teveel dogmatiek?

Ariene

Bericht door Ariene »

Als ik met dogmatiek bezig ben, dan ben ik bezig om mijn geloof te oefenen, en mijn Bijbel beter leren te begrijpen. Dat is Geestelijk werk. Van nature kunnen we de Schrift niet verstaan. En de dogmatiek is het gereeedschap dat onze vaderen ons nagelaten hebben. Wij staan dus op de schouders van de kerkvaders.

De dogmatiek is ook ontwikkeld, van Augustinus en de oude vaderen tot de vaderen van de Reformatie, zoals Calvijn, Luther, Ursinus, bijvoorbeeld onze catechismus, de Institutie van Calvijn. Vandaar is het weer ontwikkeld door de Dordtse vaderen in de Dordtse Leerregels, en daarna weer door de latere vaderen.

Je gebruikt zware woorden Bert.

Ik lees ze niet terug in mijjn bijbel

Zonder dogmatiek zouden we kinderen in de leer blijven. Terwijl de Schrift duidelijk leert dat we niet alleen het melk van het Evangelie nodig hebben, maar ook vaste spijze.
Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.

Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Geloof oefenen door dogmatiek?

Ik heb geleerd dat dat bidden en bijbellezen is.
Bidden om de hulp van Gods Geest bij het lezen.

Zonder dogmatiek kinderen in de leer?

Dus voor Augustinus waren alle kinderen van God kinderen in de leer.
In ieder geval Abram Izak, maar ook Petrus en Paulus.

Sorry, maar ik vind je dit heel ver doortrekken.

Heb je jezélf wel een echt gelezen in de bijbel?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Je gebruikt zware woorden Bert.

Ik lees ze niet terug in mijjn bijbel

Zonder dogmatiek zouden we kinderen in de leer blijven. Terwijl de Schrift duidelijk leert dat we niet alleen het melk van het Evangelie nodig hebben, maar ook vaste spijze.
Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.

Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Geloof oefenen door dogmatiek?

Ik heb geleerd dat dat bidden en bijbellezen is.
Bidden om de hulp van Gods Geest bij het lezen.

Zonder dogmatiek kinderen in de leer?

Dus voor Augustinus waren alle kinderen van God kinderen in de leer.
In ieder geval Abram Izak, maar ook Petrus en Paulus.

Sorry, maar ik vind je dit heel ver doortrekken.

Heb je jezélf wel een echt gelezen in de bijbel?[/quote]

Nu moet je geen woorden in mijn mond leggen die ik nooit gezegd heb. Augustinus was een voorbeeld van de oude kerkvaderen. En wat dat betreft, kun jij voldoen met alleen Bijbellezen? Of ga je ook naar de kerk, en hoord bijvoorbeeld een catechismuspreek? Dat is dogmatiek dan. En de dogmatiek is ontwikkeld omdat de kerk telkens weer met andere dwalingen te vechten had. Daarom haalde ik ook Augustinus aan, omdat hij met Pelagius te vechten had. Had ik ook de strijd met Arius aan kunnen halen, en de kerkvader Athanasius.

En met de dogmatiek bezig zijn is met de Schrift bezig zijn. De Schrift met de Schrift vergelijkende. Niet zomaar aannemen wat je door mensen geleerd wordt, maar zoals in Berea tot overtuigen komen dat het zo werkelijk in de Schrift staat.

Heb je jezélf wel een echt gelezen in de bijbel?

Die vraag heb ik grote problemen mee, niet omdat ik die vraag niet kan of wil antwoorden, maar de manier waarop die gevraagd is. Want wij mogen niet over iemands hart oordelen.

Ja, ik heb mezelf wel echt in de Schrift gelezen. Met eerbied gesproken, Paulus was fout te zeggen dat hij de grootste der zondaren was. Want dat ben ik. Maar toch heeft Christus, door zijn sovereine genade in mijn hart willen werken. Hoe weet ik dat? Omdat de Heilige Geest dat mij, in mijn hart getuigd. Dus is mijn geloof bijde een zekere kennis (dogmatiek) en een vast vertrouwen. Ik weet die enige Troost te mogen bezitten, uit genade alleen. Er komt niks van mij bij.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Bert,

Sorry als ik je woorden in je mond heb gelegd!

Daarnaast vind ik het juist moeilijk om juist alle dogmatieken te bestuderen.udies niet het idee dat we dogmatisch bezig zijn.
heel veel geschriften zijn reacties tegen dwaalleren, waardoor we naar mijn idee soms meer waarde hechten aan wat Ds. Kersten zegt of Comrie zegt. Terwijl die ook weer in een bepaald kerkverband stonden.

Soms ben ik bang dat we daardoor de kracht van de Bijbel zelf uit het oog verliezen.

