Deze week weer lezing geluisterd.
https://youtu.be/DzX9O3PPxlY?si=yEUXlBx3QzXoygpl
Hier zijn mijn notities.
1. Centraal stond: Hoe kan de uitverkiezing samen gaan met het aanbod van genade? Dit omdat hij daarop is aangevallen..
2. De remonstanten leren dat het volledige besluit van de uitverkiezing is dat de mensen die geloven uitverkoren zijn. Dus de mensen die de eigenschap van het geloof hebben heeft God uitverkoren. Dat is het enige wat de remonstranten zeggen, niets meer dan dat…
3. De Synode was het hier niet mee eens. Die zeggen dat je dan geen PREdestinatie hebt, maar POSTdestinatie. dat God mensen uitverkiest om hun geloof en volharding. Dus om hun eigenschappen die ze dan hebben.. Maar de Synode vindt dus dat God mensen heeft uitverkoren die de eigenschap geloof en volharding hebben, maar dat dit niet alles is. Volgens de synode heeft hij concrete personen uitverkoren. Niet omdat zij het geloof hebben, maar omdat God de personen heeft uitverkoren als mens. Hij zal deze personen in de tijd het geloof geven. Dus synode wijst de predestinatie van geloof niet af, maar is het er niet mee eens dat dit het volledige besluit is van God. Want dan zou God mensen uitverkiezen op eigenschappen alleen, maar hij verkiest mensen.
4. Van den Brink vind het een mooie gedachte van DL dat God daarin de persoon lief heeft. Dus de mens. Bij de remonstranten heeft God de mens lief omdat hij bepaalde eigenschappen heeft, zoals geloof. Hij zegt dat de bron van Gods liefde in God zelf ligt en niet in de mens.
5. Dordt is genuanceerd. Ze gaan niet mee met de remonstranten dat de volledige wil van God is dat de gelovigen zalig worden. Dus omdat ze die eigenschap hebben.. Maar ze gaan ook niet mee met de andere kant die zeggen dat God wil dat de uitverkorenen zalig worden en de niet uitverkorenen niet. Dordt zegt:
- God wil alle gelovigen behouden
- God wil dat alle ongelovigen verloren gaan
- God wil in de tijd sommige geloof en bekering geven zodat zij werkelijk gaan geloven
- God beslist wie hij wel en wie hij geen geloof schenkt
- Je mag niet zeggen: ik of die is niet uitverkoren. Dat weten we in de tijd nog niet; dat is verborgen.
- Voor ons is ook verborgen waarom God heeft besloten om persoon Y wel te verkiezen en persoon X niet.
6. Hier in is geen tegenstelling. Dus ook in preek niet. Er moet over uitverkiezing gepreekt worden maar ook moet genade aangebonden worden aan alle hoorders. Genade aan mensen die tot hem de toevlucht nemen. God vind het aangenaam dat wij tot hem komen. Er is vreugde in de hemel over elke zondaar die zich bekeerd. God verlangt er naar dat jij gelooft. Hij zendt daarom predikers om mensen tot geloof te brengen. Niemand van ons krijgt met Gods afwijzing te maken als je tot hem komt.
7. Er zijn dominees die zeggen dat je niet moet geloven. Maar het heeft Gods goedkeuring dat je gelooft. Zij beginnen dan te zeggen: ja, je kunt wel geloven, maar je moet wel uitverkoren zijn. Er zijn heel veel dominees die een beeld schetsen van een afkeurende God. In plaats van een God die zich verblijdt in mensen die in geloof tot hem komen. Maar het is de wil van zijn goedkeuring dat mensen tot hem komen in geloof. Hij wil dat alle mensen dit doen. Er staat nergens DL dat je niet mag geloven, omdat je niet uitverkoren bent. Net zoals God wil dat wij bijvoorbeeld naar zijn wil leven, dat wil hij ook van de niet uitverkoren mensen. Als je niet gelooft, is dat niet omdat God jou afkeurt, maar omdat je zelf niet wil geloven. God veroorzaakt jouw ongeloof niet. Dat veroorzaak je zelf.
8. Er zijn maar twee opties:
- Je hoort het aanbod van genade en je neemt het aan, gelooft het en vertrouwd God.
- of je verwerpt het, vertrapt het en houd God verdacht.
Ik vind het super mooi. Want je hebt nu dat God geen tweede agenda heeft. Hij nodigt de mensen tot hem en de mensen mogen komen. Maar als je tot hem komt is dat dan genade en mag je hem daarvoor danken.. echt een aanrader weer om te luisteren
Ook mooi dat God genadig wil zijn en niet uit is op je ondergang. Hij wil dat je tot hem komt. Ik begin de DL steeds meer te waarderen