Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.Als ik met dogmatiek bezig ben, dan ben ik bezig om mijn geloof te oefenen, en mijn Bijbel beter leren te begrijpen. Dat is Geestelijk werk. Van nature kunnen we de Schrift niet verstaan. En de dogmatiek is het gereeedschap dat onze vaderen ons nagelaten hebben. Wij staan dus op de schouders van de kerkvaders.
De dogmatiek is ook ontwikkeld, van Augustinus en de oude vaderen tot de vaderen van de Reformatie, zoals Calvijn, Luther, Ursinus, bijvoorbeeld onze catechismus, de Institutie van Calvijn. Vandaar is het weer ontwikkeld door de Dordtse vaderen in de Dordtse Leerregels, en daarna weer door de latere vaderen.
Je gebruikt zware woorden Bert.
Ik lees ze niet terug in mijjn bijbel
Zonder dogmatiek zouden we kinderen in de leer blijven. Terwijl de Schrift duidelijk leert dat we niet alleen het melk van het Evangelie nodig hebben, maar ook vaste spijze.
Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.
Geloof oefenen door dogmatiek?
Ik heb geleerd dat dat bidden en bijbellezen is.
Bidden om de hulp van Gods Geest bij het lezen.
Zonder dogmatiek kinderen in de leer?
Dus voor Augustinus waren alle kinderen van God kinderen in de leer.
In ieder geval Abram Izak, maar ook Petrus en Paulus.
Sorry, maar ik vind je dit heel ver doortrekken.
Heb je jezélf wel een echt gelezen in de bijbel?