Tiberius schreef:Bureaucraat schreef:
Waar ze blijven? Naar lichtere kerken en soms vliegen ze er daar na enkele jaren aan de linkerkant weer uit.
Dat lijkt me helemaal overdreven gesteld, de HC-bijeenkomsten bestaan nog niet zo lang dat mensen kans hebben gehad na enkele jaren ook al links de PKN te zijn uitgevlogen.
Nee, dat is niet overdreven. Ik heb daar een aantal voorbeelden van (en niet alleen van de PKN).
Het verschijnsel dat mensen uit behoudende afgescheiden kerken kiezen voor een kerk in het midden of voor een evangelicale groep, daar zeer enthousiast bezig gaan - en na een x-aantal jaren uiteindelijk nooit meer in de kerk komen en er ook niks meer van moeten hebben, dat verschijnsel is al zo oud als de weg naar Rome. Dat was er al ver vóórdat iemand ooit van HeartCry had gehoord. De voorbeelden zijn me bekend.
Het gaat dus niet aan om, wanneer zo'n gang gemaakt wordt, het beschuldigende vingertje naar HeartCry uit te steken.
Natuurlijk geeft het wel te denken wanneer je zoiets ziet gebeuren. Het geeft aan dat mensen, eenmaal los van de rechtse kerken waar een sterke sociale controle heerst en waar het groepsdenken vaak heel veel bepaalt, makkelijker doorschieten en uit de kerkelijke bocht vliegen.
Wat zal uiteindelijk overblijven? Aan de rechterzijde misschien nog volle kerken, maar die zijn dan voor een belangrijk deel gevuld met mensen die er zitten omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar die niet van harte betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Al zijn daar natuurlijk ook oprechte kinderen van God te vinden, begrijp me goed. En buiten die rechtse kerken waarschijnlijk een relatief kleine groep van mensen die écht betrokken zijn en bereid zijn daarvoor offers te brengen omdat het hen echt wat wáárd is. Nee, omdat Hij hen alles waard is!