COVID-19

Zeeuw

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
merel schreef:@ zeeuw heeft wel gelijk Hoe kan het zo zijn dat de afgelopen decenia mensen steeds zwaarder zijn geworden en dat dit allemaal aan externe problemen zou liggen? Ik zie op scholen klassen met te dikke kinderen. Vetcellen maak je voor het overgrote deel in je jeugd aan. Gebruiken zij ook allemaal medicatie, zijn depressief, hebben het aan hun schildklier, missen het verzadigingshormoon? Nee, dat is gewoon een combinatie van meer eten dan dat je verbruikt.

Het merendeel van de te zware mensen heeft een verkeerd voedings- en beweginspatroon. De eerste stap is daarvoor uit te komen. De afgelopen maanden ben ik ook 3 kg aangekomen en ik weet heel goed hoe dat komt; thuiswerken met de kruidnoten, taai taai en dropjes naast mij. Zo werkt het bij het overgrote deel van de bevolking.
Veel mensen met overgewicht hebben een suikerverslaving. Deze verslaving wordt door de voedingsindustrie bewust gewerkt. Als ik hoor (van mijn thuiszorgdochter) dat mensen vinden dat ze niet veel eten maar wel per dag anderhalve liter cola drinken dan is er nog wel wat te doen aan informatie over een gezonde levensstijl.

Bewegen en niet meer calorieën binnen krijgen dan dat je nodig hebt is het beste advies.
En er zijn mensen die alleen zijn komen te staan. De werkkring en familie zijn weggevallen. En de praktijk: Er komt weinig meer van bewegen, het lichaam verzwakt, maar... Onbewust krijgen mensen in hun eentje de neiging om te gaan snaaien. De suiker komt om 't hoekje kijken en er wordt een vrij ernstig overgewicht gediagnostiseerd. Het lichaam wordt zwakker, en men kan de moed soms niet meer opbrengen om nog iets te doen. Dit kan een neerwaartse spiraal worden.
Een dergelijke gang meen in te bespeuren in eigen leven.
Het is nu zo dat ik na een paar meter gelopen heb, al dreig buiten adem te raken. Dan is er van trainen van het lichaam geen sprake meer, en... je hebt je maximum aas fysio opgebruikt... Dit kan voor meer mensen een realiteit zijn.
Er zijn ook mensen die alleen komen te staan en een hondje nemen.
Het vetgedrukte heeft niets met fysiek te maken. Dat is mentaal. Kun je jezelf oppeppen om, ondanks vermoeidheid en geen zin etc, toch dan in beweging te komen. Vaak denk je dan toch achteraf 'het was eigenlijk wel fijn'. Buiten zijn is zo heerlijk en zo goed.
Ik kwam in mijn vorige werkkring als ik ging sporten een mevrouw van 92 tegen. Kon maar moeilijk lopen, had weinig spiermassa meer, maar kwam toch. Alle reden om het niet te doen, maar ze was er. Doorzettingsvermogen kun je ook trainen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
merel schreef:@ zeeuw heeft wel gelijk Hoe kan het zo zijn dat de afgelopen decenia mensen steeds zwaarder zijn geworden en dat dit allemaal aan externe problemen zou liggen? Ik zie op scholen klassen met te dikke kinderen. Vetcellen maak je voor het overgrote deel in je jeugd aan. Gebruiken zij ook allemaal medicatie, zijn depressief, hebben het aan hun schildklier, missen het verzadigingshormoon? Nee, dat is gewoon een combinatie van meer eten dan dat je verbruikt.

Het merendeel van de te zware mensen heeft een verkeerd voedings- en beweginspatroon. De eerste stap is daarvoor uit te komen. De afgelopen maanden ben ik ook 3 kg aangekomen en ik weet heel goed hoe dat komt; thuiswerken met de kruidnoten, taai taai en dropjes naast mij. Zo werkt het bij het overgrote deel van de bevolking.
Veel mensen met overgewicht hebben een suikerverslaving. Deze verslaving wordt door de voedingsindustrie bewust gewerkt. Als ik hoor (van mijn thuiszorgdochter) dat mensen vinden dat ze niet veel eten maar wel per dag anderhalve liter cola drinken dan is er nog wel wat te doen aan informatie over een gezonde levensstijl.

Bewegen en niet meer calorieën binnen krijgen dan dat je nodig hebt is het beste advies.
En er zijn mensen die alleen zijn komen te staan. De werkkring en familie zijn weggevallen. En de praktijk: Er komt weinig meer van bewegen, het lichaam verzwakt, maar... Onbewust krijgen mensen in hun eentje de neiging om te gaan snaaien. De suiker komt om 't hoekje kijken en er wordt een vrij ernstig overgewicht gediagnostiseerd. Het lichaam wordt zwakker, en men kan de moed soms niet meer opbrengen om nog iets te doen. Dit kan een neerwaartse spiraal worden.
Een dergelijke gang meen in te bespeuren in eigen leven.
Het is nu zo dat ik na een paar meter gelopen heb, al dreig buiten adem te raken. Dan is er van trainen van het lichaam geen sprake meer, en... je hebt je maximum aas fysio opgebruikt... Dit kan voor meer mensen een realiteit zijn.
Er zijn ook mensen die alleen komen te staan en een hondje nemen.
Het vetgedrukte heeft niets met fysiek te maken. Dat is mentaal. Kun je jezelf oppeppen om, ondanks vermoeidheid en geen zin etc, toch dan in beweging te komen. Vaak denk je dan toch achteraf 'het was eigenlijk wel fijn'. Buiten zijn is zo heerlijk en zo goed.
Ik kwam in mijn vorige werkkring als ik ging sporten een mevrouw van 92 tegen. Kon maar moeilijk lopen, had weinig spiermassa meer, maar kwam toch. Alle reden om het niet te doen, maar ze was er. Doorzettingsvermogen kun je ook trainen.
Alle mensen kunnen geen hondje houden. Als je een niet te grote etagewoning bewoont is het niet eenvoudig. Vroeger, toen we buiten de stad woonden hadden we altijd een hond. Daar had je geen omkijken naar. Alleen een enkele keer... als ie eens ziekjes was, dan braakte hij op den mooie vloerbedekking en ook de inhoud van zijn darmen belandde dan wel eens in het hoogpolige tapijt.... :nonnon
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

samanthi schreef:Oorzaken obesitas
Het is te eenvoudig om de oorzaken van obesitas alleen te wijten aan een foutief eetpatroon. Het is inderdaad het geval dat als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt, dat je dan dikker wordt. Het lichaam slaat de overtollige energie op als lichaamsvet. Het is een combinatie van factoren die leidt tot deze zwaarlijvigheid. Omgevingsfactoren, individuele en genetische factoren spelen daarbij een rol, zoals:

1 Kinderen met ouders met overgewicht, hebben zelf ook meer kans om overgewicht te
ontwikkelen
3 Iemand heeft een erfelijke aanleg voor obesitas
4 Ieder mens heeft een unieke lichaamsbouw en stofwisseling. Dat maakt dat de een wel dikker wordt, en de ander niet,
4 onze manier van leven. We zijn minder gaan bewegen en het aanbod vetrijk eten is groter geworden, net als onze consumptie daarvan.
5 Zittende levensstijl
6 Calorierijk eten
7 Calorierijk drinken (veel suikers zoals in cola en andere frisdrank, energiedrankjes)
8 Stress, waardoor je vaker en teveel eet en drinkt terwijl je lichaam dit niet nodig heeft
9 Cultuur: in sommige culturen staat een slank postuur synoniem met ongezond zijn
10 Bepaalde geneesmiddelen kunnen ook zorgen voor gewichtstoename

Bron: https://www.parnassiagroep.nl/uw-proble ... s/obesitas
Dat zijn inderdaad mogelijke oorzaken, maar op al deze punten heb je zelf invloed. Ook het kind van dikke ouders hoeft later niet dik te worden als deze een andere leefwijze aanmeet als dat hij/zij als voorbeeld heeft gehad. Idem met medicijngebruik. Medicatie kan zorgen voor een lichte gewichtstoename, maar niet van 20-30 kg overgewicht.
Laatst gewijzigd door merel op 01 dec 2020, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Alle mensen kunnen geen hondje houden. Als je een niet te grote etagewoning bewoont is het niet eenvoudig. Vroeger, toen we buiten de stad woonden hadden we altijd een hond. Daar had je geen omkijken naar. Alleen een enkele keer... als ie eens ziekjes was, dan braakte hij op den mooie vloerbedekking en ook de inhoud van zijn darmen belandde dan wel eens in het hoogpolige tapijt.... :nonnon
Ja, dat is waar. Nu heb je tegenwoordig wel exemplaren ter grootte van een stevige rat, maar daar moet je van houden. Wij willen graag een hond, maar dan moet er eerst een grotere tuin zijn. Het beest moet wel kunnen bewegen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Misschien moeten we onze attitude sowieso ook bijstellen als het gaat om wat er normaal is. Het graatmagere ideaal wat in deze maatschappij leeft is eveneens ongezond, onnatuurlijk en niet mooi. Een vrouwelijke collega die vel over been is, is toch nog steeds bezig met lijnen. In onze maatschappij zorgt dit ook voor psychische problemen bij jonge meiden.

