helma schreef: Ik ging uit van een normale situatie waarin de vrouw niet genoodzaakt is te werken om welke reden dan ook.
Dit is voor meerdere interpretatie vatbaar. Wat is 'normaal', wat is 'genoodzaakt'. Dit zal door een ieder - naar eer en geweten - anders worden uitgelegd.
helma schreef:Spreuken 31 wordt veel genoemd als voorbeeld van een buitenshuiswerkende vrouw. Ik denk dat de samenleving toen niet helemaal te vergelijken is met nu; veel dingen die ze doet heeft ze denk ik vooral in en rondom haar huis gedaan. (Net zoals ik een webwinkel zou kunnen runnen.) Ik zie ook in dat Bijbelgedeelte geen verdedigingsmogelijkheden om een deel van de opvoeding aan derden over te laten.
Voor alle duidelijkheid, blijkbaar is het 'betaalt' werken van de moeder geen issue, of dit nu middels een dienstbetrekking, of via thuiswerk of anders is geregeld maar het issue is dat een "deel van de opvoeding" wordt uitbesteed. Aan kv, (schoon)ouders, of iets dergelijks. Klopt deze interpretatie?
En het onderscheidt tussen een webshop aan huis of een betaalde betrekking begrijp ik niet zo goed, ook b.v. een webshop kan ten koste gaan van de tijd en energie voor het gezin.
Het onderscheidt tussen "thuis" werk en buitenshuis werk is m.i. nogal gezocht, als men te veel opgaat in het werk buitenshuis dan zal men ook teveel opgaan in de eigen webshop. Dat kan dan zelfs zodanig dat als de kinderen komen om aandacht dat ze een snauw kunnen krijgen. Het gevaar van opgaan in het werk - of het nu buitenshuis is of binnenshuis - zodat de prioriteiten zoals de bijbel deze schetst in het gedrang komen is in beide gevallen aanwezig. En als men voelt dat dit de roeping belemmerd dan moet m.i. inderdaad in beide gevallen geconcludeerd worden dat dit persoonlijk niet de weg is.
helma schreef:Ook zie in het hele gedeelte dat vooral het dienen van God; haar man en haar kinderen haar prioriteiten zijn.
En dat is wat ook voor ons bovenaan moet staan; buitenshuis werken moet niet ten koste gaan van de tijd en energie voor ons gezin. En zeker niet ten koste van het dienen van de Heere. .......
Moeder-zijn…het is een roeping. Het is werkzaam zijn in Gods koninkrijk.
Ik kan me in bovenstaande stuk helemaal vinden.
Echter wel met de kanttekening dat m.i. de bijbel m.i. geen duidelijke richtlijnen geeft HOE deze roeping ingevuld moet worden. (Mefioboseth werd door een kindermeisje gered?) De prioriteiten die in Timotheus worden genoemd gelden ook voor ons, alles wat wordt gedaan moet daarop gericht zijn. Dit laat echter onverlet dat de invulling / uitwerking hiervan verschillend kan.
En als het zo is - wat m.i. wel logisch is - dat de kleinere gezinnen en de vele tweeverdieners echt wel te maken hebben met het toenemende materialisme en de behoefte tot zelfontplooiing dan moeten we dat bediscussiëren. (overigens is op dit forum ook wel verdedigd dat een arm stel terecht de kinderzegen beperkt tot een bepaald aantal). Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.