Losgeweekt van eigen gemeente

Bureaucraat

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Nee, dat is niet overdreven. Ik heb daar een aantal voorbeelden van (en niet alleen van de PKN).

Overigens worden de HC-bijeenkomsten toch al gauw een jaar of 5 in Nederland georganiseerd.
Als je binnen 5 jaar bijv. zowel de Gereformeerde Gemeente uitvliegt en ook nog de PKN of een soortgelijk verband, lijkt me dat toch vrij snel.

Mijn ervaring is dat mensen toch minder ongeduldig zijn.

Los gezien daarvan, ik denk dat veel mensen zich niet begrepen voelen, en dat niet binnen alle gemeentes ruimte is om bepaalde zaken te begrijpen. Enerzijds dient vanuit de gemeente ruimte gecreëerd te worden om zaken te bespreken, anderzijds moeten mensen begrijpen dat niet alles veranderd kan worden zoals zij dat graag zouden willen zien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar wat vind jij bijvoorbeeld dan een bespreekbare zaak, zeg maar, op het gebied van de zondagsheiliging?

Los daarvan: Zover ik weet kan iedereen zich aanmelden op een kerkenraadsvergadering om zaken eens toe te laten lichten of zelf toe te lichten. In mindere mate kan dat ook op een huisbezoek.
Bureaucraat

Tiberius schreef:Maar wat vind jij bijvoorbeeld dan een bespreekbare zaak, zeg maar, op het gebied van de zondagsheiliging?
Ik werd aangesproken omdat ik op zondag bepaalde activiteiten ondernam met mijn kinderen. En daarover ben ik vervolgens in gesprek geweest.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 02 jun 2009, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef:Maar wat vind jij bijvoorbeeld dan een bespreekbare zaak, zeg maar, op het gebied van de zondagsheiliging?
Ik werd aangesproken omdat ik op zondag bepaalde activiteiten ondernam met mijn kinderen.
Zoals? En wanneer (wel of niet tijdens de kerkdiensten, bedoel ik)?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
Waar ze blijven? Naar lichtere kerken en soms vliegen ze er daar na enkele jaren aan de linkerkant weer uit.
Dat lijkt me helemaal overdreven gesteld, de HC-bijeenkomsten bestaan nog niet zo lang dat mensen kans hebben gehad na enkele jaren ook al links de PKN te zijn uitgevlogen.
Nee, dat is niet overdreven. Ik heb daar een aantal voorbeelden van (en niet alleen van de PKN).
Het verschijnsel dat mensen uit behoudende afgescheiden kerken kiezen voor een kerk in het midden of voor een evangelicale groep, daar zeer enthousiast bezig gaan - en na een x-aantal jaren uiteindelijk nooit meer in de kerk komen en er ook niks meer van moeten hebben, dat verschijnsel is al zo oud als de weg naar Rome. Dat was er al ver vóórdat iemand ooit van HeartCry had gehoord. De voorbeelden zijn me bekend.

Het gaat dus niet aan om, wanneer zo'n gang gemaakt wordt, het beschuldigende vingertje naar HeartCry uit te steken.

Natuurlijk geeft het wel te denken wanneer je zoiets ziet gebeuren. Het geeft aan dat mensen, eenmaal los van de rechtse kerken waar een sterke sociale controle heerst en waar het groepsdenken vaak heel veel bepaalt, makkelijker doorschieten en uit de kerkelijke bocht vliegen.

Wat zal uiteindelijk overblijven? Aan de rechterzijde misschien nog volle kerken, maar die zijn dan voor een belangrijk deel gevuld met mensen die er zitten omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar die niet van harte betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Al zijn daar natuurlijk ook oprechte kinderen van God te vinden, begrijp me goed. En buiten die rechtse kerken waarschijnlijk een relatief kleine groep van mensen die écht betrokken zijn en bereid zijn daarvoor offers te brengen omdat het hen echt wat wáárd is. Nee, omdat Hij hen alles waard is!
~~Soli Deo Gloria~~
Bureaucraat

Tiberius schreef: Zoals? En wanneer (wel of niet tijdens de kerkdiensten, bedoel ik)?
Niet tijdens kerkdiensten, dat gaat ook lastig, een vlieger oplaten in de kerk. En verder gaat het om soortgelijke activiteiten.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Zoals? En wanneer (wel of niet tijdens de kerkdiensten, bedoel ik)?
Niet tijdens kerkdiensten, dat gaat ook lastig, een vlieger oplaten in de kerk. En verder gaat het om soortgelijke activiteiten.
Maar zou dat voor jou een reden zijn om uit je gemeente te stappen??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bureaucraat

