Het belastingstelsel

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Kaw »

eilander schreef:
Kaw schreef:
Herman schreef:Je betaald geen belasting op belasting, maar belasting na belasting.

Dus standaard is dat afgerond 40% loonheffing, en ervan uitgaande dat je alles uitgeeft komt er nog eens 20% bovenop. Dus dat is 60% van wat je verdiend.

Dat vind ik vrij veel. Natuurlijk. Daarom wil ik ook veel meer privatiseren. Pensioenverzekeringen naar privé. Ziekterisico's via privé. Arbeidsongeschikheid lijkt me ook via de verzekeringsmaatschappijen te kunnen. Maar ja. Dan heb je netto veel over, maar dan gaat daar weer heel van van op aan 'vaste lasten'.
Je vergeet dan nog de winstbelasting voor ondernemers, de talrijke accijnzen, wegenbelasting, gemeentebelasting, waterschapsbelasting, overdrachtsbelasting, etc., etc.
Ik weet niet precies wat je met je opsomming voor hebt, maar een beetje dubbeltellingen zitten er wel in: loonbelasting is voor mensen die in loondienst zijn, inkomstenbelasting is de winstbelasting voor IB-ondernemers. Dat is niet dubbelop, maar hetzelfde. Of je zou met winstbelasting de vennootschapsbelasting moeten bedoelen voor BV's.
Ook in je eerste voorbeeld zit iets kroms. Bedoel je met de 20% daar BTW of vennootschapsbelasting? In beide gevallen loopt er iets scheef:
Als het BTW is: BTW is voor ondernemers geen extra last. Ze zijn hiervoor slechts doorgeefluik (bij aanschaffingen kunnen ze nl. de BTW voorheffing claimen).
Als het vennootschapsbelasting is: je moet je salaris dan eerst in mindering brengen op de winst van je BV. Over het restant betaal je VpB.

Maar goed, dit is allemaal scherpslijperij. Ik begrijp je punt. Maar belasting roof noemen is naar mijn mening echt niet bijbels.
Ik had loonbelasting niet eens genoemd? Overigens betaal ik gewoon mijn belastingen hoor. Wat dat betreft geef ik de keizer wat hij toekomt. Maar daarom mogen we wel kritische vragen stellen over de belastingen? En de vennootschapsbelasting is wel degelijk een punt voor ondernemers, want het belast wel je vermogensopbouw, met of zonder salarisaftrek.
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Marco »

Herman schreef:Je betaald geen belasting op belasting, maar belasting na belasting.
Jawel. In het geval van een leaseauto wordt de prijs gestuwd door BTW en BPM. En over de prijs van de leaseauto betaal je belasting. Je betaalt dus belasting op belasting.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Erasmiaan »

En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het belastingstelsel

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
Van wie was het land?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het belastingstelsel

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
Tja, dát waren nog eens mooie tijden.... :nonnon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
Van wie was het land?
Dat weet ik niet, ik was er niet bij.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
En als je geen inkomsten had, had je pech? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:En het begon allemaal zo simpel. Alle mensen die op het platteland woonden droegen een bepaald deel van de oogst af aan de dichtstbijzijnde ridder die hun in ruil daarvoor beschermde (het zogenaamde sociaal contract) tegen....... roofridders.
En als je geen inkomsten had, had je pech? :)
Nee hoor, dan mocht je bij de ridder in de huishouding komen werken ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Marnix »

Oh das handig, dus in die tijd waren er geen werklozen, zwervers etc? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Oh das handig, dus in die tijd waren er geen werklozen, zwervers etc? :)
Oh jawel, want niet iedere ridder was even aardig...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Het belastingstelsel

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Oh das handig, dus in die tijd waren er geen werklozen, zwervers etc? :)
Oh jawel, want niet iedere ridder was even aardig...
En hoogmoed bestond toen ook al :hum
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

belasting

Bericht door Rochus »

Bert Mulder schreef: Is het een vraag, of de armenzorg bij de staat terecht hoort, of bij de kerk...
In het spreken over belastingen/heffingen is dit m.i. een belangrijke vraag. In de bijbel wordt gesproken over het geven van de tienden. Ook waren er duidelijke afspraken over familiebezittingen, zorgplicht etc. Er mochten geen bedelaars zijn.
Nu heeft men een aanzienlijk deel van de verzorging uit de gemeenschap gehaald en overgeheveld naar de staat. (met o.a. individualisering etc. tot gevolg) Was dit echt een verbetering?
Moet de zorg door de staat of door de diaconie gecoordineerd worden?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Gian »

Wat een geklaag...

Iemand die honger heeft?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het belastingstelsel

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Wat een geklaag...

Iemand die honger heeft?
Ben jij diaken, Gian?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Gian »

Nee hoor, maar anders stuur ik een brood op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie