klopt MiscanthusMiscanthus schreef:ja, van die dominee. Maar niet van het Woord van God.Tamarinde schreef:.... Hoe kan het dat je, als je kunt beamen, daar ken(de)ik iets van, je toch weer in zonden valt? Als je dan een woord van de Heere krijgt: "Ga heen en zondig niet meer" en de ds. trekt het in twijfel of het wel van de Heere was, dan word je toch helemaal moedeloos?
Ben IK het, Heere, die U verraden zal?
Re: Ben IK het, Heere, die U verraden zal?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nou Petrus, en Tamarinde, dat is beslist niet Bijbels. Ook niet gereformeerd. Voor de apostelen in hun zendbrieven was het steevast geliefde gemeente van onze Heere Jezus Christus, zelfs in Korinthe en de Galaten:Petrus schreef:In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.
>>>>>>>>>>Maar de ds. weet wel dwingende vragen op je hart te binden waar je niet van los kunt komen: <<<<<<<<<<<<<<<<
"Ben IK het Heere die U verraden zal?", dus niet "wie van de ánderen, maar ben IK het Heere" (die U verraden/loochenen zal bij de mensen)
"Wat voor Christen bent u voor de Heere? Een mondchristen die alleen met de mond Christus belijdt, of een naamchristen die alleen door uiterlijkheden en wettisch te leven door wil gaan voor een christen maar het in hun hart niet echt zijn, voor wie "geloven op maandag" niets anders inhoudt dan gewoon weer verder gaan waar je altijd al mee bezig bent?.
>>>>>>>>>>"Stel uzelf de vraag: Heere, wat ben IK voor U, wie zegt U dat ik ben"
Met deze vragen worstel ik in hevige mate...............
Hoe zien/beleven jullie dat in je eigen hart/leven??
Paulus, een geroepen1) apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes2), de broeder,3)
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden5) in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats,7) beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u8) en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede12) en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis13) van Christus bevestigd is14) onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave15) ontbreekt, verwachtende16) de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
1 Paulus, een apostel van1) Jezus Christus, door den wil van God, en Timotheus,2) de broeder, aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, met al de heiligen, die in geheel Achaje zijn:3)
2 Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
3 Geloofd zij de God en Vader4) van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der5) barmhartigheden, en de God aller vertroosting;
4 Die ons vertroost in al6) onze verdrukking, opdat wij zouden kunnen vertroosten degenen, die in allerlei verdrukking zijn, door de vertroosting, met welke wij zelven van God vertroost worden.
5 Want gelijk het lijden van7) Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting8) overvloedig.
1 Paulus, een apostel,1), geroepen niet van mensen,2) noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God den Vader, Die Hem uit3) de doden opgewekt heeft),
2 En al de broeders,4) die met mij zijn, aan de Gemeenten van Galatie:5)
3 Genade zij u en vrede van God den Vader, en onzen Heere Jezus Christus;
4 Die Zichzelven6) gegeven heeft7) voor onze zonden,8) opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige boze wereld,9) naar den wil10) van onzen God en Vader;
5 Denwelken zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid.11) Amen.
1 Petrus, een apostel van Jezus Christus,1) aan de vreemdelingen,2) verstrooid in Pontus,3) Galatie, Kappadocie, Azie en Bithynie,4)
2 Den uitverkorenen5) naar de voorkennis6) van God den Vader, in de heiligmaking7) des Geestes, tot gehoorzaamheid8) en besprenging des9) bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd.10)
3 Geloofd zij11) de God en Vader12) van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren,13) tot een levende hoop,14) door de opstanding15) van Jezus Christus uit de doden.
1 De ouderling aan de1) uitverkoren2) vrouwe en aan3) haar kinderen, die ik4) in waarheid liefheb,5) en niet alleen ik, maar ook allen, die6) de waarheid gekend7) hebben;
2 Om der waarheid wil,8) die in ons blijft,9) en met ons zal zijn in der eeuwigheid:
3 Genade,10) barmhartigheid, vrede zij met u11)lieden van God den Vader, en van den Heere Jezus Christus, den Zoon des Vaders, in waarheid en liefde.12)
4 Ik ben zeer verblijd geweest, dat ik van uw kinderen13) gevonden heb, die in de waarheid14) wandelen, gelijk wij een gebod ontvangen hebben van den Vader.15)
5 En nu bid ik u, uitverkoren vrouwe, niet als u schrijvende een nieuw gebod,16) maar hetgeen wij gehad hebben van den beginne, namelijk dat wij elkander liefhebben.
