toenemende spanning GG gevolg van oppervlakkigheid?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat een verheerlijking van een tijd die er nooit is geweest. Sinds het bestaan van de GG is het een grote armoe troef.'
Waar baseer je deze uitspraak op?
Inderdaad zou het goed zijn het door geledu genoemde boek van ds. Golverdingen eens te raadplegen.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Duuk

Bericht door Duuk »

geledu schreef:
Kislev schreef:Oppervlakkigheid in de GerGem? Wat me opvalt is dat in het verleden er best wel veel ouderlingen waren van achter in de twintig. Ook dat er velen toegelaten werden tot de Thelogische School op deze leeftijd (zelfs 20 jr: Vergunst, Van Haaren!).

Dat zie je niet meer (of bijzonder weinig). Dan kun je zeggen dat dat de schuld is van het curatorium en huidige kerkenraden maar toch heb ik het gevoel dat er meer aan de hand is.

Dan zijn er wel (veel) jongeren die aan het avondmaal gaan maar er is dan naar mijn gevoel soms zo weinig diepgang/kennis. Het hoeft allemaal niet meer zo zwaar en diep. Dan wordt er op catechisatie gezegd 'ja, je hebt wel mensen die zeggen "is het wel voor mij?" maar dat snap ik niet, dat mag je toch niet vragen? '

Soms het gevoel dat er zo weinig naar meer kennis van Christus wordt gestaan. Toch in zekere zin een bepaalde oppervlakkigheid in de geloofsbeleving.

In heel deze discussie gaat het volgens mij maar om een punt :
het zit een voet te hoog

Met alle respect voor de studerenden onder ons : ze leven in een wereldje van kritische vragen stellen over alles en nog wat.
Op zich is dit alles niet verkeerd maar het resultaat is dan ook vaak dat gezag niet meer wordt geaccepteerd !!

Vroeger kwam wetenschap voort uit de Bijbel, daanrna naast de bijbel en we leven nu in een tijd dat het eerst de wetenschap is en daarna zien we wel of de bijbelse boodschap daar nog in past.

Dat is het grote gevaar !

En wat theologische kennis betreft wordt er tegenwoordig veel beredeneerd, maar waar zie je nu nog jongeren die op hun 14,15 jarige leeftijd Brakel of Calvijn bestuderen ?

Dit gebeurde vroeger veel en veel meer, de begin jaren van de Gergem zijn zeer bloeiend geweest, veel godsvreze, jonge mensen die krachtdadig tot God bekeerd werden, jonge mensen als ambtsdragers.

Onze eigen wijsheid zou ons wel eens in de weg kunnen staan, laten we bidden om te worden als een kind.
twee eigenschappen van een kind : ontvankelijk en afhankelijk !!
Als we zo aan de voeten van Jezus mogen verkeren, dan stopt ons redeneren wel, en dan zal er een gebed worden geboren voor uitbreiding van Zijn koningkrijk ; ook in de gereformeerde gemeenten.
Dus moet je je verstand uitschakelen? Dat betekent ook geen theologische opleiding meer.

Onze predikant raadt het zelfs aan om te onderzoeken of datgene wat we horen uit de Schrift is of niet. Alles voor zoete koek aannemen is ook niet zonder gevaar.
En dan nog: het schept verwarring als de ene predikant het ene zegt en de andere predikant de week daarop weer het tegenovergestelde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er is een heel cruciale vraag die hier in feite voor alle dingen gesteld moet worden: vanuit welke spiritualiteit bekijken wij de dingen?
Nu is het heel moeilijk een bepaalde spiritualiteit te verdedigen, maar toch geloof ik dat daar nu juist het hele punt van geschil zit. Je kunt elkaar natuurlijk proberen af te troeven met bijbelteksten en zo, maar iemand heeft ook al op deze topic aangegeven dat hij respect heeft voor een predikant, die helemaal niet zo onderlegd en exegetisch geweldig is, maar er gaat wat van die man uit. Daarom moeten we de discussie inderdaad niet 'een voet te hoog' voeren, maar ons afvragen wat er nu écht aan de hand is in de GG.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

geledu schreef: In heel deze discussie gaat het volgens mij maar om een punt :
het zit een voet te hoog

Met alle respect voor de studerenden onder ons : ze leven in een wereldje van kritische vragen stellen over alles en nog wat.
Op zich is dit alles niet verkeerd maar het resultaat is dan ook vaak dat gezag niet meer wordt geaccepteerd !!

Vroeger kwam wetenschap voort uit de Bijbel, daanrna naast de bijbel en we leven nu in een tijd dat het eerst de wetenschap is en daarna zien we wel of de bijbelse boodschap daar nog in past.

En wat theologische kennis betreft wordt er tegenwoordig veel beredeneerd, maar waar zie je nu nog jongeren die op hun 14,15 jarige leeftijd Brakel of Calvijn bestuderen ?

Dit gebeurde vroeger veel en veel meer, de begin jaren van de Gergem zijn zeer bloeiend geweest, veel godsvreze, jonge mensen die krachtdadig tot God bekeerd werden, jonge mensen als ambtsdragers.

Onze eigen wijsheid zou ons wel eens in de weg kunnen staan, laten we bidden om te worden als een kind.
Als we zo aan de voeten van Jezus mogen verkeren, dan stopt ons redeneren wel, en dan zal er een gebed worden geboren voor uitbreiding van Zijn koningkrijk ; ook in de gereformeerde gemeenten.
Er is nu ten opzichte van vroeger (begin 20e eeuw) helemaal niet zoveel verschil volgens mij. Een Christen van vroeger en een Christen van nu hoort God en Zijn Woord op de 1e plaats te hebben als we het hebben over de vorming van een mening of standpunten. Dat staat buiten kijf.
Iemand in begin 20e eeuw hechtte heel veel waarde aan traditie en gezag. Laten we stellen dat dat op de 2e plaats stond. Kortom, na Gods Woord ging men te rade bij de tradities en gezaghebbende personen of bronnen.
Velen heden ten dage hebben op de 2e plaats de ratio staan, en daar is volgens mij op zich niets mis mee.

Alleen iedere Christen (100 jaar terug en nu) zal er voor moeten waken om de volgorde duidelijk te handhaven. Er zijn 100 jaar terug mensen ontspoort die de traditie en gezaghebbende bronnen zwaarder hebben doen wegen dan Gods Woord en op dit moment is het gevaar dat de ratio op de voorgrond treedt.

Kortom, Geledu heeft een terecht punt dat ons verstand in de weg kan zitten, maar wees dan wel volledig en stel ook dat de traditie- en gezagsgetrouwheid van 100 jaar terug net zoveel gevaren in zich had, dus dat de oplossing niet zit in gezagsgetrouwheid.
De gevaren van gezagsgetrouwheid (blindheid) zag je overigens niet alleen op geestelijk terrein, ook in de wereldgeschiedenis zie je dat de 1e helft van de vorige eeuw een tijd was van sterke persoonlijkheden (van Hitler tot Churchil) en een maatschappij die daar 'en masse' voor door de knieen ging zonder verder nog na te denken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Afgewezen schreef:
Wat een verheerlijking van een tijd die er nooit is geweest. Sinds het bestaan van de GG is het een grote armoe troef.'
Waar baseer je deze uitspraak op?
Inderdaad zou het goed zijn het door geledu genoemde boek van ds. Golverdingen eens te raadplegen.
Als we alles eens in procenten zouden zetten dan ging nog steeds het overgrote gedeelte naar de hel. Laten we maar gewoon zeggen zoals het is. Ik wil niet vechten om 10 of 20%
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:
Laten we dan bidden om de uitstorting van Zijn Geest !!
Oh dus toch. Geleerd of niet. Het maakt allemaal geen bal uit. Waarom dan al dat kabaal?
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:
Wat een verheerlijking van een tijd die er nooit is geweest. Sinds het bestaan van de GG is het een grote armoe troef.

Het komt bij mij over als een enigzins gefrustreerde reactie maar ik hoop dat ik het mis heb.

Als je je kerkgeschiedenis leest zal je toch tot andere conclusies moeten komen.

Als aanrader moet je het volgende boek maar eens lezen : Om het behoud van een kerk door Ds. M. Golverdingen.

En van die toeters ende blazers zal je me toch even uit moeten leggen ??
Misschien eerst maar even wat citeren. Duurt zo lang........

Maar goed. Het gaat idd maar om 1 punt. Bij de meeste zit het hier een voet te hoog. Verworpen dus. Kinderen des doods. Ja ik citeer maar vrij. Bij mij zit het gelukkig een voetje lager. Aldus hartenkenner Geledu!

brrrrr. En ons maar verwijten dat we zoveel kritiek hebben. Ze schuiven je zonder je te kennen zo ineens onder het vloerkleed de hel in. Hoe noemen ze dat ook alweer. Met 2 maten meten?
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:
limosa schreef:
Oude Paden schreef:Met alles wat waar is in het hierboven geschrevene mis ik de wezenlijkste elementen die van belang zijn om een verdergaande enclave te voorkomen:

1. De bediening van Gods Geest aan bedienaren van het Woord (wat ver boven kennis is aan te raden)
2. Het waar zaligmakend geloof van de hoorders
(wat de een uitnemender doet achten als zichzelf, en afziet van alle opgeblazen kennis, en niet redeneerd maar Gods gangen en wegen naspeurd)

Het geschrevene doet me erg denken aan het functioneren van historisch gelovigen in een kerkverband
OP, zouden de door jou aangedragen punten tot een andere dan de door memento genoemde oplossing leiden? Kun je daar iets over zeggen?
Ja,
Ik ben het wel met Memento eens dat vooral een geestelijke opwekking nodig is. Dit zou leiden tot meer geestelijk discuseren.
De genoemde punten van Memento zijn uiteraard nodig (kennis, inzicht, geen wereldvreemdheid), maar deze kennis maakt zonder de bediening van de Heilige Geest opgeblazen.
Neem het voorbeeld van mensen als Ds. Warburton en Bunyan.
Eenvoudige mensen maar met een zuivere bediening. ER GAAT WAT VAN UIT! Is dat nog zo tegenwoordig? Is er nog veel een krachtige bewogen prediking te vinden? of is het veelal een beschouwende prediking?
Je suggereert dat er een tegenstelling is maar die is er niet. Het één sluit het ander niet uit, integendeel. De bediening van Gods Geest en het waar zaligmakend geloof zijn mijns inziens voorwaarden, als dat er niet is hoeven we over andere capaciteiten helemaal niet na te denken.
limosa

Bericht door limosa »

geledu schreef:
Kislev schreef:Oppervlakkigheid in de GerGem? Wat me opvalt is dat in het verleden er best wel veel ouderlingen waren van achter in de twintig. Ook dat er velen toegelaten werden tot de Thelogische School op deze leeftijd (zelfs 20 jr: Vergunst, Van Haaren!).

Dat zie je niet meer (of bijzonder weinig). Dan kun je zeggen dat dat de schuld is van het curatorium en huidige kerkenraden maar toch heb ik het gevoel dat er meer aan de hand is.

Dan zijn er wel (veel) jongeren die aan het avondmaal gaan maar er is dan naar mijn gevoel soms zo weinig diepgang/kennis. Het hoeft allemaal niet meer zo zwaar en diep. Dan wordt er op catechisatie gezegd 'ja, je hebt wel mensen die zeggen "is het wel voor mij?" maar dat snap ik niet, dat mag je toch niet vragen? '

Soms het gevoel dat er zo weinig naar meer kennis van Christus wordt gestaan. Toch in zekere zin een bepaalde oppervlakkigheid in de geloofsbeleving.
het zit een voet te hoog

Als de jeugd de vraag stelt of het "gezag" door de Bijbel gelegitimeerd wordt lijkt mij dat ze de juiste vraag stelt. Door de eeuwen en de generaties heen moet dat de vraag zijn waarmee we de juiste koers vasthouden. Klagen over gebrek aan gezag en tegelijkertijd de legitimiteits-vraag niet willen beantwoorden kan natuurlijk niet samengaan als je jezelf serieus wil blijven nemen.

Ik schat in dat er momenteel meer jongeren Brakel of Calvijn bestuderen dan 20 of 30 of 40 jaar geleden. Je zou er van opkijken hoeveel honger er is onder de jeugd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Leonius schreef:2. Er is objectief gezien wel degelijk grote oppervlakkigheid waar te nemen, en dan hebben we het over stukje van Jansen. Die oorzaak ligt evenwel bij leer en leven van de ambtsdragers en niet bij de gemeenteleden.
Tegelijkertijd zie ik steeds meer zwarte kleren: vrouwen van ambtsdragers die nooit in het donker gekleed gingen hebben hun gardererobe aangepast.
Vrouwen die -tégen de zin van de kerkenraad- jarenlang als bijbelstudiegroep bijeen kwamen, buigen nu toch maar onder het ambtelijk gezag en staken hun bijbelstudie.
Men trekt zich meer en meer terug op het veilige eilandje waar uitsluitend plaats is voor gelijkgezinden.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

het zit een voet te hoog

Als je zoiets zegt ga je boven de discussie staan.

De uitleg hieronder maakt duidelijk dat je je wrs wat ongelukkig uitdrukte. Deze opmerking impliceert niet dat het slechts om een bepaalde discussie gaat maar om het gehele denken. Je kan niet voor de helft het in je bol hebben en het voor de helft in je hart.

De rest van de opmerkingen zijn wat mij betreft onzin.
Leonius

Bericht door Leonius »

geledu schreef:Het gebrek aan gezag is zeker wel een gevolg van de tijdgeest.
In de jaren 60 toen het individualiserings denken vat kreeg, is het begin van het verval van het gezag in de kerk !!
Dit is helaas de gangbare gedachte binnen onze gezindte, maar volstrekt fout! Het verval van het gezag binnen de kerk is niet zozeer het gevolg van de roerige jaren zestig, maar het gevolg van wanbeleid van dezelfde gezagsdragers. Zij menen dat zij zich boven alles en iedereen automatisch verheven zijn, en tolereren simpelweg geen kritische vragen (die wél het gevolg was van de culturele revolutie). Dat is gewoon een oliedomme reactie. Je kunt beter het gesprek aangaan, met argumenten de anderen proberen te overtuigen, dan het botte mes in te zetten van. Respect en gezag moet je je wáárdig maken. Voor een ambtsdrager die in leer en leven niet overeen komt met de Schrift, hoef en mág je geen gezag en respect hebben!
Idd het is juist ook een zegen dat mensen uit onze richting hun weg vinden in de wetenschap. Dit neemt niet weg dat er vanuit het bedrijven van wetenschap soms ook een andere kijk wordt gegeven op het kerkelijk leven/leer die niet voortvloeit uit godsvreze.
Maar dat hoeft niet per se foutief zijn! We zijn immers goddank niet Rooms….
Ik hoop dat dat waar is, aan de ene kant zie je inderdaad een toenemende interesse, anderzijds schrik ik wel eens hoe dat gepaard gaat met een activisme die niet gestoelt is op de Bijbel en de 3 form v enigheid. Maar laten we eerlijk zijn er is juist in deze tijd een verschrikkelijk gebrek aan kennis !!
Nee, een verschrikkelijk gebrek aan kennis ontwaar ik vooral bij de ouderen! Dat je toenemende interesse zo makkelijk automatisch verbindt met een ‘activisme die niet gestoeld is op de Bijbel’ vind ik erg goedkoop. Wees al blij dat er een toenemende interesse te ontwaren is! Hopelijk volgt dan ook al het andere, en zal het met dat activisme uiteindelijk wel meevallen. Ik snap werkelijk niet waar men bang voor is. God staat voor Zijn eigen werk in, dus niemand kan er zich ‘tussenwringen’ of ‘het stelen’.
Ik denk dat je nu een beetje generaliseerd.
Dat er een bloeitijd is geweest ben ik van overtuigd.
Van een wantrouwen tov jongeren vraag ik me toch af.
Ik generaliseer absoluut niet, maar geef de historische werkelijkheid in de juiste proporties weer. Een bloeitijd was er tijdens de Reformatie en de Nadere Reformatie, maar sinds het einde van de negentiende eeuw is het armoe troef hoor! Of wil je me vertellen dat al die kerkscheuringen van de negentiende en de twintigste eeuw de vrucht is van een bloeitijd?? Dat er een wantrouwen bestaat richting de jeugd is wel degelijk waar. De jeugd krijgt het – althans bij ons – elke zondag behoorlijk voor de kiezen. Alsof de ouderen zo zondeloos zijn….
Op een verhaal mag je niet oordelen, en waarschijnlijk heeft die kerkenraad een beslissing genomen op andere argumenten ipv zijn leeftijd.
Tja, als je dit niet van me aan wil nemen…. Toevallig ken ik ook de argumenten van de kerkenraad, dat was er namelijk maar één: hij was te jong….
Maar laat het probleem (geestelijke dorheid) nu altijd het probleem zijn van de gehele gemeente !!
Laten we dan bidden om de uitstorting van Zijn Geest !!
Geestelijke dorheid is zeker een probleem van de gehele gemeente, maar de oorzaak ervan zal je toch bij de lauwheid en dorheid van Gods kinderen en de ambtsdragers moeten zoeken!
Hendrikus schreef:
Leonius schreef:2. Er is objectief gezien wel degelijk grote oppervlakkigheid waar te nemen, en dan hebben we het over stukje van Jansen. Die oorzaak ligt evenwel bij leer en leven van de ambtsdragers en niet bij de gemeenteleden.
Tegelijkertijd zie ik steeds meer zwarte kleren: vrouwen van ambtsdragers die nooit in het donker gekleed gingen hebben hun gardererobe aangepast.
Vrouwen die -tégen de zin van de kerkenraad- jarenlang als bijbelstudiegroep bijeen kwamen, buigen nu toch maar onder het ambtelijk gezag en staken hun bijbelstudie.
Men trekt zich meer en meer terug op het veilige eilandje waar uitsluitend plaats is voor gelijkgezinden.
Dat is zeker waar, maar het is toch een ‘schijnverdieping’. In plaats van witgepleisterde graven, hebben we tegenwoordig nu de kleur zwart. Want veel verder dan het uiterlijk gaat de verandering niet, het is alleen maar om de eigen zuil in stand te houden. Wat ze trouwens op die manier echt niet gaan lukken….
memento

Bericht door memento »

Leonius schreef:
geledu schreef:Het gebrek aan gezag is zeker wel een gevolg van de tijdgeest.
In de jaren 60 toen het individualiserings denken vat kreeg, is het begin van het verval van het gezag in de kerk !!
Dit is helaas de gangbare gedachte binnen onze gezindte, maar volstrekt fout! Het verval van het gezag binnen de kerk is niet zozeer het gevolg van de roerige jaren zestig, maar het gevolg van wanbeleid van dezelfde gezagsdragers.
Nee hoor. De jaren ná de oorlog is er veel veranderd. Van een over het algemeen conservatief-denkend land is Nederland een liberaal-denkend land geworden; een land wat het gelijkheids-denken voorstaat. Dingen zoals jij voorstelt, nl. in gesprek gaan, is daar een typisch gevolg van.

Ik ben het met je eens dat predikanten in gesprek moeten met hun leden, met elkaar, en met andere (reformatorische) kerkgenootschappen. Echter niet op basis van het gelijkheidsdenken. Weliswaar is een predikant maar een gewoon mens, echter hij is ook een door God gezonden dienaar, en heeft op basis daarvan ook gezag.
Plaats reactie