Er zijn ook mensen die alleen komen te staan en een hondje nemen.-DIA- schreef:En er zijn mensen die alleen zijn komen te staan. De werkkring en familie zijn weggevallen. En de praktijk: Er komt weinig meer van bewegen, het lichaam verzwakt, maar... Onbewust krijgen mensen in hun eentje de neiging om te gaan snaaien. De suiker komt om 't hoekje kijken en er wordt een vrij ernstig overgewicht gediagnostiseerd. Het lichaam wordt zwakker, en men kan de moed soms niet meer opbrengen om nog iets te doen. Dit kan een neerwaartse spiraal worden.huisman schreef:Veel mensen met overgewicht hebben een suikerverslaving. Deze verslaving wordt door de voedingsindustrie bewust gewerkt. Als ik hoor (van mijn thuiszorgdochter) dat mensen vinden dat ze niet veel eten maar wel per dag anderhalve liter cola drinken dan is er nog wel wat te doen aan informatie over een gezonde levensstijl.merel schreef:@ zeeuw heeft wel gelijk Hoe kan het zo zijn dat de afgelopen decenia mensen steeds zwaarder zijn geworden en dat dit allemaal aan externe problemen zou liggen? Ik zie op scholen klassen met te dikke kinderen. Vetcellen maak je voor het overgrote deel in je jeugd aan. Gebruiken zij ook allemaal medicatie, zijn depressief, hebben het aan hun schildklier, missen het verzadigingshormoon? Nee, dat is gewoon een combinatie van meer eten dan dat je verbruikt.
Het merendeel van de te zware mensen heeft een verkeerd voedings- en beweginspatroon. De eerste stap is daarvoor uit te komen. De afgelopen maanden ben ik ook 3 kg aangekomen en ik weet heel goed hoe dat komt; thuiswerken met de kruidnoten, taai taai en dropjes naast mij. Zo werkt het bij het overgrote deel van de bevolking.
Bewegen en niet meer calorieën binnen krijgen dan dat je nodig hebt is het beste advies.
Een dergelijke gang meen in te bespeuren in eigen leven.
Het is nu zo dat ik na een paar meter gelopen heb, al dreig buiten adem te raken. Dan is er van trainen van het lichaam geen sprake meer, en... je hebt je maximum aas fysio opgebruikt... Dit kan voor meer mensen een realiteit zijn.
Het vetgedrukte heeft niets met fysiek te maken. Dat is mentaal. Kun je jezelf oppeppen om, ondanks vermoeidheid en geen zin etc, toch dan in beweging te komen. Vaak denk je dan toch achteraf 'het was eigenlijk wel fijn'. Buiten zijn is zo heerlijk en zo goed.
Ik kwam in mijn vorige werkkring als ik ging sporten een mevrouw van 92 tegen. Kon maar moeilijk lopen, had weinig spiermassa meer, maar kwam toch. Alle reden om het niet te doen, maar ze was er. Doorzettingsvermogen kun je ook trainen.