En Jacobus:1 Judas, een dienstknecht2)1) van Jezus Christus, en broeder van Jakobus,3) aan de geroepenen,4) die door God5) den Vader geheiligd zijn, en door Jezus Christus bewaard:6)
2 Barmhartigheid,7) en vrede, en liefde zij u vermenigvuldigd.8)
3 Geliefden, alzo ik alle naarstigheid doe om u te schrijven van de gemene9) zaligheid, zo heb ik noodzaak10) gehad aan u te schrijven en u te vermanen, dat gij strijdt11) voor het geloof,12) dat eenmaal13) den heiligen overgeleverd is.14)
Dat is heel andere taal. Dat is troost voor de gemeente Gods. Dat is ook de eerste taak van een dominee, de gemeente te troosten. Dat is ook gereformeerde taal, zoals ook de Dordtse Leerregels ons leren:1 Jakobus, een dienstknecht van God2)1) en van den Heere Jezus Christus; aan de twaalf stammen,3) die in de verstrooiing zijn:4) zaligheid.5)
2 Acht het voor grote vreugde, mijn6) broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen7) valt;8)
3 Wetende, dat9) de beproeving uws geloofs10) lijdzaamheid werkt.11)
4 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk,12) opdat gij moogt volmaakt zijn en13) geheel oprecht,14) in geen ding15) gebrekkelijk.16)
Wat dat betreft, lees ook het avondmaal formulier even. Moet ik je toch aanraden om een kerk te vinden waar je Christus hoort spreken in de prediking.1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Een kerk, waar de enige troost in waarheid geleerd wordt.Troost, troost Mijn volk, zal ulieder1) God zeggen.2)
2 Spreekt3) naar het hart4) van Jeruzalem,5) en roept haar toe,6) dat haar strijd7) vervuld is, dat haar ongerechtigheid8) verzoend is,9) dat zij van de hand10) des HEEREN dubbel11) ontvangen heeft voor al haar zonden.
3 Een stem12) des roependen13) in de woestijn: Bereidt den weg14) des HEEREN, maakt recht in de wildernis15) een baan16) voor onzen God!
4 Alle dalen17) zullen verhoogd worden, en alle bergen18) en heuvelen zullen vernederd worden; en wat krom is,19) dat zal recht, en wat hobbelachtig is,20) dat zal tot een vallei21) gemaakt worden.
5 En de heerlijkheid22) des HEEREN zal geopenbaard23) worden; en alle vlees24) te gelijk zal zien,25) dat het26) de mond des HEEREN gesproken heeft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
@Petrus
Ik zal wel nooit gaan begrijpen waarom jullie niet naar PKN Harskamp gaan.
Dat je in de valk-wekerom in het nauw gedreven wordt verbaasd me niets. Dat is meer regelmaat dan uitzondering in veel gg-kerken.
Ik heb laatst de dominee van pkn Harskamp nog gehoord. Deze dominee is messcherp in het onderscheid wet en Evangelie. Dat betekend dat het vanzelf herkenning teweeg brengt en dus automatisch separerend werkt. Als je het dan benauwd krijg mag je je inderdaad achter de oren gaan krabben.
Dat je in de valk-wekerom in het nauw gedreven wordt verbaasd me niets. Dat is meer regelmaat dan uitzondering in veel gg-kerken.
Ik heb laatst de dominee van pkn Harskamp nog gehoord. Deze dominee is messcherp in het onderscheid wet en Evangelie. Dat betekend dat het vanzelf herkenning teweeg brengt en dus automatisch separerend werkt. Als je het dan benauwd krijg mag je je inderdaad achter de oren gaan krabben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Het gaat er ook niet om dat je 'woord van de Heere' krijgt. De vraag is: ben ik met God verzoend? Dan weten we toch óók dat er bij Hem altijd vergeving is, ook al vallen we weer in de zonde?Tamarinde schreef:Kom ik tóch weer terug op een vraag die ik al eens eerder gesteld heb in een topic nl: Hoe kan het dat je, als je kunt beamen, daar ken(de)ik iets van, je toch weer in zonden valt? Als je dan een woord van de Heere krijgt: "Ga heen en zondig niet meer" en de ds. trekt het in twijfel of het wel van de Heere was, dan word je toch helemaal moedeloos?Afgewezen schreef: Overigens ben ik van mening dat het geen goede zaak is om jezelf steeds af te vragen: ben ik begonnen of is God begonnen? De vraag moet zijn: heb ik God leren kennen, ben ik met Hem verzoend door Christus? En als je heel eerlijk bent, kun je daar toch in je hart antwoord op geven: ja, daar ken ik iets van, of: nee, daar ken ik niets van?
Gian,Gian schreef:@Petrus
Jij bedoeld Ds. Lohuis?
Zo ja, dan kun je door die naam een streep halen wat mij betreft. Ik heb hem nu enkele malen meegemaakt in een dienst in Hars, nou.....not my cup of tea.
Dat een ánder wél "weg" van hem is, prima, niks mis mee, kan heel goed. Maar het is niet voor mij iig.
Beste Petrus, ik ken die Ds. niet, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom het jouw 'cup a tea' niet is?Petrus schreef:Gian,Gian schreef:@Petrus
Jij bedoeld Ds. Lohuis?
Zo ja, dan kun je door die naam een streep halen wat mij betreft. Ik heb hem nu enkele malen meegemaakt in een dienst in Hars, nou.....not my cup of tea.
Dat een ánder wél "weg" van hem is, prima, niks mis mee, kan heel goed. Maar het is niet voor mij iig.
Ik vraag me namelijk af waarom mensen zo verschillend over bep. ds. kunnen denken terwijl ze op zich hetzelfde denken.
Waarom "ligt" een bepaalde Ds. JOU wél, en een ándere niet? Die vraag krijg je dus even snel weer terug. Want als een bepaalde Ds. jou niet "ligt", zijn er genoeg ánderen die hem wél goed kunnen "hebben"......................schaap schreef:
Beste Petrus, ik ken die Ds. niet, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom het jouw 'cup a tea' niet is?
Ik vraag me namelijk af waarom mensen zo verschillend over bep. ds. kunnen denken terwijl ze op zich hetzelfde denken.
-
Misschien zou je van die benauwende vraagstelling verlost worden wanneer je biddend voor Gods aangezicht een antwoord geeft op een andere vraag. Namelijk, die van Jezus zelf: Hebt gij Mij lief.refo schreef:Misschien kunnen er eens wat Bijbelgedeelten genoemd worden?Erasmiaan schreef:Als God in je begonnen was dan krijg je het terug. Daar kun je van op aan, daar staat Zijn woord vol van. Als je in de onzekerheid blijft dan ben je zelf begonnen en dan mag je blij zijn dat de ds. middelijkerwijs je van je dodelijke gerustheid verlost heeft.Petrus schreef:tja.............ónze ds. dus.refo schreef: Wie verzint er nou toch zoiets om de mensen in een dodelijke spiraal te brengen onder het mom van 'zelfonderzoek is zo heilzaam'?
want hóé kun je nog uit deze vraagstelling loskomen, als het zó dwingend gesteld wordt??
ik ben zondag rebellerend uit de kerk gekomen......rebellerend tegen God, tegen déze vragen aan mijn hart.............ik wil er blijkbaar zélf niet aan...............wil ik de waarheid niet horen? wil ik gewoon doorgaan met wat ik zélf vindt dat goed is? wil ik het gewoon allemaal zélf doen? Los van God, me niets aantrekkend van Hem?
Alles is mij uit handen geslagen aan geloofszekerheden zoals ik die hád. Voltooid verleden tijd. Niets is er overgebleven van het Godsvertrouwen, van de beloften door het Evangelie verwoord.
En @petrus: geloofszekerheden die uit handen zijn geslagen bestaan niet.
Dat is toch ook echt een vraag voor zelfonderzoek?
Zeur dan ook niet over de gergemPetrus schreef:Gian,Gian schreef:@Petrus
Jij bedoeld Ds. Lohuis?
Je weet onderhand wat je daar te horen krijgt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jow, snap ik. Ik bedoel dus dat juist deze Ds. jouw niet ligt. Ik ben simpelweg benieuwd waarom niet? Nieuwsgierig he..Petrus schreef:Waarom "ligt" een bepaalde Ds. JOU wél, en een ándere niet? Die vraag krijg je dus even snel weer terug. Want als een bepaalde Ds. jou niet "ligt", zijn er genoeg ánderen die hem wél goed kunnen "hebben"......................schaap schreef:
Beste Petrus, ik ken die Ds. niet, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom het jouw 'cup a tea' niet is?
Je zegt het namelijk zo stellig, dus daarom vroeg ik me dat zo af. Of wordt het nu te persoonlijk?
Ds. Lohuis is me te zweverig. Als ik hem op de kansel zie en hoor preken, heb ik telkens het idee dat ie zal gaan opstijgen met vleugels en al. Ik heb hem nu een paar keer meegemaakt, maar, néé "not my cup of tea"schaap schreef:
Jow, snap ik. Ik bedoel dus dat juist deze Ds. jouw niet ligt. Ik ben simpelweg benieuwd waarom niet? Nieuwsgierig he..
Je zegt het namelijk zo stellig, dus daarom vroeg ik me dat zo af. Of wordt het nu te persoonlijk?
Maar Petrus, als jij [jullie] een ds zoeken die jouw 'cup of tea' is wordt dat dan geen eindeloze zoektocht die jouw mogelijk doet eindigd als thuislezer [en dan vnl. eigen geschriften?] Wij moeten zoeken naar een predikant/kerkgenootschap die het Woord van God brengt en niet voor ons thee inschenkt.Petrus schreef:Ds. Lohuis is me te zweverig. Als ik hem op de kansel zie en hoor preken, heb ik telkens het idee dat ie zal gaan opstijgen met vleugels en al. Ik heb hem nu een paar keer meegemaakt, maar, néé "not my cup of tea"schaap schreef:
Jow, snap ik. Ik bedoel dus dat juist deze Ds. jouw niet ligt. Ik ben simpelweg benieuwd waarom niet? Nieuwsgierig he..
:mrgreen: :mrgreen:Petrus schreef:Ds. Lohuis is me te zweverig. Als ik hem op de kansel zie en hoor preken, heb ik telkens het idee dat ie zal gaan opstijgen met vleugels en al. Ik heb hem nu een paar keer meegemaakt, maar, néé "not my cup of tea"schaap schreef: