Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Het kabinet gaat 'vallen'

Ja
20
48%
Nee
16
38%
Weet ik niet
6
14%

Totaal aantal stemmen: 42

merel

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door merel »

parsifal schreef: 13 jul 2023, 22:46
Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 22:32
parsifal schreef: 13 jul 2023, 22:20 Misschien interessant:
https://earlychurchhistory.org/medicine ... ent-world/

ik meen dat abortus in Didache genoemd (en veroordeeld) wordt. Het was blijkbaar niet onbekend in Bijbelse tijd.

Ik gaf eerder de link over Joodse interpretaties van Exodus 21:22-23. De Bijbel is gewoon niet expliciet wanneer iemand als mens gezien wordt. Bevruchting? Maar hoe zit het met tweelingen? Geboorte? Dat is ook weer zo wat met alles wat we weten over feutus. Hoeveel haren zijn nodig om een paardenstaart te vormen? Hoeveel mensen zijn nodig om een mensenmassa te zijn? We weten dat sommige aantallen duidelijk genoeg zijn en andere duidelijk niet.
Toch bevredigd dit niet uiteraard niet. Is voorzichtigheid niet geboden als we het gewoon niet weten? Want met mensenrechten valt niet te marchanderen. Een embryo heeft toch niet "een beetje mensenrechten" die "overruled" kunnen worden als de moeder bepaalde "issues' heeft? Een "beetje" mens bestaat toch niet? Het is een mens of niet.
Maar meningen kunnen veschillen, net als over dierenrechten. De voorzichtige kant kiezen is niet altijd de beste. In geval van abortus denk ik wel, maar niet perse door directe wetgeving. En zet vooral in op voorkomen. En doordenk gevolgen van standpunt (chemo in eerste trimester? Hoe gaan we sociaal om met vroege zwangerschappen?) Het tweede punt heeft geen gevolgen voor visie op status van bevruchte eicel, maar als het goed is heeft visie op bevruchte eicel wel gevolgen voor onze houding over vroege zwangerschap.
Het percentage zwangerschappen dat afgebroken wordt vanwege chemo is minimaal. De vrouwen die ik ken die een zwangerschap hebben afgebroken, deden dat vanwege totaal andere redenen en m.i. ethisch discutabele redenen.

Ik heb eerder de vraag gesteld of ergens cijfers worden bijgehouden van de reden waarom vrouwen kiezen voor het afbreken van een zwangerschap. Weet iemand dat?
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: 14 jul 2023, 14:27
nicob schreef: 14 jul 2023, 12:42 Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek
https://www.rd.nl/artikel/1027982-carol ... e-politiek
Dat is wel jammer. Ze heeft heel moeilijke ministeries gehad. Het is echt grote schoonmaak.
Ik vind juist dat ze er een potje van heeft gemaakt. Het pulsevissen heeft ze op z'n beloop gelaten en ook alle problematiek rondom stikstof en de boeren.

Op haar huidige departement is een pensioen wet de kamers door geloosd wat ook niet positief is voor de huidige generatie werkenden.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 14 jul 2023, 20:41
nicob schreef: 14 jul 2023, 12:42 Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek
Dat is wel jammer. Ze heeft heel moeilijke ministeries gehad. Het is echt grote schoonmaak.
Ik vind juist dat ze er een potje van heeft gemaakt. Het pulsevissen heeft ze op z'n beloop gelaten en ook alle problematiek rondom stikstof en de boeren.

Op haar huidige departement is een pensioen wet de kamers door geloosd wat ook niet positief is voor de huidige generatie werkenden.
Ik denk ook dat ze beter tot haar recht komt als kamerlid. Ik weet echter niet of anderen het beter zouden doen op haar ministeries. De pensioenwet door de Kamer loodsen was haar taak toen de besluiten genomen waren. Omtzigt's colleges volgen was mogelijk verstandiger geweest, maar dan was aftreden haar enige optie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 14 jul 2023, 20:36
parsifal schreef: 13 jul 2023, 22:46
Wim Anker schreef: 13 jul 2023, 22:32
parsifal schreef: 13 jul 2023, 22:20 Misschien interessant:
https://earlychurchhistory.org/medicine ... ent-world/

ik meen dat abortus in Didache genoemd (en veroordeeld) wordt. Het was blijkbaar niet onbekend in Bijbelse tijd.

