MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:29
Evangelist schreef: ↑Vandaag, 12:38
Erg jammer dat deze framing weer in de krant beland. Er staan ook pertinent onjuiste dingen in.
Maar waar ik me vooral over verbaas: waar waren dit soort artikelen vanuit deze gemeente links van het midden, toen de kerkorde voortdurend aan de laars werd gelapt en in de laatste jaren in zeer toenemende mate? Waarom staat er niets in dit artikel over het feit dat de classis waartoe Kampen behoort al jaren zeer is afgeschaald (dus los van het besluit van de GS om alle verantwoordelijkheden terug te leggen bij de plaatselijke gemeenten), en derhalve niet meer functioneren kán volgens de kerkorde? Waarom lees ik geen letter over het zeer ernstige feit dat de synode niet meer heeft besloten over de instructie die door de classis waar Kampen toe behoort was ingediend? En dat er daarom geen antwoord meer komt op de vraag, hoe om te gaan met afwijkende gemeenten? Waarom geen woord over het feit dat de synode feitelijk heeft besloten in maart en juni dat er géén gezamenlijke toekomst meer is voor de 181 CGK's in één kerkverband? Men verwijt Rijnsburg dat zij een gezamenlijke toekomst blokkeren, maar men vergeet dat dit al door de synode is vastgesteld: geen enkel toekomstplan heeft breed draagvlak gevonden, geen oplossing voor de problemen die de impasse vormden, geen gezamenlijke wil om ruimte te bieden voor afwijkingen t.a.v. vrouw en ambt. Je vraagt je dan toch echt af: Zou men de berichtgeving dan gemist hebben?
Lees Bewaar het Pand van deze week: het artikel van ds. Van der Staaij, die de notitie Pel besprak.
Ik lees in je schrijven vooral 'zij, zij en nog eens zij'.
Je kan het toch ook totaal omkeren. Dat blijkbaar een gemeente die in de classis Zwolle acteert, die netjes binnen de afspraken CGK is. Die zelfs met veel pijn in het hart - op aandringen van de classis - de samenwerking met de NGK heeft afgebouwd, vanwege vrouw en ambt en omgang homoseksualiteit in de toenmalige NGK. Dat juist zij nu hun stem verheffen, zou toch wat te zeggen hebben!
Gewoon een oprechte vraag, lukt het jou nog om enigszins objectief stukken met een afwijkende mening te lezen en te beoordelen op hun merites zonder in de 'zij, zij en zij' modus te belanden?
Ik lees geen BhP. En heb niet zoveel met de notitie Pel. Eerder gaf ik al aan dat is een schot hagel met zoveel onjuistheid dat er geen beginnen is daar tegenin te gaan.
1. Het klopt dat ik in deze post naar 'de ander' wees, namelijk de auteurs van de CGK Kampen. Ik had het woord framing niet moeten gebruiken; eenzijdig ware beter geweest. Schuld ter rechterzijde heb ik al verschillende kerken benoemd, maar indien gewenst kan ik dat nog wel herhalen.
2. Dat juist zij hun stem verheffen, zegt mij inderdaad iets: namelijk dat zij een totaal andere visie hebben op het nog kunnen functioneren van het kerkverband.
3. Nee, het lukt mij niet meer om dit soort eenzijdige artikelen met een afwijkende mening objectief te lezen. Ik meen dat dit niemand meer gegeven is in de huidige situatie.
4. De notitie Pel redeneert primair vanuit het eigen karakter van het gereformeerd kerkrecht en vanuit de besluiten van de laatste synode. Dát zijn de kerkelijke kaders waarnaar we moeten handelen.
5. Ik ben het eens met @Middenrefo dat de sluitingsbesluiten van de laatste GS niet kunnen rekenen op de instemming van de meerderheid van de gemeenten/kerkenraden. Dat zegt echter niets over de wettigheid ervan.
6. Ik heb hier heel vaak aangegeven dat ik weg wil blijven van een juridische discussie, en dat ik een ordelijke ontvlechting wil. Ik respecteer iedereen die nog nog naar de classis gaat of wil, of meent dat dat gewoon kan. Maar waarom is er geen respect voor hen die dat niet meer kunnen of willen op basis van de laatste synodebesluiten en op basis van de ontwikkelingen in het kerkverband van de achterliggende tien jaar?
7. Voor mijzelf sprekend: het is een utopie om te denken dat een eventuele synode van Hoogeveen zou kunnen komen tot datgene waar de laatste synode niet toe heeft kunnen komen, namelijk een breed draagvlak voor een A/B-model of ordelijke splitsing.
8. Ik heb geen hekel aan @MidMid, @Middenrefo, @Kampen of wie dan ook. Sterker nog: ik denk dat we allen in hetzelfde kerkverband horen, en kerk kunnen zijn op grond van Schrift en belijdenis, en de daaruit voorvloeiende kerkorde en synodebesluiten.
9. Maar van een kerkverband waarin afwijken van besluiten die raken aan de Schrift en het Schriftgezag praktisch gezien gedoogd wordt, en er eigenlijk ook geen meerderheid is voor het veranderen van die werkelijkheid, kan ik in geweten geen lid zijn. Het verwijt van scheurmakerij werp ik echter verre van me.