Pagina 4 van 6

Geplaatst: 18 feb 2005, 16:11
door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door refo
Persoonlijk zou ik de door jongere geciteerde zin zo formuleren:

Kom, laten we dan verzoening zoeken voor onze schuld in Zijn bloed, reiniging voor onze smet in Zijn Geest, verlossing van de macht der zonden in Zijn kracht.

Dat is ook wat meer in overeenstemming met Hebr 4:16
Voor misschien een heel klein beetje lijn in de topic een citaatje uit het boek. Op misschien een paar typfouten na hopelijk betrouwbaar:
Typfout?????

Geplaatst: 18 feb 2005, 16:14
door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door anemoon
het is niet: typfout
maar: typefout
als het al een typefout is
:D
:P

Geplaatst: 18 feb 2005, 16:41
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door RvP

Vraagje: wat bedoel je precies met "Bij ons lezen ze het in de kerk iedere zondag".

mvrgr.

RvP
Iedere zondagavond lezen ze de desbetreffende zondag.
We zitten er dus een jaar aan vast..

Geplaatst: 18 feb 2005, 16:44
door Marjan
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door RvP

Vraagje: wat bedoel je precies met "Bij ons lezen ze het in de kerk iedere zondag".

mvrgr.

RvP
Iedere zondagavond lezen ze de desbetreffende zondag.
We zitten er dus een jaar aan vast..
En is dat dan omdat er elke avond een catechismusdienst is, of gebeurt dat naast de "gewone" preek?
Maar als je het betreffende hoofdstuk gelezen hebt, is er niet veel meer te preken over lijkt me. Het is een knap dik boek, verdeeld dan over 52 zondagen, da's een heel stuk elke zondag.

En de inhoud? Goed te volgen, duidelijk taalgebruik? Leer je er wat van?

Geplaatst: 18 feb 2005, 16:57
door refo
Ik heb een keer of vier de hele HC gehoord van ds M.

Geplaatst: 18 feb 2005, 19:11
door Unionist
Ik vraag me nog steeds af waarom deze verklaring uit moest komen. Als het niks toevoegt en er zijn er al een heleboel goeie, dan lijkt het me tijd- en geldverspilling om zo'n boek te maken.

Of, en dat klinkt misschien wat sarcastisch, tel je pas echt mee als predikant als je een HC-verklaring op je naam hebt staan?

Geplaatst: 18 feb 2005, 20:23
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Uiterlijk lijkt het boek erg veel op "Het zien op Jezus" van Isaac Ambrosius.
Het gáát vaak ook alleen maar op de buitenkant.....

:u

Geplaatst: 18 feb 2005, 20:32
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Marjan
En is dat dan omdat er elke avond een catechismusdienst is, of gebeurt dat naast de "gewone" preek?
Maar als je het betreffende hoofdstuk gelezen hebt, is er niet veel meer te preken over lijkt me. Het is een knap dik boek, verdeeld dan over 52 zondagen, da's een heel stuk elke zondag.

En de inhoud? Goed te volgen, duidelijk taalgebruik? Leer je er wat van?
Gewoon smorgens 'gewone' preek, savonds HC. Zondag in, zondag uit. Zo gaat dat er aan toe hier....

Het zijn inderdaad flinke zitten ja, qua lengte.

Taalgebruik is prima, niks mis mee. Geen GBS-taal, om het zo eens uit te drukken.
Goed te begrijpen, voor zover dat kan.

maar ik stoor me aan bepaalde uitdrukkingen, die maar één ding lijken voor te staan: nl. verdediging van de GerGem-theologie. Wil je enkele voorbeelden?
Komenze:
- Je zonde kún je niet leren bij het kruis, enkel en alleen door de wet. (In eerste instantie gaf ik hem hier gelijk in, nl. de zonde is door de kennis van de wet. Maar juíst ook de liefde van Christus, maakt de zonde zo bitter, dus wat ds. M. zegt is erg kort door de bocht, en geen goede tegenstelling. Het is niet of-of, maar en-en.)

- De uitverkiezing ís nou eenmaal een feit. Ik kan je wel oproepen tot bekering en actief maken; het feit blijft bestaan dat er maar 'weinigen' zalig worden.