Ik gaf eerder de link over Joodse interpretaties van Exodus 21:22-23. De Bijbel is gewoon niet expliciet wanneer iemand als mens gezien wordt. Bevruchting? Maar hoe zit het met tweelingen? Geboorte? Dat is ook weer zo wat met alles wat we weten over feutus. Hoeveel haren zijn nodig om een paardenstaart te vormen? Hoeveel mensen zijn nodig om een mensenmassa te zijn? We weten dat sommige aantallen duidelijk genoeg zijn en andere duidelijk niet.
Toch bevredigd dit niet uiteraard niet. Is voorzichtigheid niet geboden als we het gewoon niet weten? Want met mensenrechten valt niet te marchanderen. Een embryo heeft toch niet "een beetje mensenrechten" die "overruled" kunnen worden als de moeder bepaalde "issues' heeft? Een "beetje" mens bestaat toch niet? Het is een mens of niet.
Maar meningen kunnen veschillen, net als over dierenrechten. De voorzichtige kant kiezen is niet altijd de beste. In geval van abortus denk ik wel, maar niet perse door directe wetgeving. En zet vooral in op voorkomen. En doordenk gevolgen van standpunt (chemo in eerste trimester? Hoe gaan we sociaal om met vroege zwangerschappen?) Het tweede punt heeft geen gevolgen voor visie op status van bevruchte eicel, maar als het goed is heeft visie op bevruchte eicel wel gevolgen voor onze houding over vroege zwangerschap.
Het percentage zwangerschappen dat afgebroken wordt vanwege chemo is minimaal. De vrouwen die ik ken die een zwangerschap hebben afgebroken, deden dat vanwege totaal andere redenen en m.i. ethisch discutabele redenen.

Ik heb eerder de vraag gesteld of ergens cijfers worden bijgehouden van de reden waarom vrouwen kiezen voor het afbreken van een zwangerschap. Weet iemand dat?
Hier gaat het meer om het principe. Of het om veel of weinig gevallen gaat (in absolute aantallen zal het trouwens vast niet te verwaarlozen zijn), als het in die periode al om volwaardig mens gaat, is ook het leven van moeder geen reden voor abortus als er een kans is dat ze lang genoeg leeft zodat kind geboren kan worden.

We zijn het er hier allemaal wel over eens dat abortus zoveel mogelijk beperkt moet worden. De politieke uitwerking daarvan is moeilijker en dan is het wel goed om verder te denken over wat een visie op ongeboren leven voor logische consequenties heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Denk dat je haar geen recht doet. Pulsevissen was een te sterke Europese lobby tegen. Denk dat zij meer oog voor de boeren had en minder voor stikstof. Ook prima dus.
De pensioenwet heeft ze politiek behendig door de beide kamers gekregen. Ze is een uiterst intelligente vrouw. Over de inhoud van de nieuwe pensioenwet lees ik zoveel tegenstrijdige berichten dat ik geen idee heb of het goed of slecht is. De pensioenen waren en zijn in ons land iig riant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

merel schreef: 14 jul 2023, 20:41Op haar huidige departement is een pensioen wet de kamers door geloosd wat ook niet positief is voor de huidige generatie werkenden.
Dat lijkt me niet de werkelijkheid te zijn. Die pensioenwet is uitermate voordelig voor de huidige generatie werkenden. Hun jarenlange graaien in de pensioenpot werd beloond met legalisatie daarvan. De gepensioneerden zijn achtergebleven met een schijntje van wat hun pensioen zou moeten zijn. Om die uitkering nu riant te noemen, zoals @Huisman doet ligt echt wat genuanceerder. Dat zou waar kunnen zijn als je een vergelijking trekt met lage lonen landen. Het is absoluut onwaar als je het vergelijkt met het veronderstelde pensioenbedrag in het pensioenstelsel toen de gepensioneerde nog werkte.
MGG

Bericht door MGG »

refomart schreef: 15 jul 2023, 09:16
merel schreef: 14 jul 2023, 20:41Op haar huidige departement is een pensioen wet de kamers door geloosd wat ook niet positief is voor de huidige generatie werkenden.
Dat lijkt me niet de werkelijkheid te zijn. Die pensioenwet is uitermate voordelig voor de huidige generatie werkenden. Hun jarenlange graaien in de pensioenpot werd beloond met legalisatie daarvan. De gepensioneerden zijn achtergebleven met een schijntje van wat hun pensioen zou moeten zijn. Om die uitkering nu riant te noemen, zoals @Huisman doet ligt echt wat genuanceerder. Dat zou waar kunnen zijn als je een vergelijking trekt met lage lonen landen. Het is absoluut onwaar als je het vergelijkt met het veronderstelde pensioenbedrag in het pensioenstelsel toen de gepensioneerde nog werkte.
Kan je dit wat verder uitwerken?

