Politie arresteert dominee wegens valse bommelding

Josephus

Bericht door Josephus »

Adorote schreef:Het is niet goed te keuren wat die dominee heeft gedaan , een beetje dom derhalve, maar het is wel zo dat deze man een van de zeer weinig dominees is die het op nam voor het Heilig Kruis de Kerk en de EER van God,velen kunnen daar een voorbeeld aan nemen .
Ik denk toch niet dat dit heel erg positieve reclame is voor het christendom...

Je doet met deze opmerking trouwens wel al die predikanten tekort die dan misschien niet in de publiciteit zijn getreden, maar in de erediensten en daarbuiten krachtig hebben gebeden voor Madonna. Niet door kracht, noch door (dreiging met) geweld...
Unionist

Bericht door Unionist »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb eerder het idee dat deze man niet helemaal spoort.
Wie voelt zich nu pas veilig als hij een pistool in huis heeft???
Dat is in Amerika heel gewoon...
Ze noemen Waardenburg ook het Chicago van de Betuwe...
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Adorote schreef:Het is niet goed te keuren wat die dominee heeft gedaan , een beetje dom derhalve, maar het is wel zo dat deze man een van de zeer weinig dominees is die het op nam voor het Heilig Kruis de Kerk en de EER van God,velen kunnen daar een voorbeeld aan nemen .
Ik denk toch niet dat dit heel erg positieve reclame is voor het christendom...

Je doet met deze opmerking trouwens wel al die predikanten tekort die dan misschien niet in de publiciteit zijn getreden, maar in de erediensten en daarbuiten krachtig hebben gebeden voor Madonna. Niet door kracht, noch door (dreiging met) geweld...
Juist. het gaat om de manier waarop. Waarom heeft die man niet bij de Arena staan bidden ofzo...?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

zondag zou hij in Lunteren preken, maar wegens persoonlijke omstandigheden ging dat niet door....
Josephus

Bericht door Josephus »

De rechter heeft zojuist uitspraak gedaan.

De belangrijkste uitkomsten daarvan:

- 150 uur werkstraf
- 4 maanden voorwaardelijke celstraf

Ik zou daar als ik ds. G. was niet geheel ontevreden mee zijn... :roll:
Vincent

Bericht door Vincent »

Een kleine maand in een keuken van verpleeghuis werken ofzoiets hoeft niet onaardig te zijn.
Daphne

Bericht door Daphne »

:shock: :o :o :o :o :o :o :o

Persoonlijk zou ik deze man niet (meer) serieus kunnen nemen.... :shock: :? :!:
Josephus

Bericht door Josephus »

Daphne schreef::shock: :o :o :o :o :o :o :o

Persoonlijk zou ik deze man niet (meer) serieus kunnen nemen.... :shock: :? :!:
Tja, dat is ook mijn gevoel. Mijn verstand zegt me echter wel dat iedereen in principe een tweede kans moet krijgen. Als deze man zijn straf heeft "uitgezeten" en er van geleerd heeft, is voor mij de kous af. Als mens dan. Als dominee wordt het lastiger. Terecht heeft de rechter G. dit feit zwaar aangerekend vanwege de voorbeeldfunctie die een predikant heeft. Het lijkt mij wat lastig om deze predikant bijvoorbeeld nog te horen in een preek over het zesde gebod. :roll:
jvdg

Bericht door jvdg »

Hoezeer ook het gedrag van deze predikant te laken is, het kan niet een reden zijn een karikatuur van deze predikant neer te zetten.

Ik heb in de postings gelezen "gestoord", de weg kwijt, niet meer serieus nemen etc. etc..

En hoewel het voor onze "flank" geen goede zaak is, ook dat mag geen reden zijn om de man te veroordelen en onszelf daarmee te verheffen.

Hij is geoordeeld en bestraft door zowel de kerkelijk als de wereldlijk rechter; dan houdt ons oordeel op.

En ik wil ook niet voorbijgaan aan het feit dat deze predikant de beste bedoelingen met zijn (zeer foute) actie had.
Ik moest daarbij ook denken an Petrus en het oor..............
Gedreven door de liefde............

En tenslotte moet ik opmerken dat in verreweg de meeste reacties geen spoortje van liefde voor deze predikant, onze naaste, was te bespeuren.
Adorote

Bericht door Adorote »

Aan zelfverhefing wordt hier al genoeg gedaan.Ten eerste om met de Heilige kerkvader Augustinus te spreken , ook een soldaat van Christus , als hij iets gedaan heeft en daarvan afstand genomen van het verkeerde dus , is hij weer waardig om aan het Altaar te staan.Ten tweede het is niet goed te keuren wat deze ds gedaan heeft ,maar hij kwam wel op voor zijn Heer en de Kerk, in ieder geval geen naam christen, want die zijn niet serieus te nemen, maar deze ds is een echte Christen die ons aller steun waardig is,De man is een echt Militia Christi,een ware belijder van God door Zijn Zoon Jezus Christus de Verrezen Heer,
Hulde voor deze protestantse bedienaar.
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Hoezeer ook het gedrag van deze predikant te laken is, het kan niet een reden zijn een karikatuur van deze predikant neer te zetten.

Ik heb in de postings gelezen "gestoord", de weg kwijt, niet meer serieus nemen etc. etc..
Ik vraag me af of er een karikatuur is neergezet. De rechter heeft zelf geoordeeld dat de man licht verminderd toerekeningsvatbaar is en een persoonlijkheidsstoornis heeft. De in dit topic gebruikte termen zijn wellicht wat minder zalvend, maar komen in feite wel op hetzelfde neer.
En ik wil ook niet voorbijgaan aan het feit dat deze predikant de beste bedoelingen met zijn (zeer foute) actie had.
Ik moest daarbij ook denken an Petrus en het oor..............
Gedreven door de liefde............
Er lopen iets teveel mensen rond die met de beste bedoelingen misdrijven plegen. Ga eens een keer naar een strafrechtzitting en luister zelf. Natuurlijk moeten de motieven gewogen worden, maar ik kan weinig liefde ontdekken in een dreiging om duizenden mensen door middel van clusterbommen naar de andere wereld te helpen. :roll: :shock:

Ik ben het hartgrondig met je eens dat we ons zeker niet hoeven te verheffen boven anderen. Dat neemt niet weg dat we bepaalde daden van anderen wel degelijk in scherpe en niet mis te verstane bewoordingen mogen (en misschien wel moeten) veroordelen. Niet omdat we zelf beter zijn, maar soms ook vanuit een soort oprechte woede. Wat voor "goede reuk" gaat er van zo'n daad uit naar de buitenwacht? Koren op de molen van hen die christenen gelijk stellen aan moslimfundamentalisten. In de praktijk worden vaak alle christenen op een dergelijke daad aangekeken en dat kan soms veel stuk maken. Die woede hoeft overigens niet zonder compassie te gaan. Het is een treurige zaak, in veel opzichten en daarbij mag je, naast boosheid, ook zeker medelijden hebben met de dader. Laat ik het zo zeggen: boosheid en droefenis strijden met elkaar om voorrang.

Uiteraard heeft de rechter gesproken en is de zaak daarmee juridisch afgedaan. Maar hoe zit het met het gezag van deze predikant? De rechter heeft terecht op zijn voorbeeldfunctie gewezen. Ik vraag me af hoeveel daar nog van over is. De tijd zal het leren.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik denk dat Paulus voor Damascus hier echt neer werd gezet als een zwaargestoorde crimineel, maar gelukkig dat de Heere hier anders over dacht.
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!
Ik denkt dat iedereen zonden heeft die hier niet gepresenteerd zouden mogen worden.!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Josephus

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:Ik denk dat Paulus voor Damascus hier echt neer werd gezet als een zwaargestoorde crimineel, maar gelukkig dat de Heere hier anders over dacht.
Dat is het punt niet. Je creëert nu een tegenstelling die er eigenlijk niet is. God heeft de zondaar lief (ook de gestoorde crimineel), maar met diens misdaden (zonde) heeft Hij moeite.
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!
Dat is op zich wel een bijbelse waarheid, maar die kun je niet zomaar overal op toepassen. Zo ja, dan kun je het beroep van rechter ook wel afschaffen. Jezus bedoelt hier dat we niet lichtvaardig, dus op basis van vooroordelen of met onvoldoende kennis van de feiten, of hoogmoedig mogen oordelen. Die valkuil ligt inderdaad al snel op de loer, maar dat wil niet zeggen dat we ons niet oprecht boos mogen maken op misdaden van anderen, zeker als Gods eer daarbij in het geding is. Dat hoeft medelijden met de dader helemaal niet uit te sluiten en ook niet het besef dat wij allen van genade moeten leven.
Ik denkt dat iedereen zonden heeft die hier niet gepresenteerd zouden mogen worden.!
Zeker, maar het wordt lastiger als die zonden zodanig zijn dat ze in de (landelijke) openbaarheid komen. En al helemaal als er een rechterlijke veroordeling volgt (die voor iedereen is na te lezen).

Nogmaals, er is geen enkele reden om ons boven deze man te verheffen, maar er is ook weinig reden om zijn gedrag op wat voor wijze en om welke reden dan ook goed te praten of te bagatelliseren.
Vincent

Bericht door Vincent »

Adorote schreef:Aan zelfverhefing wordt hier al genoeg gedaan.Ten eerste om met de Heilige kerkvader Augustinus te spreken , ook een soldaat van Christus , als hij iets gedaan heeft en daarvan afstand genomen van het verkeerde dus , is hij weer waardig om aan het Altaar te staan.Ten tweede het is niet goed te keuren wat deze ds gedaan heeft ,maar hij kwam wel op voor zijn Heer en de Kerk, in ieder geval geen naam christen, want die zijn niet serieus te nemen, maar deze ds is een echte Christen die ons aller steun waardig is,De man is een echt Militia Christi,een ware belijder van God door Zijn Zoon Jezus Christus de Verrezen Heer,
Amen zegt mijn ziel daarop.
vlinder

Bericht door vlinder »

Vincent schreef:
Adorote schreef:Aan zelfverhefing wordt hier al genoeg gedaan.Ten eerste om met de Heilige kerkvader Augustinus te spreken , ook een soldaat van Christus , als hij iets gedaan heeft en daarvan afstand genomen van het verkeerde dus , is hij weer waardig om aan het Altaar te staan.Ten tweede het is niet goed te keuren wat deze ds gedaan heeft ,maar hij kwam wel op voor zijn Heer en de Kerk, in ieder geval geen naam christen, want die zijn niet serieus te nemen, maar deze ds is een echte Christen die ons aller steun waardig is,De man is een echt Militia Christi,een ware belijder van God door Zijn Zoon Jezus Christus de Verrezen Heer,
Amen zegt mijn ziel daarop.
Ik mis die aplaus emoticon....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie