Re: Ruth de Moabietische.
Geplaatst: 02 sep 2010, 13:02
Tiberius, dit is jouw manier van discussieren. Je haalt onderstaande woorden van me aan:
Hervormde:
Levendmaking is volgens de Schrift verbonden met Christus. Hij maakt levend. Wie levend is kent Hem. Probeer eens te spreken in de taal van de belijdenisgeschriften:
Jouw reactie is hierop.
Tiberius:
Een verwijt wat je beter op jezelf toe kan passen. Om maar weer eens naar dr. Kohlbrugge terug te keren: blijf bij die eenvoudige Heidelberger. Die is daar heel helder over.
En nee, niet ieder wie levend gemaakt is, kent Hem. Ik verwijs ten overvloede naar de bekering van Paulus.
Wat doe je hier? Mijn argument van de DL laten liggen. Begrijp ik wel, want dat komt je helemaal niet. Bij de dubbele punt laat je mijn argument eindigen. Meer haal je niet van me aan.
Op het moment dat Afgewezen iets schrijft over de DL, haal je het er onmiddellijk bij. Nu kan het weer wel. Dan schrijf je dit:
De DL werden er door Hervormde bijgesleept, maar inderdaad, die zwijgen daar over.
In de HC ligt dat volgens mij wel besloten, maar het heeft niet zoveel zin om hier over door te discussiëren, omdat we dat eerder al gedaan hebben.
Meer nog zie je dat in de bekering van Paulus.
Prachtig toch. Je cirkeltje is weer rond. Maar laat de DL er net niet over zwijgen. In III/IV, XII en XIII spreekt de DL heel helder over de wedergeboorte. Maar daar kun je in de standenleer niets mee. Het is zoals Afgewezen stelt. Er wordt wat gepostuleerd en daar wordt het standengebouw op neergezet. Spreek dan gewoon uit dat je niets kunt met een deel van de belijdenisgeschriften. Want die reppen er met geen woord over.
Ds. Heemskerk schrijft in zijn boek over de DL op dit hoofdstuk: het is een onuitsprekelijke werking, zo zeggen de vaderen, Want de Heere spreekt: 'daar zij licht'. En we ontvangen licht in de Christus der Schriften, zodat we zien dat Hij een volkomen Borg en Zaligmaker is. Waar de HEERE werkt daar wordt altijd met twee woorden gesproken. In de wedergeboorte geeft de HEERE twee ogen: enerzijds zien wie we zijn in ons zondaar zijn en dat we voor God niet kunnen bestaan en anderzijds het oog om op Christus te zien. Maar in het land der blinden is eenoog koning, zegt een spreekwoord. Maar met deze blindheid gaan we voor eeuwig verloren. Eens zal alle oog Hem zien. Maar wie hier Christus niet heeft gezien is dood en valt ook in de eeuwige dood. Maar wie hier iets van Hem heeft gezien. Waar God Zelf een lichtstraal heeft geworpen op de schoonheid van Zijn Zoon, die leeft en zal eeuwig leven.
Hervormde:
Levendmaking is volgens de Schrift verbonden met Christus. Hij maakt levend. Wie levend is kent Hem. Probeer eens te spreken in de taal van de belijdenisgeschriften:
Jouw reactie is hierop.
Tiberius:
Een verwijt wat je beter op jezelf toe kan passen. Om maar weer eens naar dr. Kohlbrugge terug te keren: blijf bij die eenvoudige Heidelberger. Die is daar heel helder over.
En nee, niet ieder wie levend gemaakt is, kent Hem. Ik verwijs ten overvloede naar de bekering van Paulus.
Wat doe je hier? Mijn argument van de DL laten liggen. Begrijp ik wel, want dat komt je helemaal niet. Bij de dubbele punt laat je mijn argument eindigen. Meer haal je niet van me aan.
Op het moment dat Afgewezen iets schrijft over de DL, haal je het er onmiddellijk bij. Nu kan het weer wel. Dan schrijf je dit:
De DL werden er door Hervormde bijgesleept, maar inderdaad, die zwijgen daar over.
In de HC ligt dat volgens mij wel besloten, maar het heeft niet zoveel zin om hier over door te discussiëren, omdat we dat eerder al gedaan hebben.
Meer nog zie je dat in de bekering van Paulus.
Prachtig toch. Je cirkeltje is weer rond. Maar laat de DL er net niet over zwijgen. In III/IV, XII en XIII spreekt de DL heel helder over de wedergeboorte. Maar daar kun je in de standenleer niets mee. Het is zoals Afgewezen stelt. Er wordt wat gepostuleerd en daar wordt het standengebouw op neergezet. Spreek dan gewoon uit dat je niets kunt met een deel van de belijdenisgeschriften. Want die reppen er met geen woord over.
Ds. Heemskerk schrijft in zijn boek over de DL op dit hoofdstuk: het is een onuitsprekelijke werking, zo zeggen de vaderen, Want de Heere spreekt: 'daar zij licht'. En we ontvangen licht in de Christus der Schriften, zodat we zien dat Hij een volkomen Borg en Zaligmaker is. Waar de HEERE werkt daar wordt altijd met twee woorden gesproken. In de wedergeboorte geeft de HEERE twee ogen: enerzijds zien wie we zijn in ons zondaar zijn en dat we voor God niet kunnen bestaan en anderzijds het oog om op Christus te zien. Maar in het land der blinden is eenoog koning, zegt een spreekwoord. Maar met deze blindheid gaan we voor eeuwig verloren. Eens zal alle oog Hem zien. Maar wie hier Christus niet heeft gezien is dood en valt ook in de eeuwige dood. Maar wie hier iets van Hem heeft gezien. Waar God Zelf een lichtstraal heeft geworpen op de schoonheid van Zijn Zoon, die leeft en zal eeuwig leven.