Wie had de lange periode van lage en zelfs negatieve rente zien aankomen? Hogere premies en geen indexatie waren een prima oplossing. Ik vind het logisch en eerlijk dat iedereen een eigen pot krijgt en zelf zijn risicoprofiel kan bepalen.

Overigens hebben ouderen veel voordelen gehad. (Los van de vraag of dit terrecht is. En los van het feit dat hun generatie een grote rol heeft gehad in het tot stand komen van onze huidige welvaart.)
Een aantal voordelen
- Gestegen levensverwachting en daardoor langer een pensioenuitkering.
- Babyboom waardoor de politiek hun vaak paaide.
- In hun werkende leven was het aandeel werkende relatief hoog. Bijvoorbeeld de AOW kost de huidige generatie werkende veel meer.
- Staatschuld opgebouwd en zo duizelingwekkende bedragen doorgeschoven naar jongere generaties.
- honderden miljarden voordeel van het gas uit Groningen. De keerzijde hiervan ligt ook bij jongere generaties.
merel

Bericht door merel »

En wat denk je van alle pre-pensioenen? Ik heb diverse oud ooms van midden 90 die al op hun 55e met pensioen zijn gegaan. Zij hebben al langer pensioen dan dat zij bijgedragen hebben aan de pensioenpot. En deze generatie heeft ook nog eens vaak een eindloon regeling gehad.

De huidige generatie werkenden hebben minder vaak een vast contract en daardoor al geen vast pensioen opbouw. Aangezien zij ook minder vermogen op kunnen bouwen doordat zij geen eigen huis kunnen kopen, wordt het voor hen nog slechter.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 14 jul 2023, 21:43

Denk dat je haar geen recht doet. Pulsevissen was een te sterke Europese lobby tegen. Denk dat zij meer oog voor de boeren had en minder voor stikstof. Ook prima dus.
De pensioenwet heeft ze politiek behendig door de beide kamers gekregen. Ze is een uiterst intelligente vrouw. Over de inhoud van de nieuwe pensioenwet lees ik zoveel tegenstrijdige berichten dat ik geen idee heb of het goed of slecht is. De pensioenen waren en zijn in ons land iig riant.
Jouw pensioen is riant. Menig pensioen niet ;)
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 15 jul 2023, 11:00
huisman schreef: 14 jul 2023, 21:43

Jouw pensioen is riant. Menig pensioen niet ;)
Ik ben nog niet aan mijn pensioen toe maar geniet een soort VUT uitkering (UGM) voor militairen. Die uitkering is prima en de pensioenen bij defensie zijn ook goed geregeld.
Werk sinds kort weer 2 dagen maar niet bij defensie maar wel in de luchtvaartsector. Samen luchtvaart mogelijk maken blijft toch een soort roeping :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

MGG schreef: 15 jul 2023, 09:45
refomart schreef: 15 jul 2023, 09:16
Kan je dit wat verder uitwerken?

Wie had de lange periode van lage en zelfs negatieve rente zien aankomen? Hogere premies en geen indexatie waren een prima oplossing. Ik vind het logisch en eerlijk dat iedereen een eigen pot krijgt en zelf zijn risicoprofiel kan bepalen.

