Cultuur --> Roken

dennis

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:1 Korinthe 6: 12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.(...)
19-20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest,
Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

1 Korinthe 10:30 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

>> Roken is niet nuttig; roken heeft je in zijn macht (verslavend); roken verheerlijkt God niet; roken is niet tot Gods eer.
.

Dan is roken toch zonde?

PS En dat zoute blokje kaas is met mate gewoon gezond voor je, no problem. Je hebt zouten gewoon nodig, maar niet teveel.
Deze exegese rammelt nogal. Raadpleeg de kanttekeningen SV eens, zou ik zeggen.
En wat dat blokje kaas betreft, je hebt wel zout nodig, maar dat krijgen we per dag méér dan genoeg binnen en zo'n blokje is echt een teveel t.a.v. onze zoutbehoefte.
Van mij mag je je blokje kaas blijven eten, hoor, maar ik wil maar aangeven dat we allemaal dingen doen dingen doen die 'ongezond' zijn. Rust op ons de plicht om het maximale uit onze gezondheid te halen? Dat is voor mij de vraag.
Ik snap je punt wel, maar met de kennis die we hebben van de echt bijzonder schadelijke gevolgen van roken, denk ik toch dat dit iets heel anders is dat een blokje kaas etc. Maar goed, ik heb van nabij meegemaakt dan mensen jong aan longkanker overleden.
En natuurlijk gaat het niet alleen om roken, maar om alles waarmee je je gezondheid echt verwoest, zoals bijvoorbeeld alcoholmisbruik. Ook zonde, daar ben ik van overtuigd
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik denk dat je bij bijna alles kunt zeggen dat als je het met mate doet het niet ongezond is, behalve met roken. Wanneer je per week bijvoorbeeld 5 blokjes kaas neemt, 4 glazen wijn of andere alcohol, 5 koekjes ect. Niet alles elke dag, maar per week deze hoeveelheden valt wel mee. Naast het gezellige en lekkere van roken kan ik hier geen gezondheid in ontdekken, zelfs niet bij een minimale hoeveelheid van 2 sigaretten/sigaren per dag. Dat rookt bijna niemand, meestal 2-5 pakjes sigaretten per week. Ik kan niet echt de gezonde dingen daarvan ontdekken. 5 blokjes kaas brengen niet direct schade aan je gezondheid toe, 5 sigaretten doen dat absoluut wel.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:Ik denk dat je bij bijna alles kunt zeggen dat als je het met mate doet het niet ongezond is, behalve met roken. Wanneer je per week bijvoorbeeld 5 blokjes kaas neemt, 4 glazen wijn of andere alcohol, 5 koekjes ect. Niet alles elke dag, maar per week deze hoeveelheden valt wel mee. Naast het gezellige en lekkere van roken kan ik hier geen gezondheid in ontdekken, zelfs niet bij een minimale hoeveelheid van 2 sigaretten/sigaren per dag. Dat rookt bijna niemand, meestal 2-5 pakjes sigaretten per week. Ik kan niet echt de gezonde dingen daarvan ontdekken. 5 blokjes kaas brengen niet direct schade aan je gezondheid toe, 5 sigaretten doen dat absoluut wel.
Dus direct mag niet, indirect wel. ;)
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

vlinder schreef:Ik denk dat je bij bijna alles kunt zeggen dat als je het met mate doet het niet ongezond is, behalve met roken. Wanneer je per week bijvoorbeeld 5 blokjes kaas neemt, 4 glazen wijn of andere alcohol, 5 koekjes ect. Niet alles elke dag, maar per week deze hoeveelheden valt wel mee. Naast het gezellige en lekkere van roken kan ik hier geen gezondheid in ontdekken, zelfs niet bij een minimale hoeveelheid van 2 sigaretten/sigaren per dag. Dat rookt bijna niemand, meestal 2-5 pakjes sigaretten per week. Ik kan niet echt de gezonde dingen daarvan ontdekken. 5 blokjes kaas brengen niet direct schade aan je gezondheid toe, 5 sigaretten doen dat absoluut wel.

Ik rook af en toe een sigaar (niet elke week, alleen bij bijzondere gelegenheid). Er is een groot verschil tussen sigaar en sigaret: de sigaret rookt men over de longen waardoor alle troep in je longen achterblijft, de sgiaar 'proeft' men meer en de rook wordt uitgeblazen. Het ongezonde effect van zeer af en toe een sigaar roken is dusdanig klein, dat het vergelijkbaar is met eens een hand chips eten of zo. Het verslavende effect treedt ook niet op als je niet over de longen rookt.
refo

Bericht door refo »

Wat is er mis met een hand chips? Of bedoel je dat het net zo gezond is?
vlinder

Bericht door vlinder »

sirdanilot schreef:

Ik rook af en toe een sigaar (niet elke week, alleen bij bijzondere gelegenheid). Er is een groot verschil tussen sigaar en sigaret: de sigaret rookt men over de longen waardoor alle troep in je longen achterblijft, de sgiaar 'proeft' men meer en de rook wordt uitgeblazen. Het ongezonde effect van zeer af en toe een sigaar roken is dusdanig klein, dat het vergelijkbaar is met eens een hand chips eten of zo. Het verslavende effect treedt ook niet op als je niet over de longen rookt.
Nee klopt niet. De rook die in de ruimte hangt adem je wel in. Hiermee mis je het verslavende effect inderdaad, maar de rook inhaleer je wel en is bijna net zo schadelijk voor je longen. Roken in het bijzijn van kinderen is schadelijk omdat zij meeroken. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat dit bijna net zo schadelijk is. Daarom is ook een enkele sigaar schadelijk doordat je toch schadelijke stoffen binnenkrijgt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Rijssen

Bericht door Rijssen »

Afgewezen schreef:Kijk, dat bedoel ik nou: :super
http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/ ... reurigheid
Geweldige collum, kortom "een tevreden roker is geen onruststoker"
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Rijssen schreef:
Bartjan Spruyt is zelf ook roker, dacht ik, dus echt krokodillentranen in dat geval :sweat
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Rijssen schreef:
Bartjan Spruyt is zelf ook roker, dacht ik, dus echt krokodillentranen in dat geval :sweat
Juist niet!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat een onzin-comun van Bart-Jan Spruijt! Hij vindt het gewoon treurig dat hij in pauzes in afgelegen hoekjes, als verschoppeling zijn gezondheid naar de knoppen moet helpen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Rijssen schreef:
Ik ben geen roker, maar ben het helemaal met hem eens.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Wat een onzin-comun van Bart-Jan Spruijt! Hij vindt het gewoon treurig dat hij in pauzes in afgelegen hoekjes, als verschoppeling zijn gezondheid naar de knoppen moet helpen.
Dat is toch ook zo?
Ik ben zeer zeker niet voor roken, maar zoals het nu geregeld is is het weer een beetje veel doorgeslagen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
Dat is toch ook zo?
Ik ben zeer zeker niet voor roken, maar zoals het nu geregeld is is het weer een beetje veel doorgeslagen.
Nee, ik zou nog verder willen gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Ja, stop ze in de gevangenis.
Plaats reactie