Openbaring van Christus aan de ziel

Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:
De zekerheid van geloof in het opengaan van Gods Woord en waardoor Christus Zich openbaard door Woord en Geest is niet het beginpunt van het geloof. Het begint met het nodig hebben van de Zaligmaker en deze zoeken. Dan geldt zoekt en gij ZULT vinden.
Beste broeder Klavier, denk niet dat je dit meent, maar in dit citaat begin je toch met de mens. Wordt wel gezegd, wat met de mens begint, moet met de mens eindigen.

Daar zal nooit iemand, wie hij ook is, Christus van node hebben, zij hij/zij eerst levend gemaakt is.

Het begint altijd met God.

Er is niemand die God zoekt, nee niet 1.
Nee Bert, ik stel hier de wedergeboorte als oorzaak van het zoeken. Een éénzijdig Godswerk dat een zondaar voeten geeft om tot de Zaligmaker te gaan.en handen geeft om genade aan te nemen.
Dit topic gaat over de openbaring van Christus aan de ziel. Dat gebeurt enkel bij wedergeborenen. Het loopt altijd uit naar de omhelzing van Christus en al Zijn weldaden. Dat is een bevestiging van het ware geloof, het vinden van Hem dat door een strijdend zoeken in vervulling gaat. Gods Woord leert dat wie zoekt ZAL vinden. En ook dat enkel de wedergeborenen waarlijk zoeken en dan kan het niet anders zijn dat er waar gevonden wordt.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
Rens schreef:Mag ik iets tussenwerpen met mij domme boeren geloofsverstand??

een "markeringspunt" van persoonlijke verlossing impliceert een duidelijk afgebakend moment.

daar kan ik niet écht in meegaan. ik zie het zelf meer als een "glijdende schaal" waarop je langzaamaan wordt meegenomen naar een geloofsfase die je niet als zodanig (markeringspunt van persoonlijke verlossing) herkent, maar die je wel als zodanig stééds sterker gaat beleven totdat je het zélf als zodanig gaat herkennen, maar dan is het manifeste slechts nog een zaak die in je hart verankert moet worden.

dus niet ineens, páts boem, dáár is je markeringspunt, je gaat nu de slagboom voorbij.........................maar een heel zachtkens glooiende heuvel waarvan je de opwaartse gang vrijwel niet merkt.
Rens, dan leg je hier toch je vinger op de zere plek.

Ben ik het zeer met je eens, dat veel kinderen van gelovige ouders, in het geloof opgroeiende, nooit zodanig dat markeringspunt, de levendmaking, bewust meemaken.

Dus niet voor iedereen is het een bekering als Paulus op de weg naar Damascus.

Ook is het zo, dat die bekeringservaring meestal niet de zelfde is voor jou, als voor je buurman.
Daar zit ik soms ook wel eens mee. Ik weet dat er een omslag is geweest in mijn leven, maar ik kan nu niet zo direct zeggen wanneer. Soms kan ik dan wel jaloers zijn op mensen die (meestal op latere leeftijd gegrepen zijn) een duidelijk moment in hun geheugen hebben. Die weten tenmiste zeker dat er wat gebeurd is en dat dat genoeg was. Bij mij slaat de twijfel nog wel eens toe. Is het wel echt, is het wel genoeg? Totdat Christus zich weer openbaart aan mij en mij verteld dat het genoeg is!
De Bijbel leert ook de geschiedenis van de blinde die het uitsprak te weten eerst blind te zijn, en nu te zien. Als Christus geopenbaard is, blijkt dat in het herkennen van Hem op elke bladzijde van Gods Woord. Uit het brandende hart als de Emmaüsgangers onder de uitleg en opening van de Schriften door de Heere Zelf. Het is nu de Heilige Geest, Die diezelfde toepassing maakt als de Heere Jezus ten tijde van zijn omwandeling op de aarde. Het markeringspunt als een punt in de tijd is niet altijd te noemen. Maar wel de vrucht daarvan! Ook dit is weer bij Brakel en Boston terug te vinden. En zovele andere schrijvers uit het verleden. Neem bijv. De Godsvruchtige Avondmaalganger. Daar staat heel veel in rondom deze zaken.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
refo

Bericht door refo »

Verder had ik het idee dat hier de vraag beantwoord zou worden: is 'openbaring van Christus aan de ziel' een Bijbels gegeven?

Als er over openbaring van Christus in de Bijbel wordt gesproken gaat het om drie vormen:
ZIjn komst in het vlees
Zijn verschijningen als de Opgestane aan zijn discipelen e.a., met Paulus als 'ontijdig geborene'.
ZIjn wederkomst waarin Hij Zich openbaren zal aan de hele wereld.

Andere werkelijke openbaringen zijn er toch niet?

Ik meen dat ook Calvijn tegen bijzondere openbaringen fulmieert.
memento

Bericht door memento »

Als er over openbaring van Christus in de Bijbel wordt gesproken gaat het om drie vormen:
ZIjn komst in het vlees
Zijn verschijningen als de Opgestane aan zijn discipelen e.a., met Paulus als 'ontijdig geborene'.

Misschien is de term 'ontmoeting' beter dan 'openbaring'...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Klavier schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
Rens schreef:Mag ik iets tussenwerpen met mij domme boeren geloofsverstand??

een "markeringspunt" van persoonlijke verlossing impliceert een duidelijk afgebakend moment.

daar kan ik niet écht in meegaan. ik zie het zelf meer als een "glijdende schaal" waarop je langzaamaan wordt meegenomen naar een geloofsfase die je niet als zodanig (markeringspunt van persoonlijke verlossing) herkent, maar die je wel als zodanig stééds sterker gaat beleven totdat je het zélf als zodanig gaat herkennen, maar dan is het manifeste slechts nog een zaak die in je hart verankert moet worden.

dus niet ineens, páts boem, dáár is je markeringspunt, je gaat nu de slagboom voorbij.........................maar een heel zachtkens glooiende heuvel waarvan je de opwaartse gang vrijwel niet merkt.
Rens, dan leg je hier toch je vinger op de zere plek.

Ben ik het zeer met je eens, dat veel kinderen van gelovige ouders, in het geloof opgroeiende, nooit zodanig dat markeringspunt, de levendmaking, bewust meemaken.

Dus niet voor iedereen is het een bekering als Paulus op de weg naar Damascus.

Ook is het zo, dat die bekeringservaring meestal niet de zelfde is voor jou, als voor je buurman.
Daar zit ik soms ook wel eens mee. Ik weet dat er een omslag is geweest in mijn leven, maar ik kan nu niet zo direct zeggen wanneer. Soms kan ik dan wel jaloers zijn op mensen die (meestal op latere leeftijd gegrepen zijn) een duidelijk moment in hun geheugen hebben. Die weten tenmiste zeker dat er wat gebeurd is en dat dat genoeg was. Bij mij slaat de twijfel nog wel eens toe. Is het wel echt, is het wel genoeg? Totdat Christus zich weer openbaart aan mij en mij verteld dat het genoeg is!
De Bijbel leert ook de geschiedenis van de blinde die het uitsprak te weten eerst blind te zijn, en nu te zien. Als Christus geopenbaard is, blijkt dat in het herkennen van Hem op elke bladzijde van Gods Woord. Uit het brandende hart als de Emmaüsgangers onder de uitleg en opening van de Schriften door de Heere Zelf. Het is nu de Heilige Geest, Die diezelfde toepassing maakt als de Heere Jezus ten tijde van zijn omwandeling op de aarde. Het markeringspunt als een punt in de tijd is niet altijd te noemen. Maar wel de vrucht daarvan! Ook dit is weer bij Brakel en Boston terug te vinden. En zovele andere schrijvers uit het verleden. Neem bijv. De Godsvruchtige Avondmaalganger. Daar staat heel veel in rondom deze zaken.
Gelukkig worden deze zaken ook door hedendaagse predikers verkondigd. Hoewel de zgn "oude schrijvers" ook hun waarde hebben
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:
Bert Mulder schreef: Daar zal nooit iemand, wie hij ook is, Christus van node hebben, zij hij/zij eerst levend gemaakt is.

Christus alleen geschikt voor wedergeborenen?
Ja, ook al zal een mens op dat moment dat nooit kunnen duiden als wedergeboorte. Daarom mag het aanbod van genade nooit worden beperkt tot de wedergeborenen. Dan was er voor niemand genade die grond zou kunnen zijn voor het bouwen van het geloof. Want die genade is Christus Zelf! In Hem is de genade. Buiten Hem is er niets. Op dit punt ligt er een onderscheidend punt in theologie tussen Bert en het grootste deel hier op het forum, denk ik. Daar zullen we niet uitkomen. Maar het is voor mij persoonlijk wel net de schakel in de ketting die de weg vormt tussen de zondaar en de Zaligmaker. Het ontbreken van die schakel brengt een nood waar juist de genade in Christus als medicijn zou moeten zijn.
Wie zou als zondaar in nood, Christus durven aanlopen, zonder zichzelf wedergeboren, gelovig en bekeerd te weten, als er geen aanbieding van heil in Christus is voor onbekeerde, onwedergeborenen die ongeloof ervaren?
Zullen we dit verder laten rusten? Dat is al breed uitgemeten hier. Voor mijn bijdragen hier kan het aanbod van genade onmogelijk ontbreken, wil niet alles onderuit vallen wat ik hier geschreven heb.
C.H. Spurgeon.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
refo schreef:
Bert Mulder schreef: Daar zal nooit iemand, wie hij ook is, Christus van node hebben, zij hij/zij eerst levend gemaakt is.

Christus alleen geschikt voor wedergeborenen?
Ja, ook al zal een mens op dat moment dat nooit kunnen duiden als wedergeboorte. Daarom mag het aanbod van genade nooit worden beperkt tot de wedergeborenen. Dan was er voor niemand genade die grond zou kunnen zijn voor het bouwen van het geloof. Want die genade is Christus Zelf! In Hem is de genade. Buiten Hem is er niets. Op dit punt ligt er een onderscheidend punt in theologie tussen Bert en het grootste deel hier op het forum, denk ik. Daar zullen we niet uitkomen. Maar het is voor mij persoonlijk wel net de schakel in de ketting die de weg vormt tussen de zondaar en de Zaligmaker. Het ontbreken van die schakel brengt een nood waar juist de genade in Christus als medicijn zou moeten zijn.
Wie zou als zondaar in nood, Christus durven aanlopen, zonder zichzelf wedergeboren, gelovig en bekeerd te weten, als er geen aanbieding van heil in Christus is voor onbekeerde, onwedergeborenen die ongeloof ervaren?
Zullen we dit verder laten rusten? Dat is al breed uitgemeten hier. Voor mijn bijdragen hier kan het aanbod van genade onmogelijk ontbreken, wil niet alles onderuit vallen wat ik hier geschreven heb.
Ben ik het hier met Klavier zo verre eens, dat ons verschil in visie hier op dit forum al duidelijk gesteld is.

Moeten we hierin rusten, zoals de DL zo mooi de wedergeboorte beschrijven. Meen dat we het hier ook allemaal mee eens zijn.

Laat ons dus op dit onderwerp niet verder gaan dan wat ons bindt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Verder had ik het idee dat hier de vraag beantwoord zou worden: is 'openbaring van Christus aan de ziel' een Bijbels gegeven?
Zie citaat van Erskine. Het zit vaak vast op terminologie. Die kan aanleiding geven tot een interpretatie van bijzonder mystieke zaken die een openbaring lijken te betekenen buiten Gods Woord om.
Het is zo 'nuchter' als Erskine dat weergeeft. Ik geef toe dat er in gezelschapstaal in het verleden op dusdanig wijze over werd gesproken dat predikanten als ds G.H. Kersten over valse mystiek en geestdrijverij hebben gesproken. Daarom altijd goed om erachter te komen wat een bepaalde aanduiding probeert te betekenen, willen we degene die de term bezigt goed begrijpen en recht doen.
ZIjn komst in het vlees

Het geloof dat Christus als Zaligmaker in Gods Woord als Zaligmaker leert kennen en niet als slechts een Bijbels-historische figuur is ook een openbaring. Een opening van de Schrift, zoals het ook wel wordt genoemd. Anders kunnen we volstaan met de Bijbel als geschiedenisboek. Het Woord is de openbaring van Gods heilsplan voor gevallen zondaren dat zonder Gods recht te schenden een weg van behoud inhoudt, Gods wil openbaart en oproept tot geloof en bekering. Niet ter kennisgeving, maar als bevel dat ons verantwoordelijk houdt voor wat we ermee doen.
Dan hebben we de Zaligmaker dus nodig, want wie kan God gehoorzamen en zichzelf bekeren, anders dan door een Borg te hebben die de gehoorzaamheid Borgtochtelijk heeft vervuld en de straf op de zonden Borgtochtelijk heeft betaald? Gods Woord leert een "onderhouden van alles wat Ik u geboden heb". Dan hebben we zaken te onderhouden die we niet kunnen. Ga er maar aan staan zonder openbaring van Jezus als de Zaligmaker voor eigen ziel. Het geloof geeft toegang tot de Borg die alles volkomen heeft vervuld. Dat kan een mens zelf niet, en het hoeft ook niet. Daarom is het Woord als geheel ook een blijde boodschap. Dat er voor zondige mensen een weg ter ontkoming is die slechts geloof vraagt als middel om één te worden met Christus en te delen in Zijn verdiensten. Dat geloof wordt gewerkt en dat werk zal in de uitvoering een ziel niet onberoerd laten. We spreken toch niet voor niets over een levend geloof? Dat geloof dat leeft, weet wat leven is. Juist omdat het ogen heeft voor de levendmakende werking van Gods Woord onder de werkzaamheden van de Heilige Geest in het zien op Christus -openbaring, ontmoeting, of hoe het ook genoemd mag worden-, waarbij het zien op Christus, het zoeken van Hem, het verwachten van Hem vrucht is van diezelfde Heilige Geest, alleen verstaan we dat achteraf als er meer zekerheid van geloof is.
Bijzondere, dat stel je goed. Het is de openbaring van de Zaligmaker door Zijn Woord. Die bedoelt Calvijn als enige echte aan te wijzen. Het geloof dat de Zaligmaker kent als persoonlijke Zaligmaker omdat Gods Woord wáár is, daar waar het de mens onttroont, en daar waar het de ellende van de mens beschrijft, en daar waar het de Zaligmaker als enige Weg ten leven voorhoudt.
Laatst gewijzigd door Klavier op 18 apr 2007, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Bijzondere, dat stel je goed. Het is de openbaring van de Zaligmaker door Zijn Woord. Die bedoelt Calvijn als enige echte aan te wijzen. Het geloof dat de Zaligmaker kent als persoonlijke Zaligmaker omdat Gods Woord wáár is, daar waar het de mens onttroont, en daar waar het de ellende van de mens beschrijft, en daar waar het de Zaligmaker als enige Weg ten leven voorhoudt.
Omdat het Woord (zijnde Christus - en het Woord is vlees geworden, etc.) de kracht Gods ter zaligheid is. Niet "bijzondere openbaringen of bevindingen.

En zoals Paulus zegt, dat Woord wordt aan u gepredikt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Klavier schreef:
refo schreef:Verder had ik het idee dat hier de vraag beantwoord zou worden: is 'openbaring van Christus aan de ziel' een Bijbels gegeven?
Zie citaat van Erskine. Het zit vaak vast op terminologie. Die kan aanleiding geven tot een interpretatie van bijzonder mystieke zaken die een openbaring lijken te betekenen buiten Gods Woord om.
Het is zo 'nuchter' als Erskine dat weergeeft. Ik geef toe dat er in gezelschapstaal in het verleden op dusdanig wijze over werd gesproken dat predikanten als ds G.H. Kersten over valse mystiek en geestdrijverij hebben gesproken. Daarom altijd goed om erachter te komen wat een bepaalde aanduiding probeert te betekenen, willen we degene die de term bezigt goed begrijpen en recht doen.
ZIjn komst in het vlees

Het geloof dat Christus als Zaligmaker in Gods Woord als Zaligmaker leert kennen en niet als slechts een Bijbels-historische figuur is ook een openbaring. Een opening van de Schrift, zoals het ook wel wordt genoemd. Anders kunnen we volstaan met de Bijbel als geschiedenisboek. Het is Woord is de openbaring van Gods heilsplan voor gevallen zondaren dat zonder Gods recht te schenden een weg van behoud inhoudt, Gods wil openbaart en oproept tot geloof en bekering. Niet ter kennisgeving, maar als bevel dat ons verantwoordelijk houdt voor wat we ermee doen.
Dan hebben we de Zaligmaker dus nodig, want wie kan God gehoorzamen in geloof en bekering, anders dan door een Borg te hebben die de gehoorzaamheid Borgtochtelijk heeft vervuld en de straf op de zonden Borgtochtelijk heeft betaald? Gods Woord leert een "onderhouden van alles wat Ik u geboden heb". Dan hebben we zaken te onderhouden die we niet kunnen. Ga er maar aan staan zonder openbaring van Jezus als de Zaligmaker voor eigen ziel.
Maar - met alle respect - dit is allemaal persoonlijke mening. Veel 'dan' en 'dus' en 'want anders'. Ga het nou eens onderbouwen. En laat dan de Bijbel spreken.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Maar - met alle respect - dit is allemaal persoonlijke mening. Veel 'dan' en 'dus' en 'want anders'. Ga het nou eens onderbouwen. En laat dan de Bijbel spreken.
Efeze 1! Neem en lees.
Uitverkorenen die verlichte ogen moeten krijgen, die elders door Petrus worden opgeroepen hun verkiezing vast te maken. Gelovigen die geleerd moeten worden op Christus te zien.
Er is een reden om de verkiezing vast te maken: Om meer vrucht te kunnen dragen, maar ook vanwege jezelf bedriegen en enkel drijven op een dan-dus-want-anders conclusiegeloof.
Augustinus is ook heel duidelijk in zijn preken: Niet iedereen die zich voor gelovige uitgeeft, is het ook. Er zijn hypocrieten. Die mogen we toch niet laten voortgaan in een zelf gecreeerde geloofsdefinitie? Dan moet er toch op enige wijze in de prediking aandacht zijn voor het onderscheiden van het ware en schijngeloof als gezond resp. kwaal waarbij altijd een recept voor de kwaal wordt aangereikt? Ook in de brieven van Paulus komen opmerkingen voor die lijken te wijzen op afval der heiligen, maar die in wezen de hypocrieten aanwijzen. Genoeg oude schrijvers en reformatorische predikanten in het heden te vinden die daar op wijzen.

Wie gelooft in de Zaligmaker, is tot op het bot doordrongen van de noodzakelijkheid van Hem voor jezelf. Dat is dan vanwege wie we als mens van nature zijn. Daar kan ik heel Gods Woord wel bijsluiten ter onderbouwing. Geen reformator, vanuit welke hoek of stroming dan ook, die hier anders over spreekt!
Wat is nou het probleem? De definitie van geloof? Of de wijze waarop de verzekering daarvan wordt benoemd?
C.H. Spurgeon.
refo

Bericht door refo »

Mijn probleem is dat Calvijn dus tegen 'bijzondere opebaringen' is en wij praten hem daarin na.

Intussen wordt een 'openbaring van Christus aan de ziel' als niet bijzonder verklaard, zelfs als noodzakelijk. Het lijkt me dat dat toch wel bijzonder is.

Want die 'openbaring' wordt telkens als noodzakelijk vooraf in deze teksten ingelezen. Maar het staat er niet.

Want als zelfs de duivel als 'een engel des lichts' kan optreden hoe onderscheiden we hem dan van de ware 'openbaring'?
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Mijn probleem is dat Calvijn dus tegen 'bijzondere opebaringen' is en wij praten hem daarin na.

Intussen wordt een 'openbaring van Christus aan de ziel' als niet bijzonder verklaard, zelfs als noodzakelijk. Het lijkt me dat dat toch wel bijzonder is.

Want die 'openbaring' wordt telkens als noodzakelijk vooraf in deze teksten ingelezen. Maar het staat er niet.

Want als zelfs de duivel als 'een engel des lichts' kan optreden hoe onderscheiden we hem dan van de ware 'openbaring'?
Refo, wat versta jij dan wel onder openbaring? En dat in relatie tot het geloof dat als een levend geloof wordt ervaren?
En wat is jouw mening over de wijze waarop Erskine dat weergeeft?
Lijkt me handig dat eerst te beschrijven, want volgens mij praten we langs elkaar heen op deze wijze. Ik heb geen idee waarom jij hier een probleem maakt van een punt dat zicht op de Zaligmaker vanuit Gods Woord, het tot geloof komen, het bewust worden van de waarde van Christus, poogt te verwoorden.
Kom jij binnen de kringen van onze belijdenis en het erfgoed van de reformatie die al eeuwenlang op deze grondslag staat een andere uitleg tegen dan?
C.H. Spurgeon.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Klavier schreef:Ik stel hier de wedergeboorte als oorzaak van het zoeken. Een éénzijdig Godswerk dat een zondaar voeten geeft om tot de Zaligmaker te gaan.en handen geeft om genade aan te nemen.
Dit topic gaat over de openbaring van Christus aan de ziel. Dat gebeurt enkel bij wedergeborenen. Het loopt altijd uit naar de omhelzing van Christus en al Zijn weldaden. Dat is een bevestiging van het ware geloof, het vinden van Hem dat door een strijdend zoeken in vervulling gaat. Gods Woord leert dat wie zoekt ZAL vinden. En ook dat enkel de wedergeborenen waarlijk zoeken en dan kan het niet anders zijn dat er waar gevonden wordt.
Maar dan zeg je dus wel dat een wedergeborene aanvankelijk Christus nog niet kent als Zijn persoonlijke Zaligmaker. En dat vind ik een uitermate gevaarlijke stelling, in strijd met de Schrift, de geloofsbeschrijving van de HC + Westminster Confessie en ook met Erskine, Calvijn en vele, vele anderen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Zonderling schreef:
Klavier schreef:Ik stel hier de wedergeboorte als oorzaak van het zoeken. Een éénzijdig Godswerk dat een zondaar voeten geeft om tot de Zaligmaker te gaan.en handen geeft om genade aan te nemen.
Maar dan zeg je dus wel dat een wedergeborene aanvankelijk Christus nog niet kent als Zijn persoonlijke Zaligmaker. En dat vind ik een uitermate gevaarlijke stelling, in strijd met de Schrift, de geloofsbeschrijving van de HC + Westminster Confessie en ook met Erskine, Calvijn en vele, vele anderen.
Tóch ben ik het hierin volkomen met Klavier eens.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie