geledu schreef:Het gebrek aan gezag is zeker wel een gevolg van de tijdgeest.
In de jaren 60 toen het individualiserings denken vat kreeg, is het begin van het verval van het gezag in de kerk !!
Dit is helaas de gangbare gedachte binnen onze gezindte, maar volstrekt fout! Het verval van het gezag binnen de kerk is niet zozeer het gevolg van de roerige jaren zestig, maar het gevolg van wanbeleid van dezelfde gezagsdragers. Zij menen dat zij zich boven alles en iedereen automatisch verheven zijn, en tolereren simpelweg geen kritische vragen (die wél het gevolg was van de culturele revolutie). Dat is gewoon een oliedomme reactie. Je kunt beter het gesprek aangaan, met argumenten de anderen proberen te overtuigen, dan het botte mes in te zetten van. Respect en gezag moet je je wáárdig maken. Voor een ambtsdrager die in leer en leven niet overeen komt met de Schrift, hoef en mág je geen gezag en respect hebben!
Idd het is juist ook een zegen dat mensen uit onze richting hun weg vinden in de wetenschap. Dit neemt niet weg dat er vanuit het bedrijven van wetenschap soms ook een andere kijk wordt gegeven op het kerkelijk leven/leer die niet voortvloeit uit godsvreze.
Maar dat hoeft niet per se foutief zijn! We zijn immers goddank niet Rooms….
Ik hoop dat dat waar is, aan de ene kant zie je inderdaad een toenemende interesse, anderzijds schrik ik wel eens hoe dat gepaard gaat met een activisme die niet gestoelt is op de Bijbel en de 3 form v enigheid. Maar laten we eerlijk zijn er is juist in deze tijd een verschrikkelijk gebrek aan kennis !!
Nee, een verschrikkelijk gebrek aan kennis ontwaar ik vooral bij de ouderen! Dat je toenemende interesse zo makkelijk automatisch verbindt met een ‘activisme die niet gestoeld is op de Bijbel’ vind ik erg goedkoop. Wees al blij dat er een toenemende interesse te ontwaren is! Hopelijk volgt dan ook al het andere, en zal het met dat activisme uiteindelijk wel meevallen. Ik snap werkelijk niet waar men bang voor is. God staat voor Zijn eigen werk in, dus niemand kan er zich ‘tussenwringen’ of ‘het stelen’.
Ik denk dat je nu een beetje generaliseerd.
Dat er een bloeitijd is geweest ben ik van overtuigd.
Van een wantrouwen tov jongeren vraag ik me toch af.
Ik generaliseer absoluut niet, maar geef de historische werkelijkheid in de juiste proporties weer. Een bloeitijd was er tijdens de Reformatie en de Nadere Reformatie, maar sinds het einde van de negentiende eeuw is het armoe troef hoor! Of wil je me vertellen dat al die kerkscheuringen van de negentiende en de twintigste eeuw de vrucht is van een bloeitijd?? Dat er een wantrouwen bestaat richting de jeugd is wel degelijk waar. De jeugd krijgt het – althans bij ons – elke zondag behoorlijk voor de kiezen. Alsof de ouderen zo zondeloos zijn….
Op een verhaal mag je niet oordelen, en waarschijnlijk heeft die kerkenraad een beslissing genomen op andere argumenten ipv zijn leeftijd.
Tja, als je dit niet van me aan wil nemen…. Toevallig ken ik ook de argumenten van de kerkenraad, dat was er namelijk maar één: hij was te jong….
Maar laat het probleem (geestelijke dorheid) nu altijd het probleem zijn van de gehele gemeente !!
Laten we dan bidden om de uitstorting van Zijn Geest !!
Geestelijke dorheid is zeker een probleem van de gehele gemeente, maar de oorzaak ervan zal je toch bij de lauwheid en dorheid van Gods kinderen en de ambtsdragers moeten zoeken!
Hendrikus schreef:Leonius schreef:2. Er is objectief gezien wel degelijk grote oppervlakkigheid waar te nemen, en dan hebben we het over stukje van Jansen. Die oorzaak ligt evenwel bij leer en leven van de ambtsdragers en niet bij de gemeenteleden.
Tegelijkertijd zie ik steeds meer zwarte kleren: vrouwen van ambtsdragers die nooit in het donker gekleed gingen hebben hun gardererobe aangepast.
Vrouwen die -tégen de zin van de kerkenraad- jarenlang als bijbelstudiegroep bijeen kwamen, buigen nu toch maar onder het ambtelijk gezag en staken hun bijbelstudie.
Men trekt zich meer en meer terug op het veilige eilandje waar uitsluitend plaats is voor gelijkgezinden.
Dat is zeker waar, maar het is toch een ‘schijnverdieping’. In plaats van witgepleisterde graven, hebben we tegenwoordig nu de kleur zwart. Want veel verder dan het uiterlijk gaat de verandering niet, het is alleen maar om de eigen zuil in stand te houden. Wat ze trouwens op die manier echt niet gaan lukken….