Ik heb tijdens onze bijbelstudies niet het idee dogmatisch bezig te zijn. Misschien is dat het punt dat ik er niet zo bij stilstaat.
Voor mij is dogmatiek het uitpluizen van hoe alles zit en standen leren, kruispunten en geestelijke lessen.
Wij gebruiken een boekje waarin we gewezen worden op het belang van bijbellezen, bidden enz. Maaar ook hoe we dat moeten doen zoals de Heere het ons in de bijbel leert. En dat is waardevol en leerzaam voor mij
Van nature kunnen we de Schrift niet verstaan. En de dogmatiek is het gereeedschap dat onze vaderen ons nagelaten hebben.
En als ik dan zo'n zin lees lijkt het net of je de Heilige Geest ingeruild heb voor dogmatiek.
Bert Mulder
Contacteer:

Ariene schreef:En als ik dan zo'n zin lees lijkt het net of je de Heilige Geest ingeruild heb voor dogmatiek.
Zo is het toch niet bedoeld.

We hebben allemaal het licht van de Heilige Geest nodig, want anders zal het niet meer zijn dan een soort historisch geloof. En het is zo, de dogmatiek is ontwikkeld om de dwalingen van de kerk te keren. Daarom is het voor iedereen die leidingspositie in de kerk heeft, zoals de hele kerkeraad, belangerijk om dogmatisch bezig te zijn. Omdat we als kerkeraden waken op de muren van Zion.

Dat betekend niet dat we niet de Bijbel lezen zonder altijd een dogmatiek open te hebben. Zelf bereid ik mezelf voor door vaak de Commentary van Calvijn te lezen, voor dat ik het Schriftgedeelte lees na het eten, voor mijn gezin. Zodat ik het zelf beter begrijp en aan mijn gezin uit kan leggen, als priester in eigen huis.

In Bijbelstudie in de kerk wordt meestal ook niet gebracht door iedereen dan alleen een (studie)Bijbel. Soms verschillende vertalingen. Maar het fundament van Bijbelstudie is toch om de Schrift met de Schrift te vergelijken. Zo leren wij bijvoorbeeld wat belangerijk is in het boek Ruth door te zien wat de rest van de Schrift er over te zeggen heeft. Bijvoorbeeld, wat de positie van borcht betekende.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 15 nov 2006, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Nou leg jij mij woorden in de mond hoor! :P :lol: :P
Bert Mulder
Contacteer:

Ariene schreef:Nou leg jij mij woorden in de mond hoor! :P :lol: :P
OOPS!

Sorry!

Heb ik veranderd!
Petrus

Bericht door Petrus »

Bert Mulder schreef:
Ik houd van dogmatiek.
.
Net als meerderen op het forum, en dat is overduidelijk te merken.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Petrus schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik houd van dogmatiek.
.
Het dogma hoort thuis in de traditie van de kerk en heeft dus geen absoluut gezag. Zie ik dat goed?
Wat is de verhouding tussen dogma en bevinding?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Bert Mulder
Contacteer:

uitgeworpen schreef:
Petrus schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik houd van dogmatiek.
.
Het dogma hoort thuis in de traditie van de kerk en heeft dus geen absoluut gezag. Zie ik dat goed?
Wat is de verhouding tussen dogma en bevinding?
Het gezag over de dogma (leer) is de kerk regering, dus kerkeraad, classis, synode. Dogma is dus de geloofsleer, belangerijk vooral om dwalingen uit de kerk te weren. Bevinding is uiteindelijk niets meer en niets minder dan geloofsbeleving.

Van een jongerenavond:
WAT IS BEVINDING?
Misschien eerst maar de vraag: wat is eigenlijk bevinding? Door de eeuwen heen zijn daarover verschillende definities, die de zaak van verschillende kanten belichten, gegeven. Laten we er een paar noemen.

Calvijn: “Deze vroomheid (hij noemt het dus een vroomheid) is de met liefde tot God verbonden eerbied, welke kennis van Zijn weldaden wekt”. De bevinding wordt hier dus gekenmerkt met “eerbied”.
Het is dus, volgens Calvijn, een ervaring, die leidt tot eerbied. En daar laat hij zien, waar de bevinding ons brengt: het brengt ons in verwondering en eerbied voor God.
Wilhelmus a Brakel noemt bevinding in zijn “Redelijke Godsdienst”: on-dervinding. “Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Opvallend in deze beschrijving is dat het gaat om “velerlei voorvallen”. Het gaat niet om één of twee ervaringen en dat is alles. De Heere geeft veel te bevinden. Wat ook opvalt, is dat hij erop aandringt deze ervaringen te gebruiken tot nut van zichzelf (het je toch nog maar eens te binnen brengen wat de Heere gedaan heeft in je leven) en van anderen (kennelijk om hen jaloers te maken). Een derde opvallende zaak is, dat hij de vindplaats van de beleving aanwijst: de Schrift!
Lees de hele voordracht:

http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... anders.doc
Plaats reactie