Ander schreef:Jij hebt inderdaad een incomplete Bijbel: Bij mij staat er een zinnetje tussen: Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker. Heb je dat bewust weggelaten?
Ja dat heb ik bewust weggelaten omdat die zin een verdere verduidelijking is van de grote blijdschap.
En de engel zei tegen hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal,
Waar bestaat die blijdschap voor heel het volk uit:
namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.
Hier in deze aankondiging wordt de nadruk, m.i., gelegd op het feit dat ''Hij is de Christus (Messias), de Kurios. Hier wordt gerefeerd naar de eeuwenlange verwachting die het volk van Israël had.
Ander schreef: Van de ellendekennis van deze herders lees ik inderdaad helemaal niets. Ik weet niet waar ze het over gehad hebben die nacht, ik weet niet of ze zicht hadden op hun eigen toestand op weg naar de eeuwigheid.
De kans dat ze had over hun eigen toestand gehad hebben acht ik zeer klein aangezien ze na het vertrek van de engelen met 'haast' gingen. Daarna hadden ze het druk met het vertellen van hetgeen ze gezien hadden. Als ze weer bij de schapen zijn dan prijzen en loven de herders God.
Ander schreef: Wel weet ik dat de tijd waarin ze leefden een donkere tijd was, dat er al 4 eeuwen geen profeet was die de blijde verwachting van de Zaligmaker predikte. Dus de tijd donker, ellendig.
Klopt maar betekent dat deze herders zich dan ook persoonlijk donker en ellendig voelden?
Ander schreef: Ook weet ik van hun vreze bij het zien van de Engel. Die vreze zie ik ook bij Zacharias, bij Maria. Beide kinderen van God.
De herders, Zacherias en Maria die zien een engel. Deze engelen verkeren in de nabijheid van God maar moeten zelf hun ogen en handen bedekken vanwege de heiligheid en majesteit van God. Deze engelen die slechts een flauwe afspiegeling zijn van Gods heerlijkheid stralen al zoveel uit dat diegene die ze zien bevangen worden van angst. Deze angst is m.i. tweeledig. Enerzijds bezoemen deze heilige wezens al zoveel ontzag in dat zowel bekeerde mensen zoals Maria als onbekeerde mensen zoals de wachters bij het graf bevangen worden met vrees. Van de wachters staat dat deze als dood waren na het zien van een verschijning als een bliksemstraal en wit als sneeuw. Anderzijds zal een mens die God en zichzelf in beginsel kent met nog meer vrees worden bevangen als ze zien op hun eigen zondigheid en beseffen dat deze heerlijke dienaren slechts een flauw afschijnsel zijn van de nog veel heerlijker God.
Ander schreef: In het Oude Testament zie ik ook zo'n vreze: bij Jesaja toen hij het visioen zag in Jesaja 6. Hij riep het uit: wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben.
Jesaja ziet in een Visoen God zelf en dat is heel iets anders dan een engel zien.
Wee mij, want ik verga!
Ik ben immers een man met onreine lippen
en woon te midden van een volk met onreine lippen.
Mijn ogen hebben namelijk de Koning, de HEERE van de legermachten, gezien
Ander schreef: Op basis van deze schriftvergelijking mag ik aannemen dat ook de herders niet vreemd waren van de vreze voor Gods heiligheid en hun eigen zondigheid.
Bovenstaande overwegende vraag ik me af of de schriftvergelijking wel opgang doet namelijk in overweging nemende:
a; het bij de één over engelen gaat en bij de ander over God zelf
b; dat mensen ongeacht het feit of deze bekeerd zijn 'vrezen met grote vreze' bij het zien van een engel
c; er in deze teksten in Lukas helemaal niet wordt gesproken over zondekennis.
Ander schreef: Ze kregen ook de persoonlijke boodschap van de komst van de Zaligmaker, de Verlosser. Waarom? Ze hadden een Zaligmaker nodig.
Ik heb eens de King James en de ESV erbij gepakt deze vertalen:
... I bring you (de herders) good tidings of great joy, which shall be to all the people. For unto you (1) is born this day in the city of David a Savior wich is Christ, the Lord.
Het gaat hier m.i. niet om de persoonlijke boodschap. Deze herders zijn uitgekozen om als eerste de 'good tidings' (gospel / evangelie) van grote vreugde te horen. Deze randfiguren van de samenleving worden door God aangewezen om deze boodschap aan heel het volk te vertellen. Ze krijgen iets aangereikt maar dat is iets wat niet voor hun alleen is. Want het is namelijk voor het heel het volk.
Dan rijst de vraag. Welke goede boodschap?
Namelijk dat voor u is geboren
een redder. Welke redder. Zomaar een redder? Nee de langverwachte Christus (OT: Messias) de Heere (Kurios). Hierbij wordt een beroep gedaan op messiasverwachting onder het Joodse volk. Iedere andere niet joodse herder zou zijn schouders hebben opgehaald.
(1) Het 'u' in deze zin kan je als een persoonlijk 'u' van de herders lezen. Maar ik denk dat ook te bepleiten is dat dit 'u' slaat op het Joods verbondsvolk. Als ik in Fahner kijk (grondtekst NT) dan staat daar dat het woord volk (vers 10) te vertalen is met volk(smenigte), natie of verbondsvolk. Maar of dit 'u' nu persoonlijk is bedoeld of voor het verbondsvolk weet ik niet zeker. Misschien iemand met meer kennis van de grondtalen kan dat beter aangeven. Maar los daarvan denk ik niet dat het 'persoonlijke' van de herders voorop staat maar de vervulling van de belofte aan het verbondsvolk, waar de herders persoonlijk evengoed deel van uitmaken.
Ander schreef: En wat is de vrucht van de verlossing? Dankbaarheid: je ziet het de herders doen: het kindeke aanbidden. De catechismus heeft dat goed gezien, ze zetten het gebed in het stuk van de dankbaarheid.
Hier maak je een hink-stap-sprong die wat heel snel gaat. Als ik het in de historiche context plaats dan lees ik eerder het volgende.
De herders, overweldigd door de majesteit van de engelen, krijgen te horen dat de langverwachte Messias is geboren. De engel geeft hun een teken namelijk. Dit kind, welke is de Messias, is te herkennen aan het feit dat deze gewonden is in doeken en ligt in een Kribbe. Vervolgens gaan de herders met haast om het woord te zien dat hen bekend gemaakt was. De herders maken zelf al de vertaalslag dat het niet het woord van een engel is maar het woord van de Heere (vers 15). Zij vertrouwden / geloofde op het woord en ze gingen op pad. Al hun schapen achterlatend dan moesten ze m.i. wel heel overtuigd zijn dat hetgeen zij naar op zoek gingen ook werkelijkheid zou zijn. Daar vonden zij het kind. Precies zoals door de engelen verteld gewikkeld in doeken en in een kribbe.
Een engel omschenen door Goddelijke heerlijkheid vertelt hun dat ze een kind in een kribbe zullen vinden gewikkeld in doeken. Het kind dat aan deze eisen voldoet dat is de Messias. De herders zeggen bij de kribbe, dan moet dit wel de Messias zijn. Vervolgens vertelden zij het aan een ieder (het was namelijk voor heel het volk) die het wilde horen en verheerlijkten God om hetgeen zij gehoord en gezien hadden het was namelijk precies zoals door de engelen tot hun gesproken. Overigens is dit een mooi voorbeeld van bevinding namelijk ervaren / zien dat Gods Woord waarheid is.
Waar lees jij dat er sprake is van aanbidding van het Kindeke? Ik lees hier alleen dat ze God verheerlijkten. Of bedoel je dat daarmee?
Ik lees daarom niets over het kennen van ellenden. Zoals Jongere aangaf: het kerstevangelie gaat hier niet om.
We moeten er denk ik wel heel veel inleggen omdat er uit te halen. Er zijn voldoende andere teksten in de Bijbel die juist over zondekennis iets zeggen. het kerstevangelie gaat m.i. om de proclamatie van het heil, vervulling van de onveranderlijke beloften van de Ik Zal Zijn, uitlopend in lofprijzing.
------------------------
Is het kerstevangelie dan een alleen heilshistorisch verhaal? Dat denk ik niet. De eerste laag is de historische laag namelijk de vervulling van de profetie.
Maar omdat Gods woord eeuwigheidswaarde heeft moeten we ons afvragen wat deze teksten ons vandaag te zeggen hebben. Dan denk ik en geloof ik dat de boodschap zoals deze tot de herders heeft geklonken, nu tot ons klinkt. We leven in de tijd na Pinksteren waarin het heil niet alleen meer voor de Joden is.
Dan klinkt er anno 2010. Heden is
u geboren de Zaligmaker. Ga naar de kribbe, in het Woord, en geloof dat dit kind u Zaligmaker is. Gelooft u dat dit kind wat 2.000 jaar geleden is geboren, heeft geleden, is opgevaren het enige middel tot zaligheid is? Ja, kniel voor hem neer buig onder heerschappij van de Kurios en vertel net zoals de herders aan al de volken deze blijde boodschap.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above