Wat mij betreft zijn een paar vetrolletjes of kwabjes helemaal geen probleem, en ziet dat er beter uit als dat je de botten kunt tellen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als er echt obesitas is, en het slecht voor de gezondheid is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx

Dan heb je het niet over graatmager maar gewoon over een gezond BMI tussen de 19 en 25, waarbij de mensen met een BMI van rond de 19 aan de slanke kant zijn en mensen met een bmi rond de 24 rondingen hebben. Beiden hebben dan een gezond gewicht.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Heel fijn voor jullie
En het voedingscentrum is ook niet zaligmakend!
Bmi cijfers ook niet!
Laatst gewijzigd door Orchidee op 01 dec 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Welke ziekten of aandoeningen? je noemt heel specifiek 'deze', maar welke zijn dat?
Habitat

Bericht door Habitat »

Bij een speeltuinvereniging hier in de buurt kan je in het clubhuis eten en drinken kopen. Alleen maar ongezond voedsel! Dan denk ik: maken we het kinderen en hun ouders niet al te gemakkelijk om voor ongezond te kiezen?

We moeten het als samenleving echt gaan omdraaien, dwz: het mensen makkelijker maken om voor gezonde producten te kiezen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Heel fijn voor jullieAfbeelding
Bmi cijfers ook niet!
Ja dat is idd goed duidelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Bmi cijfers ook niet!
Dat beweer ik ook nergens. Het is een leidraad die handvatten geeft. Wel beweer ik dat het merendeel van de mensen zelf invloed heeft op zijn/haar gewicht en merendeel zich niet kan verschuilen achter een medische oorzaak voor overgewicht.

En welke ziektes of aandoeningen zorgen voor overgewicht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bmi cijfers ook niet!
Ik vraag de hele tijd naar bronnen omdat je beweert dat het 'geen uitzondering is dat mensen vanwege fysieke of mentale aandoeningen obesitas hebben' en je gebruikt van dit soort onderbuikteksten. Het ging over de meerderheid van mensen die vanwege leefstijl zichzelf gezondheidsproblemen aan doen.

Niemand zegt dat die laatste 2 zaken zo zijn. En ik ben het ook eens met Philpot.

Jammer dat het zo moeilijk is inhoudelijk te reageren. Ik denk namelijk dat we het hier best grotendeels met elkaar eens zijn.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 01 dec 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Misschien moeten we onze attitude sowieso ook bijstellen als het gaat om wat er normaal is. Het graatmagere ideaal wat in deze maatschappij leeft is eveneens ongezond, onnatuurlijk en niet mooi. Een vrouwelijke collega die vel over been is, is toch nog steeds bezig met lijnen. In onze maatschappij zorgt dit ook voor psychische problemen bij jonge meiden.

Wat mij betreft zijn een paar vetrolletjes of kwabjes helemaal geen probleem, en ziet dat er beter uit als dat je de botten kunt tellen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als er echt obesitas is, en het slecht voor de gezondheid is.
Ik heb het idee dat het ideaal wel aan het veranderen is richting het atletenlichaam, (en niet marathonloper, maar meer de gespierde sprinter) wat op zich wel gezonder is.

Een extra belasting op ongezond eten (zoals op tabak) lijkt me niet verkeerd. Ik meen dat men in Engeland een suikerbelasting heeft of heeft overwogen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dodo

Bericht door Dodo »

Als je diabetes hebt, verandert je metabolisme waardoor het moeilijker is om af te vallen.
Habitat

Bericht door Habitat »

Zeeuw schreef:Ik denk namelijk dat we het hier best grotendeels met elkaar eens zijn.
Precies. Obesitas heeft meerdere oorzaken. Dat kan van mens tot mens verschillen.
Laten we onze energie steken in het aanpakken van die meerdere oorzaken (waaronder dus zowel de eetstoornissen als het ongezonde leefpatroon).
Plaats reactie