Bijbel sluiten

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbel sluiten

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:
jvdg schreef:
Hendrikus schreef:Ach, van binnen is het echt wel een kerk. Het verschil met een jaren '30 kerk is niet eens zo groot...
Daar heb je (helaas) gelijk in.

Ik weet heel wel dat de vorm en de uiterlijkheid van het kerkgebouw totaal niet van belang is.
Maar met mijn conservatisme zag ik gaarne het ontwerp van nieuwe kerkgebouwen geschoeid op oude leest.

Waarom zouden wij qua uiterlijkheid meegaan met de actuele architectuur?

Moeten onze kerken daarmee mensen lokken?
Ik vermoed het tegendeel.
Ik begrijp je wel een beetje.

Waarom mag een kerk geen kerk meer zijn.

zoals dit:

Afbeelding
Ik krijg jouw geplaatste image niet te zien.
Maar ik vermoed wat ik te zien zou krijgen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:
Ariene schreef:
jvdg schreef:
Daar heb je (helaas) gelijk in.

Ik weet heel wel dat de vorm en de uiterlijkheid van het kerkgebouw totaal niet van belang is.
Maar met mijn conservatisme zag ik gaarne het ontwerp van nieuwe kerkgebouwen geschoeid op oude leest.

Waarom zouden wij qua uiterlijkheid meegaan met de actuele architectuur?

Moeten onze kerken daarmee mensen lokken?
Ik vermoed het tegendeel.
Ik begrijp je wel een beetje.

Waarom mag een kerk geen kerk meer zijn.

zoals dit:

Afbeelding
Ik krijg jouw geplaatste image niet te zien.
Maar ik vermoed wat ik te zien zou krijgen.
Komt zelfs een kerk niet door jou filter?? :humhihi
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbel sluiten

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:Komt zelfs een kerk niet door jou filter?? :humhihi
:haha :haha

Ik heb niet eens een filter.......
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hummel »

Sjonge, krijg ik via Refoforum voor het eerst het interieur van 'mijn' nieuwe kerk te zien...
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Bijbel sluiten

Bericht door JALP »

Hummel schreef:Sjonge, krijg ik via Refoforum voor het eerst het interieur van 'mijn' nieuwe kerk te zien...
Nooit naar een open dag geweest???? Waar refoforum toch al niet goed voor is....

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een kerk, maar om het nu gelijk als lelijk te betitelen. Moet alleen wel zeggen dat ik het interieur dan wel erg tegen vind vallen.....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Ik weet heel wel dat de vorm en de uiterlijkheid van het kerkgebouw totaal niet van belang is.
Maar met mijn conservatisme zag ik gaarne het ontwerp van nieuwe kerkgebouwen geschoeid op oude leest.

Waarom zouden wij qua uiterlijkheid meegaan met de actuele architectuur?

Moeten onze kerken daarmee mensen lokken?
Ik vermoed het tegendeel.
Dat is een interessante discussie. Ik geloof niet zozeer in kerkgebouwen die omwille van het traditionalisme op oude leest geschoeid zijn. Dan krijg je van die gebouwen zoals Barendrecht GerGem of Kinderdijk OGGiN, volkomen voorspelbaar en fantasieloos. Is dát dan wervend, zo'n kraak-noch-smaak ontwerp? Prikkelt dat de nieuwsgierigheid?

Mijns inziens komt het aan op kwaliteit. Dát werkt wervend, als er iets goeds wordt neergezet. En dat kan qua vormentaal zowel traditioneel zijn als modern. Als het maar klasse heeft. Wat Le Corbusier deed in Ronchamps, was vernieuwend, maar 't heeft wel klasse:
Afbeelding

en dit is juist heel klassiek, maar in z'n soort evenzeer klasse:

Afbeelding

Maar Gouda GG ziet er van binnen echt uit als een kerk, dus de kerkganger wordt tijdens de dienst beslist niet afgeleid door gedachten als "Het lijkt wel of ik hier in een sporthal zit". Associaties met al dan niet zinkende schepen of andere seculiere zaken betreffen de buitenkant. Tja, en dan kom je bij de vraag of er over smaak getwist mag worden of niet...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hendrikus »

JALP schreef:Moet alleen wel zeggen dat ik het interieur dan wel erg tegen vind vallen.....
Want? Het lijkt wel een kerk? :quoi
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hummel »

JALP schreef:
Hummel schreef:Sjonge, krijg ik via Refoforum voor het eerst het interieur van 'mijn' nieuwe kerk te zien...
Nooit naar een open dag geweest???? Waar refoforum toch al niet goed voor is....

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een kerk, maar om het nu gelijk als lelijk te betitelen. Moet alleen wel zeggen dat ik het interieur dan wel erg tegen vind vallen.....
Tja, doordeweeks verblijf ik in Utrecht, de open dagen/avonden heb ik een beetje gemist.
En over smaak valt te twisten. Ik vind de binnenkant best mooi, vooral de stoelen in de zalen :) (zie gergemgouda.nl). Van de buitenkant vind ik vooral de gebruikte materialen niet mooi.

Ah, werden er maar meer Sint Pieters gebouwd! Van alleen de sfeer al in zo'n prachtige en vooral hoge kerk kun je blij worden. De Sint Jan in Gouda is trouwens ook schitterend. Ik vind dat toch een meerwaarde aan de kerkdienst geven, een mooie omgeving. Of is dat heel Rooms gedacht? In schoonheid kunnen we toch ook God zien?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hendrikus »

Hummel schreef:Ah, werden er maar meer Sint Pieters gebouwd! Van alleen de sfeer al in zo'n prachtige en vooral hoge kerk kun je blij worden. De Sint Jan in Gouda is trouwens ook schitterend. Ik vind dat toch een meerwaarde aan de kerkdienst geven, een mooie omgeving. Of is dat heel Rooms gedacht? In schoonheid kunnen we toch ook God zien?
In Oudenbosch staat er een:

Afbeelding

Je slaat de spijker op z'n kop als je de hoogte noemt!
Dát missen de meeste afgescheiden kerkjes. Dat zijn schuurkerkjes, zo zijn ze ontstaan en zo zijn ze gebleven. Laag en benauwd. Daar wil geen muziek bloeien, daar krijg je geen lucht. En ten diepste weten de afgescheidenen dat ook wel. Waarom is de Bovenkerk in Kampen anders zo geliefd? Juist: dáár ervaar je nog de spiritualiteit van de ruimte!

Afbeelding

Hóóg! Kom daar maar eens om, tegenwoordig...
~~Soli Deo Gloria~~
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Mariaa »

Ik kan de kerk van Gouda niet geweldig vinden (van de binnenkant wel), maar ik houd wel van architectuur die met de tijd meegaat. De schoonheid van oude kerken zit 'em in het feit dat het een geschiedenis laat zien. In 2008 kun je geen kerk neerzetten met een architectuur uit de middeleeuwen, hoe mooi die gebouwen toen ook waren.
jvdg schreef:Waarom zouden wij qua uiterlijkheid meegaan met de actuele architectuur?

Moeten onze kerken daarmee mensen lokken?
Ik vermoed het tegendeel.
Nee, we hoeven ze er niet mee te lokken. Maar om nou te bevestigen dat we honderd jaar te laat geboren zijn hoeft ook niet... We leven in 2008!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:Ach, van binnen is het echt wel een kerk. Het verschil met een jaren '30 kerk is niet eens zo groot...
Daar heb je (helaas) gelijk in.

Ik weet heel wel dat de vorm en de uiterlijkheid van het kerkgebouw totaal niet van belang is.
Maar met mijn conservatisme zag ik gaarne het ontwerp van nieuwe kerkgebouwen geschoeid op oude leest.

Waarom zouden wij qua uiterlijkheid meegaan met de actuele architectuur?

Moeten onze kerken daarmee mensen lokken?
Ik vermoed het tegendeel.
Het ontwerp van het GG-gebouw in Gouda is geschoeid op oude leest. Op de gotische stijl namelijk (spits omhoog).
En ach, aan zo'n St. Jan wen je ook op den duur...
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 23 okt 2008, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Bonny »

Refo, van de ene kant begrijp ik de emotie, maar praktisch gezien is het beter om de Bijbel te sluiten en ermee naar het nieuwe gebouw te lopen. Met een open Bijbel op straat lopen, denk maar eens in: harde wind, regen, vogelpoep misschien...

Schiet me nog iets te binnen: laat je de Bijbel thuis ook altijd open liggen dan?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Afgewezen »

Gisteren was het dan zover... :cry :)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bijbel sluiten

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:Gisteren was het dan zover... :cry :)
oh .. en???

ik vond het ook wel heel apart eigenlijk, maar volgens Jean is het gewoon een normale gewoonte.. traditie zeg maar....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Oude Paden

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Oude Paden »

Afgewezen schreef:Gisteren was het dan zover... :cry :)
Is het de komende dankdag dienst in de nieuwe kerk?

Hoe laat hebben jullie kerk?
Plaats reactie