Hendrikus schreef: Natuurlijk geeft het wel te denken wanneer je zoiets ziet gebeuren. Het geeft aan dat mensen, eenmaal los van de rechtse kerken waar een sterke sociale controle heerst en waar het groepsdenken vaak heel veel bepaalt, makkelijker doorschieten en uit de kerkelijke bocht vliegen.
Blijkbaar zij wij als gemeente niet in staat om die mensen op te vangen. Dat moet ook te nadenken geven.
Aan de rechterzijde misschien nog volle kerken, maar die zijn dan voor een belangrijk deel gevuld met mensen die er zitten omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar die niet van harte betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst.
Ik ben het eens met deze analyse.
helma

Bericht door helma »

ik zie om me heen dat Snoek gelijk heeft als hij stelt dat jongeren die vaak interkerkelijke bijeenkomsten bezoeken waar het gezellig is; veel en anders gezongen wordt, boeiende sprekers thema's aanroeren die in de prediking vaak onderbelicht blijven enz...; het gevaar lopen los te weken van een kerkelijke gmeente.
het doet weldadig aan, zeker voor jongelui , als er iemand spreekt die er helemaal voor hén is; die zich verdiept in wat ze bezighoudt, die antwoorden geeft op welke vraag je dan ook stelt.
Als je met een massale groep liederen zingt die emoties oproepen; die je hart vervullen met blijdschap. Als je om je heen allemaal mensen ziet die zich net zo voelen als jij en noem maar op

ik begrijp de grote aantrekkingskracht. Maar ik zie wel gevaren, en eigenlijk zie ik die steeds meer...
ik zie jongeren losweken van hun gereformeerde wortels; ik zie/hoor jongeren die zich eigenlijk bij geen een gemeente meer aan willen sluiten omdat ze zich nergens meer 'thuis' voelen.
En het geluid dat je hoort op de bijeenkomsten die Snoek bedoelt zijn echt niet altijd ongereformeerd te noemen. maar er klinken wél ongereformeerde geluiden. En pubers zijn niet altijd evenwichtig; kunnen nog niet altijd kritisch luisteren.
Bureaucraat

JolandaOudshoorn schreef: Maar zou dat voor jou een reden zijn om uit je gemeente te stappen??
In het uiterste geval wel.
Bureaucraat

helma schreef:ik zie om me heen dat Snoek gelijk heeft als hij stelt dat jongeren die vaak interkerkelijke bijeenkomsten bezoeken waar het gezellig is; veel en anders gezongen wordt, boeiende sprekers thema's aanroeren die in de prediking vaak onderbelicht blijven enz...; het gevaar lopen los te weken van een kerkelijke gmeente.
het doet weldadig aan, zeker voor jongelui , als er iemand spreekt die er helemaal voor hén is; die zich verdiept in wat ze bezighoudt, die antwoorden geeft op welke vraag je dan ook stelt.
Als je met een massale groep liederen zingt die emoties oproepen; die je hart vervullen met blijdschap. Als je om je heen allemaal mensen ziet die zich net zo voelen als jij en noem maar op
Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd. Dan stoot je jongeren enkel van je af.
Maar ik zie wel gevaren, en eigenlijk zie ik die steeds meer...
ik zie jongeren losweken van hun gereformeerde wortels; ik zie/hoor jongeren die zich eigenlijk bij geen een gemeente meer aan willen sluiten omdat ze zich nergens meer 'thuis' voelen.
En het geluid dat je hoort op de bijeenkomsten die Snoek bedoelt zijn echt niet altijd ongereformeerd te noemen. maar er klinken wél ongereformeerde geluiden. En pubers zijn niet altijd evenwichtig; kunnen nog niet altijd kritisch luisteren.
Wat is gereformeerd? Op dit forum zijn mensen actief uit verschillende kerken die het gereformeerde gedachtengoed allemaal met een andere nuance uitleggen. Dus wat is gereformeerd en wat niet? Ik vind het te makkelijk om te roepen dat iets niet gereformeerd is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd.
Gelukkig komt de jeugdbond jongeren wél tegemoet. De Zin-In-avonden zijn een enorm succes en ook de vernieuwde bondsdag kan op louter positieve geluiden rekenen (zo neem ik waar in mijn naaste omgeving). Ook SRB-avonden worden nog altijd druk bezocht en voorzien in een behoefte. Dan heb je nog zangavonden, gewone JV-bijeenkomsten, Daniëlkampen...
Grace

Bericht door Grace »

Avi schreef:
Hendrikus schreef:
hmprff schreef:Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
Het ligt er maar net aan hoe de eigen gemeente ermee omgaat.
Als je in eigen gemeente verdacht wordt gemaakt, argwanend wordt bekeken omdat je naar HeartCry gaat, dan werkt die houding inderdaad niet samenbindend. Maar dan is het de gemeente die zich losweekt van de HC-ganger en niet andersom!
Bij ons in de gemeente zie je een wisselend beeld. Er zijn HC- bezoekers, die erg kritisch geworden zijn en je in elk gesprek vertellen dat de prediking gedeeltelijk niet bijbels is. Ze leggen, vanuit hun eigen beleving uit, dat het mogelijk is om boven jezelf uit te groeien en een bepaalde staat van zondeloosheid en overwinning over de dagelijkse zonden te bereiken door de volledige overgave. Juist deze mensen zijn actief en zetten bidgroepjes op en praten veel met de jeugd en zijn heel erg open en willen graag mensen helpen die in moeilijkheden zitten.
Ze willen ook graag 'getuigenissen' horen, binnen de eredienst. Na de preek.
Er zijn ook HC-bezoekers, die tobben met de drang naar volmaaktheid. Ze proberen zich telkens vol overgave schoon te maken voor ze vervuld worden door de Heilige Geest. Ze komen trouw naar de kerk maar gaan ook naar de HC bijeenkomsten, cursus...en raken in de war. In gesprek met andere HC-bezoekers voelen zij zich klein en onvolmaakt. Vooral als gezegd wordt door hen dat er nog een geheime zonde in hun leven moet zijn, of een occulte belasting omdat ze niet tot volle overgave kunnen komen...
We moeten oppassen dat dit niet een bepaalde karikatuur wordt. Ik ben op nagenoeg alle conferenties geweest, maar herken dit volstrekt niet. Dit is nog nooit zo onderwezen of gezegd. Dit is ook geen maatstaf alsof dit datgene is wat je leert op HC-cnferenties. Dan hebben ze er toch echt weinig van begrepen.

Ja, er wordt gezegd dat het mogelijk is om met concrete zonden te breken en er los van te komen. (is iets anders dan een leven zonder zonden of strijd met je zondige vlees). Nergens is er gezegd dat de gelovige geen strijd meer hebt. Juist wel. Maar ook dat er een gehim ligt in het leven vanuit Christus. Het dagelijks wandelen met Hem en blijven in Hem, waardoor we veel vrucht mogen dragen. Dus een toegewijd leven inderdaad. Maar wel een vanuit een dagelijkse opdracht om te leven vanuit Hem.

En leg mij maar eens uit of en hoe het mogelijk is dat iemand die zich niet volledig overgeeft(dus puur leeft voor zichzelf, de wereld en de duivel) een godvruchtig leven leidt? Dat staat toch ook haaks op elkaar?

Er worden uitspraken uit het verband gerukt en gaan vervolgens een heel eigen leven leiden. Jammer is dat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
helma schreef:ik zie om me heen dat Snoek gelijk heeft als hij stelt dat jongeren die vaak interkerkelijke bijeenkomsten bezoeken waar het gezellig is; veel en anders gezongen wordt, boeiende sprekers thema's aanroeren die in de prediking vaak onderbelicht blijven enz...; het gevaar lopen los te weken van een kerkelijke gmeente.
Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd. Dan stoot je jongeren enkel van je af.
Wat de GerGem betreft, kunnen ze dat dus wel aantreffen, zie de post van Erasmiaan.
Bureaucraat schreef:
Maar ik zie wel gevaren, en eigenlijk zie ik die steeds meer...
Wat is gereformeerd? Op dit forum zijn mensen actief uit verschillende kerken die het gereformeerde gedachtengoed allemaal met een andere nuance uitleggen. Dus wat is gereformeerd en wat niet? Ik vind het te makkelijk om te roepen dat iets niet gereformeerd is.
Te roepen wel, maar het is hier op het forum al eens aangetoond.
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:
Bureaucraat schreef:Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd.
Gelukkig komt de jeugdbond jongeren wél tegemoet. De Zin-In-avonden zijn een enorm succes en ook de vernieuwde bondsdag kan op louter positieve geluiden rekenen (zo neem ik waar in mijn naaste omgeving). Ook SRB-avonden worden nog altijd druk bezocht en voorzien in een behoefte. Dan heb je nog zangavonden, gewone JV-bijeenkomsten, Daniëlkampen...
Volgens mij zijn dit punten waarop HC behoorlijk op werd afgeserveerd:

- jongeren tegemoet komen
- enorm succes
- vernieuwing
- louter positieve geluiden
- druk bezocht
- voorzien in een behoefte
Plaats reactie