Ik snap je punt wel, maar met de kennis die we hebben van de echt bijzonder schadelijke gevolgen van roken, denk ik toch dat dit iets heel anders is dat een blokje kaas etc. Maar goed, ik heb van nabij meegemaakt dan mensen jong aan longkanker overleden.Afgewezen schreef:Deze exegese rammelt nogal. Raadpleeg de kanttekeningen SV eens, zou ik zeggen.jakobmarin schreef:1 Korinthe 6: 12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.(...)
19-20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest,
Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.
1 Korinthe 10:30 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
>> Roken is niet nuttig; roken heeft je in zijn macht (verslavend); roken verheerlijkt God niet; roken is niet tot Gods eer.
.
Dan is roken toch zonde?
PS En dat zoute blokje kaas is met mate gewoon gezond voor je, no problem. Je hebt zouten gewoon nodig, maar niet teveel.
En wat dat blokje kaas betreft, je hebt wel zout nodig, maar dat krijgen we per dag méér dan genoeg binnen en zo'n blokje is echt een teveel t.a.v. onze zoutbehoefte.
Van mij mag je je blokje kaas blijven eten, hoor, maar ik wil maar aangeven dat we allemaal dingen doen dingen doen die 'ongezond' zijn. Rust op ons de plicht om het maximale uit onze gezondheid te halen? Dat is voor mij de vraag.
En natuurlijk gaat het niet alleen om roken, maar om alles waarmee je je gezondheid echt verwoest, zoals bijvoorbeeld alcoholmisbruik. Ook zonde, daar ben ik van overtuigd