-DIA- schreef:Snuf schreef:Ik ben bang dat Dia gelijk heeft...
Maar ik kan me vergissen...
Dus weet ik het niet zeker...
Wie weet wat er nog in de heggen en steggen zit.
Verborgen, maar gekend.
De Heere gaat door met het vergaderen van Zijn Kerk tot het einde van van de wereld.
Dat is naar de Schrift, en juist wat je hier zegt val ik helemaal bij.
Er is wel een overblijfsel, zeker waar, en zoals je zegt vaak verboregen, en niet
gezien of opgemerlt door de godsdiest. De tijden zijn wel donker, want als we zo zien dat
het leven zo verborgen blijft, is dat dan geestelijke bloei? Er wordt nogal eens gezegd,
Gods werk gaat wel door, maar we leven onder zo'n oordeel dat er geen kracht is om te baren.
Er zijn wel mensen die met God te doen hebben gekregen.
Er zijn er nog die het weten: Sion zal door Recht verlost worden.
Er zijn er nog wel die niet anders zalig willen worden dan met behoudt en opluistering van
Gods deugden.
Er zijn er nog die door genade hun ogen aanvankelijk geopend zijn.
Er zijn er nog wel voor wie de wegen in Israël opgehouden zijn.
Er zijn er nog die niet weten hoe ze met God verzoend moeten worden.
Er zijn er nog voor wie Jezus de meest verborgen persoon in het Goddelijk Wezen is.
Die het weten: Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Nee, dat zijn geen hoogspringers of hardlopers. Daar snelt de godsdienst tegenwoordig
hard aan voorbij.
Maar het oordeel is ook, als we dat op mogen merken, dat dat arme kreupele,
blinde, zuchtende, ellendige volk in zichzelf niet meer openbaar komt, zoals in eerdere
tijden toen de kerk bloeide.
We beleven dagen dat wat recht is krom wordt gepraat en wat krom is recht wordt gepraat,
en dat heeft ook een oorzaak. De bestraffende man in de poort is gaan zwijgen.
Alls gaat door.. men is vergenoegd met wat godsdiesnt, en van het onkreukbare Recht Gods
weet men schijnbaar niet.
En toch.... Ik denk dat er ook nog een enkeling deze woorden leest, die wel aanvankelijk
een betrekking hebben gekregen op dat volk wat door de wereld en de godsdienst wordt veracht
en bespot. En die nog jaloers kunnen zijn op een medechristen die recht in eeb Godsgemis over
de wereld gaat.
Dan moge de godsdienst dat kleingeloof achten, maar het werk Gods is oneindig veel groter
dan alle grootspraak en inbeelding van de vrome mens die op zijn eigen manier denkt zalig te worden.
God veranderd immers niet? Zou je dan met een "nieuw-modische" leer het durven wagen, om het
met ds. E. Fransen te zeggen?
Het zijn maar wat opmerkingen...