1. Zeggen dat ik jok mag, maar dan ook feiten noemen. Kom maar door met die classis, casus waar daadwerkelijk een art. 71-80 tuchtzaak loopt op onderhavige punten! Vermaan rondom vrouw & ambt is echt wat anders dan waar tucht in de NGB over gaat.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 19:46 Nu is @MidMid toch een beetje aan het jokken, om met de heer Timmermans te spreken. Dit zijn de feiten:
1. Deputaten kerkorde hebben in een notitie na sluiting van de vorige synode, waarin ze hebben aangegeven dat tucht feitelijk niet opgestart kan worden over vrouw en ambt. Er kunnen volgens deputaten geen complete kerkenraden afgezet worden. In een eerdere notitie hadden ze al gezegd dat ook de lastbrief niet ingetrokken kan worden. (Ik denk beide discutabele standpunten.) Maar daardoor stonden classes die echt wilden ingrijpen in de kou. Ondertussen bleek dat gemeenten de medeverantwoordelijkheid hiervoor niet meer wilden dragen. Kortom: je stelling is op z’n minst zeer eenzijdig. Er was niet voor niets een commissie Toekomst Kerkverband. Die stel je niet in als er geen impasse is.
2. Het is gewoonweg niet waar dat meerderheidsrapporten de minderheidsrapporten niet zouden weerleggen! Lees zeker het meerderheidsrapport van 2022. Lees trouwens ook de exegetische opmerkingen van de synodecommissie 1998. Het is in de CGK altijd glashelder geweest dat op basis van weging van de Bijbelse (!) aanwijzingen geen ruimte is (geweest) voor vrouwen in de ambten. De vraag is vervolgens, hoe je dan in een kerkverband met elkaar omgaat. Er zijn revisieverzoeken ingediend, en die zijn op inhoudelijke gronden afgewezen. (En niet op procedurele gronden, zoals het frame wil.) Dan geldt vanaf dat moment de vraag: voeg je je naar die vaste en bondige besluiten, of zeg je: nee, wij hebben het kerkverband daarin niet nodig, want dat heeft niet de ruimte gegeven die we zelf wel menen te zien? In dat laatste geval breekt men het ja-woord; ook een zonde.
3. Ook dat is niet juist. Het rapport inclusief de pastorale handreiking is glashelder. Daarin zit zelf ruimte voor een traject, maar wel één richting op. Het punt is niet de worsteling rond dit thema, maar het gebrek daaraan.Discussiëren hoeft ook niet. De feiten juist hebben wel.
2. Als er geen ruimte is voor vrouwen in de ambten, hoe taxeer je dan het rapport wat de laatste GS ter tafel lag rondom het ambt van diaconessen? De GS is altijd helder geweest dat de Bijbel ruimte geeft voor mannen om in de ambten te dienen. Het standpunt dat vrouwen zouden kunnen dienen in de ambten is niet afgewezen als ongereformeerd of onschriftuurlijk. Ook hier geldt, kom maar door met die passages. Voor mij ligt voor die vraag naar omgang met elkaar nog de vraag hoe je in eenparigheid een besluit neemt. Voor mij geldt, dat doe je niet door met een minimale meerheid de wil op te leggen aan een minderheid.
3. De worsteling en vraag die ik daar bedoelde is 'hoe we met ongehoorzame kerken verdergaan'. Ook daar liggen er nog geen landelijke besluiten. Opnieuw geldt, ken je ze wel - deel ze maar.