Citaat van Zonderling :
Daarom is het ook niet óf geloofsdoop, óf verbondsdoop.
Nee, het is beide. Op de ouders ligt de eis des geloof. Op de kinderen ligt deze eis ook wanneer zij tot jaren van onderscheid gekomen zijn. De ouders treden in de Doop in de plaats van de kinderen (zij beantwoorden ook de doopvragen) en omdat de kinderen zijn afgezonderd, ja heilig genoemd worden (1 Korinthe 7:14), delen deze kinderen in dezelfde beloften van het Evangelies die hen van Gods zijde in hun Doop worden verzegeld. Mits zij deze in het opgroeien ook zelf met een waarachtig, zielzaligend geloof aannemen en omhelzen.
Mits zij deze in het opgroeien ook zelf met een waarachtig, zielzaligend geloof aannemen en omhelzen.
DWW : Zie daar de veronderstelling in deze uitleg van leer. De kinderen hebben het teken van het verbond, van de afwassing der zonden aan hun voorhoofdjes. Maar het moet nog wel worden toegepast. Het moet nog een voetje zakken, wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Deze manier van uitleg is heel goed te vergelijken op de veronderstelde wedergeboorteleer. "Wel wedergeboren, maar het moet nog wel in Christus komen....!"
--------------------------------------------------------------------
4 gelovige huisgezinnen
En Crispus, de overste der synagoge, geloofde aan den Heere met geheel zijn huis; en velen van de Korinthiërs,
hem horende, geloofden, en werden gedoopt, Hand. 18:8.
Het gehele huisgezin van Crispus geloofde aan de Heere, en velen van de Korinthiërs met hen. Het geloof was ook bij hen door het gehoor, en hun gehoor was door het gepredikte Woord Gods. Het geloof ging bij hen dus voorop. In andere tekstgedeelten uit de handelingen der apostelen komt duidelijk naar voren dat de gelovigen door het geloof de Werkmeester van dat zaligmakende geloof ook ontvingen, namelijk de Heilige Geest. In dit geval mogen we hier ook spreken van de Geest der levendmaking, de verworven Geest van Christus Jezus, Rom. 8:9, Joh. 16:13-15. Dit is de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie zij roepen: ‘Abba, lieve Vader!’ Mijn vraag is dan, zou het huis van Lydia en het huisgezin van Stefanus dan ook niet eerst geloofd hebben….?? Ik acht van zeker wel. Hoe ben ik daar zo zeker van? Wel, dat kunt u dus opmaken uit andere Schriftgedeelten uit de Handelingen der apostelen. Lees hier:
De drieduizend Pinksterlingen
En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen. Hand. 2:37-41.
De kamerling van Candace
En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide:
Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem, Hand. 8:36-38.
Het huis van Cornelius en zijn vrienden
Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd. Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:
Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden,
welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?, Hand. 10:24-47.
De stokbewaarder en zijn huisgezin
En de stokbewaarder, wakker geworden zijnde, en ziende de deuren der gevangenis geopend, trok een zwaard, en zou zichzelven omgebracht hebben, menende, dat de gevangenen ontvloden waren. Maar Paulus riep met grote stem, zeggende: Doe uzelven geen kwaad; want wij zijn allen hier. En als hij licht geëist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten; En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis(= dit was dus een profetie). En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren. En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen. En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich,
dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was, Hand. 16:27-34.
Mijn vraag dan weer : ‘Indien al deze huisgezinnen eerst geloofd hebben door het gehoor van het gepredikte Woord Gods, zou het dan bij het huisgezin van Stefanus en het huis van Lydia wezenlijk anders zijn gegaan??” Zouden zij allen dan ook niet eerst geloofd hebben???
Die gelooft zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.