Tiberius schreef:De kanttekenaren geven weliswaar aan, dat Demas niet per definitie (op grond van het hieronder genoemde schriftgedeelte) een afvallige zou zijn, maar het is zeker niet zo, dat uit deze tekst kan volgen, dat Demas een heilige is.
We moeten het dus in principe laten rusten, hoewel vele bijbelverklaarders Demas als afvallige benoemen.
In de Bijbelverklaring van Patrick, Polus & Wels wordt o.a. vermeld het volgende, van Demas (van de hand van dr. Gill).
Hebbende de tegenwoordige wereld lief gekregen, en is naar Thessalonika gereisd.
Het blijkt niet, dat hij ten eenenmale is afgevallen; hij kan den apostel verlaten hebben, zonder van Christus af te vallen, of schipbreuk te lijden aan zijn geloof, en een goede consciëntie: zijn geloof kan recht geweest zijn, maar flauw, en zijne liefde ongeveinsd, maar niet vurig; en hij kan door vreze van vervolging, en verlies van het leven, in verzoeking geraakt zijn om den apostel te verlaten, en zich, tot zijn eigen beveiliging, uit Rome te begeven; 't welk schoon het verre was van prijswaardig in hem te zijn, echter aangemerkt kan worden, in dien staat van zwakheid en onvolmaaktheid, bestaanbaar te wezen met de genade van God. En het schijnt niet vreemd, dat hij naderhand uit deze verzoeking gered, en wedergekeerd zij tot den apostel, Kol. 4:14; Filem. vs. 24. Want toen die brieven geschreven werden, waren , Timothëus en Markus, om welke beiden hier geschreven wordt, vs. 9, 11, bij den apostel, Kol. 1. 1 en Filem. vs. 1, en men kan niet anders denken, dan dat hij naderhand wel bestaan hebbe, zoo Demas de samengetrokken naam is van Demetrius, en dezelfde die vele jaren daar na zoo zeer geroemd wordt, 3 Joh. vs. 12.
Calvijn over dezelfde tekst:
De tegenwoordige wereld hebbende liefgekregen.
Het is voorwaar een zeer schandelijke daad van zulk een persoon geweest, de liefde dezer wereld vóór Jezus Christus te stellen: nochtans moet men niet denken, dat hij Christus ganschelijk verloochend heeft, en zich wederom tot alle goddeloosheid heeft begeven, of tot de ijdelheid en de aanlokselen dezer wereld: maar hij had alleen zijn eigen gemak en rust liever dan het leven van Paulus. Hij kon Paulus niet bijstaan zonder veel zwarigheden, benauwdheden en gevaar zijns lijfs. Hij moest veel lieden een schande zijn, veel wederwaardigheden moest hij opeten, hij werd gedwongen zijn eigen zaken te laten varen; verwonnen dan zijnde van het verdriet des kruises, zoo heeft hij in zijn eigen zaken willen voorzien. En ongetwijfeld, de wereld heeft hem al een weinig zoet aangestaan. Dan, men kan hieruit wel merken, dat hij een van de voornaamste is geweest, omdat hem de heilige Paulus ook noemt onder zeer weinigen in den brief aan de Colossensen 4 : 24 en insgelijks in den brief aan Filemon vs. 24, waar hij hem ook stelt onder het getal van zijne medehelpers. En daarom moet men zich niet verwonderen, zoo hij hem hier wat hard aantast, nademaal hij meer op zichzelven gezien had, dan op Christus.
Weet ook nog te melden dat de verklaring van Dächsel ook positief is over Demas.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...