Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

refo

Re: Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

Bericht door refo »

Willem schreef:
refo schreef:Het is geen zin maar een vraag.
Over iets wat God Zelf tegen Kaïn zegt.

Maar het is al grotendeels opgelost. Waarom dan nog gaan vragen waarom iets gevraagd wordt?
Er staat aan jouw ook nog een concrete vraag open.
Aan mijn?
(Het is 'jou' niet 'jouw')

Ik ga daar geen antwoord op geven in dit topic.
Dat leidt maar af.

En om op de topicvraag terug te komen: aan het eind van Genesis 1 staat dat God zegt: '' laat ons mensen maken.' en even verder dat hij ze 'mannelijk en vrouwelijk' schiep. Het is aannemelijk dat er meer mensen zijn geschapen dan alleen Adam en Eva.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:En om op de topicvraag terug te komen: aan het eind van Genesis 1 staat dat God zegt: '' laat ons mensen maken.' en even verder dat hij ze 'mannelijk en vrouwelijk' schiep. Het is aannemelijk dat er meer mensen zijn geschapen dan alleen Adam en Eva.
Interessante gedachte, maar er komen gelijk wel een aantal vragen bij:
- leefden deze mensen dan ook in het paradijs?
- de zonde in het paradijs is door Adam en Eva begaan; waren deze andere mensen daar dan onder begrepen?
- zijn er nog meer Schriftgegevens waar we dit uit zouden kunnen afleiden?
Willem

Bericht door Willem »

eilander schreef:
refo schreef:En om op de topicvraag terug te komen: aan het eind van Genesis 1 staat dat God zegt: '' laat ons mensen maken.' en even verder dat hij ze 'mannelijk en vrouwelijk' schiep. Het is aannemelijk dat er meer mensen zijn geschapen dan alleen Adam en Eva.
Gedachten die tegen de grondslag van dit forum ingaan en derhalve tegen de forumregels zijn dienen te worden verwijderd. Daar is verder weinig interessants aan.
Geld zowel voor deze gedachte als de bedektelijk gevoerde lochenig alhier van de doodstaat van de mens.
Joannah

Bericht door Joannah »

eilander schreef:
- leefden deze mensen dan ook in het paradijs?
- de zonde in het paradijs is door Adam en Eva begaan; waren deze andere mensen daar dan onder begrepen?
- zijn er nog meer Schriftgegevens waar we dit uit zouden kunnen afleiden?
De reuzen wellicht, mannen die van ouds geweeest zijn, mannen van naam
gen 6:4
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah

Bericht door Joannah »

ZWP schreef:Bij een oppervlakkige lezing zou je kunnen concluderen dat Adam en Eva maar 3 kinderen kregen: Kaïn, Abel en Seth. Maar Adam leefde 930 jaar en in zo'n lange tijd kun je heel veel nageslacht voortbrengen (zie ook Gen.5:4). We weten niet hoe oud Kaïn was toen hij zijn broer doodde. Evenmin weten we hoe oud hij was toen hij trouwde en kinderen kreeg. Adam zelf was 130 jaar toen Seth werd geboren. Kaïn kan dus in theorie al meer dan 100 jaar zijn geweest toen hij zijn broer vermoordde. Daarom is de vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde, niet zo moeilijk te beantwoorden. Hij kan met een zus zijn getrouwd, anders met de dochter, kleindochter of achterkleindochter van een van zijn vele broers en zussen.
Bron: De Oogst

Een andere vraag: hoe wist Kaïn waarom God geen aandacht schonk aan zijn offer en wel aan dat van Abel?
Kain was de meest religieuse van de 2 broers. Hij was het die het initiatief nam om te offeren aan God, Toch had hij zich niet aan de regels gehouden, waardoor God zijn offer niet aan kon nemen.Hierin speelt het Offer van Christus al een hele grote rol.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

Er is over deze mensen niets naders bekend.
Het is ook niet zo vreselijk belangrijk, want bij Noach begon alles weer met acht mensen.
De rest is verdelgd.

De Nephilim uit Gen 6 is weer een andere discussie. Vers 4 schijnt verband te leggen tussen het ingaan van Gods zonen tot de dochteren der mensen en de komst van deze Nephilim. (Reuzen in de SV).
refo

Bericht door refo »

Joannah schreef:
ZWP schreef:Bij een oppervlakkige lezing zou je kunnen concluderen dat Adam en Eva maar 3 kinderen kregen: Kaïn, Abel en Seth. Maar Adam leefde 930 jaar en in zo'n lange tijd kun je heel veel nageslacht voortbrengen (zie ook Gen.5:4). We weten niet hoe oud Kaïn was toen hij zijn broer doodde. Evenmin weten we hoe oud hij was toen hij trouwde en kinderen kreeg. Adam zelf was 130 jaar toen Seth werd geboren. Kaïn kan dus in theorie al meer dan 100 jaar zijn geweest toen hij zijn broer vermoordde. Daarom is de vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde, niet zo moeilijk te beantwoorden. Hij kan met een zus zijn getrouwd, anders met de dochter, kleindochter of achterkleindochter van een van zijn vele broers en zussen.
Bron: De Oogst

Een andere vraag: hoe wist Kaïn waarom God geen aandacht schonk aan zijn offer en wel aan dat van Abel?
Kain was de meest religieuse van de 2 broers. Hij was het die het initiatief nam om te offeren aan God, Toch had hij zich niet aan de regels gehouden, waardoor God zijn offer niet aan kon nemen.Hierin speelt het Offer van Christus al een hele grote rol.
Welke regels?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Er is over deze mensen niets naders bekend.
Het is ook niet zo vreselijk belangrijk, want bij Noach begon alles weer met acht mensen.
De rest is verdelgd.

De Nephilim uit Gen 6 is weer een andere discussie. Vers 4 schijnt verband te leggen tussen het ingaan van Gods zonen tot de dochteren der mensen en de komst van deze Nephilim. (Reuzen in de SV).
Waarom ga je niet in op mijn vragen?
refo

Bericht door refo »

Als ik zeg: er is over deze mensen niets naders bekend, dan betekent dat dat er volgens mij niets naders bekend is.
Daarmee zijn dan alle vragen meteen beantwoord.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Als ik zeg: er is over deze mensen niets naders bekend, dan betekent dat dat er volgens mij niets naders bekend is.
Daarmee zijn dan alle vragen meteen beantwoord.
... tenzij die vragen zo wezenlijk zijn, dat daarmee je aanname vervalt.

Even ter verduidelijking: ik bedoel dit echt niet om een beetje bijdehand te doen. Maar als er méér mensen geschapen zouden zijn dan Adam en Eva, is het wel méér dan "niet zo vreselijk belangrijk" vind ik. De Bijbel zegt nl. dat twee mensen gevallen zijn in het paradijs, met Adam als hoofd van het menselijk geslacht.
Als er dan volgens jouw aanname nog meer mensen in die tijd waren, die niet een nakomeling van Adam waren, dan begrijp je toch wel dat dat nogal impact zou hebben? En dat je de vragen hierover niet uit de weg kan gaan?
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:Ik zie hier 2 fouten optreden:
1. Het negeren van de openbaring. God openbaart zich in de geschiedenis stukje bij beetje. Je kan niet Gods latere openbaring gebruiken, om te bepalen wat Gods eerdere openbaring betekend (wel om de oorspronkelijke betekenis verder inkleuring te geven). De boodschap van Gods openbaring is in beginsel duidelijk voor de eerste hoorders. God is betrouwbaar, Hij openbaart geen raadsels waaruit de mens, als uit een cryptogram, Gods werkelijke bedoeling moet afleiden. Conclusies uit een eerdere openbaring, die alleen getrokken kunnen worden uit een latere openbaring, kunnen dus niet juist zijn.
2. Conclusies uit een eerdere openbaring, die strijden met een latere openbaring, kunnen niet juist zijn. Jonnah's conclusie is dus dus onzin.
niks onzin, en ook van een ''stukje bij beetje- manier '' zie ik weinig terug.
In genesis 4 staat eigenlijk al het hele Evangelie.

De drie punten van een welgevallig verzoeningsoffer:
1) Het moet Gods gave zijn, en alleen Zijn werk.(dus niet Kains "vrucht des lands"/ eigen werken)
2) Het moet geschieden door de dood van een ONSCHULIGE PLAATSVERVANGER.
3) Het moet geschieden door bloed VERGIETEN.

Hij voelde dat hij voor de verzoening van zijn zonden iets moest doen.
Denk er wel aan dat Kaïn een offer aan de HEERE bracht.
Maar God wilde daar niets van hebben. Wij lezen:
“Maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan” (Genesis 4:5).
Waarom nam God Kaïns offer niet aan? Wel eenvoudig: omdat Kaïn geen acht had geslagen op
Gods bepalingen zoals die duidelijk kenbaar waren gemaakt bij de dierenvellen.
Niet onze vijgebladeren, maar Gods dierenvellen , en HIJ trekt ze ons aan.
Adams armzalige pogingen met vijgebladeren versus God's dierenvellen.

De eerste fout van
Kaïn was dat hij van “de vrucht des lands” bracht. Dit was het resultaat van zijn eigen werk, terwijl
een lam een gave van God was.
De tweede fout was dat Kaïns offer niet in verband stond met de dood van een plaatsvervangend
offerdier.
De derde fout was dat er geen bloed vergoten was en “zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving”
(Hebreeën 9:22). Daarom sloeg God geen acht op Kaïns toegewijde godsdienst van de
werken.
God nam Abels offer wèl aan, want wij lezen:
“En Habel (= Abel) bracht ook van de eerstgeborenen van zijn schapen, en van hun vet. En de
HEERE zag Habel en zijn offer aan” (Genesis 4:4).
Waarom sloeg Hij acht op Abels offer? Wel, omdat Abel voldeed aan Gods eisen voor een welgevallige
verzoening.
1) Hij bracht een lam (van de eerstelingen van de kudde).
2) Hij doodde het op het altaar, en
3) er werd bloed vergoten.
Hoe God te kennen gaf dat Hij Abels offer aannam en Kaïns offer weigerde wordt ons niet verteld.
Het kan zijn dat vuur van de hemel Abels offer in brand stak. Dat was immers ook de manier waarop
God later toonde dat Hij het offer aannam. (Zie Leviticus 9:24, 1 Koningen 18:38 en 2 Kronieken
7:1).
Hoe dan ook, Abel wees vooruit naar Christus , en Kain naar hen die het zelf denken te kunnen verdienen, denk ik.
In feite zijn alle religies terug te voeren naar deze 2 tegenovergesteldheden.
.
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
huisman schreef:In de kinderbijbelplaatjes gaat de rook van Abels offer omhoog en van Kaïns offer naar beneden. En niet alleen in kinderbijbels
---plaatje geknipt------
In die neerslaande rook geloof ik niet. De bijbel zegt daar niets over.
Wat me in het plaatje bevreemdt is dat deze broeders naakt worden afgebeeld.
Het plaatje is dan ook weggeknipt en ik ga mij in een hoekje zitten schamen ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie