Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Terri

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: Gisteren, 16:03 Ach, en zo probeert iedereen het doopsformulier naar zijn hand te zetten. Want als je eerlijk bent, kun je het daar in onze kringen gewoon niet mee eens zijn. Er wordt helemaal uitgegaan van de zaligheid van deze kinderen en van het opwassen in de genade etc.
Dit doet mijn gedachten teruggaan naar jaren geleden. Ik had een vader die worstelde met o.a. dit formulier. Na de doop van onze zoon gaf hij dus ook aan , precies wat Posthoorn schrijft (vetgedrukt) . Hij kreeg de ganse familie over zich heen. En ik begreep er ook niks van. Overigens van de betekenis van de doop sowieso niet. :blush
Ik heb hem in m'n onwetendheid tekort gedaan.
Jaren later is deze gebeurtenis echt gaan landen bij me en heeft er voor gezorgd dat iig formulier en betekenis niet met elkaar stroken. Tenminste als je niet gelooft dat ze daadwerkelijk zalig zijn.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Michaels schreef: Gisteren, 09:03 Geachte Elbert,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Zeg maar gerust je en jij.
Michaels schreef:In dat licht, Elbert, spreekt u inderdaad de waarheid.
Toch heb ik persoonlijk moeite met dat “derde testament”, omdat het naar mijn inzicht op het punt van de doop in tegenspraak is met het “tweede testament”. Dat leert immers dat geloof aan de doop voorafgaat. De beide testamenten lijken elkaar op dit punt tegen te spreken.
Ik lees hierin dat je het eigelijk niet met de forumgrondslag eens bent, maar dat je hier toch wilt posten. Tja, dat is niet aan mij natuurlijk.
Maar voor de goede orde: niemand hier spreekt over een "derde testament" als het om de belijdenisgeschriften gaat. Zo moeten we die ook niet zien. De gereformeerde belijdenis is volgens iedereen die haar onderschrijft een bijbelse samenvatting van wat de Bijbel zegt. Niets meer en niets minder. Als je vindt dat dat niet zo is, dan moet je met die belijdenis in discussie of in elk geval nagaan wat er dan precies niet zou kloppen, met de Bijbel in de hand.

Bovendien is er geen tegenspraak. Het gaat erom wie God aanmerkt als degenen die bij Hem horen, niet wie wij als gelovigen aanwijzen. Als wij dat zouden moeten doen (gelukkig niet!), dan denken we dat iemand iets moet kunnen. En aangezien alleen volwassenen iets kunnen "doen", denken we dan dat alleen volwassenen gelovig kunnen zijn. Maar dat is een merkwaardige beperking die we dan invoeren en die we niet zo in de Bijbel vinden. Je zegt "geloof komt voor de doop", maar dat is eigenlijk niet wat je bedoelt. Je bedoelt: "belijdenis komt voor de doop". Dat is wat je zegt. Maar wat als God kleine kinderen als zijn eigendom beschouwt die nog niets kunnen zeggen? Daar zijn Bijbelse voorbeelden van. Dat was in het Oude Testament sowieso al het geval (denk aan de beloften die aan Abraham, Izak en Jakob gegeven werden) en er wordt onomwonden gesproken over kleine kinderen als kinderen van God (Ez. 16:20-21). Daarin leren we ook iets over "onze" kinderen. Dat zijn eigenlijk niet onze kinderen, het zijn kinderen die Hem toekomen. Zo wil Hij ook hen behandelen en Hij wil ook dat wij ze zo opvoeden.
En wij belijden (hier is dan de belijdenis voor de doop!) dan ook dat Gods beloften voor zowel ons als onze kinderen gelden in navolging van Hand. 2:39. Dus komt de doop ook onze kinderen toe.
Michaels schreef:Het derde testament verwijst naar Schriftgedeelten waarin hele gezinnen werden gedoopt, waar mogelijk ook kinderen bij aanwezig waren. Dat zal zeker waar zijn, maar ik zie daarin nog geen duidelijke grond voor de kinderdoop. Ook de verbondstheologie, naar mijn overtuiging, heeft haar vervulling gevonden toen de Heere Jezus Christus aan het kruis de prijs betaalde. Sindsdien is er gelukkig geen sprake meer van een fysieke besnijdenis — die is immers geestelijk vervuld in het geloof.
Het is niet het niet bestaande "derde testament" dat spreekt over het dopen van huisgezinnen, maar de Bijbel. Als de Bijbel inclusief spreekt, moeten wij het niet exclusief maken.
Michaels schreef:Sommigen menen precies te weten wanneer de kinderdoop is ingevoerd, maar zowel het Oude als het Nieuwe Testament zwijgen over een instelling van de kinderdoop, behalve over enkele aanwijzingen of ‘hints’.
De reden waarom er niet zoveel aandacht voor is, heeft te maken met het feit dat er over de positie van kinderen in het Nieuwe Testament niet wezenlijk iets veranderd is ten opzichte van het Oude Testament. Anders zou de Bijbel ons dat wel verteld hebben, nietwaar? Het lijkt me in elk geval belangrijk genoeg als er opeens heel anders met kinderen omgegaan zou moeten worden.
Michaels schreef:U wijst terecht op het voorbeeld van het volk Israël, dat met Mozes uit Egypte trok en “allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee”.
De kanttekenaren van de Statenvertaling merken daarbij echter terecht op dat dit betrekking heeft op de volwassendoop.
Kun je aangeven waar de kanttekenaren dat doen? Dat doen ze volgens mij namelijk niet.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 11 nov 2025, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Posthoorn schreef: Gisteren, 16:04
GGG038 schreef: Gisteren, 14:15
Bertiel schreef: Gisteren, 09:58 ds Verschuure's lezing over de kinderdoop staat op het RD.
Ik lees er veel inlegkunde in, en iets heel anders dan wat de HC ons leert
maar misschien ben ik er te dom voor
Het artikel stelt expliciet dat de doop de erfzonde niet afwast; zij is teken en zegel van Gods verbond en dient tot versterking van het geloof, niet als 'magisch' middel. Dat is precies de Bijbelse en catechetische lijn: Abraham ontving de "besnijdenis tot een zegel der gerechtigheid des geloofs” (Rom. 4:11); en van de doop zegt Petrus: "niet het afleggen van de vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is ener goede consciëntie tot God” (1 Petr. 3:21). Dit is één op één de strekking van Zondag 26–27 van de Heidelbergse Catechismus. Het artikel zit hier dus niet tegen maar juist naast de HC.
Dus je geloof wordt versterkt door andermans doop? Dat is op zijn minst merkwaardig te noemen. Verder doet ds. V. natuurlijk aan inlegkunde om 'deze kinderen' ineens als geestelijke kinderen te beschouwen. Er is niets in het hele formulier dat daar aanleiding voor geeft, het is puur wensdenken van ds. V.

Dat is geen wensdenken hoor. In de gereformeerde belijdenis (denk aan Heidelbergse Catechismus zondag 25–27; NGB art. 33–34) zijn sacramenten 'zichtbaar Woord': ze bevestigen het geloof van gelovigen. Dat geldt niet alleen wanneer jíj gedoopt wordt, maar ook wanneer je een doop meemaakt:

- Je ziet opnieuw, tastbaar, Gods verbondstrouw en Christus’ reinigende werk afgebeeld.
- Het herinnert je aan je eigen doop: dezelfde Naam is over jou aangeroepen; dezelfde beloften en roeping gelden ook voor jou.
- Het wekt geestelijke ernst en heilige jaloersheid: Heere, maak ook mij, en dit kind, deelachtig aan wat U belooft.
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: Gisteren, 16:58
Posthoorn schreef: Gisteren, 16:03 Ach, en zo probeert iedereen het doopsformulier naar zijn hand te zetten. Want als je eerlijk bent, kun je het daar in onze kringen gewoon niet mee eens zijn. Er wordt helemaal uitgegaan van de zaligheid van deze kinderen en van het opwassen in de genade etc.
Dit doet mijn gedachten teruggaan naar jaren geleden. Ik had een vader die worstelde met o.a. dit formulier. Na de doop van onze zoon gaf hij dus ook aan , precies wat Posthoorn schrijft (vetgedrukt) . Hij kreeg de ganse familie over zich heen. En ik begreep er ook niks van. Overigens van de betekenis van de doop sowieso niet. :blush
Ik heb hem in m'n onwetendheid tekort gedaan.
Jaren later is deze gebeurtenis echt gaan landen bij me en heeft er voor gezorgd dat iig formulier en betekenis niet met elkaar stroken. Tenminste als je niet gelooft dat ze daadwerkelijk zalig zijn.
Ik geloof dat ze daadwerkelijk voor zalig gehouden moeten worden. Net zoals een belijdend kerklid daarvoor wordt gehouden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

elbert schreef: Gisteren, 16:20
Posthoorn schreef: 10 nov 2025, 22:13Je haalt hier de typologie die Paulus gebruikt uit zijn verband. Het gaat hier helemaal niet over de NT doop. En als het dan over kinderen gaat: Ze aten ook dezelfde geestelijke spijze. Laat de kinderen dan ook aan het Avondmaal deelnemen!
Onze gereformeerde vaderen zijn het met het onderstreepte niet eens. Want in het formuliergebed voor de bediening van de doop wordt immers gerefereerd aan de doortocht door de Schelfzee:
U hebt de verharde farao met heel zijn volk in de Rode Zee verdronken, maar Uw volk Israël daar droogvoets doorheen geleid, waardoor de doop wordt aangeduid.
Het punt is dat Paulus deze typologie niet gebruikt om het over de positie van de kinderen te hebben. Het gaat hier om een waarschuwing voor de gelovigen, dat ze niet afvallig zullen worden. Zelfs 'onze gereformeerde vaderen' refereren daar niet specifiek aan in het gebed.
Het volk Israël is type van de gemeente, en natuurlijk kwamen in het natuurlijke Israël natuurlijke kinderen voor. Maar de gemeente heeft alleen 'geestelijke' kinderen (dat kunnen overigens ook kinderen zijn!). Daarom gaat het in deze beeldspraak niet over de positie van de natuurlijke kinderen, maar over de gemeente, bestaande uit gelovigen. Zij worden opgewekt om niet afvallig te worden, zoals gezegd. En als iemand dan toch afvallig werd? Dan was hij geen waar gelovige en dus ook geen waar lid van de gemeente, hoewel hij uitwendig in de zegeningen van de gemeente deelde, door "het gehoor des Goddelijken Woords, gebruik der heilige sacramenten, en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen" (kantt. SV Hebr. 10:29).
Paulus gebruikt hier inderdaad typologie, maar hij kan de doortocht door de Schelfzee alleen als doop typeren als daarin niet iets gezegd kan worden over de doop die de nieuwtestamentische gemeente mocht bedienen. Daarin worden de kinderen ook begrepen.
Wat het Avondmaal betreft, wie zegt eigenlijk dat het de kinderen van de gemeente in principe niet toekomt? Het komt hen ook toe, maar wel in de juiste orde. De Doop is immers het sacrament van de inlijving en het Avondmaal het sacrament van de onderhouding. Voor het sacrament van de onderhouding is het nodig dat degene die het Avondmaal viert zelf daadwerkelijk tot belijdenis des geloofs is gekomen, zichzelf beproeft en in dankbaarheid leeft. Dat kunnen we van de kleine kinderen van de gemeente nog niet zeggen en daarom vieren de kinderen het Avondmaal nog niet mee. Maar het is uiterst ongezond (zeg maar gerust onbijbels) wanneer Doop en Avondmaal op een dusdanige manier uit elkaar getrokken worden dat we wel de kinderen dopen en dat eigenlijk van weinig waarde achten en het Avondmaal daar geheel en al los van zou staan. Dat kan niet: er loopt een lijn van Doop via belijdenis naar het Avondmaal.
Onze kinderen worden gedoopt in de verwachting dat de Heere Zijn Woord in hun leven waar zal maken en ze ook tot belijdenis des geloofs en dus ook de viering van het Avondmaal zullen komen. De belofte komt hen immers ook toe (Hand. 2:39), zij zijn erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond en dat is dan ook de grond voor de Doop.
Een hele uiteenzetting om toch maar bij elkaar te krijgen dat kleine kinderen wél gedoopt mogen worden, maar niet aan het avondmaal deelnemen. Terwijl de kinderen wel deelnamen aan het pascha. Zoals het avondmaal ánders is dan het pascha, zo is ook de doop ánders dan de besnijdenis. En zoals het avondmaal alleen nog voor de gelovigen is, zo is de doop dat volgens de baptist óók. Overigens komt de doop in principe ook een wedergeboren klein kind toe, maar omdat dit kind nog geen belijdenis kan doen, wordt daarmee gewacht tot het dat wel kan. En dat geldt evenzo voor het avondmaal.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GGG038 schreef: Gisteren, 18:02 Dat is geen wensdenken hoor. In de gereformeerde belijdenis (denk aan Heidelbergse Catechismus zondag 25–27; NGB art. 33–34) zijn sacramenten 'zichtbaar Woord': ze bevestigen het geloof van gelovigen. Dat geldt niet alleen wanneer jíj gedoopt wordt, maar ook wanneer je een doop meemaakt:

- Je ziet opnieuw, tastbaar, Gods verbondstrouw en Christus’ reinigende werk afgebeeld.
- Het herinnert je aan je eigen doop: dezelfde Naam is over jou aangeroepen; dezelfde beloften en roeping gelden ook voor jou.
- Het wekt geestelijke ernst en heilige jaloersheid: Heere, maak ook mij, en dit kind, deelachtig aan wat U belooft.
Allemaal heel mooi, maar is dát nu de bedoeling en betekenis van de doop van dít kind? Het doopsformulier betrekt de doop echt op het kind zelf. En het dankgebed gaat ook over 'de kinderen'. En dat dit dan ineens over 'geestelijke kinderen' zou gaan, tja, je kunt het wel bedenken, maar het formulier geeft daar geen aanleiding voor.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

De doop is vooral tot versterking van Gods volk in de kerk tijdens de doopdienst. Ze verzegelt het genadeverbond in de harten van Gods kinderen.
Aldus ds. V. in het RD van vandaag. Dit gaat alle reformatorische perken te buiten. Luther zou zich wild schrikken….
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Hendrien schreef: Gisteren, 18:54 De doop is vooral tot versterking van Gods volk in de kerk tijdens de doopdienst. Ze verzegelt het genadeverbond in de harten van Gods kinderen.
Aldus ds. V. in het RD van vandaag. Dit gaat alle reformatorische perken te buiten. Luther zou zich wild schrikken….
Daar hebben we het dus al over. Kennelijk niet teruggelezen. :hum
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Posthoorn schreef: Gisteren, 18:57
Hendrien schreef: Gisteren, 18:54 De doop is vooral tot versterking van Gods volk in de kerk tijdens de doopdienst. Ze verzegelt het genadeverbond in de harten van Gods kinderen.
Daar hebben we het dus al over. Kennelijk niet teruggelezen. :hum
Te grote verontwaardiging denk ik…
diana

Bericht door diana »

Ach..asjebliefd zeg..
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het wordt me vanuit het artikel wel duidelijk dat ds. Verschuure een goede theologische achtergrond mist. Overigens staan er ook mooie zaken in het artikel.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Z'n quasi verontwaardigde toon is niet nodig hoor en dergelijke grote etiketten al helemaal niet.

De doop verzegelt Gods verbondsbelofte; de Heilige Geest verzegelt diezelfde belofte in de harten van Gods kinderen (door het geloof).
Dat is precies de lijn van HC 65–74, NGB 33–34 en het Doopformulier.

Ik lees graag uw inhoudelijke reactie waarom Luther dat anders zou zien.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Erskinees schreef: Gisteren, 19:36 Het wordt me vanuit het artikel wel duidelijk dat ds. Verschuure een goede theologische achtergrond mist. Overigens staan er ook mooie zaken in het artikel.
Er staan zeker mooie zaken in het artikel, maar over het erf van het verbond lijkt deze predikant de plank nogal mis te slaan. Ik vind de toelichting in de video https://www.youtube.com/watch?v=wjB1mLC3oLE erg helder en begrijpelijk.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 19:46
Erskinees schreef: Gisteren, 19:36 Het wordt me vanuit het artikel wel duidelijk dat ds. Verschuure een goede theologische achtergrond mist. Overigens staan er ook mooie zaken in het artikel.
Er staan zeker mooie zaken in het artikel, maar over het erf van het verbond lijkt deze predikant de plank nogal mis te slaan. Ik vind de toelichting in de video https://www.youtube.com/watch?v=wjB1mLC3oLE erg helder en begrijpelijk.
Suggereer je hiermee dat ds. V. een derde weg leert??
Plaats reactie