Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:08
huisman schreef: ↑Gisteren, 23:41
Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:15
huisman schreef: ↑Gisteren, 14:02
Vertel ze maar dat een nieuw kerkverband zeker ook niet het doel is. De verklaring die voorligt ter ondertekening zegt: Dat wij willen blijven wat we zijn: CGK op grond van Schrift, belijdenis, kerkorde en geldende besluiten.
Blijft het jammer vinden dat de breuk niet gaat lopen tussen de ongehoorzame gemeenten en de gehoorzame in al hun diversiteit. Het eerste model van commissie toekomst kerkverband trok die conclusie wel. Het interimmodel ging uit van het apart zetten van de ongehoorzame gemeenten in aparte classis. Helaas op basis van vrijwilligheid en zonder voorwaarden om weer terug te keren of weg te moeten. Als het interimmodel wat forser was aangezet (bv geen afvaardiging uit interimclassis naar PS/GS) en was voorzien van een tijdsperiode waarna het besluit moest vallen om de blijvende ongehoorzame gemeenten eruit te zetten hadden we nu niet in deze situatie gezeten.
Blijft het jammer vinden dat de breuk niet gaat lopen tussen de ongehoorzame gemeenten en de gehoorzame in al hun diversiteit.
Misschien moeten ze in Rijnsburg eens goed nadenken over die vraag. Ze hebben dat namelijk 100% aan zichzelf te danken.
Het antwoord geef je zelf eigenlijk al:
de blijvende ongehoorzame gemeenten eruit te zetten
Minimaal 60% van het totaal aantal gemeenten wil dat niet. Dat weten we al jaren, maar het convent vorig jaar heeft dat nog eens heel duidelijk gemaakt. En zelfs op de GS zou daar geen meerderheid voor te krijgen zijn. Als dat je doel is, dan moet je als behoudende flank eerlijk zijn en er zelf uitstappen, zonder de rest in een soort wurggreep te houden.
Dus degene die zich aan de besluiten houden moeten eruit om zo ruimte te creëeren voor ongehoorzaamheid? Ik vraag mij toch echt af waarom jij vindt dat de kerkelijke structuren nog prima functioneren. Als elk besluit van een meerdere vergadering facultatief is ben je geen kerkverband meer. Je bent dan wat losse gemeenten die wat gezamenlijke verantwoordelijkheden hebben. Ik ben dankbaar dat Rijnsburg c.s. het kerkelijk leven vanaf onderen weer gaat opbouwen. Ik bid of dit gezegend mag worden. Het verlaten van Gods Woord en geboden kan in ieder geval niet in Gods gunst zijn.
Op het moment dat je schrijft "Als elk besluit van een meerdere vergadering facultatief is" dan heb ik eigenlijk al niet meer de behoefte om te reageren. Omdat het een karikatuur is van de situatie.
Inmiddels is het zo dat in verschillende classes de behoudende gemeenten de bestaande kerkelijke structuur frustreren en bewust laten vastlopen. Prima dat een groep gemeenten weer vanaf onderen wil gaan bouwen aan een eigen structuur, maar laat de bestaande CGK structuur dan alsjeblieft met rust.
Je mag mij toch uitleggen waarom besluiten van meerdere vergaderingen niet facultatief zouden zijn? Er zijn weinig besluiten die zoveel onderbouwing uit de Schrift meekregen dan de besluiten rondom homoseksualiteit. Ook de ongehoorzaamheid aan dit besluit kan in de CGK plaatsvinden. Regelmatig zonder vermaan uit de classes. Als er vermaand wordt volgt er geen terugkeer.
Hetzelfde zien we rond v&a. Ik zie niet hoe een ongehoorzaamheid aan andere besluiten wel gevolgen zouden hebben.
Het vast en bondig zijn van besluiten die bij meerderheid zijn genomen (art 31 K.O.) is volkomen onderuit gehaald.
Als een kerkenraad morgen besluit de kinderdoop af te schaffen en over te gaan op geloofsdoop zal ook dat gedoogd worden. Hoe zouden wij kunnen ingrijpen? Zo zijn wij het gereformeerde en kerkordelijke karakter van ons kerkverband volkomen kwijt.
Wat nog ernstiger is dat we als kerkverband één van de kenmerken van de ware kerk zijn kwijtgeraakt (de tucht).
Dus ja ik ben bang dat mijn opmerking over het facultatief zijn van besluiten op waarheid gebaseerd is. Ik heb de indruk dat jij je ogen sluit voor deze waarheid. Je enige weerlegging is: Ga nu maar weg dan zijn de problemen over want ‘jullie’ frustreren de boel. Echt een omkering van de feiten van de afgelopen jaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.