Curatorium GG / discussie
Als men betwijfeld of de Heere nog in het kerkverband gevonden wordt, dan is het misschien tijd om conclusies voor jezelf te trekken?Afgewezen schreef:Oef... Zo gaat men in de GG met andersdenkenden om?Ga dan heel gauw naar een ander kerkverband, waar het wel volgens Gods (jouw?) wil gaat!
Of is het maar een slip of the pen?
Kijk, Erasmiaan, dat is wat ik bedoel: het is zó vreselijk menselijk en dus zondig te denken dat menselijke instituties onfeilbaar zijn! Je vergeet alleen wel dat er verschillende keren het curatorium de mist is ingegaan. Ik hoor het ds. P. Blok nóg zeggen: we hebben predikanten aangenomen die nooit predikanten hadden moeten worden....Erasmiaan schreef:Alles wat op aarde gebeurt gaat volgens Gods wil en besluit. En toch wordt het uitgevoerd door zondige mensen. Die spanning daar tussen wilde ik maar overeind houden.Zosinus schreef:Waarom zeg je dat niet? Alles wat het curatorium besluit is volgens jou Gods wil. Dan zie je ze toch als onfeilbaar?
Nee, wat jij hier doet is de zaken omdraaien!!! Hoe kun je nu mannen die gewaagt hebben van hun roeping, die Gods stem in hun leven hebben gehoort aangaande het predikambt, en dit wordt ook overgenomen door het curatorium, aanmerken als dat dit gebeurt onder Gods toelating en niet naar Zijn Wil??? Ga dan heel gauw naar een ander kerkverband, waar het wel volgens Gods (jouw?) wil gaat!Zosinus schreef:Ter discussie stellen kan blijkbaar. Het gebeurt immers. Je probeert dit soort discussies in de taboesfeer te plaatsen door ze te oormerken als ingaand tegen Gods besluiten. Dat vind ik geen nette manier van discussieren.
Bovendien:hiermee zeg je impliciet dat alle andere predikanten buiten de GG geen echte roeping hebben en al helemaal niet tot de zuivere kerk behoren. Met andere woorden: als we belijden Ik geloof één heilige, algemene kerk, dan bedoelen we daarmee de GG. Want dát is de consequentie van deze gedachte!
Hoe kom je daarbij? Ook daar melden ware geroepenen zich aan, dus ook daar hebben predikanten een roeping.Leonius schreef:Kijk, Erasmiaan, dat is wat ik bedoel: het is zó vreselijk menselijk en dus zondig te denken dat menselijke instituties onfeilbaar zijn! Je vergeet alleen wel dat er verschillende keren het curatorium de mist is ingegaan. Ik hoor het ds. P. Blok nóg zeggen: we hebben predikanten aangenomen die nooit predikanten hadden moeten worden....Erasmiaan schreef:Alles wat op aarde gebeurt gaat volgens Gods wil en besluit. En toch wordt het uitgevoerd door zondige mensen. Die spanning daar tussen wilde ik maar overeind houden.Zosinus schreef:Waarom zeg je dat niet? Alles wat het curatorium besluit is volgens jou Gods wil. Dan zie je ze toch als onfeilbaar?
Nee, wat jij hier doet is de zaken omdraaien!!! Hoe kun je nu mannen die gewaagt hebben van hun roeping, die Gods stem in hun leven hebben gehoort aangaande het predikambt, en dit wordt ook overgenomen door het curatorium, aanmerken als dat dit gebeurt onder Gods toelating en niet naar Zijn Wil??? Ga dan heel gauw naar een ander kerkverband, waar het wel volgens Gods (jouw?) wil gaat!Zosinus schreef:Ter discussie stellen kan blijkbaar. Het gebeurt immers. Je probeert dit soort discussies in de taboesfeer te plaatsen door ze te oormerken als ingaand tegen Gods besluiten. Dat vind ik geen nette manier van discussieren.
Bovendien:hiermee zeg je impliciet dat alle andere predikanten buiten de GG geen echte roeping hebben en al helemaal niet tot de zuivere kerk behoren. Met andere woorden: als we belijden Ik geloof één heilige, algemene kerk, dan bedoelen we daarmee de GG. Want dát is de consequentie van deze gedachte!
Verder beweer ik helemaal niet dat menselijke instituties onfeilbaar zijn. Ik trok alleen mijn stelling door in het kader van dat we blij mogen zijn met drie studenten. Maar het zal best kunnen dat het curatorium ware geroepenen weigert, en valse geroepenen toelaat. Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo zal zijn. Dat kon je hopelijk ook wel uit mijn andere postings opmaken. Ik gaf aan dat ik juist die spanning erin wilde houden, ik geloof namelijk dat God middelijk wil werken, dankzij of ondanks het curatorium.
Graag niet een dominee op zo'n wijze met zijn naam erbij wegzetten. Daar hou ik dan weer niet van.
Uit Woerden was er ook 1 bij. Die is blijkbaar afgekeurdHendrikus schreef:Of ze zijn nog aan 't evalueren: Houten, Kapelle....Gian schreef:Adrianus is zeker met vacantie..... :roll::

Maar ja, kan uit Woerden iets goeds voortkkomen...? Die uit Houten was al gewaagd......
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik kreeg eerlijk gezegd toch een andere indruk. Overigens ben ik het wel met je eens dat God middellijk werkt. Maar dan is het in dit geval wel meer een 'desondanks' dan 'dankzij'....Erasmiaan schreef:Hoe kom je daarbij? Ook daar melden ware geroepenen zich aan, dus ook daar hebben predikanten een roeping.Leonius schreef:Kijk, Erasmiaan, dat is wat ik bedoel: het is zó vreselijk menselijk en dus zondig te denken dat menselijke instituties onfeilbaar zijn! Je vergeet alleen wel dat er verschillende keren het curatorium de mist is ingegaan. Ik hoor het ds. P. Blok nóg zeggen: we hebben predikanten aangenomen die nooit predikanten hadden moeten worden....Erasmiaan schreef:Alles wat op aarde gebeurt gaat volgens Gods wil en besluit. En toch wordt het uitgevoerd door zondige mensen. Die spanning daar tussen wilde ik maar overeind houden.Zosinus schreef:Waarom zeg je dat niet? Alles wat het curatorium besluit is volgens jou Gods wil. Dan zie je ze toch als onfeilbaar?
Verder beweer ik helemaal niet dat menselijke instituties onfeilbaar zijn. Ik trok alleen mijn stelling door in het kader van dat we blij mogen zijn met drie studenten. Maar het zal best kunnen dat het curatorium ware geroepenen weigert, en valse geroepenen toelaat. Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo zal zijn. Dat kon je hopelijk ook wel uit mijn andere postings opmaken. Ik gaf aan dat ik juist die spanning erin wilde houden, ik geloof namelijk dat God middelijk wil werken, dankzij of ondanks het curatorium.
Hoezo? Hij zei dat tijdens een openbare gelegenheid. Verder is het een predikant die ik zeer hoog heb staan, dus zie dat niet als 'wegzetten', maar als een aanhalen van iemand die in mijn ogen wijze woorden zei....Graag niet een dominee op zo'n wijze met zijn naam erbij wegzetten. Daar hou ik dan weer niet van.
- jakobmarin
Als we de bijbelse argumenten voor een curatorium op een rij zetten kun je je op deze teksten beroepen:
- 1Ti 5:22 Leg niemand haastelijk de handen op, en heb geen gemeenschap aan anderer zonden; bewaar uzelven rein.
- 1 ti 3:1 Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk. Een opziener dan moet onberispelijk zijn.. etc.
Dit staat er in voor ouderlingen, en diakenen. Aangezien een predikant ook een oudste of ouderling is, geldt dat daar ook voor.
Het is dan wel vreemd dat een ouderling 'zomaar' dat ambt kan bekleden, en dat een predikant eerst door een curatorium goedgekeurd moet worden.
Dan moet hier ook één lijn in getrokken worden.
Volgens mij is een gave, een roeping of begeerte en een onberispelijk leven voldoende om student te worden. Hier hoeft een curatorium niet nog eens een controle op uit te voeren.
- 1Ti 5:22 Leg niemand haastelijk de handen op, en heb geen gemeenschap aan anderer zonden; bewaar uzelven rein.
- 1 ti 3:1 Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk. Een opziener dan moet onberispelijk zijn.. etc.
Dit staat er in voor ouderlingen, en diakenen. Aangezien een predikant ook een oudste of ouderling is, geldt dat daar ook voor.
Het is dan wel vreemd dat een ouderling 'zomaar' dat ambt kan bekleden, en dat een predikant eerst door een curatorium goedgekeurd moet worden.
Dan moet hier ook één lijn in getrokken worden.
Volgens mij is een gave, een roeping of begeerte en een onberispelijk leven voldoende om student te worden. Hier hoeft een curatorium niet nog eens een controle op uit te voeren.
- Miscanthus