Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: Vandaag, 13:42
Tiberius schreef: Vandaag, 13:17
huisman schreef: Vandaag, 13:02
Tiberius schreef: Vandaag, 12:10 @Huisman Maar het gaat om de kern van mijn eerste bericht (wat je gemakshalve negeert): dat veel GG'ers en GGiN'ers zich afvragen waarom er een nieuw kerkverband moet komen en men zich niet aansluit bij een bestaand kerkverband.
Dat negeer ik helemaal niet. Ik herken het ook totaal niet. De meeste mensen die ik spreek uit deze kerken zien Rijnsburg als de 'oude' CGK. Ze hebben totaal geen affiniteit met de 'linkerkant'. Verder is het frame 'nieuw kerkverband' wel ingedaald maar daarmee nog geen waarheid.
Laten we maar hopen en bidden dat de hele CGK terugkeert en dat Gods Woord in heel het kerkverband weer gezag krijgt over alle terreinen van ons leven.

Onze positie in de CGK is nu eenmaal een andere en dat zal ook onze beleving kleuren. Is niet zo erg zolang we ons dat maar realiseren.
Ik ontken dat allemaal niet; het grootste deel van je bericht ben ik zelfs met je eens.
Alleen het vetgedrukte niet: dat je het totaal niet zou herkennen. Dat is onjuist: Wim Anker bijvoorbeeld laat niet af om dat hier in dit topic te verwoorden.
Volgens mij zijn het de uiterste meningen - verschuivingen die een afwijkende mening hebben.
Je hebt bv mensen afkomstig uit GGiN die veel op hebben met FVD, logisch dat zulke mensen ook een afwijkend beeld kunnen hebben over de bezwaarde CGK.
Andersom ook, je hebt mensen oorspronkelijk afkomstig uit GG die helemaal richting NGK schuiven, ook dan is het logisch dat je een afwijkend beeld hebt over de bezwaarde CGK. Net als GG'ers die binnen hun kring al zulke afwijkende meningen hebben over ethische zaken, dat je je afvraagt wat doen ze daar nog, maar logisch dat ook zij anders kijken naar deze situatie.
Zoals ik eerder al zei, is dat niet de kern van mijn bericht.
Kern is niet de vraag over het beeld ze hebben van bezwaarde CGK'ers; dat klopt namelijk wel met wat Huisman hierboven zegt.
Kern is dat ze niet begrijpen waarom een nieuw kerkverband nodig is, terwijl er al zoveel kerkverbanden zijn.
huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 13:45
HHR schreef: Vandaag, 13:42
Tiberius schreef: Vandaag, 13:17
huisman schreef: Vandaag, 13:02

Dat negeer ik helemaal niet. Ik herken het ook totaal niet. De meeste mensen die ik spreek uit deze kerken zien Rijnsburg als de 'oude' CGK. Ze hebben totaal geen affiniteit met de 'linkerkant'. Verder is het frame 'nieuw kerkverband' wel ingedaald maar daarmee nog geen waarheid.
Laten we maar hopen en bidden dat de hele CGK terugkeert en dat Gods Woord in heel het kerkverband weer gezag krijgt over alle terreinen van ons leven.

Onze positie in de CGK is nu eenmaal een andere en dat zal ook onze beleving kleuren. Is niet zo erg zolang we ons dat maar realiseren.
Ik ontken dat allemaal niet; het grootste deel van je bericht ben ik zelfs met je eens.
Alleen het vetgedrukte niet: dat je het totaal niet zou herkennen. Dat is onjuist: Wim Anker bijvoorbeeld laat niet af om dat hier in dit topic te verwoorden.
Volgens mij zijn het de uiterste meningen - verschuivingen die een afwijkende mening hebben.
Je hebt bv mensen afkomstig uit GGiN die veel op hebben met FVD, logisch dat zulke mensen ook een afwijkend beeld kunnen hebben over de bezwaarde CGK.
Andersom ook, je hebt mensen oorspronkelijk afkomstig uit GG die helemaal richting NGK schuiven, ook dan is het logisch dat je een afwijkend beeld hebt over de bezwaarde CGK. Net als GG'ers die binnen hun kring al zulke afwijkende meningen hebben over ethische zaken, dat je je afvraagt wat doen ze daar nog, maar logisch dat ook zij anders kijken naar deze situatie.
Zoals ik eerder al zei, is dat niet de kern van mijn bericht.
Kern is niet de vraag over het beeld ze hebben van bezwaarde CGK'ers; dat klopt namelijk wel met wat Huisman hierboven zegt.
Kern is dat ze niet begrijpen waarom een nieuw kerkverband nodig is, terwijl er al zoveel kerkverbanden zijn.
Vertel ze maar dat een nieuw kerkverband zeker ook niet het doel is. De verklaring die voorligt ter ondertekening zegt: Dat wij willen blijven wat we zijn: CGK op grond van Schrift, belijdenis, kerkorde en geldende besluiten.

Blijft het jammer vinden dat de breuk niet gaat lopen tussen de ongehoorzame gemeenten en de gehoorzame in al hun diversiteit. Het eerste model van commissie toekomst kerkverband trok die conclusie wel. Het interimmodel ging uit van het apart zetten van de ongehoorzame gemeenten in aparte classis. Helaas op basis van vrijwilligheid en zonder voorwaarden om weer terug te keren of weg te moeten. Als het interimmodel wat forser was aangezet (bv geen afvaardiging uit interimclassis naar PS/GS) en was voorzien van een tijdsperiode waarna het besluit moest vallen om de blijvende ongehoorzame gemeenten eruit te zetten hadden we nu niet in deze situatie gezeten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie