jvdg schreef:Hoezeer ook het gedrag van deze predikant te laken is, het kan niet een reden zijn een karikatuur van deze predikant neer te zetten.
Ik heb in de postings gelezen "gestoord", de weg kwijt, niet meer serieus nemen etc. etc..
Ik vraag me af of er een karikatuur is neergezet. De rechter heeft zelf geoordeeld dat de man licht verminderd toerekeningsvatbaar is en een persoonlijkheidsstoornis heeft. De in dit topic gebruikte termen zijn wellicht wat minder zalvend, maar komen in feite wel op hetzelfde neer.
En ik wil ook niet voorbijgaan aan het feit dat deze predikant de beste bedoelingen met zijn (zeer foute) actie had.
Ik moest daarbij ook denken an Petrus en het oor..............
Gedreven door de liefde............
Er lopen iets teveel mensen rond die met de beste bedoelingen misdrijven plegen. Ga eens een keer naar een strafrechtzitting en luister zelf. Natuurlijk moeten de motieven gewogen worden, maar ik kan weinig liefde ontdekken in een dreiging om duizenden mensen door middel van clusterbommen naar de andere wereld te helpen. :roll: :shock:
Ik ben het hartgrondig met je eens dat we ons zeker niet hoeven te verheffen boven anderen. Dat neemt niet weg dat we bepaalde
daden van anderen wel degelijk in scherpe en niet mis te verstane bewoordingen mogen (en misschien wel moeten) veroordelen. Niet omdat we zelf beter zijn, maar soms ook vanuit een soort oprechte woede. Wat voor "goede reuk" gaat er van zo'n daad uit naar de buitenwacht? Koren op de molen van hen die christenen gelijk stellen aan moslimfundamentalisten. In de praktijk worden vaak alle christenen op een dergelijke daad aangekeken en dat kan soms veel stuk maken. Die woede hoeft overigens niet zonder compassie te gaan. Het is een treurige zaak, in veel opzichten en daarbij mag je, naast boosheid, ook zeker medelijden hebben met de dader. Laat ik het zo zeggen: boosheid en droefenis strijden met elkaar om voorrang.
Uiteraard heeft de rechter gesproken en is de zaak daarmee juridisch afgedaan. Maar hoe zit het met het gezag van deze predikant? De rechter heeft terecht op zijn voorbeeldfunctie gewezen. Ik vraag me af hoeveel daar nog van over is. De tijd zal het leren.