JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Ander

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Ander »

De reacties liggen in de lijn der verwachtingen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Dat blijkt maar weer. Het is jullie goed recht om te reageren hoor, ik ben helemaal niet boos of zo...

Ik noemde expliciet de GG-dominee omdat dhr. Baan (excuus dat ik dhr. en A. Baan zeg, ik vind dat ik een kandidaat in een kerk niet zomaar met de voornaam mag noemen) ook de tegenwoordige voorgangers niet al te mooi afschildert.

Afgewezen, ik interpreteer inderdaad dat dhr. Baan en de mensen van de naar Remonstrantisme neigende beweging H.C. soms best heel goed weten wat er mis is en wat er moet gebeuren.

Lapressa, grappig dat jij mijn opmerking over die GG-dominee zodanig uitlegt dat de GG een heilige status heeft. Ik wist niet dat mijn postings zo invloedrijk zijn. (zijn ze ook niet hoor, die illusie heb ik niet)

Gabrielle, jij vind het dat de vele kritiek op dhr. Baan een teken dat hij de waarheid spreekt. Ach, dat kan ik ook omdraaien.

Jongere, prima dat jij mijn reactie jammer vind. Ik vind het op mijn beurt jammer dat er zoveel sympathie is voor de H.C. beweging. Gelukkig zijn we het niet in alles met elkaar eens.

Jongere, als reactie op je laatste posting, laat de GG maar rechts liggen. ;) Dat voelt beter. Enne, saillant detail, de ds. die ik vanavond beluisterde heette ook Baan.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ander schreef:De reacties liggen in de lijn der verwachtingen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Dat blijkt maar weer. Het is jullie goed recht om te reageren hoor, ik ben helemaal niet boos of zo...

Ik noemde expliciet de GG-dominee omdat dhr. Baan (excuus dat ik dhr. en A. Baan zeg, ik vind dat ik een kandidaat in een kerk niet zomaar met de voornaam mag noemen) ook de tegenwoordige voorgangers niet al te mooi afschildert.

Afgewezen, ik interpreteer inderdaad dat dhr. Baan en de mensen van de naar Remonstrantisme neigende beweging H.C. soms best heel goed weten wat er mis is en wat er moet gebeuren.

Lapressa, grappig dat jij mijn opmerking over die GG-dominee zodanig uitlegt dat de GG een heilige status heeft. Ik wist niet dat mijn postings zo invloedrijk zijn. (zijn ze ook niet hoor, die illusie heb ik niet)

Gabrielle, jij vind het dat de vele kritiek op dhr. Baan een teken dat hij de waarheid spreekt. Ach, dat kan ik ook omdraaien.

Jongere, prima dat jij mijn reactie jammer vind. Ik vind het op mijn beurt jammer dat er zoveel sympathie is voor de H.C. beweging. Gelukkig zijn we het niet in alles met elkaar eens.

Jongere, als reactie op je laatste posting, laat de GG maar rechts liggen. ;) Dat voelt beter. Enne, saillant detail, de ds. die ik vanavond beluisterde heette ook Baan.
Ik snap deze posting niet.
Het zijn een aantal losse flodders die geen doel raken.

Enne, wat heeft de naamsovereenkomst met dit topic te maken.
Dat vind ik geen saillant detail en voegt al helemaal niks toe aan deze discussie.
Het ging toch over de heer A. Baan?
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik mis bij Ander de eerlijkheid om het stuk in zijn context te lezen.
Wel vind ik het sympathiek dat hij zelf al aangeeft het stuk met een gekleurde bril te lezen.

Maar wees eerlijk en zeg dat je gewoon niet wil toegeven dat het een goed, duidelijk interview is.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
helma

Bericht door helma »

:ouin
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind het een mooi en idd een radicaal stuk. Kom me zelf er ook behoorlijk in tegen: pluk de dag met de Bijbel in je hand. Gods genade schenkt ons alles, maar eist ook alles van ons. Idd. we behoren ons hele leven aan Hem te geven en dat ontbreekt er ons vaak aan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik vind het wel een mooi interview, al is het een beetje reactionair. En helaas worden de kerken (voorgangers) toch weer verwijten gemaakt.

Dit snapte ik niet, in het licht van de Bijbel:
A. Baan schreef:Stel dat mijn zoon Ruben vandaag zegt: "Papa en mama, ik heb besloten om jullie vanaf nu elke dag te gehoorzamen." Dan zeg ik toch ook niet tegen mijn vrouw: "Nou, dan zullen wij zijn leven eens flink zuur gaan maken!" Wanneer wij ons volkomen aan God overgeven, geeft Hij ons wat we echt nodig hebben: innerlijke kracht, vreugde en vrede die alle ver­stand te boven gaat.'
Het is toch niet zo dat God alles geeft wat wij vragen? En dat we dan alleen maar vreugde en vrede hebben?

Dit zegt Paulus:
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Dat voorbeeld staat ivm het overgeven aan God. Hem onvoorwaardelijk volgen. Met dat voorbeeld maakt hij duidelijk dat God echt niet ons het leven extra moeilijk zal maken zodra wij hem onvoorwaardelijk volgen. Dat we er niet bang voor hoeven te zijn dat we dat niet aankunnen, want als we dat doen zullen we 'innerlijke kracht, vreugde en vrede die alle ver­stand te boven gaat' ervaren.

Zo heb ik het tenminste opgevat toen ik het las ;)
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ander

Bericht door Ander »

Een artikel van ds. Lohuis, PKN-predikant te Harskamp, wat ik met instemming las (zul je begrijpen):

Profetie en tongentaal

Dit is de titel van een recent verschenen boek van dr. W. van Vlastuin. het gaat over de gaven van de Geest en de gereformeerde traditie. Ik wil deze studie van harte aanbevelen voor jong en oud. Dr. van Vlastuin laat zien dat het charismatisch gedachtegoed niet is te combineren met de gereformeerde traditie. Het trieste is dat mensen die in de gereformeerde lijn willen staan benadrukken dat het charismatisch gedachtegoed het christelijk leven van heiliging zou bevorderen. Iemand als prof. dr. J. Hoek begeert op dit punt een correctie van de klassieke gereformeerde theologie. Ook zien we dat het charismatische gedachtegoed de ambten aantast. Dat is overigens niet nieuw. Doperse stromingen in de kerkgeschiedenis moesten nooit iets van de ambten hebben, terwijl de Schrift duidelijke taal laat horen in deze.
Verder kreeg ik van iemand een boekje dat is uitgedeeld door de stichting Heart Cry. het heet 'Honger en dorst naar herleving' en is geschreven door O. J. Smith. Smith is iemand die staat in de traditie van C.G. Finney. Finney is iemand die de vrije wil leert. Arminianen en remonstranten moesten nooit iets hebben van de totale verdorvenheid van de mens. Augustinus en de Dordtse Synode hebben hen bestreden. het geeft op z'n minst te denken dat de stichting Heart Cry zijn bezoekers dit boekje geeft. Er waait een geest door ons land en in onze kerken, die niet uit God is. Dat deze dingen samenvallen is niet toevallig. Wij zien dat de duivel op verschillende manieren probeert de gereformeerde traditie aan te tasten, omdat deze traditie de meest zuivere vertolking is van de Bijbel. Wij leven in een tijd van relativering. Vaste waarheden worden betwijfeld. De leer is niet meer van belang, het gaat vooral om gevoel. Niet wát je gelooft, maar dát je gelooft is belangrijk. Daarom vinden dwalingen gemakkelijk ingang. Nu poogt men het charismatisch gedachtegoed met de gereformeerde leer te vermengen. Het zou een aanvulling zijn?! Maar allen die de Schrift en de gereformeerde leer liefhebben kunnen alleen maar met grote zorg de ontwikkelling van het charismatisch gedachtegoed gadeslaan. Laten wij waakzaam zijn en de rode draad van verbond, die door de Schrift heen loopt, niet te grabbel gooien door te breken met de gereformeerde traditie. Laat het ons gebed zijn: O Heere, bewaar Uw kerk!

Bron: Hervormde Kerkbode voor de Veluwe
Laatst gewijzigd door Ander op 13 sep 2008, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wat hebben Gods kinderen voordat internet er kwam en zij niet al deze postings konden lezen toch een onnodig donker leven geleid.
Zelfs David kan niet anders als jalours worden op velen onder ons..of ik lees de Bijbel anders als anderen.

Maar het intervieuw is iets waarvan ik zeg:een interressant intervieuw is met juiste elementen erin.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ander schreef: Er waait een geest door ons land en in onze kerken, die niet uit God is. Dat deze dingen samenvallen is niet toevallig. Wij zien dat de duivel op verschillende manieren probeert de gereformeerde traditie aan te tasten, omdat deze traditie de meest zuivere vertolking is van de Bijbel.
De meest zuivere? Er is er geen 1 zuiver want overal waar mensen er aan timmeren worden fouten gemaakt. Of er echt een meest zuivere leer is vraag ik mij sterk af, aangezien er ook nog een christelijke vrijheid is waardoor mensen verschillend tegen zaken aan kijken. Dat zegt niet gelijk dat de ander er meer naast zit/ minder zuiver iets verkondigd.
De duivel werkt echt niet alleen buiten de kerk, maar ook binnen de kerk op alle slinkse manieren, die goed lijken maar onder tussen ons verder bij God vandaan trekken.
De duivel zal op HeartCry echt niet harder trekken dan in de kerk. Als het inderdaad van de duivel is, vraag ik mij af hoe het dan komt dat er zovele daar tot ware geloof (wedergeboorte) komen.

De aanvallan op HeartCry kan je ook zien als dat daar juist het goede wordt verkondigd.
hoe vaak lees je niet dat als mensen door God gezonden werden, dat ze tegen werden gewerkt en dan vooral door de geestelijken? Jezus zelf werd door de Joden het meest gehaad en zelfs gedood. Puur omdat het volgens hun denkbeelden niet goed kon wezen. Ze stonden niet open voor Jezus.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
pierre27

Bericht door pierre27 »

[quote="Lapressa"][quote="Ander"]
De duivel werkt echt niet alleen buiten de kerk, maar ook binnen de kerk op alle slinkse manieren, die goed lijken maar onder tussen ons verder bij God vandaan trekken.

Is een waarheid als een koe, dat de duivel actief is onder ons en in de kerken, hij schuwt geen enkel middel waar onder ons bekende stichtingen en forums een voorbeeld van kunnen zijn.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Lapressa schreef:
Ander schreef: Er waait een geest door ons land en in onze kerken, die niet uit God is. Dat deze dingen samenvallen is niet toevallig. Wij zien dat de duivel op verschillende manieren probeert de gereformeerde traditie aan te tasten, omdat deze traditie de meest zuivere vertolking is van de Bijbel.
De aanvallan op HeartCry kan je ook zien als dat daar juist het goede wordt verkondigd.
hoe vaak lees je niet dat als mensen door God gezonden werden, dat ze tegen werden gewerkt en dan vooral door de geestelijken? Jezus zelf werd door de Joden het meest gehaat en zelfs gedood. Puur omdat het volgens hun denkbeelden niet goed kon wezen. Ze stonden niet open voor Jezus.
Ander schreef:Gabrielle, jij vind het dat de vele kritiek op dhr. Baan een teken dat hij de waarheid spreekt. Ach, dat kan ik ook omdraaien.
@Lapressa; Ik denk idd dat je voorzichtig met dat soort uitspraken moet zijn. In de tijd van Calvijn had de RK dat ook kunnen gebruiken. Of Arminius. Of nog een heleboel anderen.
refo

Bericht door refo »

Wat een geklaag allemaal!

De GG is zo dopers als iets. Maar wie zegt er wat van? Ze zijn geweldig tevreden over zichzelf.

De Zoon des Mensen zou aan Johannes de opdracht gegeven kunnen hebben: en Schrijf aan de Gereformeerde Gezindte van Nederland. Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. Want gij zegt: Ik ben arm , en verdrukt geworden, maar we hebben geens dings gebrek; en u voelt u tevreden, en rijk, en ziend, en gekleed. Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij werkelijk rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij waarlijk moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

En net zo min als heel Laodicea lauw was, is dat nu zo met de GG. Maar ijverig zijn en je bekeren? Dat is remonstrantse taal. De Geest maakt levend en dan zien we weer. Kennelijk is Hij allang geweken en dan gaan we ons behelpen met verdediging van de leer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gian

Bericht door Gian »

Sommige mensen voelen zich geroepen om als profeten hun stem te laten horen om een forum wat dreigt te ontsporen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jongere schreef:Moderator-oproep
Het moet mogelijk zijn om zonder sneren te discussieren. Graag daarom alle zijpaadjes (zoals de Gereformeerde Gemeenten) links laten liggen. Als iedereen dit bedenkt voordat hij/zij iets post, dan levert dat een aanzienlijk betere discussie op.

Met vriendelijke groet,
Jongere
:?
Gesloten