Michaels schreef: ↑Vandaag, 12:03Dit is een lezing die al plaats gevonden heeft tijdens de najaarsbijeenkomst van de Adoptievereniging Gereformeerde Gezindte op 1 november in Gorinchem.
https://www.rd.nl/artikel/1127446-onder ... on-bekeren
Het gaat over adoptiekinderen.
Er wordt direct vermeld dat de doop de erfzonde niet afwast. Juist dát was echter de reden waarom de kinderdoop ooit is ontstaan. Later in de geschiedenis van de kinderdoop is dit uitgangspunt weer ontkracht.
Wat mij opvalt, is dat er in deze lezing nauwelijks naar de Bijbel verwezen wordt als het over de kinderdoop gaat. Er worden wel enkele Bijbelverzen aangestipt, maar het grootste deel van de lezing richt zich op de uitleg van het doopformulier in relatie tot adoptie.
Wat ik wél mooi vind, is de gedachte dat kinderen van christelijke ouders bij hun conceptie al geheiligd zijn. God geeft deze kinderen een ziel, maar trekt daarbij Zijn beeld terug. Zij worden geboren op het erf van het genadeverbond, horen dus bij de gemeente en moeten daarom gedoopt worden.
Toch wil ik even de vinger leggen bij dat laatste: “en moeten daarom gedoopt worden.”
Ja, dat is wat het doopformulier zegt. Maar op grond van de Bijbel kun je dat niet zo stellen. Er zijn wel enkele aanwijzingen dat er bij bepaalde doopsituaties ook kinderen aanwezig waren, maar van een duidelijke instelling – zoals bij het avondmaal – is geen sprake.
Als ik snel kijk steunt het betoog inhoudelijk op Gen. 17; Kol. 2:11–12; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14; Mark. 10:14–16; Rom. 4:11; 1 Petr. 3:21 en de huisdoop-plaatsen.
Dat alle verzen niet volledig zijn uitgeschreven in een krantenstuk is begrijpelijk; de theologische lijn is echter de Schrift. Wellicht is dit tijdens de lezing uitgebreider aan bod gekomen.