Zita schreef: ↑23 jul 2024, 09:55
huisman schreef: ↑23 jul 2024, 00:09
Zita schreef: ↑22 jul 2024, 22:09
Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 21:47
Oké. 10 procent volwaardig mens in de 2e maand? Bedoel je zo iets?
Ik vind het heel lastig om hiervoor de juiste woorden te kiezen, omdat ik besef dat het heel pijnlijk kan zijn.
Maar bij een (vroege) miskraam wordt het ook niet als een volwaardig kindje gezien. Er wordt vaak gesproken over 'het' in plaats van 'hij' of 'zij'. Er is geen begrafenis. 'Het' wordt vaak - als het om een heel vroege miskraam gaat - door de wc gespoeld. Het wordt niet meegeteld als er gevraagd wordt hoeveel kinderen iemand heeft gekregen. Dus ergens maakt iedereen wel een onderscheid.
Hoe en wanneer en of het een ziel heeft: ik weet het niet. Beschermwaardigheid is er altijd. Altijd.
Ik begrijp iets meer dan Huisman de vergelijking die Parsifal maakt met dieren. Niet omdat prille mensen gelijkwaardig zouden zijn aan dieren. Maar omdat het argument wordt gebruikt dat het kind door God is geschapen, en daarom beschermwaardig is. Maar lang niet ieder schepsel van God vinden we beschermwaardig. Bij dieren hebben we dat niet. Dus 'het is een schepsel van God' kan niet het enige argument zijn.
@Zita ook jou kan ik alleen maar verwijzen naar Gods Woord. Genesis 1 : 26 en 27. Wat daar staat maakt elke vergelijking tussen mens en dier on-Bijbels.
Het is een schepsel van God naar Zijn beeld. Durven wij voor en na de geboorte dat beeld aan te tasten? Dat beeld te vernietigen?
Je gaat totaal niet in op wat ik zeg.
De discussie gaat over de vraag wanneer iets leven is. @Parsifal poneert: "eerst maand in ieder geval niet, vanaf de 7e maand volwaardig, daartussen weet ik het niet". Daar vroeg ik op door. En daar komt tot nu toe geen antwoord op. Wat @Zita hier ter berde brengt geeft eveneens geen antwoord op deze vragen. Het suggeert een beetje dat of iets leven is afgeleid kan worden hoe wij ermee omgaan na "afsterven". (nog los van de stelligheid waarmee wordt geponeerd hoe met miskramen wordt omgegaan, dat gaat veel te kort door de bocht. Verborgen leed is niet zo zichtbaar maar het is er daarom wel!). Maar dit is - uiteraard - het criterium niet. En de vergelijking met dieren is/blijft ridicuul. Niemand, niemand (hoop ik) zal stellen dat we mensen mogen doodslaan omdat we ook dieren doden en dat daarom het 6e gebod dus niet altijd geld. In het 6e gebod wordt ook niet expliciet gesproken over mensen, dit blijkt echter zo zonneklaar uit de context dat het geen uitleg behoeft.
Echter leiden deze zijstappen allemaal af van waar het om gaat, het trekt rookgordijnen op om maar niet de consequenties te accepteren.
En vooral van @Parsifal, het is zijn vak de consequenties te doordenken, verwacht ik meer.
Dus nogmaals de vraag: Hoe moet ik het zien tussen de tweede t/m de 6e maand? Als wel leven maar dierlijk? Als deels mens?