- Mensen die de teksten zoals Joh3:16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' 1 Joh. 2:2: ‘En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld’. Hab. 2:9: ‘Opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zoude’. 2 Kor. 5:15: ‘Als die dit oordelen, dat indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelf zouden leven, maar Dien Die voor hen gestorven en opgewekt is’. uitleggen, dat dit inderdaad voor de hele wereld, en voor alle mensen is, leren de alverzoening.

- Hetgeen wij u leren is geen domme Gereformeerde Gemeente leer, maar voluit Gods Woord.

- etc. etc.

:#:#

Geplaatst: 18 feb 2005, 21:09
door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Geen GBS-taal, om het zo eens uit te drukken.
Wat is GBS-taal voor een taal? Wat bedoel je ermee?

Ik weet wel dat je de gereformeerde bijbelstichting bedoeld.

Geplaatst: 18 feb 2005, 21:09
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
- De uitverkiezing ís nou eenmaal een feit. Ik kan je wel oproepen tot bekering en actief maken; het feit blijft bestaan dat er maar 'weinigen' zalig worden.
Weet je nog welke preek dit is?
Nee, weet ik niet precies. Ik denk Zondag 4. Ik zal kijken of ik het voor je op kan zoeken. Overigens zijn dit mijn eigen woorden natuurlijk.
Ik heb het niet letterlijk onthouden. Deze strekking hadden de woorden wel.

Geplaatst: 18 feb 2005, 21:14
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Geen GBS-taal, om het zo eens uit te drukken.
Wat is GBS-taal voor een taal? Wat bedoel je ermee?

Ik weet wel dat je de gereformeerde bijbelstichting bedoeld.
Met GBS-taal bedoel ik ouderwetse taal die vooral gehandhaaft dient te worden.

Of, sommigen noemen het wel schertsend 'de Tale Kanaäns'.

Maar dit vind ik juist positief aan de HC van ds. Moerkerken, hij bediend zich van redelijk modern taalgebruik.
En dat is ook zo in zijn boekjes Uittocht, Doortocht en Intocht.

Geplaatst: 18 feb 2005, 21:22
door Matthijs
Misschien off-topic. Misschien wel niet nodig. TOch wil ik hier even op reageren.
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
- Je zonde kún je niet leren bij het kruis, enkel en alleen door de wet. (In eerste instantie gaf ik hem hier gelijk in, nl. de zonde is door de kennis van de wet. Maar juíst ook de liefde van Christus, maakt de zonde zo bitter, dus wat ds. M. zegt is erg kort door de bocht, en geen goede tegenstelling. Het is niet of-of, maar en-en.)
De eerste ellende wordt gekend door de Wet, dat klopt. De ellende die daarop volgt, bij het kruis, want dan ben je door Christus vrij gemaakt van de Wet.
- De uitverkiezing ís nou eenmaal een feit. Ik kan je wel oproepen tot bekering en actief maken; het feit blijft bestaan dat er maar 'weinigen' zalig worden.
Wat is hier fout aan? Als het maar niet leidt tot lijdelijkheid, dan ben ik het er van harte mee eens. De Schrift leert ons dat er weinigen op de smalle weg wandelen en velen op de brede weg. Maar hoeveel is weinigen?
- Mensen die de teksten zoals Joh3:16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' 1 Joh. 2:2: ‘En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld’. Hab. 2:9: ‘Opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zoude’. 2 Kor. 5:15: ‘Als die dit oordelen, dat indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelf zouden leven, maar Dien Die voor hen gestorven en opgewekt is’. uitleggen, dat dit inderdaad voor de hele wereld, en voor alle mensen is, leren de alverzoening.
Er is genoeg bloed gevloeit om de zonden van het ganselijke menselijke geslacht weg te wassen. Anders zouden alle mensen die van eeuwigheid verkoren zijn om verworpen te worden, God straks de schuld kunnen geven, dat het voor hen toch niet kon.
- Hetgeen wij u leren is geen domme Gereformeerde Gemeente leer, maar voluit Gods Woord.
Als het maar schriftuurlijk onderbouwd is. Dan pas kunnen we spreken van voluit Gods Woord.