Overigens hebben ouderen veel voordelen gehad. (Los van de vraag of dit terrecht is. En los van het feit dat hun generatie een grote rol heeft gehad in het tot stand komen van onze huidige welvaart.)
Een aantal voordelen
- In hun werkende leven was het aandeel werkende relatief hoog. Bijvoorbeeld de AOW kost de huidige generatie werkende veel meer.
- Staatschuld opgebouwd en zo duizelingwekkende bedragen doorgeschoven naar jongere generaties.
- honderden miljarden voordeel van het gas uit Groningen. De keerzijde hiervan ligt ook bij jongere generaties.
@MGG en Merel; een uitwerking, maar beperkt en op hoofdlijnen.
MGG schreef:Ik vind het logisch en eerlijk dat iedereen een eigen pot krijgt en zelf zijn risicoprofiel kan bepalen.
Ik zie daarvan noch de logica, noch de eerlijkheid. Ik zie het wel als uitvloeisel van de huidige individualisering en het steeds meer asociaal worden van de samenleving.
MGG schreef:Wie had de lange periode van lage en zelfs negatieve rente zien aankomen?
Een bewuste keuze van de huidige liberale politiek om de ondernemers te steunen. Ook al betekent dat in Nederland het leeg lopen van de pensioenen en voor west Europa het verdwijnen van de opbrengst van goede calvinistische inspanningen in de roomse zakken in het zuiden.
MGG schreef:Een aantal voordelen
Alsof de stijgende levensverwachting per definitie een voordeel is! Voor die langere pensioenuitkering werden de premies tijdig verhoogd. De afname van het aantal werkenden betekent gewoon dat er wat harder gewerkt moet worden. Geen deeltijders en weer ouderwets gewoon op zaterdag. Het is hier geen luilekkerland.
Staatsschuld liep helemaal niet zo hoog op (NB financieel-economisch afwegen is ook een kwestie van principe en geloof in). Bovendien werd goed geïnvesteerd in voorzieningen waarvan ook de huidige generatie nut zou kunnen hebben. De idee bij de pensioenen dat per definitie geld op de plank moet liggen is al helemaal absurd. Een staaltje veramerikanisering.
Tegenover dat Groningsgas stonden aanzienlijke investeringen in die regio. Compleet met de verplaatsing van mensen en kennis. Ze hebben er helaas weinig mee gedaan. En het is een schande dat zij hun morele verplichting aan Holland niet langer willen nakomen.

Dus weinig of eigenlijk geen voordelen. Wel veel nadelen. Alle 55+ woningen zijn weg. Allemaal toegewezen aan jongeren. De serviceflats zijn weg. Allemaal toegewezen aan jongeren. Verzorgingstehuizen zijn er niet of nauwelijks meer. Afgebroken, want te duur. Verpleegtehuizen zijn er niet of nauwelijks meer. Allemaal te duur. Het raadsliedenwerk en opbouwwerk is wegbezuinigd. De dienstencentra voor ouderen zijn wegbezuinigd. De huishoudelijke hulp is nauwelijks bereikbaar voor een ‘gewone’ oudere. De gezondheidszorg is vreselijk duur geworden, mede dankzij het liberale verzekeringsstelsel. Ook een vorm van de individualisering en het asocialer worden van de samenleving. En alle compenserende maatregelen die de extreme negatieve effecten van het beleid op ouderen moesten opvangen: allemaal ingetrokken of bezuinigd!
Merel schreef:En wat denk je van alle pre-pensioenen? Ik heb diverse oud ooms van midden 90 die al op hun 55e met pensioen zijn gegaan. Zij hebben al langer pensioen dan dat zij bijgedragen hebben aan de pensioenpot. En deze generatie heeft ook nog eens vaak een eindloon regeling gehad.
Hoezo pre-pensioen. De gewone pensioenleeftijd was, na afloop van de opbouwperiode na de oorlog uitgekomen op een leeftijd van tussen de 50 en 55 jaar. Dus dat is de gewone norm. En uiteraard werd dat pensioen berekend op basis van eindloon. De periode van bijdragen aan de 'pot' is irrelevant. Sprake was van een sociaal omslagstelsel, waarbij de premiedruk het regulerende mechanisme was.

Wat blijkt dan:
- optrekken leeftijd en langer werken, 12 tot 17 jaar. Al die miljarden zijn aan de ouderen onttrokken.
- tijdens het langer werken werd pensioenpremie bijgedragen ten gunste van ……
- van eindloon naar midden loon. Miljarden onttrokken aan de ouderen.
- bevordering van deeltijd en zzp-ers, waardoor de sociale pensioengrond werd uitgehold.
- premiedruk te laag vastgesteld, waardoor opnieuw miljarden aan ouderen werden onthouden.
- kortingen op de opgebouwde pensioenen, waardoor er miljarden aan de ouderen werden onttrokken.
- de lage rente werd reeds hiervoor besproken.

Samenvattend, bijna alles waar die ouderen voor hebben gewerkt om een rustige oude dag te hebben is hun ontnomen door en voor een generatie die vindt dat ze het slecht getroffen hebben.
Merel schreef:De huidige generatie werkenden hebben minder vaak een vast contract en daardoor al geen vast pensioen opbouw. Aangezien zij ook minder vermogen op kunnen bouwen doordat zij geen eigen huis kunnen kopen, wordt het voor hen nog slechter.
Ach ja, die huidige generatie heeft het slecht en krijgt het nog slechter. Ik denk dat het tijd word dat die generatie wakker wordt, het zelfmedelijden aflegt en verantwoordelijkheid voor hun eigen daden aanvaard.

Ik heb geprobeerd zo kort mogelijk alles te beantwoorden. Dit leidt ertoe dat e.e.a. soms wat hard en ongenuanceerd geformuleerd moest worden. Neem me dat niet kwalijk.
MGG

Bericht door MGG »

Om het wat overzichtelijk te houden zal ik op een aantal punten reageren.

1. Ik vind het logisch en eerlijk dat iedereen over zijn eigen inleg kan beschikken. De een wil meer risico nemen dan de ander en een eigen potje geeft meer zekerheid/stabiliteit.
2. De lage rente was mede de oorzaak van de enorme waardestijging van vastgoed. Veel ouderen hebben hier profijt van gehad. Ik ben het eens met je stelling dat de lage en zelfs negatieve rente een politieke keus was.
3. De relatieve afname van het aantal werkenden (i/a-ratio) heeft als gevolg dat de druk op werkende omhoog gaat. De oudere generatie heeft een groot profijt gehad van een laag i/a-ratio.
4. De investeringen in de regio vallen in het niet bij de honderden miljarden die het gas de overheid hebben overgeleverd. Daarbij komt dat investeringen zichzelf als het goed is terugverdienen. De oudere generatie heeft als gevolg van de gasbaten minimaal een paar honderd miljard minder belasting hoeven betalen. (Of de overheid had minder moeten uitgeven.)
5. Het sociale stelsel staat inderdaad onder druk, maar is dit de schuld van jongeren? De ouderen hebben veel langer stemrecht en daarmee invloed. Als ik de cijfers van het CBS bekijk, dan snap ik heel goed dat we te weinig woningen hebben.
6. Als de honderden miljarden gasbaten geïnvesteerd waren,(zoals Noorwegen doet) dan kon het rendement gebruikt worden om de verzorgingsstaat betaalbaar te houden. De ouderen hebben ervoor gekozen om het geld te gebruiken voor lagere belastingen dan wel investeringen. Op zich een prima keus, maar het is niet reëel dat de werkende van nu de babyboom net zo royaal kunnen behandelen als pak hem beet 30 jaar geleden kon.
7. Zowel eindloon pensioen al op 50-55 met pensioen gaan is een luxe die alleen kan bij een lagere leeftijdsverwachting op als de bevolkingsopbouw een piramide is.
8. Ouderen hebben het voordeel gehad dat in hun tijd maar weinig ouderen verzorgd hoefde te worden. Het is niet reëel en absoluut niet sociaal om te verwachten dat de huidige werkende zich groen en geel moeten betalen. De demografie is nu eenmaal veranderd.
9. Dat de regels zijn aangepast is meer dan logisch. Als je met elkaar geld tekort komt, dan moet je het met elkaar oplossen.
10. De oudere generaties hebben gemiddeld genomen het meeste geld. Logisch en wat mij betreft ook prima, maar het is sociaal als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. (Mede daarom ben ik voorstander van de hogere belasting op vermogen.)
DDD

Bericht door DDD »

refomart schreef: 14 jul 2023, 14:41
Na een verkiezingsuitslag kan ik 'schoonmaak' plaatsen.
Nu niet, want wie maakt hier schoon?
Of is het meer overeenkomstig het spreekwoord dat de ratten het zinkende schip verlaten?
https://www.rd.nl/artikel/1028104-de-be ... en-wel-uit
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 15 jul 2023, 23:47
refomart schreef: 14 jul 2023, 14:41
Na een verkiezingsuitslag kan ik 'schoonmaak' plaatsen.
Nu niet, want wie maakt hier schoon?
Of is het meer overeenkomstig het spreekwoord dat de ratten het zinkende schip verlaten?
https://www.rd.nl/artikel/1028104-de-be ... en-wel-uit
Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. En het liefst mensen uit de praktijk. Daarom vond ik Kuipers en Dijkhof ook goede kandidaten op de post die zij hadden. Kaag paste m.i. ook veel beter op buitenlandse zaken dan op financiën.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 17 jul 2023, 07:50 Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. En het liefst mensen uit de praktijk. Daarom vond ik Kuipers en Dijkhof ook goede kandidaten op de post die zij hadden. Kaag paste m.i. ook veel beter op buitenlandse zaken dan op financiën.
Financiën is een belangrijke positie met veel macht en media aandacht.
Plaats reactie