Re: religieus gevoel
Geplaatst: 18 apr 2008, 15:34
Maar Klavier toont juist aan dat het niets heeft te maken met zuigeling-zijn.Tiberius schreef: Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Maar Klavier toont juist aan dat het niets heeft te maken met zuigeling-zijn.Tiberius schreef: Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Maar Erasmiaan toont juist aan dat Klavier hier wel heel kort door de bocht gaat.wim schreef:Maar Klavier toont juist aan dat het niets heeft te maken met zuigeling-zijn.Tiberius schreef: Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Nee hoor, dit geldt gelukkig niet voor de hele gereformeerde gezindte. Anders zou ik me er niet van harte thuis voelen. Maar het geldt wel voor een deel van de Gereformeerde gezindte waar ik veel mee te maken heb.Erasmiaan schreef:Het heeft geen enkel nut dit in den brede te trekken. Want nu stel je dit normatief voor dé gereformeerde gezindte.freek schreef: Nee, bij ons in de kerk zijn geen uberhaupt geen gelovige mensen meer.
Verder denk ik dat de meeste christenen zuigelingen zijn en zullen blijven. Want als je groeit in de genade en de kennis van de Heere Jezus wordt dat verdacht gemaakt. Pas nog meegemaakt, dus ik weet waar ik het over heb.
Vooralsnog hecht ik meer waarde aan een bijbelse onderbouwing, als je het niet erg vindt.Tiberius schreef:Maar Erasmiaan toont juist aan dat Klavier hier wel heel kort door de bocht gaat.wim schreef:Maar Klavier toont juist aan dat het niets heeft te maken met zuigeling-zijn.Tiberius schreef: Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Nee hoor, dit staat er tot twee keer:Jongere schreef:Dat klopt. Maar toch ben ik van mening dat je deze tekst als persoonlijke toetssteen moet hanteren. Niet om op anderen toe te passen, in dat verband past het ons mensen veel beter om de lijn van de DL te volgen. Stenen gooien c.q. oordelen kan ook juist zo makkelijk op geestelijk gebied.Erasmiaan schreef:Maar ook: aan de vruchten kent men de boom.
Dus wat heeft het aantoonbaar hier mee te maken?freek schreef:Nee hoor, dit geldt gelukkig niet voor de hele gereformeerde gezindte. Anders zou ik me er niet van harte thuis voelen. Maar het geldt wel voor een deel van de Gereformeerde gezindte waar ik veel mee te maken heb.Erasmiaan schreef:Het heeft geen enkel nut dit in den brede te trekken. Want nu stel je dit normatief voor dé gereformeerde gezindte.freek schreef: Nee, bij ons in de kerk zijn geen uberhaupt geen gelovige mensen meer.
Verder denk ik dat de meeste christenen zuigelingen zijn en zullen blijven. Want als je groeit in de genade en de kennis van de Heere Jezus wordt dat verdacht gemaakt. Pas nog meegemaakt, dus ik weet waar ik het over heb.
Toch vreemd dat je wedergeboorte en volwassen zijn hier aan elkaar gaat koppelen. Na geboorte volgt groei en wordt je langzamerhand volwassen. Zo is het met de wedergeboorte ook. Na wedergeboorte komt groei. Er komt niet eerst groei en dan wedergeboorte. En dus kan er besef van wedergeboorte zijn voordat je bent uitgegroeid tot volwassene.Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Tegenwoordig zijn er geen nieuwgeboren kinderen in de genade meer, maar is men direct volwassen. Grote stappen, gauw thuis.
Tiberius schreef:Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Maar waar halen jullie de gedachte vandaan dat 'zuigelingen in het geloof' niet geloven dat Christus voor hen persoonlijk gestorven is? Zuigeling zijn wil volgens mij zeggen dat je het niet op elk moment voor jezelf kan geloven, en daarom moet in de prediking duidelijk gemaakt worden dat het óók voor jou is! Zuigelingen laten zich nog teveel misleiden door allerlei menselijk geredeneer en gepraat, zodat ze gaan twijfelen of Gods genade eigenlijk wel voor hen bedoeld is.Tiberius schreef:Maar Erasmiaan toont juist aan dat Klavier hier wel heel kort door de bocht gaat.wim schreef:Maar Klavier toont juist aan dat het niets heeft te maken met zuigeling-zijn.Tiberius schreef: Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Maar deze tekst is toch niet in strijd met het citaat uit de DL? Juist de mensen die wij als juichende christenen bestempelen en het zomaar pakken, zijn vaak de mensen die het geloof met hun mond belijden en hun leven er naar inrichten: zich in handel en wandel christen betonen. En toch maken we hen vaak op een pijnlijke manier duidelijk dat ze het nog maar eens goed na moeten kijken bij zichzelf.Erasmiaan schreef:Nee hoor, dit staat er tot twee keer:Jongere schreef:Dat klopt. Maar toch ben ik van mening dat je deze tekst als persoonlijke toetssteen moet hanteren. Niet om op anderen toe te passen, in dat verband past het ons mensen veel beter om de lijn van de DL te volgen. Stenen gooien c.q. oordelen kan ook juist zo makkelijk op geestelijk gebied.Erasmiaan schreef:Maar ook: aan de vruchten kent men de boom.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. en Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen. Dan wordt er dus niet gesproken over een toetssteen voor jezelf. 't Is nogal niet belangrijk naar wie men luistert als het gaat om deze zaken en wie op aarde geestelijke autoriteit heeft.
Met dat voedsel bedoel je zeker de roep van de preekstoel: "Je moet Christus aannemen!" Dat noem ik stenen voor brood. Weet je wat Christus zegt? Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.Wilhelm schreef:Tiberius schreef:Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Tib, het punt is dat werkelijke zuigelingen vaak niet als zuigelingen gezien worden.
In onze kringen wordt men als een echte zuigeling gezien als men God kwijt is, ook al kent men niets van de openbaring van Christus.
Echte zuigelingen komen m.i. niet naar buiten zolang ze niets van Christus kennen.
Daar ligt het verschil.
Ik denk dat er, ook in deze tijd, vele zuigelingen zijn die worstelen met vele vragen waarop ze in de huidige uitleg en prediking van de standen theologie in veel gemeenten, geen voedsel krijgen die hun ziel zo nodig heeft.
Erasmiaan, lees ook de Viervoudige staat eens, ik ben er net in bezig.Erasmiaan schreef:Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven! En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.Klavier schreef:Joh.6:69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
De kanttekenaren verwijzen naar Matt.16:16 waar staat:
En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
Zalig een ieder die deze belijdenis in het hart draagt!
En let op: Het staat al in Joh 6, ver voor pasen en pinksteren, dus geen uitvlucht mogelijk naar de heilsgeschiedenis vertalen naar de heilstoepassing. Die gaat hier niet op.
De allerkleinste gelovige, zelfs Petrus die later bang was voor een spooksel, zijn Meester verloochende, zijn Zaligmaker verliet, ook dié ongelovige Petrus wist in wie hij geloofde, ook al was hij nog zo'n zuigeling in de genade!
Een gave van de Geest is wedergeboorte.freek schreef:Maar deze tekst is toch niet in strijd met het citaat uit de DL? Juist de mensen die wij als juichende christenen bestempelen en het zomaar pakken, zijn vaak de mensen die het geloof met hun mond belijden en hun leven er naar inrichten: zich in handel en wandel christen betonen. En toch maken we hen vaak op een pijnlijke manier duidelijk dat ze het nog maar eens goed na moeten kijken bij zichzelf.Erasmiaan schreef:Nee hoor, dit staat er tot twee keer:Jongere schreef:Dat klopt. Maar toch ben ik van mening dat je deze tekst als persoonlijke toetssteen moet hanteren. Niet om op anderen toe te passen, in dat verband past het ons mensen veel beter om de lijn van de DL te volgen. Stenen gooien c.q. oordelen kan ook juist zo makkelijk op geestelijk gebied.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. en Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen. Dan wordt er dus niet gesproken over een toetssteen voor jezelf. 't Is nogal niet belangrijk naar wie men luistert als het gaat om deze zaken en wie op aarde geestelijke autoriteit heeft.
Ik ben er ook in bezig. Maar ik vrees dat jij dit wel precies zo opvat als Boston het op heeft geschreven maar dat de bijlslagen niet precies zo beleeft hoeven worden.Wilhelm schreef:Erasmiaan, lees ook de Viervoudige staat eens, ik ben er net in bezig.Erasmiaan schreef:Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven! En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.Klavier schreef:Joh.6:69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
De kanttekenaren verwijzen naar Matt.16:16 waar staat:
En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
Zalig een ieder die deze belijdenis in het hart draagt!
En let op: Het staat al in Joh 6, ver voor pasen en pinksteren, dus geen uitvlucht mogelijk naar de heilsgeschiedenis vertalen naar de heilstoepassing. Die gaat hier niet op.
De allerkleinste gelovige, zelfs Petrus die later bang was voor een spooksel, zijn Meester verloochende, zijn Zaligmaker verliet, ook dié ongelovige Petrus wist in wie hij geloofde, ook al was hij nog zo'n zuigeling in de genade!
Juist nog gelezen hoe er na de verklaring van de bijlslagen der wet , de inplanting , de wedergeboorte gewerkt wordt door de verkondiging van het Evangelie.
Dan gaat Boston verklaren wat voor weldaden daaraan zijn verbonden.
Met die inplanting wijst hij juist op de kennis van Christus die dan toegepast wordt.
Niet meer en ook niet minder, wel zal er een toename zijn van die kennis.
Boston : "Christus grijpt de zondaar, en de zondaar, zijnde gevat van Christus, grijpt Hem; en zo worden zij een.(Filip 3 :12)"