Ruth de Moabietische.

Tiberius
Administrator

Re: Ruth de Moabietische.

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik las gisteravond het boekje van A vd Beek: Is God terug? (Nav het gemopper van Ds de Heer in SB)
Dat gemopper viel toch wel mee? Hij was er juist aardig positief over.
Alleen de keuze van de titel was hij het niet mee eens en de gedachte dat de toeëigening des heils (hoe krijg ik Christus buiten me tot Christus in me?) postmodern zou zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik las gisteravond het boekje van A vd Beek: Is God terug? (...)
Hij schrijft: bij een preek moeten we altijd de vraag stellen: 'Wat is hier gezegd? Is het waar? Is het in overeenstemming met Schrifte en de belijdenisgeschriften?'

Wat werkelijk gevraagd wordt is: wat doet de preek met me?
Ik denk dat dat door links en rechts gebeurt.
De vragen die hij aangeeft, zijn mijns inziens wel goed. Maar het is wel erg mager. Zie bijvoorbeeld de Catechismus: die begint al met: wat is uw enige troost? Maar ook verder worden er vragen gesteld als: wat nut ons de opstanding van Christus?
Willem

Bericht door Willem »

hervormde schreef:
Ik bespeur, ook bij andere posters, een “weerzin” tegen het soevereine welbehagen van God. Tegen de Almachtige die gezegd heeft “Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods”. Deze notie, dit besef van het gezaligd worden buiten de wil om en tegen het verstand in, ontbreekt. En dat is nu net het besef wat een Ruth wel had, wat een Paulus had in Damascus, dat er niets anders overblijft dan te wachten om gerechtvaardigd te worden door een geschonken Christus of voor eeuwig verloren te gaan, met in het hart de wetenschap “Uw doen is rein, u vonnis gans rechtvaardig”. En dat zijn de bekommerden die op Gods tijd in vrijheid gestelt zullen worden. Maranatha!.
Wachten om gerechtvaardigd te worden of voor eeuwig verloren te gaan? De geciteerde woorden 'uw doen...' uit Psalm 51 zingt de gelovige David na zijn schuldbelijdenis over de zonde met Bathseba en Uria. Niemand wacht om gerechtvaardigd te worden of voor eeuwig verloren te gaan. Waar God Zijn heiligheid laat zien wordt om genade gebeden. Die laat de troon van God niet meer los.
i.p.v. van het door mij gebruikte woordje wachten had idd beter de door jouw gebruikte zinnen kunnen staan "Waar God Zijn heiligheid laat zien wordt om genade gebeden. Die laat de troon van God niet meer los". Een goede nuancering, het is idd niet wachten, maar de Heere aan lopen als een waterstroom todat Hij genadig zij.
Hervormde schreef:Lees je posting nog eens goed Willem. Dit gaat tegen Gods Woord in. Hier komt het 'grijze' gebied weer. De halflevenden.
Laten we zuiver blijven argumenteren. Niemand heeft ooit het woord "halflevenden" gebruikt noch bedoeld. Sterker nog, het is herhaaldelijk ontkent dat er iets is tussen binnen of buiten. T'is niet netjes om feitelijke onjuistheiden te blijven debiteren omwille van het "effect".

Door jouw en o.a. ook door @Huisman is herhaaldelijk de tekst aangehaald uit 1. Joh. 5 vs 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet" Uiteraard zal niemand de waarheid van dit woord ontkennen. De vervolgvraag is wel: Hoe kan een christen - op grond van de Bijbel - weten dat hij/zij de Zoon van God heeft?.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Willem schreef: Door jouw en o.a. ook door @Huisman is herhaaldelijk de tekst aangehaald uit 1. Joh. 5 vs 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet" Uiteraard zal niemand de waarheid van dit woord ontkennen. De vervolgvraag is wel: Hoe kan een christen - op grond van de Bijbel - weten dat hij/zij de Zoon van God heeft?.
Heel eenvoudig, door het geloof. Iedere keer valt het me weer op, als ik in de Bijbel lees, hoe "makkelijk" het is om behouden te worden. "Geloof dat Jezus is de Christus, de Zoon van God." Meer is het niet. Maar wat is dat voor ons lastig, nu moeten we ons helemaal overgeven en mogen we niets meebrengen tot onze zaligheid. ( en wat zijn kinderen en eenvoudigen van geest hier blij mee, ze hoeven niets moeilijks te doen om toch erbij te horen!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Willem

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:
Willem schreef: Door jouw en o.a. ook door @Huisman is herhaaldelijk de tekst aangehaald uit 1. Joh. 5 vs 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet" Uiteraard zal niemand de waarheid van dit woord ontkennen. De vervolgvraag is wel: Hoe kan een christen - op grond van de Bijbel - weten dat hij/zij de Zoon van God heeft?.
Heel eenvoudig, door het geloof. Iedere keer valt het me weer op, als ik in de Bijbel lees, hoe "makkelijk" het is om behouden te worden. "Geloof dat Jezus is de Christus, de Zoon van God." Meer is het niet. Maar wat is dat voor ons lastig, nu moeten we ons helemaal overgeven en mogen we niets meebrengen tot onze zaligheid. ( en wat zijn kinderen en eenvoudigen van geest hier blij mee, ze hoeven niets moeilijks te doen om toch erbij te horen!)
De apostel Johannes dacht er toch iets anders over, dat het zo eenvoudig was. iig wijde hij er een gehele brief aan, De eerste algemene zendbrief van Johannus, om uit te leggen hoe men kan weten dat men de Zoon van God heeft. En daar staat trouwens niet in dat je dat weet door het geloof. Kun je trouwens aangeven waar in de Bijbel staat dat een christen door het geloof weet dat hij/zij de Zoon heeft?.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef: Overigens, nog voor al degenen die uit mijn posting menen te moeten bespeuren dat het er niet toe doet wat er wordt gepreekt en dat ook posten het vriendelijke verzoek om eerst eens wat gereformeerde belijdenisgeschriften te bestuderen.
Daarin staat dat het er alles toe doet en er staat ook in dat het God is die alles doet. Dat dit niet in onze logica met elkaar rijmt weet ik, dus onnodig mij daarop te attenderen.
Verklaar je jezelf hiermee immuun voor dwalingen c.q. foutieve gedachtegangen? ;) Het bleek overigens wél nodig je op e.e.a. te attenderen.
refo

Bericht door refo »

Willem schreef:
De apostel Johannes dacht er toch iets anders over, dat het zo eenvoudig was. iig wijde hij er een gehele brief aan, De eerste algemene zendbrief van Johannus, om uit te leggen hoe men kan weten dat men de Zoon van God heeft. En daar staat trouwens niet in dat je dat weet door het geloof. Kun je trouwens aangeven waar in de Bijbel staat dat een christen door het geloof weet dat hij/zij de Zoon heeft?.
::please
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef: Overigens, nog voor al degenen die uit mijn posting menen te moeten bespeuren dat het er niet toe doet wat er wordt gepreekt en dat ook posten het vriendelijke verzoek om eerst eens wat gereformeerde belijdenisgeschriften te bestuderen.
Daarin staat dat het er alles toe doet en er staat ook in dat het God is die alles doet. Dat dit niet in onze logica met elkaar rijmt weet ik, dus onnodig mij daarop te attenderen.
1. Verklaar je jezelf hiermee immuun voor dwalingen c.q. foutieve gedachtegangen? ;) 2. Het bleek overigens wél nodig je op e.e.a. te attenderen.
Even je opm. genummerd.

1. Nee
2. Dat mijn medeforummers toegevoegde waarde leveren ontken ik niet
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
En wat is de conclusie van die eerste brief? Niet door de wedergeboorte in engere zin weten we dat we wedergeboren zijn, maar door de wedergeboorte in ruimere zin, namelijk door de dagelijkse bekering. En dat wordt bovenmate openbaar in het lief krijgen van God en onze naaste.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:En wat is de conclusie van die eerste brief? Niet door de wedergeboorte in engere zin weten we dat we wedergeboren zijn, maar door de wedergeboorte in ruimere zin, namelijk door de dagelijkse bekering. En dat wordt bovenmate openbaar in het lief krijgen van God en onze naaste.
Hand. 16: 33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

Vanwaar die blijdschap bij de stokbewaarder? Omdat hij bij zichzelf waarnam dat hij apostelen van hun striemen waste, of zou die blijdschap een andere oorzaak hebben gehad?
En wat te denken van de moorman?

Hand. 8: 39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En wat is de conclusie van die eerste brief? Niet door de wedergeboorte in engere zin weten we dat we wedergeboren zijn, maar door de wedergeboorte in ruimere zin, namelijk door de dagelijkse bekering. En dat wordt bovenmate openbaar in het lief krijgen van God en onze naaste.
Hand. 16: 33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

Vanwaar die blijdschap bij de stokbewaarder? Omdat hij bij zichzelf waarnam dat hij apostelen van hun striemen waste, of zou die blijdschap een andere oorzaak hebben gehad?
En wat te denken van de moorman?

Hand. 8: 39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Ok, wat ik zei klopte inderdaad niet. Ik zou zeggen dat we het niet enkel weten door wedergeboorte in engere zin. En over de ruimere zin gaat de eerste brief van Johannes
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
hervormde

Bericht door hervormde »

Willem schreef:
hervormde schreef:
Ik bespeur, ook bij andere posters, een “weerzin” tegen het soevereine welbehagen van God. Tegen de Almachtige die gezegd heeft “Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods”. Deze notie, dit besef van het gezaligd worden buiten de wil om en tegen het verstand in, ontbreekt. En dat is nu net het besef wat een Ruth wel had, wat een Paulus had in Damascus, dat er niets anders overblijft dan te wachten om gerechtvaardigd te worden door een geschonken Christus of voor eeuwig verloren te gaan, met in het hart de wetenschap “Uw doen is rein, u vonnis gans rechtvaardig”. En dat zijn de bekommerden die op Gods tijd in vrijheid gestelt zullen worden. Maranatha!.
Wachten om gerechtvaardigd te worden of voor eeuwig verloren te gaan? De geciteerde woorden 'uw doen...' uit Psalm 51 zingt de gelovige David na zijn schuldbelijdenis over de zonde met Bathseba en Uria. Niemand wacht om gerechtvaardigd te worden of voor eeuwig verloren te gaan. Waar God Zijn heiligheid laat zien wordt om genade gebeden. Die laat de troon van God niet meer los.
i.p.v. van het door mij gebruikte woordje wachten had idd beter de door jouw gebruikte zinnen kunnen staan "Waar God Zijn heiligheid laat zien wordt om genade gebeden. Die laat de troon van God niet meer los". Een goede nuancering, het is idd niet wachten, maar de Heere aan lopen als een waterstroom todat Hij genadig zij.
Hervormde schreef:Lees je posting nog eens goed Willem. Dit gaat tegen Gods Woord in. Hier komt het 'grijze' gebied weer. De halflevenden.
Laten we zuiver blijven argumenteren. Niemand heeft ooit het woord "halflevenden" gebruikt noch bedoeld. Sterker nog, het is herhaaldelijk ontkent dat er iets is tussen binnen of buiten. T'is niet netjes om feitelijke onjuistheiden te blijven debiteren omwille van het "effect".

Door jouw en o.a. ook door @Huisman is herhaaldelijk de tekst aangehaald uit 1. Joh. 5 vs 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet" Uiteraard zal niemand de waarheid van dit woord ontkennen. De vervolgvraag is wel: Hoe kan een christen - op grond van de Bijbel - weten dat hij/zij de Zoon van God heeft?.
Graag expliciet ingaan op de argumentatie. Ik heb het niet zomaar geschreven.
Willem

Bericht door Willem »

hervormde schreef:
Willem schreef:
hervormde schreef:

Graag expliciet ingaan op de argumentatie. Ik heb het niet zomaar geschreven.
Dan graag nader toelichten, want ik begrijp niet welke argumenten er nog openstaan waar ik niet op ben ingegaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hervormde schreef:Graag expliciet ingaan op de argumentatie. Ik heb het niet zomaar geschreven.
Sorry, Hervormde, maar dit is een pot-ketel verwijt.

Je slaat enige pagina's lager een toon aan waar de honden geen brood van lusten op postings van mij, waar ik heel duidelijk de gevaren van jouw dwaalleer aantoon, zonder dat je er ook maar enigszins inhoudelijk op in gaat.

Ik ben zelf altijd bereid om op eerlijke vragen antwoord en toelichting te geven, maar bij zo'n toon, gevoegd bij de kennelijke wens om de schoolmeester uit te hangen, vergaat mij ook de behoefte en de lust om te reageren.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
De apostel Johannes dacht er toch iets anders over, dat het zo eenvoudig was. iig wijde hij er een gehele brief aan, De eerste algemene zendbrief van Johannus, om uit te leggen hoe men kan weten dat men de Zoon van God heeft. En daar staat trouwens niet in dat je dat weet door het geloof. Kun je trouwens aangeven waarin de Bijbel staat dat een christen door het geloof weet dat hij/zij de Zoon heeft?.
De strijd van een zondaar om zekerheid te krijgen van zijn/haar deel in Christus is een gezonde strijd. Daar ligt mijn meningsverschil ook niet met RF'ers. Als de grondtoon steeds maar is "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet" Dus nooit rusten voordat je dat weet. Op jouw vraag waarin de Bijbel staat dat een christen door het geloof weet dat hij/zij de Zoon heeft? Begin ik eerst maar met H.C. zondag 7
Wat is een waar geloof?

Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
En b.v. Galaten 2:16
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie