Psalmberijming

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Wat Luth heeft "aangetoond" is dat de psalmen IN NEDERLAND zo goed als zeker nooit ritmisch zijn gezongen voordat men
Nog even ten overvloede: hoewel men dus niet-ritmisch zong, zijn de melodieën in de psalmboekjes altijd WEL in het juiste ritme genoteerd -

- totdat de GBS op de dwaze gedachte kwam op psalmboekjes uit te brengen waarin de melodieën niet-ritmisch werden genoteerd en waarin zelfs alle ingeslopen verhogingen werden genoteerd alsof ze er horen te staan, niet eens herkenbaar aan kleinere druk of plaatsing tussen haakjes...
~~Soli Deo Gloria~~
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Van Miscanthus hoor ik graag waarom hij vindt dat het niet goed gaat met de psalmzang.
Ik had de eer in een gemeente te kerken waar men behoorde tot de toptien van langzaamstzingende gemeenten in Nederland. Het werd een langgerekt gebeuren waar zingen met mijn hart al niet meer aan de orde was. Ik had al mijn aandacht nodig bij het verdelen van de lucht en het op tijd aanzuigen daarvan. De kerkdiensten duurden er ook langer door en de temperatuur steeg sneller. Na 3 verzen kon de verwarming uit. Het werd voor mijn beleving een gezeul met noten en staat heel ver bij de muziek van vandaag af en van de muziek die ik thuis speel en zing. Het is allemaal largo en dat strookt niet met de inhoud van de psalmen. Zelfs bij een requiem ligt het tempo hoger.....
Het kreeg iets bombastisch. Alles op hetzelfde slepende tempo, wat weinig met muziek te maken heeft. Het kreeg iets geks, zodat ik me ervoor schaamde als ik zou weten dat er een buitenstaander in de kerk zou zitten.
Ik ergerde me eraan zodat van zingen tot Gods eer ook niet veel terecht kwam. Bij ritmisch zingen is het gevaar van slepend zingen vele kleiner en zou het zo ver niet gekomen zijn.
Zoals je ziet weer een lekker subjectief verhaal, maar dit zijn voor mij argumenten die tellen.

[Aangepast op 7/2/05 door Miscanthus]
Kokje

Bericht door Kokje »

Alhoewel het onderwerp van deze topic volgens mij de psalmberijming is, toch even iets wat ik meegemaakt heb m.b.t. niet-ritmisch zingen.

Ik was eens op een diploma-uitreiking van een Reformatorische School. Er werd een aantal psalmen gezongen op een tempo dat ik nog nooit meegemaakt had, zo langzaam. Maar goed, het tempo is uiteindelijk niet het belangrijkste, dus ik probeerde gewoon mee te zingen. Tot ik tot mijn stomme verbazing merkte dat er van de jongeren om mij heen helemaal niemand meezong. Sterker nog, ze zaten met elkaar te lachen en te kletsen. Niet een leraar die hier iets van zij, blijkbaar was het normaal dat ze niet meezongen. Onbegrijpelijk. Wat een tegenstelling met mijn eigen school (een 'gewone' Protestants-christelijke school) waar zelfs de leerlingen die van huis uit niet christelijk waren nog mee probeerden te zingen met de liederen.

Dit zegt overigens niet alleen iets over het tempo en (niet-)ritmisch zingen maar mijns inziens ook wel iets over de inhoud/berijming.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het is een bekend fenomeen dat er nergens zo gevloekt wordt als in de bus waarmee de refo-leerlingen thuisgebracht worden. Je houdt je hart vast, wat is er in die harten overgekomen van de boodschap van Gods liefde? Deze kinderen zijn wel (menselijk gesproken) de kerk van de toekomst.
Be yourself, there are plenty of others.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het is een bekend fenomeen dat er nergens zo gevloekt wordt als in de bus waarmee de refo-leerlingen thuisgebracht worden. Je houdt je hart vast, wat is er in die harten overgekomen van de boodschap van Gods liefde? Deze kinderen zijn wel (menselijk gesproken) de kerk van de toekomst.
Zou er een relatie kunnen zijn tussen dit gedrag en kerken waar Christus alleen aan wedergeborenen aangeboden wordt?
(dit is een veronderstelling die aanvechtbaar is).

[Aangepast op 8/2/05 door Miscanthus]
Kokje

Bericht door Kokje »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
k ben bang dat die kinderen komen uit kerken waar Christus alleen aan wedergeborenen aangeboden wordt.
(dit is een veronderstelling die aanvechtbaar is).
Precies. Uit kerken waar men hard vecht tegen ritmisch zingen, nieuwe psalmberijming etc. (om even tot het onderwerp terug te keren) en zich niet druk maakt om de jongeren. (sorry, beetje zwart-wit)
Miscanthus

Toch is het niet hopeloos als je dit ziet in het kader van de rechtrvaardiging van de goddeloze. Christus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Toch is het niet hopeloos als je dit ziet in het kader van de rechtrvaardiging van de goddeloze. Christus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Jawel, daarom heb ik ook {menselijk gesproken} toegevoegd. Maar ik word er soms verdrietig van, als ik bedenk dat vrijwel al die kinderen liefhebbende ouders hebben die het beste zoeken voor hun kind, zeker op geestelijk gebied. En toch gaan er op grote schaal dingen fout en lopen deze kinderen soms te vloeken, te spotten of alleen maar zich te misdragen. (op de refoscholen wordt veel gestolen en vernield). Hoe komt dat dan toch? Het is breder dan alleen een bepaalde kerk of stroming, het treft veel meer jongeren.
Be yourself, there are plenty of others.
arend

Bericht door arend »

Het is breder dan alleen een bepaalde kerk of stroming, het treft veel meer jongeren.
Is dat zo? Is het breder, of gaat het vooral om een bepaalde groep jongeren? Mijn ervaring is helaas dat dit gedrag zich over het algemeen wél beperkt tot een bepaalde groep van bevindelijk-gereformeerde schoolgangertjes. Ik ben ze regelmatig tegengekomen in het openbaar vervoer, en ik ben me rot geschrokken. Begrijp me goed, onder de jeugd van (mijn eigen) orthodox-gereformeerde kerken gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Maar hier gaat het om het openlijk bespotten van domineestoontjes, belachelijk maken van psalmgezang en statenbijbtelteksten, slepend ritmisch zingen van populaire melodietjes en het bijna stelselmatig lasteren van God’s heilige naam. Het gaat om ‘geheime’ cafés waar naar het type popmuziek geluisterd word waar ook niet-christelijke ouders van zouden schrikken, waar openlijk seksuele zonden worden gebotvierd. Dat gebeurd. En het gebeurd veel, in het openbaar en in het verborgene. HEt gaat om een opmerkelijk sterk gebrek aan levensheiliging.
Let wel, ik ben een buitenstaander. Maar als ik zie wat er in het openbaar gedaan en gezegd wordt door bevindelijk-gereformeerde jeugd en ik vergelijk dat met orthodox-gereformeerde of evangelische tieners, dan mis ik enorme hoeveelheden respect en levensheiliging.

Hoe dat komt? Jullie zullen het beter weten dan ik. Maar ik krijg vaak de indruk dat deze jongeren de band tussen kerk en maatschappij volkomen kwijt zijn. Een kerk die met de rug naar de maatschappij staat, moet niet gek staan te kijken als hun kinderen ook in twee werelden gaan leven: die van de kerk en die van de maatschappij. Net zoals marrokaanse jongeren in cultureel opzicht tussen wal en schip verkeren, zijn ook deze jongeren letterlijk de weg kwijt.
De kerk is blijkbaar niet meer in staat om de boodschap relevant te maken voor alledag. Want de jeugd scháámt zich er niet alleen voor (dat is volgens mij normaal bij pubers; die schamen zich overal voor), de jeugd begríjpt het ook niet meer. En daar ligt toch een verantwoordlijkheid voor de kerk?
Er wordt zovaak geroepen dat het introduceren van nieuwigheden zoals een modernere psalmzang, een modernere vertaling ( a la 1951) tot afval en wat dies meer zij zal leiden. Er wordt gezegd dat jongeren, als ze dat willen, de statenvertaling best kunnen begrijpen. Maar daar is een VMBO-leerling van 13, 14 jaar niet toe in staat. Sorry. En als die jongere op zijn 13e of 14e niet in staat is om zich het geloof eigen te maken, omdat hij de cultuurkloof niet kan overbruggen, dan zal hij dat in een later stadium ook niet meer leren. Dan zal hij nooit begrijpen dat hetgeen er op zondag wordt verteld (als hij het al begrijpt) ook een relevantie heeft voor de maandag. Simpelweg omdat de beide culturen geforceerd uit elkaar worden gehouden. Met alle ballast van achterhaalde regels en traditie wordt het geloof onbegrijpelijk gemaakt. Zodat niet meer Christus de steen des aanstoots en de rots der ergernis is, maar de menselijke maaksels de drempels worden. Tja, en dan moet je niet gek staan te kijken als achteraf blijkt dat je kinderen niet meer begrijpen waar het werkelijk om gaat.

[Aangepast op 8/2/05 door arend]
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door arend
Het is breder dan alleen een bepaalde kerk of stroming, het treft veel meer jongeren.
Is dat zo? Is het breder, of gaat het vooral om een bepaalde groep jongeren? Mijn ervaring is helaas dat dit gedrag zich over het algemeen wél beperkt tot een bepaalde groep van bevindelijk-gereformeerde schoolgangertjes. Ik ben ze regelmatig tegengekomen in het openbaar vervoer, en ik ben me rot geschrokken. Begrijp me goed, onder de jeugd van (mijn eigen) orthodox-gereformeerde kerken gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Maar hier gaat het om het openlijk bespotten van domineestoontjes, belachelijk maken van psalmgezang en statenbijbtelteksten, slepend ritmisch zingen van populaire melodietjes en het bijna stelselmatig lasteren van God’s heilige naam. Het gaat om ‘geheime’ cafés waar naar het type popmuziek geluisterd word waar ook niet-christelijke ouders van zouden schrikken, waar openlijk seksuele zonden worden gebotvierd. Dat gebeurd. En het gebeurd veel, in het openbaar en in het verborgene. HEt gaat om een opmerkelijk sterk gebrek aan levensheiliging.
Let wel, ik ben een buitenstaander. Maar als ik zie wat er in het openbaar gedaan en gezegd wordt door bevindelijk-gereformeerde jeugd en ik vergelijk dat met orthodox-gereformeerde of evangelische tieners, dan mis ik enorme hoeveelheden respect en levensheiliging.

Hoe dat komt? Jullie zullen het beter weten dan ik. Maar ik krijg vaak de indruk dat deze jongeren de band tussen kerk en maatschappij volkomen kwijt zijn. Een kerk die met de rug naar de maatschappij staat, moet niet gek staan te kijken als hun kinderen ook in twee werelden gaan leven: die van de kerk en die van de maatschappij. Net zoals marrokaanse jongeren in cultureel opzicht tussen wal en schip verkeren, zijn ook deze jongeren letterlijk de weg kwijt.
De kerk is blijkbaar niet meer in staat om de boodschap relevant te maken voor alledag. Want de jeugd scháámt zich er niet alleen voor (dat is volgens mij normaal bij pubers; die schamen zich overal voor), de jeugd begríjpt het ook niet meer. En daar ligt toch een verantwoordlijkheid voor de kerk?
Er wordt zovaak geroepen dat het introduceren van nieuwigheden zoals een modernere psalmzang, een modernere vertaling ( a la 1951) tot afval en wat dies meer zij zal leiden. Er wordt gezegd dat jongeren, als ze dat willen, de statenvertaling best kunnen begrijpen. Maar daar is een VMBO-leerling van 13, 14 jaar niet toe in staat. Sorry. En als die jongere op zijn 13e of 14e niet in staat is om zich het geloof eigen te maken, omdat hij de cultuurkloof niet kan overbruggen, dan zal hij dat in een later stadium ook niet meer leren. Dan zal hij nooit begrijpen dat hetgeen er op zondag wordt verteld (als hij het al begrijpt) ook een relevantie heeft voor de maandag. Simpelweg omdat de beide culturen geforceerd uit elkaar worden gehouden. Met alle ballast van achterhaalde regels en traditie wordt het geloof onbegrijpelijk gemaakt. Zodat niet meer Christus de steen des aanstoots en de rots der ergernis is, maar de menselijke maaksels de drempels worden. Tja, en dan moet je niet gek staan te kijken als achteraf blijkt dat je kinderen niet meer begrijpen waar het werkelijk om gaat.

Tja dat krijg je met zondagschristendom.
Miscanthus

oei, die kunnen we in onze zak steken....
Kokje

Bericht door Kokje »

Met alle ballast van achterhaalde regels en traditie wordt het geloof onbegrijpelijk gemaakt. Zodat niet meer Christus de steen des aanstoots en de rots der ergernis is, maar de menselijke maaksels de drempels worden.
Helemaal mee eens!
Buskes

Bericht door Buskes »

Je kunt het idd als ballast zien. Maar wie oog krijgt voor de traditie zal het eerder zien als bagage
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Buskes
Je kunt het idd als ballast zien. Maar wie oog krijgt voor de traditie zal het eerder zien als bagage
Bagage wordt al gauw tot ballast.

Gewoontes worden tradities, dan regels en tenslotte wetten.

De oorspronkelijke reden van iets wordt uit het oog verloren, er wordt gegeneraliseerd, daarna worden anderen er aan afgemeten en tenslotte zelfs geestelijk de maat genomen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie