Meer vertrouwen in God dan in ziektepolis

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Maar de vrouwelijke factoren (...) zijn toch sterker gebleken.
In dat geval wens ik je veel sterkte in je huwelijk, Kaw. :mrgreen:
:mrgreen:
Het ligt gelukkig iets minder donker. Als het niet gaat, dan reizen we alsnog af naar het noorden. Met een beetje geluk lukt me het om het bedrijf wat zuidelijker te krijgen (ben 50% eigenaar) en mijn vriendin heeft beloofd om de huishoudelijke taken te vervullen als vervanging van mijn reistijd :mrgreen: Geen slechte ruil toch?
Ik ben weer helemaal gerustgesteld. :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
refo schreef:
Mister schreef:Hm, ik kan die die oplossing voor de gewentensbezwaarden moeilijk anders zien dan een verzekering op een andere manier, evenals een halalhypotheek o.i.d.
Dat is helemaal niet zo.
Uitgaande van het maximum wordt de 2000 euro 'premie' een jaar lang gereserveerd PER GEZIN. Dus het is niet een algemene pot voor onverzekerden. Heeft men kosten, dan worden deze daar uit betaald TOT HET BEDRAG VAN HET GEZIN. Op=op. Zou ook zo zijn als men helemaal niets zou doen, dan hadden deze mensen eveneens 2000 euro minus de gemaakte kosten.

Maar.
De helft van het bedrag minus de vergoede kosten mogen naar een (1) volgend jaar. Dat is een minder fijne regeling. Wat mij betreft mag het geld wel wat langer gereserveerd blijven.
En als die 2000 Euro op is en je breekt je heup??
Dan wordt je toch opgenomen, mag ik aannemen.
Waaruit wordt dat betaald dan?
Zorgverzekeringsfonds? Of helemaal niet?
Dat moet je gewoon zelf betalen.
Als ik mijn auto in elkaar rij, die niet all-risks verzekerd is, dan moet ik ook zelf betalen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
refo schreef:
Mister schreef:Hm, ik kan die die oplossing voor de gewentensbezwaarden moeilijk anders zien dan een verzekering op een andere manier, evenals een halalhypotheek o.i.d.
Dat is helemaal niet zo.
Uitgaande van het maximum wordt de 2000 euro 'premie' een jaar lang gereserveerd PER GEZIN. Dus het is niet een algemene pot voor onverzekerden. Heeft men kosten, dan worden deze daar uit betaald TOT HET BEDRAG VAN HET GEZIN. Op=op. Zou ook zo zijn als men helemaal niets zou doen, dan hadden deze mensen eveneens 2000 euro minus de gemaakte kosten.

Maar.
De helft van het bedrag minus de vergoede kosten mogen naar een (1) volgend jaar. Dat is een minder fijne regeling. Wat mij betreft mag het geld wel wat langer gereserveerd blijven.
En als die 2000 Euro op is en je breekt je heup??
Dan wordt je toch opgenomen, mag ik aannemen.
Waaruit wordt dat betaald dan?
Zorgverzekeringsfonds? Of helemaal niet?
Dat moet je gewoon zelf betalen.
Als ik mijn auto in elkaar rij, die niet all-risks verzekerd is, dan moet ik ook zelf betalen.
Helder. Nog 2 vraagjes: ;-)

1. Waarom gaat er de helft van de premie naar dat zorgverzekeringsfonds? Wat gebeurt daarmee dan?

2. Op = op en dat breek je dus heup. Laat je dan het ziekenhuis met een rekening zittten??
refo

Bericht door refo »

wim schreef:
refo schreef: Aflossen is voor de dommen. :mrgreen:

Rente is aftrekbaar. Naarmate je meer gaat verdienen, ga je steeds minder rente betalen bij aflossen. Heel onverstandig. Bovendien is je huis van 2,5 ton over pakweg 30 jaar minstens 1 miljoen waard. Wat zou dan nu gaan zitten tobben over aflossen? Met een jong gezin kom je toch al structureel geld tekort.
Bij een spaarhypotheek is premie betalen niet hetzelfde als aflossen. Het is sparen (voor de aflossing) tegen een gunstige rente.

Je gaat niet minder rente betalen: je krijgt alleen steeds meer terug van de belastingdienst.

Je hebt weinig aan de waarde van je eigen huis zolang je in een koophuis wil blijven wonen en als de huizen om je heen ook in waarde stijgen. Daar los je dus niets mee af aan het einde van de looptijd.

Wel is het zo dat als er maar voldoende inflatie is, dat het bedrag dat je nog moet aflossen steeds minder voorstelt. Momenteel is de inflatie echter aan de lage kant.
Ik heb twee dingen geaccentuuerd. Je spreekt me tegen op het punt van de waarde en geeft me meteen weer gelijk op het punt van de inflatie. Het gaat er om dat het gat hypotheek vs opbrengst vanzelf groter wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Helder. Nog 2 vraagjes: ;-)

1. Waarom gaat er de helft van de premie naar dat zorgverzekeringsfonds? Wat gebeurt daarmee dan?
Dat weet ik niet. Misschien refo?
Mister schreef:2. Op = op en dat breek je dus heup. Laat je dan het ziekenhuis met een rekening zittten??
Ik zou zeggen: probeer het eens. :wink:

Maar ff serieus.
Die rekening moet je gewoon zelf betalen. Die wordt naar je huisadres gestuurd, acceptgiro invullen en opsturen naar de bank.
Evenals die niet-verzekerde auto: die moet ik ook zelf betalen.

Dat is het kenmerk van verzekeren.
Ben je verzekerd? Dan betaalt de verzekering.
Ben je niet verzekerd? Dan betaal je zelf. Of je moet een andere geldschieter vinden, je familie bijvoorbeeld.

Je kan natuurlijk niet zeggen: ik betaal uit principe geen premie, maar als mijn heup breekt, moet de verzekering toch betalen.

Ik denk dat we dan 16 miljoen gemoedsbezwaarden in Nederland zouden hebben. :D
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:

Mister schreef:2. Op = op en dat breek je dus heup. Laat je dan het ziekenhuis met een rekening zittten??

Maar ff serieus.
Die rekening moet je gewoon zelf betalen. Die wordt naar je huisadres gestuurd, acceptgiro invullen en opsturen naar de bank.

Ben je niet verzekerd? Dan betaal je zelf. Of je moet een andere geldschieter vinden, je familie bijvoorbeeld.

Je kan natuurlijk niet zeggen: ik betaal uit principe geen premie, maar als mijn heup breekt, moet de verzekering toch betalen.

Dat laatste lijkt me helder. Ik bedoel alleen iets anders ;-)
Een nieuwe heup + revalideren kost ff € 10.000. Dit is een willekeurig bedrag. Ik kan me toch voorstellen dat niet elk gemiddeld huishouden dat 'even overmaakt'
Om nog maar de zwijgen over een maandje ziekenhuis met een of andere ziekte.
M.a.w. volgens mij komt er zulke zaken snel een einde aan je spaarpotje, toch?
En dan?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Maar de vrouwelijke factoren (...) zijn toch sterker gebleken.
In dat geval wens ik je veel sterkte in je huwelijk, Kaw. :mrgreen:
:mrgreen:
Het ligt gelukkig iets minder donker. Als het niet gaat, dan reizen we alsnog af naar het noorden. Met een beetje geluk lukt me het om het bedrijf wat zuidelijker te krijgen (ben 50% eigenaar) en mijn vriendin heeft beloofd om de huishoudelijke taken te vervullen als vervanging van mijn reistijd :mrgreen: Geen slechte ruil toch?
Of anders: http://www.creatief-hypotheken.nl/
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Tiberius schreef:

Maar ff serieus.

Een nieuwe heup + revalideren kost ff € 10.000. Dit is een willekeurig bedrag. Ik kan me toch voorstellen dat niet elk gemiddeld huishouden dat 'even overmaakt'
En dan?
Tja, maar als je echt op God vertrouwt en geen menselijke hulp wil gebruiken ga je toch ook gewoon niet naar het ziekenhuis? Als God wil dat je geneest gebeurt dat wel, als Hij wil dat je sterft ga je dood. Als Hij wil dat je arm wordt gebeurt dat wel, als Hij dat niet wil gebeurt dat niet. Je gaat naar het ziekenhuis om gezondheidsproblemen te voorkomen of te genezen... en naar je verzekering om financliele problemen te voorkomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:

Maar ff serieus.

En dan?
Tja, maar als je echt op God vertrouwt en geen menselijke hulp wil gebruiken ga je toch ook gewoon niet naar het ziekenhuis? Als God wil dat je geneest gebeurt dat wel, als Hij wil dat je sterft ga je dood. Als Hij wil dat je arm wordt gebeurt dat wel, als Hij dat niet wil gebeurt dat niet. Je gaat naar het ziekenhuis om gezondheidsproblemen te voorkomen of te genezen... en naar je verzekering om financliele problemen te voorkomen.
Cynische toon??
En jij denkt dat een gebroken heup vanzelf geneest?? :?
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:

Maar ff serieus.

Ik heb in het verleden met vrij veel gemoedsbezwaarden te maken gehad. In geval van ziekte betalen ze alle gewoon zelf. Ik heb wel aftrekposten van 50000 gulden aan ziekenhuiskosten gezien.

Je moet echt zelf betalen. En als je het niet kunt wordt je faillissement aangevraagd. Maar zover komt het niet.

Wat ik wel zou willen is dat je ook anderen niet van je zorgen moet vertellen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ refo: weet jij dan ook waarom (bij geen of gedeeltelijk gebruik) een deel wordt overmaakt naar het zorgverzekeringsfonds? Wat heeft dat voor functie?
refo

Bericht door refo »

Bij 'verzekerde' mensen gaat de procentuele premie ook in dat fonds. Heb je geen kosten dan krijg je 255 euro en de rest is foetsie. Dat je de helft minus de kosten nog een jaartje mag meeslepen is dus zelfs nog een soort van aardig.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Bij 'verzekerde' mensen gaat de procentuele premie ook in dat fonds. Heb je geen kosten dan krijg je 255 euro en de rest is foetsie. Dat je de helft minus de kosten nog een jaartje mag meeslepen is dus zelfs nog een soort van aardig.
Kort samengevat is dat dus dé grote pot waar alles uit betaald wordt??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Dat je de helft minus de kosten nog een jaartje mag meeslepen is dus zelfs nog een soort van aardig.
Mijn gemoed schiet vol. :D

Je vergeet 1 ding:
Als ik verzekerd ben, maakt het niet uit hoe lang ik premie betaald heb. Al is het slechts 1 dag, de kosten worden vergoed.

Als ik gemoedsbezwaard ben, kan het zijn dat ik 30 jaar de premie zit te betalen en geen kosten maak. Dat levert de pot dus 30 * 2.000 euro is 60.000 euro op. Stel nu dat ik daarna een ingreep van zeg maar 10.000 euro moet ondergaan. Dan krijg ik maximaal 3.000 euro vergoed (de helft van vorig jaar + alles van dit jaar) en moet ik de rest bijleggen.

Terwijl, als ik anderzijds zelf had gespaard, ik zelf die 60.000 euro (+ rente) in mijn zak had.

Daar zit m.i. iets van onrechtvaardigs in.

Of heb ik je verkeerd begrepen?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
refo schreef:Dat je de helft minus de kosten nog een jaartje mag meeslepen is dus zelfs nog een soort van aardig.
Mijn gemoed schiet vol. :D

Je vergeet 1 ding:
Als ik verzekerd ben, maakt het niet uit hoe lang ik premie betaald heb. Al is het slechts 1 dag, de kosten worden vergoed.

Als ik gemoedsbezwaard ben, kan het zijn dat ik 30 jaar de premie zit te betalen en geen kosten maak. Dat levert de pot dus 30 * 2.000 euro is 60.000 euro op. Stel nu dat ik daarna een ingreep van zeg maar 10.000 euro moet ondergaan. Dan krijg ik maximaal 3.000 euro vergoed (de helft van vorig jaar + alles van dit jaar) en moet ik de rest bijleggen.

Terwijl, als ik anderzijds zelf had gespaard, ik zelf die 60.000 euro (+ rente) in mijn zak had.

Daar zit m.i. iets van onrechtvaardigs in.

Of heb ik je verkeerd begrepen?
Als je ik-gericht redeneerd is dat idd onrechtvaardig. Echter, we leven in een zorg-staat. Dat houdt in dat men, naar het gebod van God (!) zoals gegeven aan het volk Israël (er zou geen enkele Israeliet behoeven te bedelen), iedereen goede zorg wil geven, ongeacht of zo iemand dat nu zelf kan betalen of niet.

Over het algemeen is het maar een beperkt percentage van de mensen (zeg 10%) die heel veel zorgkosten maken. Meestal zijn dit mensen die ook niet in staat zijn om te werken, en dus moeten leven van een uitkering, en het dus al helemaal niet breed hebben. Denk aan gehandicapten en chronisch zieken. Wat er gebeurt is dat iedereen meebetaald om die mensen goede zorg te kunnen geven, die ze zelf anders nooit zouden hebben kunnen betalen.

Vanuit dat oogpunt is gemoedsbezwaard zijn eerder egoïstisch (niet mee willen betalen aan de kosten van je zwakke naaste), dan godsvruchtig. Ik denk dat de meest principiele oplossing zou zijn om je wél te verzekeren (dus wel premie betalen), maar geen aanspraak te maken op de verzekering.
Plaats reactie