Code: Selecteer alles
1.Dan wil ik een eenvoudige vraag stellen over een klaar Schriftgegeven: is het bidden van Paulus in die 3 dagen schijngeloof?
2.Of over een ander klaar Schriftgegeven: is het reizen van de verloren zoon vanuit een vergelegen land naar huis een schijngeloof?
Weet jij wat Paulus gebeden heeft? Ging dat buiten Christuskennis om ? Wat wij daar ook over zeggen het blijft inlegkunde.
Let maar meer op het heldere vervolg.
17 En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder ! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg , dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt.
19 En als hij spijze genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen, die te Damaskus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.
Ook jouw exegese van de verloren zoon mist de spits van deze gelijkenis. Jezus zoekt het verlorene. (verloren schaap,verloren penning, verloren zoon). De hoorders van deze gelijkenis:de Farizeen en de Schriftgeleerden mumureerden over Jezus omgang met zondaren. Dat is de contekst. Het zijn 3 gelijkenissen met dezelfde strekking: Jezus zoekt het verlorene. Bij de verloren zoon komt daar nog een indringende waarschuwing naar de oudste zoon(de hoorders van deze gelijkenis) bij.
2 En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
Het gaat dus helemaal niet in deze gelijkenis over bekering en geloof buiten Christuskennis om.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.