Verhindering voor het houden van Avondmaal
- JolandaOudshoorn
Re: Verhindering voor het houden van Avondmaal
Is GEEN Avondmaal vieren EEN oplossing? Ook gezien in het eeuwige licht??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Volgens mij is dat nooit een goede oplossing. Als mensen niet aan willen vanwege problemen, dan is dat hun keus en hebben wij dat te respecteren. Maar het totaal niet vieren, dat mag mij inziens nooit gebeuren.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ik had de vraag gesteld over onenigheid in de fam.
Er werd op gereageerd met voorbeelden wanneer het niet meer goed te maken is.
Dat was niet direct wat ik bedoelde.
Maar wanneer je ruzie heb met iemand wat gewoon uitgepraat moet en kan worden is dit voor mij
een reden om niet deel te nemen.
Hoe kan ik gemeenschap met God hebben terwijl er bewuste zonden tussen staan?
En ben ik ook niet ongeloofwaardig voor de gemeente wanneer ik met iemand uit de kerk ruzie heb maar wel daar aan tafel ga zitten zonder het eerst uitgepraat te hebben?
Daarnaast nog een reactie op dader en slachtoffer.
Laten wij als christenen toch proberen altijd vanuit onze kant de verantwoordelijkheid te nemen.
Niet trots en koppig wachten tot de ander komt.
Jezus was ons daarin tot voorbeeld en zal het zegenen!
Er werd op gereageerd met voorbeelden wanneer het niet meer goed te maken is.
Dat was niet direct wat ik bedoelde.
Maar wanneer je ruzie heb met iemand wat gewoon uitgepraat moet en kan worden is dit voor mij
een reden om niet deel te nemen.
Hoe kan ik gemeenschap met God hebben terwijl er bewuste zonden tussen staan?
En ben ik ook niet ongeloofwaardig voor de gemeente wanneer ik met iemand uit de kerk ruzie heb maar wel daar aan tafel ga zitten zonder het eerst uitgepraat te hebben?
Daarnaast nog een reactie op dader en slachtoffer.
Laten wij als christenen toch proberen altijd vanuit onze kant de verantwoordelijkheid te nemen.
Niet trots en koppig wachten tot de ander komt.
Jezus was ons daarin tot voorbeeld en zal het zegenen!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- MarthaMartha
Als je ruzie hebt en dit kan uitgepraat worden, lijkt me dat geen reden om geen deel te nemen aan het Heilig Avondmaal, maar volop reden om dat vóór die tijd maar gewoon te dóen.Ariene schreef:Maar wanneer je ruzie heb met iemand wat gewoon uitgepraat moet en kan worden is dit voor mij een reden om niet deel te nemen. Hoe kan ik gemeenschap met God hebben terwijl er bewuste zonden tussen staan? En ben ik ook niet ongeloofwaardig voor de gemeente wanneer ik met iemand uit de kerk ruzie heb maar wel daar aan tafel ga zitten zonder het eerst uitgepraat te hebben?
Als je ruzie hebt, en je hebt er zelf álles aan gedaan om in gesprek te gaan, om dingen uit te praten, vergeving gevraagd voor je eigen aandeel erin, maar er is onwil van de andere kant, dan is dit m.i. ook geen verhindering om deel te nemen. Als het een openbare aangelegenheid is, ligt dat wellicht anders, maar dan is er misschien wel reden om bemiddeling daarbij te vragen van iemand uit de kerkenraad.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Juist. Als je ruzie hebt en dus niet aangaat aan het avondmaal vraag ik mij af: Waarom heb je de dag daarvoor die ruzie niet bijgelegd zodat je aan kan gaan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
misschien omdat het die dag daarvoor gebeurde?Marnix schreef:Juist. Als je ruzie hebt en dus niet aangaat aan het avondmaal vraag ik mij af: Waarom heb je de dag daarvoor die ruzie niet bijgelegd zodat je aan kan gaan?
En dan heb je 1x in de drie maanden avondmaal en dan laat je dat daarom schieten? Had dat dan een dag eerder bedacht, en geen ruzie gemaakt. Of ga de zaterdag voor het avondmaal niet naar mensen toe als je er anders misschien ruzie mee gaat maken.
Maar de vraag is niet vooral of het direct bijgelegd is, maar of je berouw hebt van je zonden en vergeving bij Hem zoekt. Als er dan maar zo sporadisch avondmaal wordt gevierd en je hebt berouw en geen tijd om het eerst bij te leggen (hoewel ik denk dat die tijd er meestal wel is) is het niet erg om aan te gaan en het vervolgens bij te leggen. God ziet je hart aan, dus ook dat je het bij wil leggen. Maar in de middagdienst is ook een tafel, dus je kan het ook tussen de ochtend- en middagdienst in doen en dan aangaan.
Overigens, als je consequent wil zijn moet je nog een stapje verder gaan. De Bijbel leert volgens mij niet dat je bij het vieren van het avondmaal het eerst goed moet maken met die ander en dan aan de tafel aan moet gaan. Volgens mij zegt Jezus dat je dit moet doen als je in de tempel bent om offeranden te brengen. Dan moet je weggaan, het bijleggen en dan terugkomen. Kortom, als je ruzie hebt moet je helemaal niet naar de kerk gaan maar eerst naar die persoon met wie je ruzie hebt, het bijleggen en dan naar de kerk gaan.
Overigens denk ik niet dat we de tekst zo moeten opvatten. De kerk heeft op vaste tijden diensten, de tempel was altijd open. De kerk is volgens de Bijbel niet de vevanging van de tempel, de tempel van het nieuwe verbond, waar je God offeranden kan brengen. Je lichaam is de tempel van het nieuwe verbond, de tempel van de Heilige Geest. God roept niet op tot verzuim van kerk of avondmaal als je ruzie hebt. Hij roept je op om het met die ander goed te maken en dan naar Hem toe te gaan met je offeranden, en niet daarmee naar Hem toe te gaan terwijl je nog ruzie met je naaste hebt. Leg het dan eerst bij.
Maar de vraag is niet vooral of het direct bijgelegd is, maar of je berouw hebt van je zonden en vergeving bij Hem zoekt. Als er dan maar zo sporadisch avondmaal wordt gevierd en je hebt berouw en geen tijd om het eerst bij te leggen (hoewel ik denk dat die tijd er meestal wel is) is het niet erg om aan te gaan en het vervolgens bij te leggen. God ziet je hart aan, dus ook dat je het bij wil leggen. Maar in de middagdienst is ook een tafel, dus je kan het ook tussen de ochtend- en middagdienst in doen en dan aangaan.
Overigens, als je consequent wil zijn moet je nog een stapje verder gaan. De Bijbel leert volgens mij niet dat je bij het vieren van het avondmaal het eerst goed moet maken met die ander en dan aan de tafel aan moet gaan. Volgens mij zegt Jezus dat je dit moet doen als je in de tempel bent om offeranden te brengen. Dan moet je weggaan, het bijleggen en dan terugkomen. Kortom, als je ruzie hebt moet je helemaal niet naar de kerk gaan maar eerst naar die persoon met wie je ruzie hebt, het bijleggen en dan naar de kerk gaan.
Overigens denk ik niet dat we de tekst zo moeten opvatten. De kerk heeft op vaste tijden diensten, de tempel was altijd open. De kerk is volgens de Bijbel niet de vevanging van de tempel, de tempel van het nieuwe verbond, waar je God offeranden kan brengen. Je lichaam is de tempel van het nieuwe verbond, de tempel van de Heilige Geest. God roept niet op tot verzuim van kerk of avondmaal als je ruzie hebt. Hij roept je op om het met die ander goed te maken en dan naar Hem toe te gaan met je offeranden, en niet daarmee naar Hem toe te gaan terwijl je nog ruzie met je naaste hebt. Leg het dan eerst bij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Precies.Marnix schreef:En dan heb je 1x in de drie maanden avondmaal en dan laat je dat daarom schieten? Had dat dan een dag eerder bedacht, en geen ruzie gemaakt.
De dag voor het Avondmaal is ter voorbereiding, om te bidden, te mediteren en eventueel te vasten.
En niet om eens lekker ruzie te gaan zoeken.
Tiberius schreef: en eventueel te vasten

Natuurlijk ben ik het met de postings eens dat wanneer er ruzie is dat gewoon voor de tijd opgelost moet worden.
Het is de beste oplossing alleen is dat vooral de theorie.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar als ik soms ergens boos om ben (terecht of onterecht) weet ik dat de Heere daar verdriet van heb.
Toch heb ik soms tijd en gebed nodig om zelf zover te komen dat ik oprecht mijn excuus aan kan bieden.
Verder met grote onoplosbare problemen is de gang naar het Avondmaal (voor het eerst) ook een moeilijke stap 0mdat je toch in je hart voel
dat dat de Heere verdriet doet. Toch mis ik dan in de antwoorden dat de Heere daar dan zelf ook de ruimte voor geeft.
Ik heb dat bij een vriendin mogen zien die daar heel erg mee worstelde. gesprekken met ouderlingen en predikant gehad.
maar uiteindelijk gaf de Heere zelf (door bepaalde middelen) haar de ruimte.
Het is de beste oplossing alleen is dat vooral de theorie.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar als ik soms ergens boos om ben (terecht of onterecht) weet ik dat de Heere daar verdriet van heb.
Toch heb ik soms tijd en gebed nodig om zelf zover te komen dat ik oprecht mijn excuus aan kan bieden.
Verder met grote onoplosbare problemen is de gang naar het Avondmaal (voor het eerst) ook een moeilijke stap 0mdat je toch in je hart voel
dat dat de Heere verdriet doet. Toch mis ik dan in de antwoorden dat de Heere daar dan zelf ook de ruimte voor geeft.
Ik heb dat bij een vriendin mogen zien die daar heel erg mee worstelde. gesprekken met ouderlingen en predikant gehad.
I.v.m. dit gedeelte vind ik het moeilijk om Avondmaal te vieren terwijl er gemeentebreed een probleem is. B.v. door kritiek op prediking die ook in onderzoek is.Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.
Kan toch? Als dat je bij de voorbereidingen helpt is dat toch goed?Erasmiaan schreef:Tiberius schreef: en eventueel te vasten
En wat als Jezus in die tijd terugkomt? Zal Hij je dan vergeven? Misschien goed om je ook dat af te vragen.Ariene schreef:Ik weet niet hoe het met jullie is, maar als ik soms ergens boos om ben (terecht of onterecht) weet ik dat de Heere daar verdriet van heb.
Daar geeft Hij zeker ruimte voor. Juist ook door het Avondmaal. Daar word je er bij stilgezet dat je Hem nodig hebt omdat je zondig bent en vergeving nodig hebt! Als je daar van overtuigd bent mag je volgens mij aangaan.Verder met grote onoplosbare problemen is de gang naar het Avondmaal (voor het eerst) ook een moeilijke stap 0mdat je toch in je hart voel