Het is breder dan alleen een bepaalde kerk of stroming, het treft veel meer jongeren.
Is dat zo? Is het breder, of gaat het vooral om een bepaalde groep jongeren? Mijn ervaring is helaas dat dit gedrag zich over het algemeen wél beperkt tot een bepaalde groep van bevindelijk-gereformeerde schoolgangertjes. Ik ben ze regelmatig tegengekomen in het openbaar vervoer, en ik ben me rot geschrokken. Begrijp me goed, onder de jeugd van (mijn eigen) orthodox-gereformeerde kerken gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Maar hier gaat het om het openlijk bespotten van domineestoontjes, belachelijk maken van psalmgezang en statenbijbtelteksten, slepend ritmisch zingen van populaire melodietjes en het bijna stelselmatig lasteren van God’s heilige naam. Het gaat om ‘geheime’ cafés waar naar het type popmuziek geluisterd word waar ook niet-christelijke ouders van zouden schrikken, waar openlijk seksuele zonden worden gebotvierd. Dat gebeurd. En het gebeurd veel, in het openbaar en in het verborgene. HEt gaat om een opmerkelijk sterk gebrek aan levensheiliging.
Let wel, ik ben een buitenstaander. Maar als ik zie wat er in het openbaar gedaan en gezegd wordt door bevindelijk-gereformeerde jeugd en ik vergelijk dat met orthodox-gereformeerde of evangelische tieners, dan mis ik enorme hoeveelheden respect en levensheiliging.
Hoe dat komt? Jullie zullen het beter weten dan ik. Maar ik krijg vaak de indruk dat deze jongeren de band tussen kerk en maatschappij volkomen kwijt zijn. Een kerk die met de rug naar de maatschappij staat, moet niet gek staan te kijken als hun kinderen ook in twee werelden gaan leven: die van de kerk en die van de maatschappij. Net zoals marrokaanse jongeren in cultureel opzicht tussen wal en schip verkeren, zijn ook deze jongeren letterlijk de weg kwijt.
De kerk is blijkbaar niet meer in staat om de boodschap relevant te maken voor alledag. Want de jeugd scháámt zich er niet alleen voor (dat is volgens mij normaal bij pubers; die schamen zich overal voor), de jeugd begríjpt het ook niet meer. En daar ligt toch een verantwoordlijkheid voor de kerk?
Er wordt zovaak geroepen dat het introduceren van nieuwigheden zoals een modernere psalmzang, een modernere vertaling ( a la 1951) tot afval en wat dies meer zij zal leiden. Er wordt gezegd dat jongeren, als ze dat willen, de statenvertaling best kunnen begrijpen. Maar daar is een VMBO-leerling van 13, 14 jaar niet toe in staat. Sorry. En als die jongere op zijn 13e of 14e niet in staat is om zich het geloof eigen te maken, omdat hij de cultuurkloof niet kan overbruggen, dan zal hij dat in een later stadium ook niet meer leren. Dan zal hij nooit begrijpen dat hetgeen er op zondag wordt verteld (als hij het al begrijpt) ook een relevantie heeft voor de maandag. Simpelweg omdat de beide culturen geforceerd uit elkaar worden gehouden. Met alle ballast van achterhaalde regels en traditie wordt het geloof onbegrijpelijk gemaakt. Zodat niet meer Christus de steen des aanstoots en de rots der ergernis is, maar de menselijke maaksels de drempels worden. Tja, en dan moet je niet gek staan te kijken als achteraf blijkt dat je kinderen niet meer begrijpen waar het werkelijk om gaat.
[Aangepast op 8/2/05 door arend]