Je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk zal er vast wel eens iemand te diep in het glaasje kijken in een restaurant. Op festivals gebruikt de overgrote meerderheid allerlei stimulerende middelen, vooral amfetaminen.
Erdee
Re: Erdee
Het is gewoon allebei niet goed. En je moet het ook allebei zonde noemen.Eloesje schreef:Ik zou mijn kinderen er wel heen laten gaan, als ze met 'naar house' meegaanhuisman schreef: ↑Vandaag, 09:19Toch vind ik deze argumenten hoe waar ze ook kunnen zijn niet overtuigend. Het werkt natuurlijk niet om als de ene zonde wordt aangewezen dat te vergoelijken door te zeggen dat er ook nog andere zonden zijn. Het gaat hier over Defqon en dat is het terrein van de duivel waar christenen van huiveren. En ja er is in de jongerencultuur nog heel veel zaken waar we ook voor moeten waarschuwen maar dat moet niet gebruikt worden als afleiding.Edelweiss schreef: ↑Vandaag, 08:54Dat eerste is, hoewel op kleinere schaal, ook ernstig van toepassing op de bekende zuipgelegenheden waar ook refojongeren heen (mogen) gaan.
Vlak daarnaast ook de oergezellige Hollandse kringverjaardagen niet uit. Ook daar vloeit de drank rijkelijk en stapt men daarna zonder aarzelen de auto in om naar huis te rijden. Het klinkt uiteraard wat onschuldiger als je in verkleinwoorden spreekt: 'we lusten graag een biertje', maar het verandert niets aan het probleem. Ook dat gebeurt in refokringen.
Drugs speelt evengoed een rol. Speed is the poor man's coke en is ontegenzeggelijk poplulair op Goeree-Overflakkee, ook onder kerkelijke jongeren.
Laten we op dat vlak dus vooral ook in de spiegel kijken.
Defqons thema in 2026 is sacred oath . https://www.facebook.com/Defqon1/videos ... 967259785/
Gewoon duivels wat @DDD er ook van vindt. Is er iemand op dit forum die zijn kinderen met een gerust geweten naar Defqon 2026 laat gaan? Denk het toch echt niet.![]()
Ik durf niet te zeggen dat defqon slechter is dan de bekende zuipketen. Misschien is het zelfs nog wel andersom. Bij defqon weten de meesten niet beter. Vermoed dat je daar meer evangelie kwijt kunt dan bij de keten.
Kun je je kinderen met een gerust geweten naar de zuip keet sturen? Bij iedere verjaardag van studenten op het hoornbeeck wordt gedronken en daarna stappen ze in de auto. Ik kan er oprecht niet bij.
Voor Sefa lijkt het me wel een ingewikkeld proces. Iets wat jarenlang je leven is geweest.. En het verlangen om daar iets van het Evangelie door te geven vind ik mooi maar ook wel wat naïef.
Ik denk (hoop en bid) dat zijn ogen hier meer en meer voor opengaan.
Het lastige zal voor hem ook wel zijn dat er binnen christelijk Nederland verschillend over gedacht wordt. Dat maakt het proces niet makkelijker.
Ik denk dat mensen als Bolier en Slurink hem het best kunnen helpen omdat zij die wereld ook zelf kennen.
@Ambtenaar:
Ook dat is weer véél te kort door de bocht. Misschien als je het over muziekfestivals hebt, en dan meer specifiek met moderne muziek.
Dan nog is het de vraag of dat gelijk jouw zonde is. Als je in een kerk zit waarin ruim de helft van de mensen de gewoonte heeft onbekeerd verder te leven, dan is daarmee jouw aanwezigheid ook nog niet zondig. Hoewel dat ongetwijfeld effect zal kunnen hebben op je geloofsleven.
Maar goed. Mijn punt is, dat het afkraken van een andere gelovige alleen zeer zorgvuldig beargumenteerd mag gebeuren.
Ook dat is weer véél te kort door de bocht. Misschien als je het over muziekfestivals hebt, en dan meer specifiek met moderne muziek.
Dan nog is het de vraag of dat gelijk jouw zonde is. Als je in een kerk zit waarin ruim de helft van de mensen de gewoonte heeft onbekeerd verder te leven, dan is daarmee jouw aanwezigheid ook nog niet zondig. Hoewel dat ongetwijfeld effect zal kunnen hebben op je geloofsleven.
Maar goed. Mijn punt is, dat het afkraken van een andere gelovige alleen zeer zorgvuldig beargumenteerd mag gebeuren.
Volgens mij vind jij dwarsliggen gewoon leuk. Er zit in jouw bijdragen geen enkele onderbouwing en iets wat evident duidelijk is probeer jij mistig te maken. Past in een patroon en is vast een hobby van jou. In dit specifieke geval slaat het werkelijk nergens op. Je zegt een boek te hebben gelezen maar noemt de verkeerde auteur. Je verdiept je niet in het thema van Defqon 2026 wat zelfs jou een hoop duidelijk zou maken enz.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:26 @Ambtenaar:
Je vindt het bezoeken van een GBS dienst vast zondiger dan het bezoeken van Defqon 2026. Geef maar geen antwoord want die is te voorspelbaar. Zorg dat je op dit forum geen karikatuur van jezelf wordt. Toch vind ik je best aardig
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In mijn bijdragen zit wel degelijk een onderbouwing. Ik heb het hele optreden van drie kwartier uitgeluisterd.
Dat lijkt me een serieuze inspanning. Mijn ergernis is hier het onverhoord oordelen. Niemand hoeft een oordeel te geven, en als je het wel doet, moet het onderbouwd zijn. Anders is het zonde.
Verder ben ik helaas vergeetachtig, maar dat maakt voor dit gesprek natuurlijk niet zoveel uit.
Het lijkt me niet nodig de GBS hierbij te halen. Er zijn nog wel genoeg andere vormen van onverhoord oordelen te bespreken, voordat we aan mijn stokpaardjes komen. Daar is veel over te zeggen, maar met drugs en drank en losbandigheid associeer ik de GBS niet.
Los daarvan vind ik het thema van 2026 een veel beter argument. Daar heb ik toch ook geen bezwaar tegen gemaakt?
Dat lijkt me een serieuze inspanning. Mijn ergernis is hier het onverhoord oordelen. Niemand hoeft een oordeel te geven, en als je het wel doet, moet het onderbouwd zijn. Anders is het zonde.
Verder ben ik helaas vergeetachtig, maar dat maakt voor dit gesprek natuurlijk niet zoveel uit.
Het lijkt me niet nodig de GBS hierbij te halen. Er zijn nog wel genoeg andere vormen van onverhoord oordelen te bespreken, voordat we aan mijn stokpaardjes komen. Daar is veel over te zeggen, maar met drugs en drank en losbandigheid associeer ik de GBS niet.
Los daarvan vind ik het thema van 2026 een veel beter argument. Daar heb ik toch ook geen bezwaar tegen gemaakt?
Je laatste punt staat los van muziekfestivals zoals Defqon, Tomorrowland, Sensation, etc. En natuurlijk zijn dergelijke festivals anders dan het foodfestival bij mij in het park.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:26 @Ambtenaar:
Dat is juist. En over dat laatste punt gaat hier het gesprek, althans, daar ben ik over begonnen. Ik ga verder niet over alle te bewandelen zijpaden, natuurlijk. Maar je moet het mij niet kwalijk nemen dat ik het gesprek graag concentreer op het onverhoord oordelen.
Het heeft hier ook mee te maken. Het rd stelt een aantal vragen op een specifieke manier. Er wordt hier op het forum ook flink geoordeeld over Sefa die midden in een zoektocht zit (zoals ik het lees/opvat) terwijl er in onze eigen kringen voldoende balken in het oog zitten. Maar nee, we gaan het hebben over de splinter bij een ander. (en ja ik ben het met je eens dat je niet bij Defqon hoort, maar moeten we dat op deze manier aan Sefa duidelijk maken? Echt liefdevol vermanen vind ik het niet, en ik ben het volledig met Helma eens: het wordt hem niet makkelijk gemaakt door de verdeeldheid in christelijk Nederland)huisman schreef:
Blijf nu eens bij het onderwerp. Het gaat over Defqon n.a.v. het interview in het RD. Dat is een festival uit de hel. Ik ben bang dat de muziek in refo keten niet veel beter is en daar geldt dezelfde waarschuwing voor maar dat is nu niet het onderwerp.
Het trieste is dat iemand als @DDD het zelfs prima vindt als jongeren Defqon bezoeken. Dan stuur je jongeren bewust naar een duistere wereld. Dat kan ik iig niet rijmen met Wees heilig, want Ik ben heilig.
Kort gezegd vraag ik me af: waarom zo'n heisa over Sefa en Defqon terwijl het gevaar veel dichterbij ligt?
Overigens lees ik bij niemand dat Defqon gewoon bezocht kan worden, wel dat wij niet horen te oordelen over de keuzes van andere christenen. Uiteraard mag je wel liefdevol vermanen en bidden om verandering.