de bijstelling van de theologische visie en/of accentuering van mensen is niet belangrijk. Boeit niet.
Er is maar een doel! Tot Zijn eer en zaligheid van zondaren. Houd dat in het oog (en in het gebed).
Om er nog even op door te gaan: nee, velen hebben alles 'van horen zeggen' en hebben het ook vaak voetstoots aangenomen. In hokjes plaatsen bestaat alleen bij gratie van gebrek aan werkelijke informatie. Er waren zoveel gemeenten waar hij niet mocht preken. Hoe kunnen al die mensen dan een goed oordeel hebben geveld?Oorspronkelijk gepost door AdrianusGravo,Oorspronkelijk gepost door gravo Ik denk, dat je heel goed aanvoelt hoe het gedachtengoed van ds. Huisman, wanneer het werkelijk deel gaat uitmaken van de huidige discussie in de GG, als katalysator zal werken van onderhuidse interne spanningen.
Laat ik me nu eens wat minder diplomatiek uitlaten: Ik geloof daar werkelijk helemaal niets van. Ds Huisman is door voor- en tegenstanders al sinds lange tijd in een 'hokje' geplaatst, zodat de meningen over wat er op de site te beluisteren zal zijn vooraf al bekend zijn in de bekende onderlinge verhoudingen (Van der Schans). Het verrassingselement en daarmee het effect zal naar mijn stellige overtuiging dus (nagenoeg) afwezig zal zijn.
Dat vind ik zonder welke strategische bijbedoeling dan ook.
Adrianus
Nu is er de gelegenheid om de bronnen (preken van ds. Huisman zelf) te raadplegen. Dat verandert heel veel. Er is een geheel nieuwe generatie, die snakt naar een realistische uitweg uit doodgelopen discussies.
Ds. Huisman is niet de enige, maar wel een belangrijke stem, die aan dat proces kan bijdragen.
Zie bijvoorbeeld de reaktie van refo. Het maakt hem kennelijk nieuwsgierig.
En inderdaad, je moet het een keer hebben meegemaakt om te ervaren, wat de speciale bediening van ds. Huisman voor de GG inhield. Hij ervaarde het zelf ook als een zeer specifieke roeping voor zijn eigen kerkgenootschap.
'wat heeft het voor zin om het over de zonden van anderen te hebben, als wij als GG de zonde van passiviteit en gelegitimeerd ongeloof koesteren' is een uitspraak van hem.
Hij zag dat scherp en bijbels.
Dat is ook de reden, dat hij nooit gezwicht is voor de verleiding om zich af te zetten tegen zijn criticasters, hoewel er aanleiding voor was.
gravo
PS we zouden er bijna een nieuw topic over kunnen openen, maar ik heb al eens gemerkt dat een te diep ingaan op deze dingen niet door de moderators wordt gewaardeerd.
Vergeet niet dat al deze potentiële luisteraars ook een negatief oordeel kunnen vellen. "Een realistische uitweg uit doodgelopen discussies." Jouw verwachting is hooggespannen.Oorspronkelijk gepost door gravo
Om er nog even op door te gaan: nee, velen hebben alles 'van horen zeggen' en hebben het ook vaak voetstoots aangenomen. In hokjes plaatsen bestaat alleen bij gratie van gebrek aan werkelijke informatie. Er waren zoveel gemeenten waar hij niet mocht preken. Hoe kunnen al die mensen dan een goed oordeel hebben geveld?
Nu is er de gelegenheid om de bronnen (preken van ds. Huisman zelf) te raadplegen. Dat verandert heel veel. Er is een geheel nieuwe generatie, die snakt naar een realistische uitweg uit doodgelopen discussies.
Een bijzonder heldere en scherpe uitspraak.'wat heeft het voor zin om het over de zonden van anderen te hebben, als wij als GG de zonde van passiviteit en gelegitimeerd ongeloof koesteren' is een uitspraak van hem.
en als jij daar nou eens mee begint......Oorspronkelijk gepost door AdrianusWelnee!Oorspronkelijk gepost door gravo Er is een geheel nieuwe generatie, die snakt naar een realistische uitweg uit doodgelopen discussies.
Ds. Huisman is niet de enige, maar wel een belangrijke stem, die aan dat proces kan bijdragen.
a. Lees het artikel van van der Schans (dat op dit punt klopt met mijn beeld) en je zult je kwalificatie 'een hele generatie' gewis bijstellen;
b. De discussie is eerder afgerond (Louter Genade, Zijn Verbond en Woorden) dan doodgelopen en tenslotte
c. Laten we de wens van Pim respecteren om niet voortdurend tegenstellingen voor het voetlicht te halen. Dat is in elk geval niet de wens van hem en naar ik veronderstel ook niet van de (andere) initiatiefnemers van prekenweb en van de site van Ds Huisman.
stop dan in iedergeval zelf met reageren in dit topic. Deze is namelijk hopeloos off topic.
gewoon een aander topicje openen dus.
[Aangepast op 2/12/04 door jacob]
- Miscanthus
Over struisvogelpolitiek gesproken....Oorspronkelijk gepost door AdrianusWelnee!Oorspronkelijk gepost door gravo Er is een geheel nieuwe generatie, die snakt naar een realistische uitweg uit doodgelopen discussies.
a. Lees het artikel van van der Schans (dat op dit punt klopt met mijn beeld) en je zult je kwalificatie 'een hele generatie' gewis bijstellen;
b. De discussie is eerder afgerond (Louter Genade, Zijn Verbond en Woorden) dan doodgelopen en tenslotte
c. Laten we de wens van Pim respecteren om niet voortdurend tegenstellingen voor het voetlicht te halen. Dat is in elk geval niet de wens van hem en naar ik veronderstel ook niet van de (andere) initiatiefnemers van prekenweb en van de site van Ds Huisman.
Het is een interessante discussie, maar door er op OSW juist uitgebreid over te discussieren heb je juist kans dat je een 'bom' neerlegt.
Wie weet staat er opeens een stuk(je) in het RD en je weet nooit wat voor gevolgen dat weer heeft.
Juist in deze is het wellicht verstandig om het rustig te laten plaatsvinden en er weinig ruchtbaarheid aan te geven. Het zou namelijk ontzettend jammer zijn als dshuisman.nl niet door zou gaan. Ik snak naar zijn preken. Gisteravond de gelijkenis van het zaad voor een groot gedeelte beluisterd, erg indrukwekkend.
Is het overigens bekend wanneer de eerste preken van ds. Huisman op die site verschijnen?
En overigens ben ik ook wel benieuwd wat ds. Moerkerken heeft gezegd over prekenweb.nl
Wie weet staat er opeens een stuk(je) in het RD en je weet nooit wat voor gevolgen dat weer heeft.
Juist in deze is het wellicht verstandig om het rustig te laten plaatsvinden en er weinig ruchtbaarheid aan te geven. Het zou namelijk ontzettend jammer zijn als dshuisman.nl niet door zou gaan. Ik snak naar zijn preken. Gisteravond de gelijkenis van het zaad voor een groot gedeelte beluisterd, erg indrukwekkend.
Is het overigens bekend wanneer de eerste preken van ds. Huisman op die site verschijnen?
En overigens ben ik ook wel benieuwd wat ds. Moerkerken heeft gezegd over prekenweb.nl